Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lagde ostekaken til Caroline i dag, var utrolig god! Nå er jeg ikke lchf-tilhenger, men vi har endel intoleranser og allergier i familien. T.o.m mannen min som boikotter sukkerfritt spiste flere stykker av den :fnise:

Videoannonse
Annonse
Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg lagde ostekaken til Caroline i dag, var utrolig god! Nå er jeg ikke lchf-tilhenger, men vi har endel intoleranser og allergier i familien. T.o.m mannen min som boikotter sukkerfritt spiste flere stykker av den :fnise:

Så bra. Den så skikkelig god ut og jeg har så lyst til å prøve meg på den. Var det vanskelig eller var det bare å blande og ha oppi?

Skrevet (endret)

Så bra. Den så skikkelig god ut og jeg har så lyst til å prøve meg på den. Var det vanskelig eller var det bare å blande og ha oppi?

Jeg fulgte ikke helt oppskriften, men kikket litt inne på bloggen hennes, og jeg byttet ut hasselnøtter med mandelmel (pga jeg tåler ikke hasselnøtter). Så jeg bakte denne;

Bunn;

100g smør

100g 86% premium sjokolade

100g mandelmel (evt finhakkede mandler)

1ts økologisk vaniljesukker

noen dråper vaniljeessens

3ss sukrin

Smelt smør og sukker, avkjøl litt i kjøleskap. Bland i resten og smak til med vaniljeessens. Smør ei rund kakeform og trykk deigen ut i bunnen. Stek midt i ovnen på 180g i 15min. Avkjøl bunnen.

Fyll;

6 plater gelatin-legges litt i kaldt vann

Skallet av 2 lime

Saften av 2 lime

3ss sukrinmelis

1 boks kremfløte

1 eske philadelfiaost

1 beger seterrømme

2dl kokende vann

100g sukrinmelis

Vaniljeessens

Legg gelatin noen minutter i kaldt vann. Kok opp 2 dl vann. Klem ut vannet av gelatinen og rør den ut i det varme vannet (dra det fra platen når det koker), rør i skal av lime, saften av lime og 3ss sukrinmelis. Avkjøl i kjøleskap, men det skal ikke stivne.

Mens det avkjøles så pisk fløten til krem. Visp i rømme og philadelfia og sukrinmelis. Visp deretter i den avkjølte blandinga. Smak til med vaniljeessens.

Ta det over bunnen og sett i kjøleskapet til ostemassen stivner helt, ca 4-5 timer. Dryss over litt revet 86% premium før servering:)

Veldig god, og innmari mektig!

Endret av maya76
Skrevet

Litt rar tekst, men jeg kopierte og limte den ut fra en tekst jeg sendte videre på Fb-en min til ei venninne:)

Gjest Funky Punk
Skrevet

Nice, den skal jeg kopiere.

Men en eske Philadelphia? Vil det si en slik liten, vanlig boks?

Skrevet

Nice, den skal jeg kopiere.

Men en eske Philadelphia? Vil det si en slik liten, vanlig boks?

Vanlig boks med naturell. Men jeg brukte den som heter familiepakke, så kanskje litt større.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Okey, da skal jeg skrive det inn der så jeg husker det :)

Skrevet

Anbefaler også å smake det litt til. Da jeg lagde bunnen så var den litt smakløs, så måtte ha i litt mere vaniljeessens og vaniljesukker.

Likedan på fyllet, der hadde jeg i litt ekstra sitronsaft, pga jeg følte den var litt for søt, ville ha den mere syrlig (brukte den vanlige sitron på flaske, bare en liten sprut)

Gjest Funky Punk
Skrevet

Takk for tipset :)

Jeg liker det også litt mer syrlig enn søtt, så da skal jeg ha det i bakhodet når jeg lager den :)

AnonymBruker
Skrevet

Så flott!! :) er ikke så glad i lakseform, men skal prøve meg på focaccian! Sikkert nammis den!

Jeg er heller ikke så glad i lakseform, men denne var god. Og med salma eller freyalaks så smaker den omtrent ikke fisk :)

Anonym poster: fb9a53dd1152c249835d3d45a4bbbd67

Skrevet

Den ostekaken høres god ut! Har lyst å prøve den en gang.

Men når det står en boks kremfløte, betyr det en slik vanlig 3dl krem?

Skrevet

Den ostekaken høres god ut! Har lyst å prøve den en gang.

Men når det står en boks kremfløte, betyr det en slik vanlig 3dl krem?

Vanlig 3dl ja:) Pisker den opp til krem, og tar i rømme og ost, og deretter resten:)

Skrevet

Takk, det er notert!

Gjest EryMax
Skrevet

Jeg er heller ikke så glad i lakseform, men denne var god. Og med salma eller freyalaks så smaker den omtrent ikke fisk :)

Anonym poster: fb9a53dd1152c249835d3d45a4bbbd67

Fisk skal smake fisk

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg irriterer meg så utrolig over Eskil. Væremåten hans og måten han snakker på er så utrolig mini-Stoltenberg. Snakk om å herme. Jeg klarer ikke se på, så denne uken blir kjip.

Anonym poster: 5567b25018576a8b5359485cdb444a33

• Liker 2
Skrevet

Omg så flauuuut! Haha, stakkars

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Omg så flauuuut! Haha, stakkars

Flaut ja! Jeg rødma!

Anonym poster: 5567b25018576a8b5359485cdb444a33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er Eskil homo?

Anonym poster: d418e20f3f569407c0dd90892a9b476e

Skrevet

Er Eskil homo?

Anonym poster: d418e20f3f569407c0dd90892a9b476e

Jau... (ja)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...