I Grosny Skrevet 24. januar 2013 #21 Skrevet 24. januar 2013 Og resepten er å sitte på hendene sine? Det er også et valg. Med uante konsekvenser. Man bør være kald nok til å sitte stille inntil man forstår konsekvensene av det man planlegger, ikke minst hvis massedrap er strategien .
Mann 42 Skrevet 24. januar 2013 #22 Skrevet 24. januar 2013 Man bør være kald nok til å sitte stille inntil man forstår konsekvensene av det man planlegger, ikke minst hvis massedrap er strategien . Så man burde sitte stille inntil islamistene overtar kontrollen over hele Mali, og etablerer en ny islamistisk stat, som i Afghanistan? Og når man har blitt klar over konsekvensene av sin passivitet, hva skal man gjøre da, når en maktbase er etablert og de har fått skikkelig fotfeste og truer nabolandene?
I Grosny Skrevet 24. januar 2013 #23 Skrevet 24. januar 2013 Så man burde sitte stille inntil islamistene overtar kontrollen over hele Mali, og etablerer en ny islamistisk stat, som i Afghanistan? Og når man har blitt klar over konsekvensene av sin passivitet, hva skal man gjøre da, når en maktbase er etablert og de har fått skikkelig fotfeste og truer nabolandene? Man må nok sitte stille , hvis alternativet er å drepe ivei uten å forstå konsekvensene.
Rskre Skrevet 24. januar 2013 #24 Skrevet 24. januar 2013 Ein kan jo arbeide for at stammereligionane der nede vert sterkare enn islam.
Sophie-Ann Skrevet 24. januar 2013 #25 Skrevet 24. januar 2013 (endret) Tråden er ryddet for avsporing Sophie-Ann, mod Endret 25. januar 2013 av Sophie-Ann
Mann 42 Skrevet 24. januar 2013 #26 Skrevet 24. januar 2013 Man må nok sitte stille , hvis alternativet er å drepe ivei uten å forstå konsekvensene. Kanskje man burde bøye seg litt frem og trekke skinkene litt fra hverandre? Det er iallfall et trekk man kjenner konsekvensene av. Da blir man rævkjørt
I Grosny Skrevet 24. januar 2013 #27 Skrevet 24. januar 2013 Kanskje man burde bøye seg litt frem og trekke skinkene litt fra hverandre? Det er iallfall et trekk man kjenner konsekvensene av. Da blir man rævkjørt Skummelt språk det der. Grenser mot krigshissing. Kanskje vi ikke er så innmari hellige og godhjerta som vi skal ha det til her oppe i nord?
Mann 42 Skrevet 24. januar 2013 #28 Skrevet 24. januar 2013 Skummelt språk det der. Grenser mot krigshissing. Kanskje vi ikke er så innmari hellige og godhjerta som vi skal ha det til her oppe i nord? Jeg sier som Bjørnson. Fred er ei det beste, men at man noget vil. Når skrev han riktignok om våren, men fanden ta!
Fossegrimen Skrevet 24. januar 2013 #29 Skrevet 24. januar 2013 Men islamister som vil fjerne alle snev av demokrati, de har legitimitet? Ja, de er jo tross alt de eneste som hører på folkets vrede mot vestlig storkapital og samtidig tross alt deler folketrua til en viss grad. Når de attpåtil har erklært Nord-Mali selvstendig tidligere er det tydelig at dette ikke er en liten gjeng på 10 gale jihadister som trekker i trådene, dette er en NASJONAL og antiimperialistisk kamp. Spør du meg burde vi la dem splitte hele landet, slike kunstige konglomeratstater er ikke godt for noe når de har blitt dannet uten folkets samtykke. Hvorfor i helvete skal vi skatte så mye til en stat som fører kriger uten legitimetet i folket mot andre land i andre kontinenter Anonym poster: a6dfab746b8b73849018d7240b4308ab Det min gode mann, lurer jeg også på. Slike røverkriger koster oss millioner på millioner som kunne gått til svært mye annet, ja selv skattelette hadde vært en mye mer fornuftig måte å bruke pengene på.
