Gå til innhold

Hva ser du frem til i hagen din i år?


Wonders

Anbefalte innlegg

Ja.. Det kan være noe med rota.. :vetikke: Utpå høsten når den likevel er tapt kan du jo grave den opp og se? Kjenner jeg er ganske nysgjerrig på hva dette kan være. :fnise:

Men om du har blomster så går det jo an å fritere/steke dem? Så er den ikke helt bortkasta, mener jeg. Og så er de jo uansett pene, blomstene. :Nikke:

Jeg har mye rart med plantene mine selv, jeg. Blant annet en tomat som først fikk helt gale blad (de endret form midt på planten) og så knakk den nesten helt av nede ved rota, men trives akkurat like godt. :overrasket: Tror det er en alien-tomat! :hoho:

Ailen-tomat?!!! :sjokkert::fnise:

Ja, nå har jeg vært ute og inspisert - og det er definitivt hann-blomster! (sier hun med kjennermine ..) :nigo:

Jaffal akkurat nå da. Men, jeg synes faktisk den har vokst bittelitt siden sist, så jeg ga den ekstra dose med gjødsel - så nå får vi se da! :ler: Spennende! :jepp:

Er ellers litt veldig nysgjerrig på hva det kan være jeg også - så det blir definitivt en squashplante-obduksjon ut på høsten ja! :P

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

post-20835-0-48431500-1377958150_thumb.j

Den markdekkende rosen "Viking" har flyttet inn i den gamle grunnmuren vi har gravd frem det aller meste av. Den skal få dekke en del av jorda der og henge litt ned på muren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har været ute med gressklipperen og kom til å klippe min ganske nyplantede Rosa Moyesii " Kristine" ned til ca 5 cm.

Noen som har erfaring med denne eller andre roser og har erfart at de kom seg etter ekstrembeskjæring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har været ute med gressklipperen og kom til å klippe min ganske nyplantede Rosa Moyesii " Kristine" ned til ca 5 cm.

Noen som har erfaring med denne eller andre roser og har erfart at de kom seg etter ekstrembeskjæring?

Oii så kjedelig :( Har ikke erfaring med så sterk beskjæring akkurat - men jeg har erfaring med at roser som har frosset helt ned til jorden over vinteren, i noen tilfeller kan skyte fra under bakken, så det burde jo absolutt være en mulighet for at den kommer tilbake etterhvert. Du får bare la den stå og gi den tid :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oii så kjedelig :( Har ikke erfaring med så sterk beskjæring akkurat - men jeg har erfaring med at roser som har frosset helt ned til jorden over vinteren, i noen tilfeller kan skyte fra under bakken, så det burde jo absolutt være en mulighet for at den kommer tilbake etterhvert. Du får bare la den stå og gi den tid :jepp:

ja, det var det jeg også tenkte. Manmbeskjærer jo iblant markdekkende roser ned til 5-10 cm med godt hell, så jeg får håpe at min kjære " Kristine" kommer seg. Skulle ønske vi kunne hoppe over noen måneder med vinter, så jeg får se hva som skjer snart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos meg kommer det stadig roser gitt. Floxxen er heller ikke gått av dage.

Jeg har begynt å få Japanske Lykter også !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosene remonterer for fullt her også. I fjor holdt de ut til den første snøen kom. Har også noen få japanske lykter. Stiklinger jeg har fått av bekjente i år så ikke så mange lykter enda. De plantene sprer seg meget lett så man skal passe litt på. Men, veldig dekorative på høsten når mye annet har gitt seg.

Det har i det hele tatt vært en veldig god hagesommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske mange roser her også stadig :jepp: Men, som skrue sier, så er jeg også vant med at de fortsetter å komme helt til snø/frosten kommer, dog mindre og mindre etter hvert.

Akkurat nå ser jeg meg mest frem til å plantet vårløkene og ta en skikkelig høstopprydding - Og selvfølgelig til alle de nydelige høstfargene som snart kommer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi gravd frem halve ruinen og fått gravd og fjernet ugress oppå det meste av den. Har plantet to stk markdekkende roser " Viking " en hvit saxifraga, en geranium pratense, sedum, to potentilla tridenta " nuuk" og må fjerne litt mer ugress der rosen Maidensblush skal stå.

