Gå til innhold

Hvorfor så sinna?


Anbefalte innlegg

Ekstreme ateister, hvorfor hisser dere, dere opp når det er snakk om religion?

Ja, religion er ditt og datt. Men jeg er sikker på at dere tenker mer på religion enn de religiøse gjør. Dere er så imot dette, og etter det jeg har lest her på kvinneguiden så er det vist mange "haters" der ute. Hvorfor ikke bare la de religiøse være i fred, og heller bry dere om dere selv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er en "ekstrem ateist"? En som tror ekstremt lite på Gud?

Hva får deg til å tro at noen tenker mer på religion enn de religiøse bare fordi de bruker noen minutter på å diskutere religion? Logikken din er ikke-eksisterende. Vet du ikke at det er 24 timer i døgnet? Det er ganske mange timer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble indoktrinert tidlig, vokste opp som kristen og havnet i et religiøst miljø. Når jeg i ettertid ser hvor intellektuelt undertrykkende religion er (og undertrykkende på så mange måter rundt omkring i verden), så er det vanskelig å ikke få sterke følelser for et slikt tema. Slik feminister ofte kan fremstå som aggressive når de blir vitne til urettferdig behandling og nedverdigelser av kvinner, så kan jeg begynne å koke innvendig når religion står bak lignende synder.

Anonym poster: 308c8b1f00a995e833ae7fb0c02614e5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk har ikke et liv og oppfører seg arrogante og kyniske kun for å tilfredsstille deres egne behov for å bevise dem selv at de er bedrevitende mennesker. Ikke nok med det, her på KG kan du si/være hvem du vil uten at noen kjenner deg :)

Anonym poster: 84f3bcc1115c5574fc55328c47543d7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morteno

Tror de fleste har vansker for å forstå at folk, etter 2000+ år uten tegn til bevis eller lignende, fremdeles tror på slike science fiction historier som at det finnes en gud, jesus som gikk på vannet og så videre.

Men det finnes jo de som bare vil trolle der ute også.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler sterkt på at det finnes ateister som tenker mer på religion enn religiøse, jeg har i hvert fall ikke møtt noen ateister som tenker over sin ''tro'' (eller fravær av tro) i hverdagen - det gjør der i mot mange religiøse.

Jeg vil tro at enkelte ateister kan diskutere ganske heftig ut av ren frustrasjon. Frustrasjon over at noe man ikke ser noen beviser for - men som en del mennesker hardnakket påstår eksisterer - kan styre menneskers liv og syn på den måten det faktisk gjør.

For ordens skyld har jeg ikke noe i mot de fleste religiøse, og det er sikkert flere flotte ting man kan ta med seg fra mange religioner, men i mine øyne veier ikke det opp for alt det negative det fører med seg. Som kan være alt fra fordommer mot mennesker som lever på et annet vis enn det ''Gud mener er rett'' (blant annet homofile), til drap av mennesker som ikke mener det samme som en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

'Ekstreme ateister'? Når hørte du sist om massedrap i ateismens navn?

Så du tror at det og være ekstrem betyr at man utfører massedrap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror at det og være ekstrem betyr at man utfører massedrap ?

Nei, det var absolutt ikke det jeg mente. Poenget var at det blir litt tåpelig å kalle en andel av folk som tror på det motsatte av seg selv for 'ekstreme' når det verste de har tendens til å gjøre er å latterliggjøre dem som er troende/bidra i en hetet diskusjon, mens de virkelig ekstreme tingene, som for eksempel massedrap, ofte blir utført 'i Guds navn'. Forstår du nå, eller vil du ha det enda mer inn med teskje?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

Nei, det var absolutt ikke det jeg mente. Poenget var at det blir litt tåpelig å kalle en andel av folk som tror på det motsatte av seg selv for 'ekstreme' når det verste de har tendens til å gjøre er å latterliggjøre dem som er troende/bidra i en hetet diskusjon, mens de virkelig ekstreme tingene, som for eksempel massedrap, ofte blir utført 'i Guds navn'. Forstår du nå, eller vil du ha det enda mer inn med teskje?

Jeg tok deg alvorlig fram til den siste setningen da forstod jeg at du er 5 år og det er liten vits og ta noe du skriver alvorlig lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religiøs ekstremisme: Drep folk.

Ateistisk ekstremisme: Argumenter mot religion.

Jatta jatta.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

For min egen del tolker jeg "ekstreme ateister" som folk som stadig går til angrep på religion/religiøse. Jeg er enig i at det er et dårlig begrep, men la oss nå ikke alltid tolke i verste mening.

Selv er jeg en åpen og tenkende ateist ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir brukt vold og drap hver gang diskusjonen kommer opp. Ja, det er sant. Men det er ikke slik nå lengre. Vi er faktisk i 2013, og kristendommen har verken skadet eller gjort noen ufint. De

Nei, det var absolutt ikke det jeg mente. Poenget var at det blir litt tåpelig å kalle en andel av folk som tror på det motsatte av seg selv for 'ekstreme' når det verste de har tendens til å gjøre er å latterliggjøre dem som er troende/bidra i en hetet diskusjon, mens de virkelig ekstreme tingene, som for eksempel massedrap, ofte blir utført 'i Guds navn'. Forstår du nå, eller vil du ha det enda mer inn med teskje?