Mann 42 Skrevet 24. januar 2013 #30 Skrevet 24. januar 2013 (endret) Ja, de er jo tross alt de eneste som hører på folkets vrede mot vestlig storkapital og samtidig tross alt deler folketrua til en viss grad. Når de attpåtil har erklært Nord-Mali selvstendig tidligere er det tydelig at dette ikke er en liten gjeng på 10 gale jihadister som trekker i trådene, dette er en NASJONAL og antiimperialistisk kamp. Spør du meg burde vi la dem splitte hele landet, slike kunstige konglomeratstater er ikke godt for noe når de har blitt dannet uten folkets samtykke. Det min gode mann, lurer jeg også på. Slike røverkriger koster oss millioner på millioner som kunne gått til svært mye annet, ja selv skattelette hadde vært en mye mer fornuftig måte å bruke pengene på. Har folket en vrede mot vestlig kapital? Hvor har du det fra? Og hvordan får du det til å bli en "nasjonal og antiimperialistisk kamp" når jihadistene påtvinger folk en streng variant av sharia, og ødelegger kulturminner og helligdommer som er mer enn tusen år gamle? Til folkets store fortvilelse. Hvor er "folkets samtykke" da? Og hvor selvstendig blir man egentlig når korrupte, men stort sett fraværende myndigheter erstattes med SVÆRT nidkjære og brutale tjenere for prestestyret. Islamisme er ikke en frigjørende kraft, hverken sånn eller slik. Det at islamistene har tatt kontrollen og holdt den en stund, sier ingen verdens ting om en evt støtte i folket. Det sier bare noe om deres evne til å undertrykke og skremme. Endret 24. januar 2013 av Mann 42
kat-e Skrevet 24. januar 2013 #31 Skrevet 24. januar 2013 Jeg så et innslag på TV2 nå nettopp, Islamistene har kappet av armene på sivile fordi de har brukt mobiltelefon. SV mener at det må en politisk løsning til, men med "anerkistiske islamister" tror jeg det blir ganske krevende.
Mann 42 Skrevet 24. januar 2013 #32 Skrevet 24. januar 2013 Jeg så et innslag på TV2 nå nettopp, Islamistene har kappet av armene på sivile fordi de har brukt mobiltelefon. SV mener at det må en politisk løsning til, men med "anerkistiske islamister" tror jeg det blir ganske krevende. Neida, dette er frihetskamp mot vestlig kapitalisme. Spør Dullum. Han har svarene.
I Grosny Skrevet 25. januar 2013 #33 Skrevet 25. januar 2013 Neida, dette er frihetskamp mot vestlig kapitalisme. Spør Dullum. Han har svarene. Link meg heller til bedre kilder enn oss på KG. Det er nok folk i Mali som vet bedre. Jeg skulle likt å hørt om fredsprisdamene fra Liberia har noen bra innspill.
Mann 42 Skrevet 25. januar 2013 #34 Skrevet 25. januar 2013 Link meg heller til bedre kilder enn oss på KG. Det er nok folk i Mali som vet bedre. Jeg skulle likt å hørt om fredsprisdamene fra Liberia har noen bra innspill. Fordi at? Det kommer nok av rapporter om hva AQIM gjør i de områdene der de vinner fotfeste. Når folk blir lemlestet fordi de har brukt mobiltelefoner, så sier det egentlig alt vi trenger å vite om bevegelsens kvaliteter som "frigjørende". Ingen blir "frigjort" av folk som oppfører seg slik. Og ingen ønsker deres styre velkomment.