Har kjøpt en alpeklematis som jeg skal plante ved uthusveggen, dersom det ikke dukker opp en rimelig klatredings på salg som kan passe inn i miljøet vi skal ha på/ i ruinen. Vi har nemlig tenkt å gå litt bananas akkurat der, med smijern, en og annen skulptur, fuglebad, kanskje en fontene og det vi ellers måtte finne på. Dersom vi er riktig flittige, får vi begynt å legge heller der vi har tenkt å ha sitteplass før snøen kommer, selv om planen er å ta det til våren. ;) Hadde jeg hatt flust med penger, ville jeg investert i et par bronsjeløver eller kanskje en stor som vokter/e http://www.hagefokus.no/bronseprodukter/lover.html ved inngangen til " ruinhagen" men da tror jeg seriøst at jeg må vinne i Lotto for de ligger vel omtrent fra 28000 og oppover i pris, pr par.

Jeg fikk meg plutselig en svær haug med sandjord og stein som jeg bare klør etter å bruke opp, ettersom vi har fått gravd ut det vi akkurat har begynt å lage carport. Det eneste smarte stedet å ha det, var ved fjøset, så nå blir det en litt original løsning med en fjøs med stor veranda, som det er carport under. Vi skifter bordkledning på fjøsveggen samtidig. Høres kanskje rart ut, men det blir bra.

Jeg tenker at jeg snart må lære meg å mure ordentlig. Kunne tenkt meg noen permanent oppmurte, runde og litt høye plantekar av naturstein utendørs.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg igrunn begynt å glede meg til neste års hageprosjekter, er litt vemodig å grave opp georginene og sette inn surfinia, helichrysum petiolare, fuchsia, pelargonier og snart også margeritter, en rose og en hortensia inn i kjelleren til overvintring. Den siste avlingen i veksttunnellen er høstet og ekstravarmen er slått av.

På ruinen vi stadig graver på dukket det opp en steintrapp av store steinheller da jeg skulle grave et hull for å plante maidensblushen og støtte på noe hardt. Jeg hadde tenkt å stable opp en steintrapp like ved der den dukket opp, så nå slipper jeg den jobben og plantet like godt rosen på andre siden av stien av heller som går ved den gamle grunnmuren. Flyttet en svær tue med gressløk og plantet den mellom rosa og området med pallekarmer,der jeg også skal plante litt mer urter.

Nå skal jeg fyll de siste pallekarmene med jord fra jordhaugen vi fikk da vi gravde ut plass til carporten og snart pakke inn en klatrerose ved inngangen og dekke noe med granbar før jeg må regne med at høsten og snart vinteren tar helt over. Skal bare pynte litt opp med noe lyng ved inngangspartiet og så er det slutt og bare å vente i et halvt år før det begynner å spire på nytt i hagen.

Men....... da er det tid for å sette ut fuglemat, lage islykter, snølykter og andre ting vi kan gjøre mens vi er ute og leker, juleforberedelser og vips så er det februar, sol og på tide å tenke på å så litt igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kuttet ned alt unntatt de Japanske lyktene.

Jeg har kjøpt Tulipaner å håper de ikke bruker to år på å vokse opp som sist gang jeg plantet...

Der jeg bor i Oslo har vi alt hatt noen frostnetter...

1382783_10153300706665285_470016414_n.jp

1374343_10153300706190285_1510410128_n.j

1374895_10153300705830285_1252439517_n.j

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg er ikke helt ferdig med hagen likevel! Det er rundt 10 varmegrader her i nord og jeg har begynt å forlenge et relativt stort bed som jeg skal kante med stein, samtidig som jeg graver bort litt ugress inne ved stabbursveggen og skal legge stein der, før jeg setter noen løker. Er egentlig ganske perfekt å røske bort litt ugress nå. Neste år skal jeg plante litt mer der.

Fant ut at det var det sikreste for å unngå at mannen tar planter med gressklipperen en gang til, da det var der min nyplantede Rosa moyesi som ble klippet sto/ står. Har jeg det i bed, kommer han ihvertfall ikke til med klipperen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen netter med frost for en uke siden (Oslo) Da tok all blomkarsen kvelden, men alt annet klarer seg fortsatt. Flyttet noen planter inn midlertidig, men nå er de ute igjen. Mye arbeid som gjenstår. Roser skal dekkes bedre til før vinteren, diverse knoller av gerorginer og gladioler skal graves opp og lagres frostfritt, vårløk plantes og så er det raking og rydding. Gresset er litt langt, men tror ikke jeg klipper en gang til nå.

