Gå til innhold

Hvilket bilmerke ville du helst kjøpt av disse?


Gjest Reza08

  

44 stemmer

  1. 1. Hvilket bilmerke ville du valgt?

    • Mercedes
      5
    • BMW
      11
    • Jaguar
      0
    • Audi
      11
    • Lexus
      0
    • Skoda
      2
    • Volvo
      4
    • Toyota
      9
    • Ford
      2
    • Kia
      0
    • Saab
      0
    • Alfa Romeo
      0


Anbefalte innlegg

Haldex klassifisert som permanent firehjulstrekk? knegg. Definer hva en permanent firehjulstrekk er for noe. Fortell meg så hva en Haldex gjør. Det er mulig at noen definerer runking som sex, men vi vet begge to at det ikke stemmer.

jeg siterer:

"PERMANENT 4WD

Vehicles with permanent four-wheel drive—also known as full-time four-wheel drive—have no two-wheel-drive mode. They always operate with power going to all four wheels, so drivers benefit all the time from four-wheel traction and don't have to shift or push a button to activate it. There also is no way to turn off the four-wheel drive.

In contrast with part-time four-wheel drive, vehicles with permanent four-wheel drive do have a center differential, so they can travel on dry pavement without damaging components or having wheels bind in turns and corners.

In some vehicles, the center differential also can be locked when more traction is needed, such as during rugged off-road driving."

ergo, skal du ha slike kjøretøy - subaru, jeep, land rover. uaz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskjellen på (hvertfall de tidlige generasjonene) med haldex er jo at det i all hovedsak overfører kraft til fremhjulene, inntil bakhjulene spinner. Haldexkoblingen vil da slure å gi mer effekt til bakhjulene. (En elendig løsning i krevende situasjoner imho).

I motsetning til torsen-diffen som du finner i de fleste Audi som er en mekanisk diff som alltid overfører effekt til begge ender av bilen. Unntaket er hvis det er null friksjon på enten bak-, eller foraksling. Som i praksis er aldri.

Nesten riktig :) (sier mannen som også fortalte meg hva jeg skulle skrive i forrige innlegg, jeg har null peiling. Bare prøvde å virke smart. Haha, Sorry :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten riktig :) (sier mannen som også fortalte meg hva jeg skulle skrive i forrige innlegg, jeg har null peiling. Bare prøvde å virke smart. Haha, Sorry :) )

Nesten? Hva er feil? :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"PERMANENT 4WD

Vehicles with permanent four-wheel drive—also known as full-time four-wheel drive—have no two-wheel-drive mode. They always operate with power going to all four wheels, so drivers benefit all the time from four-wheel traction and don't have to shift or push a button to activate it. There also is no way to turn off the four-wheel drive.

In contrast with part-time four-wheel drive, vehicles with permanent four-wheel drive do have a center differential, so they can travel on dry pavement without damaging components or having wheels bind in turns and corners.

In some vehicles, the center differential also can be locked when more traction is needed, such as during rugged off-road driving."

ergo, skal du ha slike kjøretøy - subaru, jeep, land rover. uaz.

Og igjen, Quattro (med unntak av TT og A3) er permanent 4wd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Mercedes nå, men neste bilen blir uten tvil Audi! Sett bort ifra avstemningen så ønsker jeg meg også en land rover!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ikke. Han orka ikke begynne å forklare meg det :fnise:

Da anser jeg meg selv som å ha rett, inntil noen motbeviser det :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte for BMW, det er merket jeg har vært mest fornøyd med.

Audi kommer på en svak andreplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger ikke annet enn tysk bil og stemte Audi, men ville stemt Volkswagen om det hadde vært et alternativ :)

Endret av Envy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen, Quattro (med unntak av TT og A3) er permanent 4wd.

merkelig nok, så har jeg kunnet toggle av og på firehjulsdriften på alle quattroene jeg har hatt. dette er da det vi kaller for full time awd, ikke permanent. det er en forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkelig nok, så har jeg kunnet toggle av og på firehjulsdriften på alle quattroene jeg har hatt. dette er da det vi kaller for full time awd, ikke permanent. det er en forskjell.

Sikker på at det ikke er knappen i midtkonsolen for å slå av/på låsing av den bakre differensialen du snakker om?

Audi selv omtaler quattro som "permanent 4-hjulstrekk". http://www.audi.com/...y/quattro_.html

Påstår du at de tar feil?

Endret av Medlem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkelig nok, så har jeg kunnet toggle av og på firehjulsdriften på alle quattroene jeg har hatt. dette er da det vi kaller for full time awd, ikke permanent. det er en forskjell.

Første generasjons Quattro har låsbare mellom-, og bakdiffer. Mellomdiffen er en Torsen-diff som aldri gir under 30% til enten for-, eller bakaksling. Unntaket er når du mister all friksjon på enten for-, eller bakenden. Låsing av nevnte mellomdiff gir 50/50.

Andregenerasjon er egentlig akkurat likedan, bortsett fra at mellomdiffen ikke lengre er låsbar og gir deg alt mellom 30/70 og 70/30. Bakdiffen er fremdeles låsbar og gir deg 50/50 mellom bakhjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

som sagt, morsomt npok har alle JEG har hatt hatt mulighet for utkobling. jeg vet at det finnes permanent også, men disse to blandes alt for ofte. og helt klart - jeg vil ikke ha noen av dem. om noen vil ha den jeg har idag - så går den veldig billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt, morsomt npok har alle JEG har hatt hatt mulighet for utkobling. jeg vet at det finnes permanent også, men disse to blandes alt for ofte. og helt klart - jeg vil ikke ha noen av dem. om noen vil ha den jeg har idag - så går den veldig billig.

Det finnes ingen Audi med muligheter for å koble ut firehjulstrekk. Det nærmeste du kommer er Audi A3 og TT som har en haldexdiff som gjør at bilen er en forhjulstrekker i utgangspunktet. Denne har du ingen mulighet til å overstyre med mindre du kjøper en ekstern kontrollenhet.

Da lurer jeg på hva slags biler du har hatt isåfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da regner jeg med du mener C4, som har akkurat samme system som C4 Audi 100. Altså låsbar bakdiff. Til vanlig er denne åpen, og mellomdiffen er en torsendiff som nevnt tidligere.

A8 har første generasjon av "moderne quattro" hvor man lengre ikke har mulighet til å kontrollere noe. Torsen mellomdiff og åpne differ foran og bak som styres av EDL. Denne informasjonen er også lett tilgjengelig på nettet, så her tar du nok desverre feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...