Gå til innhold

Må du forvente å bli spurt om skyss når du har bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så skaff deg førerkort og bil.

Anonym poster: 6c6c388962ebd68101133ad880a8d527

Har begge deler, men har ikke bilen i byen jeg studerer i :) :) :) :) :) Mulig jeg er et unikum da, som ikke har problemer med dette. Tilbake til spørsmålet til TS.. Nei, man må ikke forvente å bli spurt. Men synes situasjonen hun beskriver høres utrolig spesiell ut. Hadde aldri skjedd i min vennegjeng.

Anonym poster: deffb8a5b2fe239d77f5525269b60f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk får ta ansvar for å komme seg rundt selv.

Har et par bekjente uten bil (og lappen), og ved flere anledninger har de slengt ut på facebook om at "Jeg må være på legekontoret klokka 08 fredag morgen, noen som kan kjøre?" selv om det går buss. De er vel for late til å gå bort til busstoppet, og vil heller ha gratis skyss.

Ei tidiligere venninne ble nok litt for vant til at jeg kjørte rundt på henne og ungene hennes, fordi jeg syntes synd på henne. Det begynte hun å utnytte, ved å spørre om jeg gadd å kjøre ned i kiosken og kjøpe sjokolade til henne, eller den gangen hun ringte midt på natta for å spørre om jeg kunne hente henne i byen, (hun hadde vært ute og festet) for hun hadde ikke penger til taxi. Trenger vel ikke si at jeg bare la på, og vennskapet sklei fort ut i sanden etter det for å si det sånn. (Det var en times kjøring inn til byen, og jeg skulle på jobb dagen etterpå...noe hun visste.)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Jeg føler meg litt frekk som sitter her og mener dette, men jeg mener det er en selvfølge at personer med bil som omgås mange mennesker uten bil, må forvente å bli spurt om de kan kjøre hit eller dit. Hvertfall kan de ta små omveier som å la meg sitte på når vi skal sammen hjem fra jobb/skole, og den med bil kjører noen ekstra meter for å svippe meg innom innkjørselen på veien.

Jeg har praksis nå med en venninne som har bil, og vi har en avtale om at jeg får sitte på mot at jeg betaler for halvparten av bensinutgiftene.

Jeg skulle en svipptur innom butikken idag, det hele tok 1-2 minutter. Jeg forventet egentlig at hun bare kunne stoppe på busstoppet utenom, og vente på meg mens jeg løp inn. Men det gadd hun ikke, og jeg måtte gå hjem, noe som tar ca 20 minutter.

Og jeg spør ikke ofte, men når det er noe som er litt krise og jeg trenger skyss, så spør jeg henne om en tjeneste; om hun kan kjøre meg/svippe innom. Jeg forventer at jeg hvertfall burde få lov til å spørre, så kan hun si ja eller nei, ettersom hun vil.

Men hun klager så mye over at folk spør om å bli kjørt, eller at hun skal svippe innom en butikk/banken/posten for 3 minutter. Hun kommer med frekke svar tilbake når man spør.

Skjønner at det kan være litt irriterende, men tror man virkelig at ingen kommer til å spørre?

Spesielt når man omgås å mange uten bil. (Vi er studenter)

Kan man ikke bare slå seg til ro med at folk spør?

Hva med dere som har bil?

Hvordan føler dere det?

Vi tør faktisk sjeldent å spørre henne lenger, og ene venninnen min turte ikke å ringe henne når hun hadde klart å skade seg midt på natten, fordi hun var redd for at venninnen med bil skulle bli sint fordi hun spurte om skyss. Det var heldigvis ikke en så stor skade, så hun kom seg hjem, men det var vist litt slitsomt.

Anonym poster: 7b1957813aebeb0d2d6e71c0dbc355eb

Det er omtrent en like stor selvfølge som at en med båt må forvente å bli spurt om han kan svippe meg ut på øyene så jeg kan plukke måkeegg. Skaff deg din egen bil.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får ta ansvar for å komme seg rundt selv.

Har et par bekjente uten bil (og lappen), og ved flere anledninger har de slengt ut på facebook om at "Jeg må være på legekontoret klokka 08 fredag morgen, noen som kan kjøre?" selv om det går buss. De er vel for late til å gå bort til busstoppet, og vil heller ha gratis skyss.

Ei tidiligere venninne ble nok litt for vant til at jeg kjørte rundt på henne og ungene hennes, fordi jeg syntes synd på henne. Det begynte hun å utnytte, ved å spørre om jeg gadd å kjøre ned i kiosken og kjøpe sjokolade til henne, eller den gangen hun ringte midt på natta for å spørre om jeg kunne hente henne i byen, (hun hadde vært ute og festet) for hun hadde ikke penger til taxi. Trenger vel ikke si at jeg bare la på, og vennskapet sklei fort ut i sanden etter det for å si det sånn. (Det var en times kjøring inn til byen, og jeg skulle på jobb dagen etterpå...noe hun visste.)

