Gå til innhold

Hva ser du frem til i hagen din i år?


Wonders

Anbefalte innlegg

Tror det er den Sobril har også? Selv om den er litt mer lilla enn min, som er mest blå. De er nydelige.

Er i vest jeg og. Godt å høre dine overlevde. Tror nok den takler en vanlig vinter, men neppe en som i fjor - da frøs regnet oppover veggene og vinduene(!) så jeg var glad jeg var såpass nyinflyttet at ingen planter sto ute. :fnise: Det er temmelig værhardt her, nemlig.. Vet du hvordan de takler å bli tatt inn i en bod innimellom (i storm og slikt)? De blir sikkert bare forvirret av temperaturøkningen og mørket..

Ja, det var en forferdelig vinter nå sist!

Hmmm tror egentlig ikke det er noe poeng i å ta de inn i en bod sånn for enkle perioder, nei? Men, dette er bare synsing fra min side da, jeg vet ikke :) De fleste mine sto ute i vær og vind i krukker gjennom hele vinteren som har vært og de fleste klarte seg fint, men det meste av vekst over jorden frøs ned da.

Takk. Jeg liker bilder jeg . Visjoner er penere da.

Ja, det er jeg enig i :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må som alltid jobbe med å begrense meg - men det blir nok en del tulipaner, og litt tidlige blomster som våriris osv :jepp: Ellers satser jeg på at det blir noen røverkjøp av stauder og busker/ trær som kan plantes utover høsten .. pleier det ettersom prisene faller ;)

Hva med deg? :)

Jeg liker å kjøpe på salg jeg også. To klematiser vokser som bare det selv om jeg plantet rett før frosten i fjor.

Må finne en ny plass å plante jeg... Det renner over her... Vårtegn er så koselig, men vi har ikke mye sol, kun mellom klokken 06.00 og 11.30 så det kom ikke tulipaner før seint i mai i år... De var plantet høsten 2011---vet ikke helt om klarer å bli så gira av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å kjøpe på salg jeg også. To klematiser vokser som bare det selv om jeg plantet rett før frosten i fjor.

Må finne en ny plass å plante jeg... Det renner over her... Vårtegn er så koselig, men vi har ikke mye sol, kun mellom klokken 06.00 og 11.30 så det kom ikke tulipaner før seint i mai i år... De var plantet høsten 2011---vet ikke helt om klarer å bli så gira av det.

Huffda! Og så jeg som synes at det er bittelitt irriterende at det på det meste " bare" er sol til klokka 21-21.30 på tomta, fordi jeg ser over til de på den andre siden av fjorden og ser at de har sol midt på natta ( men de ligger jo i skygge på formiddagen) Har sol fra ca klokka 03.00 når den er høyt, så det er jo en god del timer. Kan nesten plante hva som helst på 3 sider av husveggene, så lenge det er ting som er fra ca klimasone ca 5 og oppover.

Vurderer å plante klematis ved fjøsveggen, når vi har fått begynt å restaurere. To av veggene skal til pers nå i høst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en forferdelig vinter nå sist!

Hmmm tror egentlig ikke det er noe poeng i å ta de inn i en bod sånn for enkle perioder, nei? Men, dette er bare synsing fra min side da, jeg vet ikke :) De fleste mine sto ute i vær og vind i krukker gjennom hele vinteren som har vært og de fleste klarte seg fint, men det meste av vekst over jorden frøs ned da.

Jeg får bare trykke de så godt under tak jeg kan og prøve, tenker jeg.

Har også en squash som driver og blomstrer. Må innrømme at jeg synes squashblomster er så fine (og store!) at jeg hadde dyrket den selv om jeg ikke likte squash. :fnise:

post-60421-0-43478400-1376388025_thumb.j

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Gleder meg til å plante løker så det vokser opp til neste vår...

Nå blomstrer denne, det dufter så godt.

1185205_10153174135380285_908113540_n.jp

Endret av Wonders
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får bare trykke de så godt under tak jeg kan og prøve, tenker jeg.

Har også en squash som driver og blomstrer. Må innrømme at jeg synes squashblomster er så fine (og store!) at jeg hadde dyrket den selv om jeg ikke likte squash. :fnise:

attachicon.gifDSC_0035.JPG

Jaaa, de er fine! :jepp: Er det ikke de som kan spises fylte med noe, mon tro? Altså stekes :klo:

Jeg sliter med squashplanter her altså :( Har du de under tak eller står de ute all slags vær, Anje?

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, de er fine! :jepp: Er det ikke de som kan spises fylte med noe, mon tro? Altså stekes :klo:

Jeg sliter med squashplanter her altså :( Har du de under tak eller står de ute all slags vær, Anje?

En kan både fylle dem (gjerne med ost) og frityrsteke dem. :sikle: Jeg har ikke prøvd med mine, for blomstene blir så fort stygge.

