Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det blir ikke noe samfunn uten kvinner.

Jøss, knivskarp analyse du kommer med ser jeg.

Anonym poster: 2a440a29f73c6b9b5fbfde9128c47a02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo også bare tøys.

Det er gutter som sliter mest med den teoribaserte undervisningen. De trenger å få jobbe konkret med fagene for å få god læring, og sliter med store mengder teori. Mens jenter i stor grad trives godt med teoretiske fag, og har større disiplin og konsentrasjon til å jobbe med teoretiske lese og puggefag.

I en mer teoribasert skole hadde antakelig jenter vært overlegne. Og nå tar jentene også over høyststatusskolene i Oslo.

- Hvis det er slik at jenter kommer best ut på grunn av bedre konsentrasjonsevner i tidlig alder, så må den tilpassede undervisningen skjerpes slik at jenter og gutter konkurrerer på likt grunnlag, sier Øystein Sundelin (H), leder av bystyrets kultur- og utdanningskomité.

Anonym poster: dfe5a1cb5baf4b0d5e69c6338550a787

Det er større disiplin grunnet "jentehiariki". Skolen er ikke veldig individuel lenger. Du blir satt på grupper og må jobbe i team og i ung alder er det naturlig de som liker å høre sin egen stemme som tar føringen, og der er selvfølgelig jentene langt forran guttene. En guttekropp har også betydelig større behov for aktivitet. Jeg tror de fleste gutter kan skrive underpå at mye av timeundervisning gikk bort til mye kribleri i kroppen som dør etter å få rørt seg. Det er en grunn til at guttene springer ut og spiller fotball mens jentene sitter på benker eller i sandkassa. Jentene var skoletaperne før i tiden, fram til reformendringer som har gjort skolen meget kvinnevennlig. Det finnes knapt mannelige lærere der og de fleste gutter vet hvordan det er å møte kvinnfolk som ser problemer med dem enn behov. Gutter og jenter konkurerer ikke fair på skolen da jentene har alt lagt opp til sine behov. Kjønnsdelte klasser og skoler ville vært meget interessant. Jeg tror nemlig gutter er på et høyere nivå enn jentene så lenge de konkurerer likt. Men det er selvfølgelig urettferdig at det kjønnet som når pubertete først skal starte på skole i lik alder som det kjønnet som trenger litt mer tid på seg. Jeg er enig i at jentene virket skarpere i grunnskolen, men på vgs og oppover er mine personlige erfaringenr at jenter virket yngere og yngere og mindre og mindre oppegående for hvert år som gikk mens det er gutta som tar det neste steget Jenter kommer ikke lenger enn der de var i 10.klasse. Gutta utvikler seg mye lengere ut i livet enn det. Det er en grunn til at vi ser at menn fortsatt klarer seg best i samfunnet etter skolen. Dette kommer ikke til å endre seg bare fordi jentene joer hardere i ungdomssårene for litt stjerner i margen for å høre hvilke flinke lydige piker de er.

Anonym poster: 01582d4bc01e3d8f7abcca5827f8291c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...