Det er en ting å mase og spørre om ting som å kjøpe sjokolade som man egentlig ikke trenger. Men når man plutselig en dag virkelig trenger å bli svippet innom et sted, man virkelig trenger det, så bør det gå greit å spørre. Når både den med bil og passasjeren vet godt at det er enklere å ta det på veien enn å begynne å ta buss eller å gå.

Jeg har en venninne som bor på samme sted som en annen i klassen. Denne venninnen har bil, og hun sier alltid ifra til den andre jenta hver gang hun skal på butikken, i tilfelle hun også trenger det og vil sitte på og ha varene i bilen. Og hun blir ikke sur om hun jenta spør selv, da hun jo tilbyr å gjøre sånt titt og ofte. Det er jo veldig hyggelig, og man bruker ikke noe mer tid og penger på å ta det samtidig. Hun med bil får litt selskap på handleturen, og hun andre får kjørt varene sine hjem!

Anonym poster: 7b1957813aebeb0d2d6e71c0dbc355eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv 17 (blir 18 til sommeren), og er i gang med å få lappen, men har nesten bare venner på 20 (deriblant kjæresten min), og de fleste der har bil. Jeg sitter som regel på med kjæresten min, rett og slett fordi vi skal samme sted, men han kjører meg også til toget o.l. Dette er likevel ikke poenget mitt, ettersom kjærester og venneforhold er annerledes.

Kjæresten min kjører gjerne andre til steder vi skal (skal vi f.eks. på en fest, og noen i nærheten skal samme sted men gjerne vil drikke e.l), men da får han som regel en hundrings eller to for å kjøre tur/retur. Han er ikke av typen som får flest henvedelser, men da de hadde en lærling i firmaet han jobber i, måtte han kjøre han til jobb, aldri en sur mine!

Uansett, poenget mitt er vel to ting

1) Jeg har altså selv ikke bil, og hver eneste dag må jeg beregne tiden min på å bruke kollektivt. Syns ikke det er supergøy å bruke 45 min-1 time hver vei for å komme meg til kjæresten min pga kollektiv trafikk (hadde tatt 15-20) min med bil. Men jeg forventer Aldri at kjæresten skal komme å hente meg av den grunn. jeg tar også buss til Oslo hver dag, og skal jeg andre ting (f.eks. til legen) må jeg bare sette av tid til det, helt til jeg får lappen og min egen bil. Thats life.

2)Jeg syns at er man gode venner, og skal samme vei, så er det veldig hyggelig om man kjører den andre også, men dette skal ikke forventes

3) Den som sitter på, skal naturligvis betale/gjøre noe i gjengjeld. Jeg sitter altså ikke så mye på med andre enn kjæresten, ettersom jeg har busskort. Men hadde jeg det, hadde jeg enten betalt penger (og spurt veldig pent først, og lagt det til når jeg spurte dersom jeg "må" i butikken), eller gjort noe annet, f.eks. bakt som noen sa de gjorde tidligere i tråden.

4) Jeg skjønner veldig godt at det kan være slitsomt at folk spør om å få sitte på hele tiden. Men prøv å tenk at de sikkert ikke skjønner at det er mange, ikke bare den ene, som spør, og prøv å si nei på en høflig måte.

5) Du som går til skolen: Hver dag suser det forbi varme biler som skal til Oslo, mens jeg står og fryser og venter på bussen. ikke forvent å få sitte på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er skyss, en annen ting er at en har vært dum nok til å kjøpe en bil med hengerfeste. "Har du tilhengerfeste på bilen du?" Det er så ufattelig irriterende når den dumper ned i innboksen med en avsender som du ikke har pratet med på to måneder, men som plutselig ble veldig klar over din eksistens når noe skal løftes/hentes/flyttes.

Anonym poster: 8a7587cc9211bf7f6589992b4d4ec045

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det gadd hun ikke, og jeg måtte gå hjem, noe som tar ca 20 minutter.

Anonym poster: 7b1957813aebeb0d2d6e71c0dbc355eb

Med mindre du er lam slik at du måtte dra deg selv etter armene hjemover så ser jeg ikke problemet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du er lam slik at du måtte dra deg selv etter armene hjemover så ser jeg ikke problemet.

Hvis en venn spør om du kan hjelpe henne med å bære noe tungt fordi hun skal flytte (det er ikke ofte hun spør deg om tjenester) sier du det samme da? "Du er vel ikke lam? Du får bære sjøl!"

Anonym poster: 7b1957813aebeb0d2d6e71c0dbc355eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en venn spør om du kan hjelpe henne med å bære noe tungt fordi hun skal flytte (det er ikke ofte hun spør deg om tjenester) sier du det samme da? "Du er vel ikke lam? Du får bære sjøl!"

Anonym poster: 7b1957813aebeb0d2d6e71c0dbc355eb

Hellandussen...

1. Her var det snakk om å gå hjem fra butikken, ikke flytte.

2. Om man kjøper tunge varer i butikken så bruk ryggsekk, det gjorde jeg når jeg ikke hadde lappen... og min gåtur hjem tar 30 minutter, forventet aldri at noen skulle kjøre meg.

Grow up.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellandussen...