Den står under tak. Jeg prøvde ha den mer fritt, men de digre bladene blafret og knekte i vinden og regnet førte til at krukken ble altfor altfor våt. :trist: Men den har vokst ok selv om jeg måtte sette den på nordsida for å holde liv i den, så mye sol virker den ikke være så nøye på.

Det mest kritiske punktet (for meg) er når de fortsatt er småplanter og får slik laaang stilk som lett knekker. Jeg måtte så på nytt i vår fordi første forsøket knakk rett av, men neste kastet jeg ut i været som babyplante, og den ble hardfør og fin. :Nikke:

Jeg har (for noen år siden) dyrket i åker, og de vokser fint der, midt i regnet, men en må gå og passe på at fruktene ikke ligger nedpå jorda og råtner.

Hvordan er det du sliter med dem, Rumle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan både fylle dem (gjerne med ost) og frityrsteke dem. :sikle: Jeg har ikke prøvd med mine, for blomstene blir så fort stygge.

Den står under tak. Jeg prøvde ha den mer fritt, men de digre bladene blafret og knekte i vinden og regnet førte til at krukken ble altfor altfor våt. :trist: Men den har vokst ok selv om jeg måtte sette den på nordsida for å holde liv i den, så mye sol virker den ikke være så nøye på.

Det mest kritiske punktet (for meg) er når de fortsatt er småplanter og får slik laaang stilk som lett knekker. Jeg måtte så på nytt i vår fordi første forsøket knakk rett av, men neste kastet jeg ut i været som babyplante, og den ble hardfør og fin. :Nikke:

Jeg har (for noen år siden) dyrket i åker, og de vokser fint der, midt i regnet, men en må gå og passe på at fruktene ikke ligger nedpå jorda og råtner.

Hvordan er det du sliter med dem, Rumle?

Så flott! Jeg innbilte meg at de kanskje trengte masse sol, men det høres jo ikke slik ut etter din erfaring :)

De jeg har prøvd å dyrke tidligere har nok stått i altfor små potter, så det har nok vært hovedgrunnen til at det ikke har kommet noe særlig på dem :( Har i ettertid lest at de trenger skikkelig mye jord for å yte maks. Så i år har jeg puttet den (har bare en plante i år) i en skikkelig stor balje - men den vokser bare ikke! :( Er stadig bitteliten (kanskje 25cm høy?) og har stagnert helt. Det kommer jevnlig blomster på den, men ingen squash gaaaah :( Aner virkelig ikke hva som er gale denne gangen :vetikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Jeg innbilte meg at de kanskje trengte masse sol, men det høres jo ikke slik ut etter din erfaring :)

De jeg har prøvd å dyrke tidligere har nok stått i altfor små potter, så det har nok vært hovedgrunnen til at det ikke har kommet noe særlig på dem :( Har i ettertid lest at de trenger skikkelig mye jord for å yte maks. Så i år har jeg puttet den (har bare en plante i år) i en skikkelig stor balje - men den vokser bare ikke! :( Er stadig bitteliten (kanskje 25cm høy?) og har stagnert helt. Det kommer jevnlig blomster på den, men ingen squash gaaaah :( Aner virkelig ikke hva som er gale denne gangen :vetikke:

Hmm.. Nei, det vet sannelig ikke jeg heller. :klo: Høres jo ut som helt fine forhold det der.

Det jeg gjorde i år var å spire den inne. Så kastet jeg den ut straks den fikk de første to bladene. Mener det var i juni (den første døde jo). Når den ble litt større plantet jeg den i en balje på rundt 30 cm i diameter, som har en del leca i bunnen. Så det er ikke noe kjempestor krukke med masse jord, altså. Jeg gjødslet den vel 1-2 ganger i uka til den startet blomstre. Etterpå litt sjeldnere, men den drikker vel snart en liter i døgnet. :daane:

Min har digre blad og er vid og "tjukk" (henger uttafor krukka på alle kanter) men den er ikke høy. Kanskje 25 cm nå, sånn som din.

Eneste jeg kan tenke er at den kanskje får for lite gjødsel? De er grådige, desse her.

Jeg og har bare en. Det skal bli nok squash til 1-2 personer av den ene. :nigo:

Edit: er det hunn eller hanblomster du får Rumle? Eller begge deler?

Endret av Anje
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Nei, det vet sannelig ikke jeg heller. :klo: Høres jo ut som helt fine forhold det der.

Det jeg gjorde i år var å spire den inne. Så kastet jeg den ut straks den fikk de første to bladene. Mener det var i juni (den første døde jo). Når den ble litt større plantet jeg den i en balje på rundt 30 cm i diameter, som har en del leca i bunnen. Så det er ikke noe kjempestor krukke med masse jord, altså. Jeg gjødslet den vel 1-2 ganger i uka til den startet blomstre. Etterpå litt sjeldnere, men den drikker vel snart en liter i døgnet. :daane:

Min har digre blad og er vid og "tjukk" (henger uttafor krukka på alle kanter) men den er ikke høy. Kanskje 25 cm nå, sånn som din.

