Gå til innhold

Når slutte med nattmat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en liten jente på 6 mnd, og hun har fått mme siden hun var en måned gammel. Nå får hun mme, middag og forskjellige fruktpureer om dagen.

Hun får mme på 200 ml en gang om natten.

Når kan jeg begynne å avvente nattmaten?

Er noen ganger hun våkner på natta og bare sutrer og virker som hun kjeder seg. Virker ikke alltid som hun er sulten, men sovner som oftest fort igjen etter å ha spist så har bare gitt henne melk.

Kan jeg begynne med avvendingen nå, eller er hun for liten enda? Hun spiser masse grøt før hun legger seg..

Anonym poster: e13632d0e375160afe5e3dbbe6953de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magdalene

JEG syns hun er for liten, og hadde nok ventet enda noen mnd.

At hun spiser masse grøt før hun legger seg har jo tydeligvis lite å si, med tanke på at hun sluker 200ml på natten.

Endret av Magdalene
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at man slutter når barnet er klar for det, men noen barn må man kanskje teste ut litt om de er urolige pga at de er sultne eller pga vanen. Det er mulig å kutte ned på innholdet i flaska og se om hun roer seg lile godt med mindre mat og evnt gå over til vann for å se om det går. Selv forsøker jeg å roe ned uten pupp først når min våkner, ofte går det å roe uten mat men noen ganger roer hun seg ikke og da ammer jeg. Lar henne styre det altså, men forsøker å holde litt tilbake på puppen for å sikkre at hun faktisk er sulten først

Anonym poster: 8496e9953babb77cee8a00c06726b499

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sluttet vi da vi visste han var klar for det. Som var da han var åtte måneder. Hadde ikke gått da han var seks måneder. Ingen kamp i det hele tatt, gikk smertefritt :-)

Babyen bør forresten spise tre måltider for dag før det er greit å avvenne.

Dessuten, en gang per natt er da levelig? Her våknet han tre ganger 20 minutter hver natt da han var seks måneder. Det er helt normalt at de enda trenger mat om natten ved den alderen.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt spent på hvordan man egentlig avvenner? Vår gutt på 8mnd våkner ofte på natta (nå 3-4 ganger og vil ha melk). Vi gir han alltid smokken først, siden han av og til roer seg med den. Om ikke blir det hyl og skrik, og bare å finne flaska.Ser ikke for meg hvordan man skulle klare å avvenne han fra dette uten skriking, og krysser fingrene for at det går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt spent på hvordan man egentlig avvenner? Vår gutt på 8mnd våkner ofte på natta (nå 3-4 ganger og vil ha melk). Vi gir han alltid smokken først, siden han av og til roer seg med den. Om ikke blir det hyl og skrik, og bare å finne flaska.Ser ikke for meg hvordan man skulle klare å avvenne han fra dette uten skriking, og krysser fingrene for at det går seg til.

Kanskje han ikke er klar enda da?

Her var det bare litt sutring, men det kan like gjerne ha vært fordi det var uvant at pappa tok han om natten og ikke jeg. Vi bare lot Være å tilby han, noe som gikk veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt spent på hvordan man egentlig avvenner? Vår gutt på 8mnd våkner ofte på natta (nå 3-4 ganger og vil ha melk). Vi gir han alltid smokken først, siden han av og til roer seg med den. Om ikke blir det hyl og skrik, og bare å finne flaska.Ser ikke for meg hvordan man skulle klare å avvenne han fra dette uten skriking, og krysser fingrene for at det går seg til.

Her avvennet hun seg selv. Etterhvert som hun spiste mer om dagen så gikk det gradvis lenger i mellom når hun våknet om natten. Fra fullamming ved 7,5 mnd (nektet flaske) til hun kun våknet en gang om natten, og ikke alltid trengte mat, gikk det faktisk bare 2,5 mnd - og omtrent uten skrik og tårer.

Anonym poster: dd6d761a8a4a6651e339ed2bac616948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg ikke gjorde noe for det heller. Jeg lot henne styre, så hun fikk mat når hun ville. Innbiller meg at det er en trygghet i det også, ingen tvang. Men jeg var sjeleglad når jeg kunne sove i opptil 6 timer i strekk! :P

Anonym poster: dd6d761a8a4a6651e339ed2bac616948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres greit ut, det er slik vi har tenkt. Men får stadig kommentarer på at han er jo så gammel og har ikke behov for mat om natta nå, spesielt fra helsesøster. Min hemmelige skrekk er at han vil ha flaske om natta til han er 2-3-4år, og det er av og til litt vanskelig å se for seg at nattspisingen vil gå over av seg selv.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte sånn selv også, fikk såvidt i henne noen skjeer grøt og litt fruktmos ved rundt 7-7,5 mnd, ikke flaske med verken MM, MME eller vann. Og tenkte vel at jeg måtte fortsette å amme til hun nærmet seg 3. :P Men det løsnet her når hun fikk flere tenner da (var litt sen med tenner), da ble mat og smaker mer spennende.

Når hun fortsatt våknet om natten og var sulten, så trøstet jeg meg med at de vokser og utvikler seg jo så utrolig mye og fort, klart de har behov for ekstra påfyll om natten også! :) Og man ser ikke mange 2-åringer som bare ammer/flasker, så det vil jo uansett gå seg til. ;) Følg magefølelsen deres, og ikke bry deg om hva andre mener. :)

Anonym poster: dd6d761a8a4a6651e339ed2bac616948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om hun får litt for lite mat om dagen til at du kan nattavvenne. Og hvorfor avvenne når hun bare spiser en gang om natta?

Min gutt på ni måneder spiser fire måltider om dagen og ammes både natt og dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres greit ut, det er slik vi har tenkt. Men får stadig kommentarer på at han er jo så gammel og har ikke behov for mat om natta nå, spesielt fra helsesøster. Min hemmelige skrekk er at han vil ha flaske om natta til han er 2-3-4år, og det er av og til litt vanskelig å se for seg at nattspisingen vil gå over av seg selv.. :sjenert:

Du får trøste deg med at da er det bare å gi han flaska så ordner han resten selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som om hun får litt for lite mat om dagen til at du kan nattavvenne. Og hvorfor avvenne når hun bare spiser en gang om natta?

Min gutt på ni måneder spiser fire måltider om dagen og ammes både natt og dag.

Hvorfor høres det ut som om hun får for lite mat på dagen? Hun spiser masse hver 4. Time på dagen. Hva får deg til å mene det?

Anonym poster: 3171ddf7ba3890fa0dc8893144793d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor høres det ut som om hun får for lite mat på dagen? Hun spiser masse hver 4. Time på dagen. Hva får deg til å mene det?

Anonym poster: 3171ddf7ba3890fa0dc8893144793d32

Du sier at hun bare spiser to måltider, altså middag og grøt til kvelds. Fruktpurèer regnes vel ikke som et helt måltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor høres det ut som om hun får for lite mat på dagen? Hun spiser masse hver 4. Time på dagen. Hva får deg til å mene det?

Anonym poster: 3171ddf7ba3890fa0dc8893144793d32

Ikke lite i den forstand at du sulter henne, men lite fast føde i forhold til nattavvenning. De bør ha minst tre, helst fire ordentlige måltider for dag. Som Mohair sier så regnes ikke fruktpure som et måltid. Det er et mellommåltid. Frokost, middag og kvelds bør hun få av fast føde, eventuelt også lunsj da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du sier at hun bare spiser to måltider, altså middag og grøt til kvelds. Fruktpurèer regnes vel ikke som et helt måltid.

Hvor skriver jeg at hun spiser to måltider? Tror du har misforstått! Les innlegget igjen

Anonym poster: 3171ddf7ba3890fa0dc8893144793d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lite i den forstand at du sulter henne, men lite fast føde i forhold til nattavvenning. De bør ha minst tre, helst fire ordentlige måltider for dag. Som Mohair sier så regnes ikke fruktpure som et måltid. Det er et mellommåltid. Frokost, middag og kvelds bør hun få av fast føde, eventuelt også lunsj da.

Jeg har ikke sagt at fruktpuree er et måltid jeg. Skjønner ikke hvor dere har fått det fra? Jeg skrev bare hva hun får i løpet av en dag. Hun får grøt til frokost og litt melk, så får hun melk igjen ca 4 timer senere, så en fruktpuree i mellom, så middag med litt melk, så får hun grøt og melk før hun legger seg. Så er det opp en eller to ganger på natta for melk.. Syns dere dette er for lite?? Hun får også mat i mellom disse om hun viser tegn på å være sulten..

Anonym poster: 3171ddf7ba3890fa0dc8893144793d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten jente på 6 mnd, og hun har fått mme siden hun var en måned gammel. Nå får hun mme, middag og forskjellige fruktpureer om dagen.

(...)

Hun spiser masse grøt før hun legger seg..

Anonym poster: e13632d0e375160afe5e3dbbe6953de4

Hvor skriver jeg at hun spiser to måltider? Tror du har misforstått! Les innlegget igjen

Anonym poster: 3171ddf7ba3890fa0dc8893144793d32

Synes dette ser ut som to måltider. Middag og grøt til kvelds. Men om du sier at hun spiser grøt til frokost også så er hun vel oppe i tre måltider. Jeg synes det høres for lite ut for å kutte ut nattmaten. Synes også det er lenge å vente fire timer mellom måltidene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen som syns hun får for lite mat generelt, klart du gir henne nok mat, og mat når hun trenger det. Men så lenge babyer fortsatt er sulten om natten, så er ikke det de får i seg om dagen nok til å holde for hele døgnet ennå. DU gir henne ikke for lite mat, men kroppen hennes trenger kanskje mer enn det hun får på dagtid. :)

Om du tror det bare er en vane, så kan du prøve å gi flaske med vann først. Kanskje er hun bare tørst, da holder det ofte med litt vann. Om hun ikke er sulten, men bare trenger litt kos og trøst, kan også vann funke. Om hun ikke roer seg, så kan du heller gi melk. Prøv å gi litt vann til måltidene om dagen også (om du ikke gjør det ennå), så hun venner seg til det. (Selvfølgelig ikke på bekostning av MME, men som tillegg.)

Uansett, så tror jeg du er best tjent med å la henne styre litt selv. Hun er fortsatt ganske liten. :)

Anonym poster: dd6d761a8a4a6651e339ed2bac616948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...