1. Her var det snakk om å gå hjem fra butikken, ikke flytte.

2. Om man kjøper tunge varer i butikken så bruk ryggsekk, det gjorde jeg når jeg ikke hadde lappen... og min gåtur hjem tar 30 minutter, forventet aldri at noen skulle kjøre meg.

Grow up.

Hva om venninnen din sitter på med deg, fra jobb/skole e.l. Som tar en halvtime å kjøre inn til byen.

Venninnen din skal til legen, det er noe som haster litt, men absolutt ingenting å dø av. Det blir en liten omvei inn i sentrum, men venninnen din spør om du kan svippe henne innom. Hun har ikke tid til at du setter henne av på busstoppet lenger nede, i tillegg er hun nervøs for hva legen vil si.

Hun kunne tatt buss fra jobb, men det koster ca 60 kr hver vei. Og dere skal jo samme vei uansett, og hun pleier å få sitte på med deg mot betaling hver dag uansett. Er du like bitch mot henne?

Anonym poster: 7b1957813aebeb0d2d6e71c0dbc355eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om venninnen din sitter på med deg, fra jobb/skole e.l. Som tar en halvtime å kjøre inn til byen.

Venninnen din skal til legen, det er noe som haster litt, men absolutt ingenting å dø av. Det blir en liten omvei inn i sentrum, men venninnen din spør om du kan svippe henne innom. Hun har ikke tid til at du setter henne av på busstoppet lenger nede, i tillegg er hun nervøs for hva legen vil si.

Hun kunne tatt buss fra jobb, men det koster ca 60 kr hver vei. Og dere skal jo samme vei uansett, og hun pleier å få sitte på med deg mot betaling hver dag uansett. Er du like bitch mot henne?

Anonym poster: 7b1957813aebeb0d2d6e71c0dbc355eb

Om det hadde passet inn i planen min og dette ble avtalt i god tid. Hadde "forresten, for å rekke legen må du svippe meg innom sentrum nå" kommet på vei hjem, så hadde jeg sett litt dumt på henne, og gitt beskjed om at det burde hun tenkt på før, jeg har andre planer jeg må rekke, og satt henne av på busstoppet eller i nærheten av en taxiholdeplass.

Man kan ikke basere seg på andre på den måten. Når man vet at man skal ting som ikke går innenfor rammen av avtalen (skyss t/r hjem-skole/jobb), så tar man bussen.

Anonym poster: 1fa458c94de915a5136a3075ba347676

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om venninnen din sitter på med deg, fra jobb/skole e.l. Som tar en halvtime å kjøre inn til byen.

Venninnen din skal til legen, det er noe som haster litt, men absolutt ingenting å dø av. Det blir en liten omvei inn i sentrum, men venninnen din spør om du kan svippe henne innom. Hun har ikke tid til at du setter henne av på busstoppet lenger nede, i tillegg er hun nervøs for hva legen vil si.

Hun kunne tatt buss fra jobb, men det koster ca 60 kr hver vei. Og dere skal jo samme vei uansett, og hun pleier å få sitte på med deg mot betaling hver dag uansett. Er du like bitch mot henne?

Anonym poster: 7b1957813aebeb0d2d6e71c0dbc355eb

Hehe, igjen - ikke det samme som når noen må på butikken.

Det å ha lappen er ikke synonymt med å være privatsjåfør men hva mer kan man forvente av ei som kaller andre bitch. =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, igjen - ikke det samme som når noen må på butikken.

Det å ha lappen er ikke synonymt med å være privatsjåfør men hva mer kan man forvente av ei som kaller andre bitch. =)

Var det snakk om kun butikken? Man er en bitch når man kommer med kommentarer som "er du lam eller? du klarer å gå selv."

Anonym poster: 7b1957813aebeb0d2d6e71c0dbc355eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det snakk om kun butikken? Man er en bitch når man kommer med kommentarer som "er du lam eller? du klarer å gå selv."

Anonym poster: 7b1957813aebeb0d2d6e71c0dbc355eb

Det jeg siterte var fra hovedinnlegget hvor TS (du?) skrev at venninnen ikke ville ventet på henne mens hun var i butikken.

"er du lam eller? du klarer å gå selv." har jeg aldri sagt, i såfall ville jeg vært enig i at jeg var en bitch. Hvis du leser det jeg skrev en gang til så ser du at det står "Med mindre du er lam slik at du måtte dra deg selv etter armene hjemover så ser jeg ikke problemet." hvilket betyr at så lenge beina funker så får TS ikke min sympati for det virker på meg som at det kun er snakk om latskap. Vet om en eldre dame med rullator i byen jeg bor i som går til og fra butikken ganske ofte om våren/sommeren og med hennes fart så tar det lenger tid enn 30 minutter som jeg selv ville brukt.

Jeg har ikke brukt titusener av kroner på lappen og bil for å kjøre rundt på folk, i såfall ville jeg startet firma. Jeg tilbyr meg gjerne å kjøre noen for å være hyggelig men det er ikke alltid det passer og jeg syntes hvertfall det er frekt når folk forventer det, DA snakker man bitchy oppførsel og ikke minst utnytting av venner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...