Gå til innhold

Alt ifølge legen er ok, men blir ikke gravid:-(


carmen81

Anbefalte innlegg

Heisann.

Det er noe jeg ikke helt får til å stemme, og det er at hvorfor blir jeg ikke gravid når legen fortalte meg og samboeren at alt er ok med oss begge.

Var hos legen og sjekket oss begge 2 for noen måneder siden. Tok da alt av div tester av oss begge, en slik fertilitetssjekk. Noen av testene ble tatt hos gynekologen, andre sykehuset og enkelte sett til en fertilitetsklinikk i Porsgrunn.

Legen tok ultralyd og sjekket om det jeg da hadde når jeg kom ditt var en "ekte" eggløsning, hvilket det da var.

Har regelmessig mensen, kommer som ei klokke hver måned. Har PCO og en myom som også ble sjekket.

Mine eggløsninger er kjenner jeg alltid hver eneste måned, slik at den har jeg fullkontroll på. Har i den perioden jeg skal ha det, kjempe vondt i magen. Mensen derimot er jeg heller heldig om jeg kjenner noe i det hele tatt.

Vet i tillegg at det er ett par dager før selve eggløsningen at man er mest fruktbar...

Jeg og samboeren har vært sammen nå i ca 2 år, og overhode ikke forsiktig ett sekund. Ingen hopping av i svingen her i gården, men heller at han hver eneste gang kommer i meg. Det spes på den tiden man er mest fruktbar, men ser ikke ut til å ha en effekt what so ever.

Vi er begge trente og spiser sunt, jeg har heller ikke gått på noen form for prevensjon på ca 6 år nå.

Det er ikke det at jeg stresser med å bli gravid, men man blir klart litt betenkt når det er slik som nå.

Lurer veldig på hvorfor det er slik, når legene nå på de div stedene har sagt at de ikke er noen problemer hos noen av oss...hmm

spørsmålet mitt er da, er det flere her som har vært gjennom det samme?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest roseduft

Hvor mange pp har dere hatt?

Har du prøvd å teste etter el i form av tester eller tempe..?

Kan jo hende du har el tidligere eller senere enn antatt, og at dere helt tilfeldig bommer skikkelig på egget..

Uansett, så er det helt normalt for 100% friske par at det tar opp mot 1 år, også 2 år, før spira sitter.

Er så mye mer enn bare ett egg og en sædcelle som skal til for at spira vil sitte..

Ønsker dere fortsatt lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann og takk for svaret:-D

1. aner ikke hva du mener med pp???

2. Har ikke behov for å teste eller bruke temp får å sjekke når mine eggløsninger kommer, det kjennes kan en si. Vondt så inni rakkeren!!! gynekologen har sjekket om jeg hadde såkalte "falske" eggløsninger, og mine var alltid ekte vare tydeligvis.

3 har som sagt ikke gått på prevensjon på 5-6år, så har siden da alltid ført kalender over mensen og eggløsning. Disse er begge regelmessig og punktlig.:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann og takk for svaret:-D

1. aner ikke hva du mener med pp???

2. Har ikke behov for å teste eller bruke temp får å sjekke når mine eggløsninger kommer, det kjennes kan en si. Vondt så inni rakkeren!!! gynekologen har sjekket om jeg hadde såkalte "falske" eggløsninger, og mine var alltid ekte vare tydeligvis.

3 har som sagt ikke gått på prevensjon på 5-6år, så har siden da alltid ført kalender over mensen og eggløsning. Disse er begge regelmessig og punktlig.:-D

PP betyr prøveperiode.

Føler med deg. Er i omtrent samme situasjon selv, begge friske, vært prøvere i over to år. Jeg kjenner også mine eggløsninger og har ganske regelmessig syklus, og mannen har sjekket sædkvaliteten, alt ok.

Har et barn på 5 år da, så jeg vet at jeg kan bli gravid....tror man bare må ta tida til hjelp noen ganger, selv om man så klart begynner å lure, og bli bekymra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye som kan være galt uten at man kan finne en årsak. For man går ikke inn å sjekker absolutt alt.

Du kan ha tette eggledere, har de sjekket det? Det sjekkes ikke ved ultralyd.

Du kan mangle de små hårene i egglederene, de sender egget nedover til livmoren. Uten dem skjer det ikke. Men dette er en litt "sær" diagnose som egentlig ikke oppdages.

Du kan ha dårlig eggkvalitet.

Du kan ha hardt "eggeskall", da vil ikke sædcellene klare å trenge inn i egget.

Så det er mye som ikke er så lett å utrede som kan være galt.

Anonym poster: c5ae9cb59b4626dc4008d1b190ebf39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd pergotime. Vi ble heller ikke gravid, men hadde litt svingenede eggløsning og litt dårlige svømmere. Etter en kur så ble jeg gravid. Men legen var i gang med videre hjelp, dersom det ikke virket.

Anonym poster: 9e1bf7c1756bee29f7f3cf56db4227f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Vel jeg har ikke prøvd pergo, og nå som vi begge var å tok blodprøvene og det andre jeg har nevnt tidligere. Så har typen ikke ville sende inn en spermprøve. Aner hvorfor egentlig, men han så bare at om vi prøver og ikke får det til så kan vi tenke på det.

Trur han rett og slett ikke er så lysten på barn nå, selv han vet jeg er det. Klart jeg venter til han også vil, men nå er tiden imot oss. Eller rettere sagt imot meg! Blir snart 32, så burde vel strengttalt ikke vente så veldig mye lengre.

Er så utrolig sårt.. først gjennom den ekle tiden med p ventepå svar på om man kunne bli gravid, så var det greit . Får så fortsette like uforsiktig i halmen, med en som ikke er klar for unge.

Sagt ifra at det blir aldri aktuelt for min del å vente til jeg er over 35 med å få barn. Så han vet hvordan det ligger ann slik sett også.

Har tenkt at kanskje det er noe med mine eggledere eller hans sædkvalitet, men ingen vits i å sjekke nå som han ikke er med på det.

Sorry skrivefeil, men skriver fra en mob som kan finne på mye merkelig i støytene..

Uansett takk for alle fine svar. Setter stor pris på det.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg har ikke prøvd pergo, og nå som vi begge var å tok blodprøvene og det andre jeg har nevnt tidligere. Så har typen ikke ville sende inn en spermprøve. Aner hvorfor egentlig, men han så bare at om vi prøver og ikke får det til så kan vi tenke på det.

Trur han rett og slett ikke er så lysten på barn nå, selv han vet jeg er det. Klart jeg venter til han også vil, men nå er tiden imot oss. Eller rettere sagt imot meg! Blir snart 32, så burde vel strengttalt ikke vente så veldig mye lengre.

Er så utrolig sårt.. først gjennom den ekle tiden med p ventepå svar på om man kunne bli gravid, så var det greit . Får så fortsette like uforsiktig i halmen, med en som ikke er klar for unge.

Sagt ifra at det blir aldri aktuelt for min del å vente til jeg er over 35 med å få barn. Så han vet hvordan det ligger ann slik sett også.

Har tenkt at kanskje det er noe med mine eggledere eller hans sædkvalitet, men ingen vits i å sjekke nå som han ikke er med på det.

Sorry skrivefeil, men skriver fra en mob som kan finne på mye merkelig i støytene..

Uansett takk for alle fine svar. Setter stor pris på det. :)

Vel jeg har ikke prøvd pergo, og nå som vi begge var å tok blodprøvene og det andre jeg har nevnt tidligere. Så har typen ikke ville sende inn en spermprøve. Aner hvorfor egentlig, men han så bare at om vi prøver og ikke får det til så kan vi tenke på det.

Trur han rett og slett ikke er så lysten på barn nå, selv han vet jeg er det. Klart jeg venter til han også vil, men nå er tiden imot oss. Eller rettere sagt imot meg! Blir snart 32, så burde vel strengttalt ikke vente så veldig mye lengre.

Er så utrolig sårt.. først gjennom den ekle tiden med p ventepå svar på om man kunne bli gravid, så var det greit . Får så fortsette like uforsiktig i halmen, med en som ikke er klar for unge.

Sagt ifra at det blir aldri aktuelt for min del å vente til jeg er over 35 med å få barn. Så han vet hvordan det ligger ann slik sett også.

Har tenkt at kanskje det er noe med mine eggledere eller hans sædkvalitet, men ingen vits i å sjekke nå som han ikke er med på det.

Sorry skrivefeil, men skriver fra en mob som kan finne på mye merkelig i støytene..

Uansett takk for alle fine svar. Setter stor pris på det. :)

Dere har tatt alle prøver utenom sædkvalitet? Da kan nå problemet ligge der. Så litt merkelig av legene å si at alt ser bra ut hos dere begge.

Men her har nå din samvoer siste ordet. Så da må du nok bare ta en prat med han og få klarhet i hva han egentlig vil.

Anonym poster: 4f6b8ebfeacee5636bfd3e1e96b55118

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere finner sannsynligvis årsaken til at dere sliter hos mannen, i 50% av tilfellene er det slik. I tilfellene der kvinnen har regelmessig syklus er det nesten alltid der man finner årsaken.