Kan jo ikke si at det er noe bedre å latterlig gjøre andre mennesker. Mobbing er noe vi prøver å forebygge vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir brukt vold og drap hver gang diskusjonen kommer opp. Ja, det er sant. Men det er ikke slik nå lengre. Vi er faktisk i 2013, og kristendommen har verken skadet eller gjort noen ufint. De

Kan jo ikke si at det er noe bedre å latterlig gjøre andre mennesker. Mobbing er noe vi prøver å forebygge vet du ;)

Jeg forstår at den kommentaren var veldig ufin, men det virket som at Eugene rett og slett 'ikke forsto' med vilje for å herse litt (noe jeg enda tror han gjorde), og det provoserte. Det var ikke meningen å framstå som mobber, så der unnskylder jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del tolker jeg "ekstreme ateister" som folk som stadig går til angrep på religion/religiøse. Jeg er enig i at det er et dårlig begrep, men la oss nå ikke alltid tolke i verste mening.

Vi har allerede et begrep som dekker dette, de kalles antiteister.

Dette er et ord religiøse ikke vil bruke, for de vil helst angripe ateister samlet, og gruppere de ekstreme antiteistene sammen med den pasifistiske ateisten.

Anonym poster: 308c8b1f00a995e833ae7fb0c02614e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har allerede et begrep som dekker dette, de kalles antiteister.

Dette er et ord religiøse ikke vil bruke, for de vil helst angripe ateister samlet, og gruppere de ekstreme antiteistene sammen med den pasifistiske ateisten.

Anonym poster: 308c8b1f00a995e833ae7fb0c02614e5

Jeg vil si at jeg er i den kategorien som blir kalt ateist. Men samtidig er jeg veldig åpen for hva andre tror på. Det skader ikke meg at de velger å leve på den måten. Jeg hadde blitt utrolig sint hvis noen hadde gjort narr av meg og hva jeg trodde på. Ment at jeg var dum og ulogisk i den vitenskapelige verden vi levde i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er faktisk i 2013, og kristendommen har verken skadet eller gjort noen ufint.

Si det til abortlegen som ble skutt ned og drept rett utenfor klinikken sin av kristne fanatikere.

Eller si det til elevene i sør-USA som blir påtvunget kreasjonisme (religion) fremfor evolusjonsteorien (vitenskap).

Osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har allerede et begrep som dekker dette, de kalles antiteister.

Dette er et ord religiøse ikke vil bruke, for de vil helst angripe ateister samlet, og gruppere de ekstreme antiteistene sammen med den pasifistiske ateisten.

Anonym poster: 308c8b1f00a995e833ae7fb0c02614e5

Eller kanskje de ikke helt ser forskjellen? Antiteister, ateister, agnostikere, humanetikere. De har til felles at de ikke tror på Gud, og spør man dem (og meg) om hva de (og jeg) tror om religion, så sier de (og jeg) forferdelige, blasfemiske ting og kritiserer religionen.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I see stupid, arrogant people...

Anonym poster: 84f3bcc1115c5574fc55328c47543d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at jeg er i den kategorien som blir kalt ateist. Men samtidig er jeg veldig åpen for hva andre tror på. Det skader ikke meg at de velger å leve på den måten. Jeg hadde blitt utrolig sint hvis noen hadde gjort narr av meg og hva jeg trodde på. Ment at jeg var dum og ulogisk i den vitenskapelige verden vi levde i nå.

Nå er jeg av den oppfatning at det ikke finnes fri vilje, og at veldig få kan sies å "velge" å tro på en religion. De aller fleste religiøse har blitt indoktrinert fra barndommen av, når evnen til å tenke kritisk ikke er fullt utviklet. De blir så fortalt at blind tro er en dyd, og at det å stille seg kritisk til religionen sin er en synd. Det er ikke tilfeldig at de to religionene som har vokst seg størst i verden (kristendommen og islam), er religioner som kommer med forferdelige trusler (evig pine) for å avskrekke folk fra å falle fra, men som lover fantastiske belønninger (evig liv og lykke) til dem som holder fast ved troen sin. Dette er det jeg vil kalle religionenes viktigste overlevelsesmekanismer, for ekstreme trusler og løfter om evig belønning er perfekte virkemidler for å ta kontroll over hjernen til et menneske.

Eller kanskje de ikke helt ser forskjellen? Antiteister, ateister, agnostikere, humanetikere. De har til felles at de ikke tror på Gud, og spør man dem (og meg) om hva de (og jeg) tror om religion, så sier de (og jeg) forferdelige, blasfemiske ting og kritiserer religionen.

Tja. Det kan vel se sånn ut fra de religiøses synspunkt, men jeg vil tro at de fleste ateister (dem som blir kalt agnostikere) er passive, og ikke har hverken fint eller ufint å si om religion. Flertallet tror jeg at rett og slett ikke bryr seg.

Anonym poster: 308c8b1f00a995e833ae7fb0c02614e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...