Gå til innhold

Norge sender styrker til Mali

Fremhevede innlegg

Skrevet

Terror i fra islamister er jo ikke en nasjonal reaksjon mot vesten. Terroristene kommer jo fra all verdens hjørner og slår seg ned i fattige og utsatte land. Algeriaksjonen var ikke utført ut i fra en nasjonal kamp. Hvor mange av terroristenen var fra Algerie?

Du er inne på noe der. kanskje det beste vi kan gjøre er å oppdra våre egne til å bli skikkelige folk, og ikke bli slike bandittislamister som B-gjengsjefen. Våre egne terrorister har jo dratt ned til Syria for å krige, og de burde vel egentlig blitt fanget opp av barnevernet på ett tidligere tidspunkt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk i nord-Afrika har ofte en sterk aversjon mot vesten ja. Ellers hadde vi ikke sett framveksten av verken radikal islam eller terror.

Prestestyret i Iran f.eks. ble jo bejublet av titusener i Teheran da de kom til makten f.eks., og ikke kom å si at folk var så dumme at de ikke forsto at de var konservative muslimer.

Dessuten sier jeg ikke at folk flest støtter jihadistene fordi de er jihadister, MEN fordi de blant annet ønsker selvstyre fra den svarte befolkningen og den udugelige regjeringen i sør. I tillegg til dette viser de fingeren til vesten og deres land grabbing. Akkurat som i Afghanistan hvor Taliban ble feiret da de seirende kjørte inn i Kabul i 1996.

Mujahedin og Taliban ble nok først og fremst feiret fordi de hadde drevet ut en okkupant som førte nådeløs krig mot alle afghanere. La oss ikke forsøke å trekke noen parallell her, hva? Den sovjetiske krigsmaskinen tok ingen smålige hensyn og ble hatet i proporsjon med det. Vi husker vel alle rapportene om antipersonellminene som var utformet spesielt for å apellere til små barn: Som sommerfugler og andre leker.

Jeg tror ikke det lar seg sammenligne med gruvedrift.

Og det er sant nok at man jublet i Teheran da prestene overtok. Men det jubles ikke nå lenger. Nå vil man ha reelt demokrati og ytringsfrihet, og det grisebankes man på åpen gate for. Man vet at man ble ikke frigjort. Man byttet bare den ene despoten med den andre. Bait and switch.

Skrevet

Mujahedin og Taliban ble nok først og fremst feiret fordi de hadde drevet ut en okkupant som førte nådeløs krig mot alle afghanere.

Jeg er ikke sikker på at det er sant. Hvor har du det i fra?

Har Norge kriget hyggeligere? Hvordan?

Skrevet (endret)

Jeg er ikke sikker på at det er sant. Hvor har du det i fra?

Har Norge kriget hyggeligere? Hvordan?

Tja, vi har jo vært veldig tilbakeholdne med å legge ut antipersonellminer rettet mot barn, og gjør vårt beste for å minimere sivile tap. De fleste sivilistene som drepes i Afghanistan, mister livet i Taliban-operasjoner. Bomber på markedene, etc.

Taliban kan ikke hevde seg mot de vestlige styrkene hverken gjennom regulære trefninger eller bakholdsangrep. Deres våpen er minelegging av veiene og terror mot sivilbefolkningen. I åpen kamp taper de alltid.

Og de bruker kvinner og barn som mennesklige skjold.

Endret av Mann 42
Skrevet

Og hva mener du vesten kan gjøre med det ?

Antar du mener holde seg vekk fra andre land ? Greit nok, men da får de stelle seg slik at de ikke sender fullt av folk på flukt som de mener vesten skal huse.

Ja, holde seg vekk. For min del trenger vi ikke å ta inn så jævlig mange heller, men faktum er at flyktningene vi i dag får aldri i verden ville kommet uten vestens inngripen i landene deres.

Mujahedin og Taliban ble nok først og fremst feiret fordi de hadde drevet ut en okkupant som førte nådeløs krig mot alle afghanere. La oss ikke forsøke å trekke noen parallell her, hva? Den sovjetiske krigsmaskinen tok ingen smålige hensyn og ble hatet i proporsjon med det. Vi husker vel alle rapportene om antipersonellminene som var utformet spesielt for å apellere til små barn: Som sommerfugler og andre leker.

Jeg tror ikke det lar seg sammenligne med gruvedrift.

Og det er sant nok at man jublet i Teheran da prestene overtok. Men det jubles ikke nå lenger. Nå vil man ha reelt demokrati og ytringsfrihet, og det grisebankes man på åpen gate for. Man vet at man ble ikke frigjort. Man byttet bare den ene despoten med den andre. Bait and switch.

Taliban jagde ikke ut Sovjet. Sovjet var ute mange ÅR før Taliban kom til makta. Det Taliban gjorde var å banke de andre krigsherrene og få stabilitet, noe som var det primære folkelige kravet akkurat DA. Og ja, Sovjeterne tok ingen hensyn, akkurat som den malinesiske regjeringa tvers gjennom har vist fascistiske tendenser i månedsvis allerede. Vold avler vold, og jeg tror ikke akkurat det HJELPER at den hvite mann nok en gang tar turen innom for å myrde barn. Enda en krig vil bare gjøre folk enda sprøere, sende folk og våpen på avveie, og destabilisere regionen ytterligere.

Nei, så klart folk i Iran ikke lenger støtter prestestyret i dag. Jeg tror at det styret der lever i sin siste periode nå og vil måtte bukke under før eller siden, eller i det minste inngå reformer. Her igjen tror jeg dog ikke de latterlige sanksjonene våre vil hjelpe da de utelukkende gjør folk mer avhengige av staten, samt undergraver småborgerskapet.

Ja, man byttet ut en despot med en annen, det er som oftest slik det foregår, spesielt når Vesten griper inn. Ingen vits i å spekulere rundt det.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

En artikkel fra Vg belyser Maliproblematikk der de gode er onde, og uskyldige vennligsinnede av ond etnisitet/tilhørighet blir myrdet av de Franskstøttede lissomgode. De gode (regjeringssstyrkene og Frankrike), er i ferd med å overvinne de onde (Araberne og Tuaregene).

Men de gode dreper jo sivile med ond etnisitet. De gode er de nye onde.

Hva skal vi gjøre med det? Det blir feil å sende inn F16 og bombe Mali s regjeringssstyrker tibake til steinalderen, og samtidig passe på å få utryddet Tuaregene og Araberne.

Jeg står fast ved at "fingra av fatet" bør være Norges strategi.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10107404

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...