Ingen vits i å teste ut deg videre eller prøve andre ting før han har tatt sædprøve. Men aller først høres det ut som om dere må ta praten om hvorvidt han virkelig vil ha barn eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo sjekke sæden hans! Jeg tok det som en selvfølge at det var gjort fra hovedinnlegget ditt, siden legen sa at alt var i orden med dere begge. Hvis de ikke har sjekket han så vet de jo ikke bare av å se på han. Og du skrev at dere begge var sjekket, men det stemmer jo ikke helt hvis ikke sæden er sjekket. Jeg hadde om jeg var deg testet for å finne eggløsningen, for å være helt sikker, selv om du nå er sikker på at du kjenner den. Du finner billige tester på nettet.

Men dere bør absolutt snakke sammen først ja, dere kan ikke få barn om han ikke vil.

Anonym poster: e24e6e0c25ee9ff4f038f9790dbe4ac2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at myomer kan hindre at man blir gravid... Så en dokumentar video om det om en dame som hadde det. Hun ble ikke gravid etter flere år med prøving. Etter den ble fjerna ble hun gravid med en gang. Men de sjekka den sa du? Endometriose eller tette eggledere kan også være årsaker. Men tror man må ta lapraskopi for endometriosen og lap. med kontrast for å sjekke eggledere. Man bør ha prøvd aktivt i minst 1 år før man begynner med dette antar jeg. For noen kan det ta opp til 2 år før man blir gravide uten at det er noe feil.

Anonym poster: 0054ef074c103183abd01b0eeb4a88d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis samboeren din virkelig vil ha barn, er det ingenting annet enn idiotisk av han å ikke få sjekket sædkvaliteten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle fine svar:)

Min myom ligger såpass kjipt til at etter bildene av den ble sendt til sykehuset for vurdering+ til fertilitetsklinikken i Porsgrunn. Fant de ut at den ville de overhode ikke touche før etter man evt fikk barn, eller i verste tilfelle vokste mer.

Nå har vi snakket mer sammen om dette, og skal si typen har blitt klar for tanken. Vet det virker som det er mye frem og tilbake, men skjønner at han kan bli litt i tvil om ting her i livet. Bare måtte gi han litt tid siden alt med utredningen til å tenke på det.

Han skulle sende inn en test så fort han kom hjem fra jobb. Så skal jeg bare sjekke hvordan mine eggledere funker og ta opp det som ble tidligere nevnt her med hardt eggeskall...

Men uansett jenter..er det noe tilskudd eller vitaminer av noen slag som anbefales??

Har hørt det lønner seg å starte med folat, så begynner med det nå. Men er det noe annet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sende inn test? Han må avlegge test på sykehus/fertilitetsklinikk, eller levere prøve som er under en time gammel og er holdt varm.

Hjemmetester etc. er bare humbug. Sæd må måles på 10-15 parametre for å sjekke at alt er som det skal.

Folat må du ta fra tre måneder før du blir gravid. Det har ingenting å si for fruktbarheten, men hindrer skader på fosteret. Så lenge du ikke røyker, ikke drikker, spiser sunt og trener er det lite du kan gjøre for å bedre fruktbarheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed om at han skulle levere den sædprøven til min gynekolog innen en time som du sier.

Ellers så sto det litt på arket han fikk om å ikke ha sex på 3 dager, ikke drikke alkohol osv før han tar denne prøven.

Blir spennende å se hva som skjer nå fremover:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal pøve å følge denne tråden. vil du oppdatere den ? vi er i pp2 selv om har begynt å blogge om det. se i min signatur.

lykke til begge to. virker jo som begge er klar for barn nå. først fikk jeg litt bange anelser siden han ikke ville sjekke sæden sin, men nå ser man jo at dere begge vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

HJELP!!! Hva er dette???

Har gått på mye og forskjellige penicillin kurer denne mnd. Pga det fikk jeg bakteriell vaginose, og endte med en stikkpille kur for det.

Så kom mensen, og den pleier å vare i gjennomsnittlig 6 dager. Hadde litt sviing nedentil, utenfor..så brukte canesten siden det tydet på sopp.

Problemet nå er at selve mensen varte i 6 dager, men etter det har jeg frem til nå slit med rødbrun utflod. Noen dager kun når jeg har vært på wc, til idag hvor det plutselig er såpass at jeg satte inn en ob.

Nå har denne " mensen" vart i straks 12 dager, og dette har aldri hendt meg tidligere.

Har noen av dere opplevd dette før???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller gynekologen spermie selv?

Anonym poster: 7a386b8009f83a7ee6715acd27d38e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...