Gå til innhold

Når slutte med nattmat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Magdalene

. Synes også det er lenge å vente fire timer mellom måltidene.

? What?

Spiser du selv oftere enn hver 4.time?

Man gir jo ungen mat når den er sulten..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helsesøstre sier det er helt greit å avvenne med nattmat fra seks måneders alder, men man må jo se an ungen. Det kan jo hende hun bare er tørst? Hva med å prøve med vann og se om hun blir fornøyd med det?

Anonym poster: cdd6ab0be7fc9b513be9c0125c6d5966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette ser ut som to måltider. Middag og grøt til kvelds. Men om du sier at hun spiser grøt til frokost også så er hun vel oppe i tre måltider. Jeg synes det høres for lite ut for å kutte ut nattmaten. Synes også det er lenge å vente fire timer mellom måltidene.

Syns du 4 timer er for lenge å vente? Jenta mi er snart 6 mnd og hun spiser også ca hver 4.time. Jeg syns det er bedre at hun spiller fulle måltider enn å småspise hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt har til dags dato aldri gått 4 timer uten mat utenom i den lengste soveøkten på kvelden, det hadde aldri gått. Men de er jo ulike, og jeg tviler ikke på at noen barn her blir sultet altså. ;)

Vi måtte opp i fire måltider med litt størrelse på (tok flere måneder) før vi begynte å merke mindre matbehov på natta.

Edit: Om jeg fikk velge skulle jeg gjerne hatt lengre mellom måltidene, er jo mer praktisk. Men han har alltid spist lite og ofte, og det er veldig vanskelig å endre. Har derfor latt det være sånn bare for å få i han nok mat i løpet av dagen, i håp om mer søvn på natta. Går seg vel til etterhvert som han blir større.

Endret av Stinelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

? What?

Spiser du selv oftere enn hver 4.time?

Man gir jo ungen mat når den er sulten..

Jeg spiser hver 2 1/2-3. time. Lite og ofte ;)

Anonym poster: 4f11f69c7506b4bd8368a3d911421fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare litt vanskelig for å skjønne hvorfor man stresser med å avvenne en seks måneder gammel baby, som atpåtil kun våkner en gang per natt for mat? Folk har forskjellig energibehov, men jeg mener alle burde takle å stå opp en gang per natt for å gi ungen mat i noen måneder. Så kan du heller sove litt når babyen sover på dagtid hvis du blir veldig sliten av dette. Dette her går tross alt mer på dine behov enn på babyens, og så lenge det ikke er snakk om at mor nesten ikke får noe som helst søvn og er på tur til å gå på veggen, så setter man ungens behov for nattmat foran mors behov for søvn.

Om to-tre måneder kan det dessuten være hun spiser masse mat på dagen og at hun ikke trenger flasken lenger. Da skal du se at nattavvenningen vil gå lettere enn den vil gå nå. :)

Akkurat som jeg så noen skrev i en annen tråd "babyen min er seks måneder, og våkner fortsatt i løpet av natten". Fortsatt? Dette gjør jo de fleste babyer. Synes folk har litt rare forventninger til når babyen begynner å sove søtt hele natten.

Endret av Teriyaki
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Jeg spiser hver 2 1/2-3. time. Lite og ofte ;)

Anonym poster: 4f11f69c7506b4bd8368a3d911421fe7

Men det er da ingen vits å lære ungene å småspise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen min sier ifra at han er sulten lenge før det går fire timer. På natta kan han holde ut lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en på 9 mnd som fortsatt må ha mat på natta. Prøver å avvenne, men det går ikke. Vi jobber med det, han skriker og skriker (våkner i tre-tida og gir seg ikke før han får puppen - i natt tok det en og en halv time før vi ga opp og la ham i senga vår inntil puppen). Helsesøster mener han burde ha sovet gjennom natta fra ca 6 måneders alder. Jeg synes også det er frustrerende, kan jo aldri være borte en natt, og er alltid trøtt på jobben. Dessverre tar han ikke smokk, og heller ikke flaske.

Vi har også fått til råd at vi må gi mer mat på dagtid. Så vi stapper i han mat hver tredje time - grøt om morgenen, en banan eller fruktmåltid med brøskive til lunsj, middagsporsjon i fire-tida, og stor porsjon grøt før han legger seg. I tillegg til amminga mi (ammer om natta/tidlig morgen, etter jobb, og rett før han legger seg). Hjelper ikke. Jeg skjønner ikke hvordan vi skal få til dette.. Jeg kan ikke være med på jobbkonferanser eller noe.

Vi prøvde en gang at mannen min tok ham med og lå over hos besteforeldrene uten at jeg var der, om det hjalp. Da måtte de til slutt ta ham opp i stua midt på natta og koke grøt til ham, var umulig å roe ham. Da ble han jo lys våken og trodde det var morgen. Blir så frustrert av dette.....

Anonym poster: 0099e9713db88c3d73d39028acc6e340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ingen vits å lære ungene å småspise.

Det er jo anbefalt å spise lite og ofte, ikke småspising, men små måltider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junior slutta våkne mellom midnatt og 6 då han var 10 veker. No er han 10 mnd og har sove frå 20- 8 dei siste 4mnd i alle fall. Så vi har hatt det lett. Poenget er at det er ulikt, vi har aldri nattavvendt han, det har han gjort sjølv. Men som helsesøster her seier: små ungar kan vel ikkje skjemmast vekk, men dei kan få uvanar ;) så om Mini vakne om natta får han alltid så mykje vatn han ønskjer, og då sovner han alltid. Mat er han ikkje interessert i eigentleg, så det styrer vi ikkje med å ordne. No skal det seiast at alle ungar i faren sin familie er slik, dei søv om nettene veldig tidleg. Mini er aktiv, har begynt å gå, søv 1- 1,5 timar mellom 8 og 20, og et velling til frukost, middag med frukt til dessert, skive med makrell i tomat eller leverpostei til nonsmat og velling til kvelds. Det er dei 4 måltider han har. Han har alltid vore veldig rutinebaby, vi har aldri lagt opp til rutinane sjølve.

Endret av attegløyma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min orker ikke mer mat på dagtid og trenger fortsatt mat på natta, så en tilfeldig helsesøster kan få mene akkurat hva hun vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Min orker ikke mer mat på dagtid og trenger fortsatt mat på natta, så en tilfeldig helsesøster kan få mene akkurat hva hun vil.

Nettopp!

De vil jo ha mat på natten fordi de ikke får dekker matbehovet på dagtid.

At en eller annen HS mener at ungen ikke skal få dekket behovet for mat bare fordi det har bikket 6mnd er jo helt tullete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er da ingen vits å lære ungene å småspise.

Det er jo dette som er anbefalt. Så jo, dette lærer jeg barna mine også. Dessuten er det altfor lenge for en liten mage å gå fire timer eller mer mellom hvert måltid.

Anonym poster: 4f11f69c7506b4bd8368a3d911421fe7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en på 9 mnd som fortsatt må ha mat på natta. Prøver å avvenne, men det går ikke. Vi jobber med det, han skriker og skriker (våkner i tre-tida og gir seg ikke før han får puppen - i natt tok det en og en halv time før vi ga opp og la ham i senga vår inntil puppen). Helsesøster mener han burde ha sovet gjennom natta fra ca 6 måneders alder. Jeg synes også det er frustrerende, kan jo aldri være borte en natt, og er alltid trøtt på jobben. Dessverre tar han ikke smokk, og heller ikke flaske.

Vi har også fått til råd at vi må gi mer mat på dagtid. Så vi stapper i han mat hver tredje time - grøt om morgenen, en banan eller fruktmåltid med brøskive til lunsj, middagsporsjon i fire-tida, og stor porsjon grøt før han legger seg. I tillegg til amminga mi (ammer om natta/tidlig morgen, etter jobb, og rett før han legger seg). Hjelper ikke. Jeg skjønner ikke hvordan vi skal få til dette.. Jeg kan ikke være med på jobbkonferanser eller noe.