Endret av skrue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Og der frøs jorda, gitt! Håper den tiner litt, for jeg er ikke helt ferdig å plante løkene mine.

Ellers forsøker jeg å fjerne de nederste greinene på en stor tett gran, slik at det blir litt lettere å klippe gress og holde resten av området i orden. Tenkte kanskje at jeg kunne bruke det som et lite krypinn for barnelek og oss voksne når det regner. Planlegger å ta greinene som henger lavere enn en og en halv meter. Har litt lyst til å sette en benk, eller enkelt bord og sitteplass av tømmer eller noe i den duren, under greinene, men foreløpig ligger det greiner der og venter på å bli fjernet. Skal bruke det ytterste barnet til å dekke andre planter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har vinteren banket på døra. Jeg rakk å plante 50 tulipaner og legger litt beskyttelse oppå. Morgenen etter kom Kong Vinter...

Endret av Wonders
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg må nok plante resten av løkene i krukker som jeg setter i kjelleren. Har vært noen varmegrader og om jeg ikke hadde vært på jobb om dagene, ville jeg sikkert fått noen fler ned - orker liksom ikke å gå rundt med lommelykt rundt i hagen, det er jo så mørkt etter at vi har spist middag. Nå som det har blitt helg har bakken frosset igjen.

Fordelen er jo st jeg kan ta dem opp før påske og ha litt forskjellig stående på trappa, utenfor huset og litt til bordpynt.

Har begynt å planlegge de neste årenes prosjekter. Skal med iden satse på å bytte ut det stygge gjerdet med klippet hekk på minst en side av eiendommen. Etter å ha tenkt over kostnadene på å plante så mye hekk som jeg egentlig vil ha, kom jeg på at jeg jo er en racer på å lage hekkplanter, så jeg trenger bare plante 10-15 meter med kjøpt hekk og så formerer jeg bare resten etterhvert. Er jo lett å oppfordre noen hundre hekkplanter - enten med å stikke de i jorda, eller i småpotter vekstunnellen, for så å la de stå på friland ett år. Tror ikke jeg satset på å plante rundt hele eiendommen, for selv om jeg ikke planter de rundt åkeren kommer det til å være nærmere 1000 planter som måtte bli plantet og senere skjøttet, så jeg satser på rundt 50 meter hekk for å få strammet hagen litt opp.

Har en plan om å plante noe polarpil for litt avskjerming et stykke bak ruinen når jeg er helt ferdig med å grave den frem. Ønsker meg egentlig et såkalt " belgisk gjerde" ( gjerde av flettet levende pil) men må forske litt på om det finnes noen sorter pil som egner seg til det i klimasone 5/6 eller eventuelt 6. De tradisjonelle sortere en bruker til det er ihvertfall ikke særlig heldige her.

Har forresten kjøpt meg en kjeglegran som skal få ha tilhold ved inngangen for så å bli plantet til våren.

Hva er deres planer til neste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal fortsette med noen langdryge prosjekter. Blant annet et sitron- og et oliventre som er tatt inn for vinteren. Jeg driver streng klipping for å forme dem til fornuftige og små trær. Tanken er å få sitrontreet stort nok til å bære frukter på sikt og også supplere med ulike andre sitrustrær. De vokser i alle fall rimelig raskt. Sitrontreet har doblet seg i størrelse på bare få måneder.

Har også et knippe chiliplanter som skal få leve maaange år og bli store og kraftige. Planen er å gjøre det samme med et lite utvalg forskjellige chilier og paprikaer så jeg etterhvert har et godt utvalg til maten.

Samler også på urteplanter. Til neste år må jeg få inn timian og et par ulike myntesorter. Nå har jeg bare en type.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg planer om å dyrke endel inhagen. Timater, sukkererter, kanskje noen rotgrønnsaer.

Hele sommeren i fjor gikk bort pga sykdom og graviditet/baby. Så neste sommer skal jeg slå på stortromma.

Anonymous poster hash: 97926...fb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt inspirasjon til neste år:

http://www.channels.com/episodes/show/17168296/Drivhusdr-mme-5-6-09-05-2012

http://www.channels.com/episodes/show/17168144/Dr-mmehaver-1-4-13-03-09

http://www.dr.dk/tv/se/haven-i-hune/haven-i-hune-5-1#!/

Har pløyd meg igjennom disse samt halvparten av Camilla Plums programmer og noe mer,så nå må,jeg snart begynne å google flere engelske

Her er også en hyggelig serie:

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...