Eneste jeg kan tenke er at den kanskje får for lite gjødsel? De er grådige, desse her.

Jeg og har bare en. Det skal bli nok squash til 1-2 personer av den ene. :nigo:

Edit: er det hunn eller hanblomster du får Rumle? Eller begge deler?

Hmmm jeg har gitt den ganske mye gjødsel, men jeg kan prøve med en ny runde nå :jepp: Har i grunnen avskrevet den .. fordi den har ikke vokst i det hele tatt siden jeg plantet den ut, og da var den liten - og den burde blitt myyye større nå. Så jeg tror kanskje egentlig at det er noe gale med hele planten?

Om det er hunn eller hannblomster, eller begge deler aner jeg jammen ikke! :fnise: Hvordan vet man det :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er hunn eller hannblomster, eller begge deler aner jeg jammen ikke! :fnise: Hvordan vet man det :klo:

Nå har jeg lyst til å skrive noe som kiler humoren, men det blir for hardt på trykk :skratte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wonders da .. :hoho:

oki da, det er årets første og eneste ok... :fnise: jeg skal gjøre sånn mentalt; :scorpis:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er hunn eller hannblomster, eller begge deler aner jeg jammen ikke! :fnise: Hvordan vet man det :klo:

Nå har jeg lyst til å skrive noe som kiler humoren, men det blir for hardt på trykk :skratte:

:fnise:

Her ser du bilder av dem, Rumle. Det er bare hunblomsten som blir til squash, men så trenger de hanblomster til å bli modne (nå får jeg og lyst til å skrive noe humoristisk..). :laugh:

Vil nesten tro du har bare en av dem, for om du har begge ser du godt forskjell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:fnise:

Her ser du bilder av dem, Rumle. Det er bare hunblomsten som blir til squash, men så trenger de hanblomster til å bli modne (nå får jeg og lyst til å skrive noe humoristisk..). :laugh:

Vil nesten tro du har bare en av dem, for om du har begge ser du godt forskjell.

Hmmm da tror jeg faktisk at jeg bare har hannblomster :fnise: Hva gjør jeg da?! Må ut å sjekke etterpå .. den ser så miserabel ut at det sikkert ikke er noe å gjøre uansett, men jeg kan jo se fordi :jepp:

Takk for hjelpen, Anje! :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm da tror jeg faktisk at jeg bare har hannblomster :fnise: Hva gjør jeg da?! Må ut å sjekke etterpå .. den ser så miserabel ut at det sikkert ikke er noe å gjøre uansett, men jeg kan jo se fordi :jepp:

Takk for hjelpen, Anje! :blomst:

Hyggelig å være litt til hjelp. :takke:

Om du bare har hannblomster tror jeg nok jeg ville prøvd å fete den opp. Sjekket at den ikke er våt og starte med gjødsel i hver gang du vanner og se om den blir større. Håper du får orden på den!

Skulle jo liksom tro at om den hadde en eller annen sykdom så ville du sett noe på den.. :vetikke: Min har noe hvitt som ser ut som meldugg(?) men jeg tror frosten tar den før dette rare hvite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg har prøvd å fete den opp lenge altså - i flere måneder, og den har ikke vokst en millimeter .. tror bare jeg kan gi den opp egentlig. Ikke så mye sesong igjen nå uansett: Får heller prøve med en ny til neste år :jepp:

Kanskje det kan være noe som ligger og spiser på røttene under jorden? Jeg aner virkelig ikke altså, men rart er det :klo:

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg har prøvd å fete den opp lenge altså - i flere måneder, og den har ikke vokst en millimeter .. tror bare jeg kan gi den opp egentlig. Ikke så mye sesong igjen nå uansett: Får heller prøve med en ny til neste år :jepp:

Kanskje det kan være noe som ligger og spiser på røttene under jorden? Jeg aner virkelig ikke altså, men rart er det :klo:

Ja.. Det kan være noe med rota.. :vetikke: Utpå høsten når den likevel er tapt kan du jo grave den opp og se? Kjenner jeg er ganske nysgjerrig på hva dette kan være. :fnise:

Men om du har blomster så går det jo an å fritere/steke dem? Så er den ikke helt bortkasta, mener jeg. Og så er de jo uansett pene, blomstene. :Nikke:

Jeg har mye rart med plantene mine selv, jeg. Blant annet en tomat som først fikk helt gale blad (de endret form midt på planten) og så knakk den nesten helt av nede ved rota, men trives akkurat like godt. :overrasket: Tror det er en alien-tomat! :hoho:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...