Vi prøvde en gang at mannen min tok ham med og lå over hos besteforeldrene uten at jeg var der, om det hjalp. Da måtte de til slutt ta ham opp i stua midt på natta og koke grøt til ham, var umulig å roe ham. Da ble han jo lys våken og trodde det var morgen. Blir så frustrert av dette.....

Anonym poster: 0099e9713db88c3d73d39028acc6e340

Jeg fikk vondt inni meg av å lese dette. Ungen din trenger deg, og du er bekymret for at du ikke får med deg jobbkonferanser eller kan være borte ei natt. Slik er det faktisk å ha en unge på 9mnd! Å la han skrike i halvannen time før han får puppen om natta er intet mindre enn meningsløst.

Mitt forslag er å samsove slik at han kan spise når han er sulten uten at du forstyrres så veldig (om det går), og prioritere barnet før jobben når han er så liten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dette som er anbefalt. Så jo, dette lærer jeg barna mine også. Dessuten er det altfor lenge for en liten mage å gå fire timer eller mer mellom hvert måltid.

Anonym poster: 4f11f69c7506b4bd8368a3d911421fe7

Det er det som er anbefalt for voksne ja, ikke for babyer!?

Jeg gir min lille mat når hun viser tegn på å

Være sulten, og det er ca h er 4. Time. Dytter ikke i henne mat når hun ikke viser tegn på å ville ha mat..

Og det er forskjell på mm og mme, mme er mektigere. Skjønner at de som ammer gir oftere..

Men hvorfor skal jeg lære jenta mi å spise lite ofte? Hun trenger jo ikke akkurat å tenke på forbrenningen, det er jo derfor det er anbefalt for voksne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har en på 9 mnd som fortsatt må ha mat på natta. Prøver å avvenne, men det går ikke. Vi jobber med det, han skriker og skriker (våkner i tre-tida og gir seg ikke før han får puppen - i natt tok det en og en halv time før vi ga opp og la ham i senga vår inntil puppen). Helsesøster mener han burde ha sovet gjennom natta fra ca 6 måneders alder. Jeg synes også det er frustrerende, kan jo aldri være borte en natt, og er alltid trøtt på jobben. Dessverre tar han ikke smokk, og heller ikke flaske.

Vi har også fått til råd at vi må gi mer mat på dagtid. Så vi stapper i han mat hver tredje time - grøt om morgenen, en banan eller fruktmåltid med brøskive til lunsj, middagsporsjon i fire-tida, og stor porsjon grøt før han legger seg. I tillegg til amminga mi (ammer om natta/tidlig morgen, etter jobb, og rett før han legger seg). Hjelper ikke. Jeg skjønner ikke hvordan vi skal få til dette.. Jeg kan ikke være med på jobbkonferanser eller noe.

Vi prøvde en gang at mannen min tok ham med og lå over hos besteforeldrene uten at jeg var der, om det hjalp. Da måtte de til slutt ta ham opp i stua midt på natta og koke grøt til ham, var umulig å roe ham. Da ble han jo lys våken og trodde det var morgen. Blir så frustrert av dette.....

Anonym poster: 0099e9713db88c3d73d39028acc6e340

Vet du hva - her bør du og mannen din ta "hintet" og skjønne at barnet ikke er klart til nattavvenning. Det er da intet problem at han våkner en gang om natten og at du må amme ham da??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slutte med nattmating NÅR BABY ER KLAR FOR DET!!! Altså, slutter selv...

Enig! Hadde du nektet deg selv mat om du var sulten midt på natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Det er jo dette som er anbefalt. Så jo, dette lærer jeg barna mine også. Dessuten er det altfor lenge for en liten mage å gå fire timer eller mer mellom hvert måltid.

Anonym poster: 4f11f69c7506b4bd8368a3d911421fe7

Er det anbefalt å spise hver andre time?

Uansett, spise hver fjerde time passer den lille babymagen til gutten min perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at fagfolk regner begrepet "å sove gjennom natten" som fem timer i strekk for små babyer. Det er altså IKKE snakk om å sove fra 19 til 07 når de mener å sove gjennom natten! Altså er det ganske naturlig at babyen vil ha et måltid om natten.

Anonym poster: 1e1438be97093f4bfb7ff254ca33ca32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...