Sophie-Ann Skrevet 25. januar 2013 #35 Skrevet 25. januar 2013 Tråden er ryddet for avsporinger Sophie-Ann, mod
Fossegrimen Skrevet 25. januar 2013 #36 Skrevet 25. januar 2013 Har folket en vrede mot vestlig kapital? Hvor har du det fra? Og hvordan får du det til å bli en "nasjonal og antiimperialistisk kamp" når jihadistene påtvinger folk en streng variant av sharia, og ødelegger kulturminner og helligdommer som er mer enn tusen år gamle? Til folkets store fortvilelse. Hvor er "folkets samtykke" da? Og hvor selvstendig blir man egentlig når korrupte, men stort sett fraværende myndigheter erstattes med SVÆRT nidkjære og brutale tjenere for prestestyret. Islamisme er ikke en frigjørende kraft, hverken sånn eller slik. Det at islamistene har tatt kontrollen og holdt den en stund, sier ingen verdens ting om en evt støtte i folket. Det sier bare noe om deres evne til å undertrykke og skremme. Folk i nord-Afrika har ofte en sterk aversjon mot vesten ja. Ellers hadde vi ikke sett framveksten av verken radikal islam eller terror. Prestestyret i Iran f.eks. ble jo bejublet av titusener i Teheran da de kom til makten f.eks., og ikke kom å si at folk var så dumme at de ikke forsto at de var konservative muslimer. Dessuten sier jeg ikke at folk flest støtter jihadistene fordi de er jihadister, MEN fordi de blant annet ønsker selvstyre fra den svarte befolkningen og den udugelige regjeringen i sør. I tillegg til dette viser de fingeren til vesten og deres land grabbing. Akkurat som i Afghanistan hvor Taliban ble feiret da de seirende kjørte inn i Kabul i 1996.
sebastianen Skrevet 25. januar 2013 #37 Skrevet 25. januar 2013 Folk i nord-Afrika har ofte en sterk aversjon mot vesten ja. Ellers hadde vi ikke sett framveksten av verken radikal islam eller terror. Prestestyret i Iran f.eks. ble jo bejublet av titusener i Teheran da de kom til makten f.eks., og ikke kom å si at folk var så dumme at de ikke forsto at de var konservative muslimer. Dessuten sier jeg ikke at folk flest støtter jihadistene fordi de er jihadister, MEN fordi de blant annet ønsker selvstyre fra den svarte befolkningen og den udugelige regjeringen i sør. I tillegg til dette viser de fingeren til vesten og deres land grabbing. Akkurat som i Afghanistan hvor Taliban ble feiret da de seirende kjørte inn i Kabul i 1996. Og hva mener du vesten kan gjøre med det ? Antar du mener holde seg vekk fra andre land ? Greit nok, men da får de stelle seg slik at de ikke sender fullt av folk på flukt som de mener vesten skal huse.
I Grosny Skrevet 25. januar 2013 #38 Skrevet 25. januar 2013 Og hva mener du vesten kan gjøre med det ? Antar du mener holde seg vekk fra andre land ? Greit nok, men da får de stelle seg slik at de ikke sender fullt av folk på flukt som de mener vesten skal huse. Jeg mener iallfall at vi skal holde fingra unna fatet. Det Dullum sier er ett vesentlig psykologisk poeng. Soldater av hvit rase for å herske i Afrika ser ikke bra ut, og vil kanskje kunne fyre opp ytterligere islamist/bandittrekruttering. Det er fullt mulig at Fn-soldater må inn for å hjelpe til etter bestilling fra Mali. Ikke vet jeg. Men man de kan jo f.eks komme fra Niger. 1
sebastianen Skrevet 25. januar 2013 #39 Skrevet 25. januar 2013 Jeg mener iallfall at vi skal holde fingra unna fatet. Det Dullum sier er ett vesentlig psykologisk poeng. Soldater av hvit rase for å herske i Afrika ser ikke bra ut, og vil kanskje kunne fyre opp ytterligere islamist/bandittrekruttering. Det er fullt mulig at Fn-soldater må inn for å hjelpe til etter bestilling fra Mali. Ikke vet jeg. Men man de kan jo f.eks komme fra Niger. Helt greit, og så sørger de for at det blir levelig for folk der sånn at ikke vi må fø på de .
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2013 #40 Skrevet 25. januar 2013 Terror i fra islamister er jo ikke en nasjonal reaksjon mot vesten. Terroristene kommer jo fra all verdens hjørner og slår seg ned i fattige og utsatte land. Algeriaksjonen var ikke utført ut i fra en nasjonal kamp. Hvor mange av terroristenen var fra Algerie? Det blir som å si at Fremmedlegionen kjemper for Frankriket.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå