Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Lincoln
Skrevet

Jeg trodde ikke dere trengte oss i det hele tatt jeg?

Trenger og trenger, fru Blom. Kjedelig med bare mikrobølgemat i lengden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feil i det gamle england har det vist seg at det var kvinnelige smeder!

med%20women%20blacksmiths%20l.jpeg

og I det gamle norske samfunn før kristendommen kom og fjernet kvinnens rettigheter til selvstendighet og annet, var det skjoldmøyer, skaldemøyer og kvinnelige håndtverkere og handelsfolk:

I henhold til lovverket, hadde skandinaviske kvinner flere rettigheter enn kvinner andre steder i Europa på denne tiden. De hadde likevel ikke de samme rettighetene som menn.

Eks:

- En konge kunne aksepteres som kongsemne, selv om det bare var kongelige

forfedre på mødrenes side.

- Kvinner kunne arve jord etter sine barn som døde uten etterkommere.

- En kvinne kunne også arve jord etter sine foreldre, selv om hun bare fikk

halvparten så mye som brødrne sine. Dette skyldes trolig at kvinnen også

fikk en medgift fra foreldrene.

- Denne medgiften brakte hun med seg inn i ekteskapet. Mannen gav henne

en tilsvarende sum i morgen gave. Begge deler ble kvinnens eiendom ved

en eventuell skilsmisse.

Kvinner som reiser og driver handel

Sagaen

Sagaen forteller at kvinner kunne være med på vikingferder.

Den mest beryktede av disse langveisfarende kvinnene var Frøydis, Eirik den Rødes datter. Hun tok initiativ til en av vinlandsferdene. Da noen innfødte skrælinger angrep nybyggerfamiliene, flyktet vikingene, inkludert mennene. Men Frøydis, som var gravid, blottet brystene, kvesset sverdet mot brystkassen og satte i et krigshyl. Angriperne ble så skremte at de flyktet.

Runesteiner

En runeinnskrift på en steinhelle ved Ryssgraven i Sverige forteller at:

"Ingerun, Hårds dotter, lät rista runorna efter sig själv. Hon ville fara österut och ut till Jerusalem. Fot ristade runorna."

Kvinnen som skald

Hvis det i vikingtida vikelig fantes noen få kvinner som var skjoldmøyer, så skulle man forvente at det fantes mange ”skald-møyer” eller kvinnelige poeter. Men det er ikke tilfelle. Mellom de ca 250 skaldene vi kjenner navnet på, så er det bare 4 kvinner som blir kalt skalder i sagaen. (Gunnhild kongsmor, Hild Rolfsdatter, Jorunn Skaldmøy, Steingunn)

Vår samtid ser nok på det å lage poesi som en passende” feminin aktivitet”, men det virker som vikingtidenes mennesker så på skaldskap som en maskulin ferdighet, kanskje fordi det var overguden Odin som lærte menneskene å dikte.

En annen årsak kan være at skaldene ikke bare var poeter. De fungerte også som historikere, PR- agenter og journalister. Noen av dem var krigere, så vel som skalder, og de befant seg midt inne i de dramatiske begivenhetene de senere laget kvad om.

• Liker 1
Skrevet

Trenger og trenger, fru Blom. Kjedelig med bare mikrobølgemat i lengden.

Jeg er så glad det finnes menn som er mer oppegående enn dette, og som ser verdien i kvinner som mennesker på lik linje med menn, og samtidig litt trist når jeg ser at enkelte er så snevre at de kun ser dem som hjelp når de selv er så tafatte at de ikke klarer å lage mat en gang.

• Liker 3
Skrevet

Tøys.

Hva skjedde under 2. verdenskrig f.eks, når den vestlige verdens unge menn var sendt i krigen? Jo, da tok kvinner over jobbene og fikk ting gjort. Samfunnet falt ikke sammen. Det var kvinner som stod ved samlebåndene og produserte maskindeler, bygget fly, biler, våpen, ammunisjon til troppene. Det var kvinner som pløyde åkrene, treska kornet og produserte mat. osv osv

Anonym poster: dfe5a1cb5baf4b0d5e69c6338550a787

Det er ikke noe problem å få kvinner til å ta seg av primænæringen når maskiner gjør det meste for dem. Men hva tror du skjer med maskiner og oppfinneser når menn forsvinner. Skal kvinner liksom vedlikeholde og opprettholde dem da eller, finne opp nye ting? hvorfor finner dere ikke opp nye ting nå da? Det er ETT kjønn som har bært oss fram fra steinalderen til i dag og det er menn. Jeg har ingen tro på at kvinner er istand til å utrette og vedlikeholde et høyteknologisk samfunn som i dag uten menn. Kvinner kan ta utdannelser og kopiere menn, men de klarer aldri nyskaping som menn. Oppfinnerevnen er maskuling. Beklager, men den er det.

Anonym poster: 01582d4bc01e3d8f7abcca5827f8291c

Skrevet

Hva i faen er det med dere bitterpikker som absolutt skal registrere seg på et KVINNEFORUM?

Anonym poster: 2a2819ccf0b3157d1f71876e0c372d2b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er ikke noe problem å få kvinner til å ta seg av primænæringen når maskiner gjør det meste for dem. Men hva tror du skjer med maskiner og oppfinneser når menn forsvinner. Skal kvinner liksom vedlikeholde og opprettholde dem da eller, finne opp nye ting? hvorfor finner dere ikke opp nye ting nå da? Det er ETT kjønn som har bært oss fram fra steinalderen til i dag og det er menn. Jeg har ingen tro på at kvinner er istand til å utrette og vedlikeholde et høyteknologisk samfunn som i dag uten menn. Kvinner kan ta utdannelser og kopiere menn, men de klarer aldri nyskaping som menn. Oppfinnerevnen er maskuling. Beklager, men den er det.

Grunnen til dette er jo i stor grad at kvinner ikke har fått LOV til å være med på denne utviklingen, tror du virkelig samfunnet ville sett likt ut om kvinner og menn hadde like muligheter til utdannelse og jobb fra for 2-300 år siden? Jeg vet så klart ikke, men jeg tror ikke det ville gjort det.

Forresten er oppvaskmaskinen (som jeg mener å huske noen nevne) oppfunnet av en kvinne.

Endret av loren
Skrevet

Feil i det gamle england har det vist seg at det var kvinnelige smeder!

med%20women%20blacksmiths%20l.jpeg

og I det gamle norske samfunn før kristendommen kom og fjernet kvinnens rettigheter til selvstendighet og annet, var det skjoldmøyer, skaldemøyer og kvinnelige håndtverkere og handelsfolk:

I henhold til lovverket, hadde skandinaviske kvinner flere rettigheter enn kvinner andre steder i Europa på denne tiden. De hadde likevel ikke de samme rettighetene som menn.

Eks:

- En konge kunne aksepteres som kongsemne, selv om det bare var kongelige

forfedre på mødrenes side.

- Kvinner kunne arve jord etter sine barn som døde uten etterkommere.

- En kvinne kunne også arve jord etter sine foreldre, selv om hun bare fikk

halvparten så mye som brødrne sine. Dette skyldes trolig at kvinnen også

fikk en medgift fra foreldrene.

- Denne medgiften brakte hun med seg inn i ekteskapet. Mannen gav henne

en tilsvarende sum i morgen gave. Begge deler ble kvinnens eiendom ved

en eventuell skilsmisse.

Kvinner som reiser og driver handel

Sagaen

Sagaen forteller at kvinner kunne være med på vikingferder.

Den mest beryktede av disse langveisfarende kvinnene var Frøydis, Eirik den Rødes datter. Hun tok initiativ til en av vinlandsferdene. Da noen innfødte skrælinger angrep nybyggerfamiliene, flyktet vikingene, inkludert mennene. Men Frøydis, som var gravid, blottet brystene, kvesset sverdet mot brystkassen og satte i et krigshyl. Angriperne ble så skremte at de flyktet.

Runesteiner

En runeinnskrift på en steinhelle ved Ryssgraven i Sverige forteller at:

"Ingerun, Hårds dotter, lät rista runorna efter sig själv. Hon ville fara österut och ut till Jerusalem. Fot ristade runorna."

Kvinnen som skald

Hvis det i vikingtida vikelig fantes noen få kvinner som var skjoldmøyer, så skulle man forvente at det fantes mange ”skald-møyer” eller kvinnelige poeter. Men det er ikke tilfelle. Mellom de ca 250 skaldene vi kjenner navnet på, så er det bare 4 kvinner som blir kalt skalder i sagaen. (Gunnhild kongsmor, Hild Rolfsdatter, Jorunn Skaldmøy, Steingunn)

Vår samtid ser nok på det å lage poesi som en passende” feminin aktivitet”, men det virker som vikingtidenes mennesker så på skaldskap som en maskulin ferdighet, kanskje fordi det var overguden Odin som lærte menneskene å dikte.

En annen årsak kan være at skaldene ikke bare var poeter. De fungerte også som historikere, PR- agenter og journalister. Noen av dem var krigere, så vel som skalder, og de befant seg midt inne i de dramatiske begivenhetene de senere laget kvad om.

Moderne historie som er ferdigtolket for deg har en sosialistisk/feministisk agenda. Det er ikke interessant at det finnes kvinnelige ditt og datt. Poenget er at det kvinner gjør kan menn gjøre langt bedre. En kvinnelig soldat er ikke like god som en mannelig en, uansett hvor mye vår venstrevridde politiske korrekthet skal ha oss til å tenke på dem som laura craft. Det er ikke virkeligheten, de trenger mye mer hjelp enn guttene. Samme gjelder utdanning og alt i samfunnet i dag. Det hadde vært interessant å se hvordan kvinner skulle klart seg gjennom skolen på de gamle realfagsreformene, uten gruppearbeid, blandigsklasser med guttene, og selvfølgelig uten alle de forskjellige spesialundervisningene, kamanjene og motiasjonspeptalkene beregnet på nettopp jenter i utdanning. Da hadde de ikke ført ann karaktermessig.

Skrevet

Grunnen til dette er jo i stor grad at kvinner ikke har fått LOV til å være med på denne utviklingen, tror du vikrelig samfunnet ville sett likt ut om kvinner og menn hadde like muligheter for 2-300 år siden? Jeg vet så klart ikke, men jeg tro ikke det ville gjort det.

Forresten er oppvaskmaskinen (som jeg mener å huske noen nevne) oppfunnet av en kvinne.

Haha nei, oppvaskmaskinen er absolutt ikke oppfunnet av en kvinne. Kilder takk. Du tenker muligens på brødkjevla. Menn og kvinner har hatt omtrent like få muligheter i alle år. Kvinner i hjemmet, menn i gruva. Menn har ikke hatt tilgang på utdanning mye lengere enn kvinner. Kun rike menn. Faktisk har kvinner hatt mer tid til å lese og skrive gjennom historien siden de ar hjemmeværende mens menn jobbet opp til 16 timer i gruva hver dag. Som sagt, kvinner har ikke den kapasiteten samfunet later som de har. Da hadde vi sett de konkurere på lik linje i mensa etc. Det skjer ikke. Etter skolen er menn langt overlegne kinner i alt som skjer.

Skrevet

Hehe, kvinner har ikke hatt samme utviklingsmuligheter som menn, kvinnene fikk ikke lov til å stemme, delta i det politiske liv, ta utdannelse osv, osv ettersom kvinner ble ansett som best egnet bak kjøkkenbenken og pass på barna. Først i de senere tiårene har kvinnene endelig fått "lov" til å gjøre alt de ikke hadde muligheter før, og med kvinnene har utviklingen skutt fart. Stadig flere kvinner tar høyere utdanning, spiser seg inn på det som var menns selvsagte områder, kan få barn uten menns deltagelse, klarer seg alene, og er ellers en stor ressurs på de fleste områder. Det er mennene som begynner å bli en byrde for oss :)

Anonym poster: eda8839b8d3d88d1d963d7a1db203a33

Så så. Alminnelig stemmerett for kvinner kom ikke så lenge etter alminnelig stemmerett for menn. I Norge fikk menn alminnelig stemmerett i 1898, mens kvinnene fikk i 1913, det er 15 år det. I andre vestlige land så har det heller ikke vært særlig lang periode i mellom.

Anonym poster: 2a440a29f73c6b9b5fbfde9128c47a02

Gjest Lincoln
Skrevet

Jeg er så glad det finnes menn som er mer oppegående enn dette, og som ser verdien i kvinner som mennesker på lik linje med menn, og samtidig litt trist når jeg ser at enkelte er så snevre at de kun ser dem som hjelp når de selv er så tafatte at de ikke klarer å lage mat en gang.

Jeg er glad det finnes kvinner som har litt humor jeg.

• Liker 1
Skrevet

Har du ikke lest historiebøkene du AB? om sterke kvinnelige personligheter ?

Samfunnet hadde ikke klart seg uten kvinner:) kan si en ting moren min er karriere kvinne og driver egen bedrift.

Nordens dronning Margrete , Elizabeth I, Dronning Mary, og Dronning Victoria

og her er en rekke mer eller mindre berømte damer!

http://www.lkwdpl.org/wihohio/figures.htm

og

http://www.angelfire.com/anime2/100import/

Skrevet

Haha nei, oppvaskmaskinen er absolutt ikke oppfunnet av en kvinne. Kilder takk. Du tenker muligens på brødkjevla. Menn og kvinner har hatt omtrent like få muligheter i alle år. Kvinner i hjemmet, menn i gruva. Menn har ikke hatt tilgang på utdanning mye lengere enn kvinner. Kun rike menn. Faktisk har kvinner hatt mer tid til å lese og skrive gjennom historien siden de ar hjemmeværende mens menn jobbet opp til 16 timer i gruva hver dag. Som sagt, kvinner har ikke den kapasiteten samfunet later som de har. Da hadde vi sett de konkurere på lik linje i mensa etc. Det skjer ikke. Etter skolen er menn langt overlegne kinner i alt som skjer.

Google er din venn.

http://www.nndb.com/people/166/000165668/

Ja, det er spesielt lett å lese og ta utdanning mens mannen er på jobb i gruva når du må ta vare på 8 barn, stelle heim, lage mat og vaske klær uten vaskemaskin til disse 8 ungene og gitt.

Skrevet

Jeg er glad det finnes kvinner som har litt humor jeg.

Det samme tenker jeg om menn, jeg har bare ikke lik humor som alle menn ;)

Skrevet

Tøys.

Hva skjedde under 2. verdenskrig f.eks, når den vestlige verdens unge menn var sendt i krigen? Jo, da tok kvinner over jobbene og fikk ting gjort. Samfunnet falt ikke sammen. Det var kvinner som stod ved samlebåndene og produserte maskindeler, bygget fly, biler, våpen, ammunisjon til troppene. Det var kvinner som pløyde åkrene, treska kornet og produserte mat. osv osv

Anonym poster: dfe5a1cb5baf4b0d5e69c6338550a787

Det måtte altså en krig til for at de skulle ta til fysisk arbeid? Dessuten så utgjorde de ikke en veldig stor andel av arbeidsstyrken, men det stemmer at de sto bak samlebånd og slikt fordi det ble ansett som sløsing å ha en kampdyktig mann stående der istedet for at han kjempet og ofret livet sitt på fronten. Bønder og jordbrukere kunne faktisk få dispans fra å delta i krigstjeneste, så at kvinner ga et betydelig bidrag innen jordbruket er propaganda.

Anonym poster: 2a440a29f73c6b9b5fbfde9128c47a02

Skrevet

Google er din venn.

http://www.nndb.com/.../166/000165668/

Ja, det er spesielt lett å lese og ta utdanning mens mannen er på jobb i gruva når du må ta vare på 8 barn, stelle heim, lage mat og vaske klær uten vaskemaskin til disse 8 ungene og gitt.

Ikke mye til oppfinner når du kun har en ide og hyrer noen til å utføre den for deg. Sånn sett er jeg oppfinner jeg og da jeg satt og fantaserte om smartphones lenge før de kom på markedet. Skulle bare fortet meg å skaffet patent på ideen min altså!!! Kan jo si at starwars skaperne er oppfinner av hologrammene en del nyhetskanaler bruker i dag også da...

Skrevet

Kjære vene, skal du belære andre om historie, så bør du virkelig sette deg inn i historien selv.

Menn og kvinner har ikke hatt de samme læringsmulighetene. Overhodet ikke, tidlig moderne tid viser spesifikt at kvinner ble holdt utenfor alle former for læring, ikke før skolelovene ble innført fikk jenter tilgang til å lære å lese og skrive på lik linje med gutter.

Overklassen er et eget unntak da det ble forventet visse standarder av overklassen, både av menn og kvinner.

Når det gjelder de lavere sosiale klassene, så hadde fattige mindre muligheter for å få opplæring, men til og med her var det lettere for menn å få seg en utdanning og få lære enn det var for kvinnene. Det som derimot var vanlig var at koner, søstre, døtre fikk ta svennebrev hos sine fedre, ektemenn i enkelt yrker og drive den videre når vedkommende ikke var i stand til det selv. Men dette ble gradvis fjernet utover 1200 tallet da laugene begynte å stramme inn og nekte kvinner å ta over jobbene deres. Før den tid fantes det mange kvinnelige smeder og lignende.

Fattige unggutter ble sendt på latinskoler for fattige frem til de nådde sin myndighetsalder, noe som var obligatorisk i de store byene, etter det var det kun dem som ble tatt opp av lærere, eller hadde penger som fikk videre utdanning. Jenter måtte pent være hjemme mens brødre fikk gå på skole.

At man har hatt mer tid til å lese fordi man var hjemmeværende, er et tåpelig argument. Du kan jo tydeligvis utrolig lite om hvordan et samfunn fungerte før. Alt måtte gjøres for hånd, selv når mannen kom hjem fra gruvedrift stoppet ikke arbeidet opp, den alminnelige husholdningen bestod i at alle tok i et tak mot alt som måtte gjøres gjennom de ulike årstidene. Og dette er bare den tidlig moderne epoken

Jeg fatter ikke at du skal legge deg ut på historiske kunnskaper nå du tydeligvis ikke aner noe om det, jeg foreslår at du leser deg gjennom Western Civilazation, Broderskaber og Laug, Europa tar form år 300-1300 - det er lettlest informasjon om det du uttaler deg så utrolig dårlig om

Anonym poster: 2c64b196c0b30bb9be8070d60e507564

Skrevet

Har du ikke lest historiebøkene du AB? om sterke kvinnelige personligheter ?

Samfunnet hadde ikke klart seg uten kvinner:) kan si en ting moren min er karriere kvinne og driver egen bedrift.

Nordens dronning Margrete , Elizabeth I, Dronning Mary, og Dronning Victoria

og her er en rekke mer eller mindre berømte damer!

http://www.lkwdpl.or...hio/figures.htm

og

http://www.angelfire...ime2/100import/

Hvada, kvinner i har valgt til diverse roller i samfunnet viktige? Kongeligheter har aldri vært viktige. Priviligerte sosialklienter kan man kalle dem. Du har rett i at vi trenger kvinner for reproduksjon ja, men hvordan mener du samfunnet IKKe hadde klart seg uten kvinner? Det er fortsatt ingen kvinner som har utrettet noe bemerkelsesverdig her i verden uten rent sosialt gjennom meninger og holdninger. Men strengt tatt var ikke engang Ghandi livsviktig for samfunnet, sel om han har utrettet en del symbolsk viktig for oss. Einstein var langt viktigere.

Skrevet

Forresten så er det omfattende kilder som viser til at kvinner og barn var dem som utgjorde største andelen av arbeidere i gruvedriften, spesielt under industrialiseringen i Storbritannia. Årsak: de kunne gjør minst like mye arbeid som mennene, med fordelen at de kom seg inn i sjakter som menn ikke kom seg inn. 16 timers arbeid + + var veldig vanlig for begge kjønn i tidlig moderne tid, og enda lenger før den tid.

Skrevet

Kjære vene, skal du belære andre om historie, så bør du virkelig sette deg inn i historien selv.

Menn og kvinner har ikke hatt de samme læringsmulighetene. Overhodet ikke, tidlig moderne tid viser spesifikt at kvinner ble holdt utenfor alle former for læring, ikke før skolelovene ble innført fikk jenter tilgang til å lære å lese og skrive på lik linje med gutter.

Overklassen er et eget unntak da det ble forventet visse standarder av overklassen, både av menn og kvinner.

Når det gjelder de lavere sosiale klassene, så hadde fattige mindre muligheter for å få opplæring, men til og med her var det lettere for menn å få seg en utdanning og få lære enn det var for kvinnene. Det som derimot var vanlig var at koner, søstre, døtre fikk ta svennebrev hos sine fedre, ektemenn i enkelt yrker og drive den videre når vedkommende ikke var i stand til det selv. Men dette ble gradvis fjernet utover 1200 tallet da laugene begynte å stramme inn og nekte kvinner å ta over jobbene deres. Før den tid fantes det mange kvinnelige smeder og lignende.

Fattige unggutter ble sendt på latinskoler for fattige frem til de nådde sin myndighetsalder, noe som var obligatorisk i de store byene, etter det var det kun dem som ble tatt opp av lærere, eller hadde penger som fikk videre utdanning. Jenter måtte pent være hjemme mens brødre fikk gå på skole.

At man har hatt mer tid til å lese fordi man var hjemmeværende, er et tåpelig argument. Du kan jo tydeligvis utrolig lite om hvordan et samfunn fungerte før. Alt måtte gjøres for hånd, selv når mannen kom hjem fra gruvedrift stoppet ikke arbeidet opp, den alminnelige husholdningen bestod i at alle tok i et tak mot alt som måtte gjøres gjennom de ulike årstidene. Og dette er bare den tidlig moderne epoken

Jeg fatter ikke at du skal legge deg ut på historiske kunnskaper nå du tydeligvis ikke aner noe om det, jeg foreslår at du leser deg gjennom Western Civilazation, Broderskaber og Laug, Europa tar form år 300-1300 - det er lettlest informasjon om det du uttaler deg så utrolig dårlig om

Du tolker ting slik du vil. Du påstår at kvinenr ble nektet noe som helst, noe som ikke er sant. De dugde ikke like godt, derfor invisterte man i de som kunne gi best mulig resultater. Du tolker alt ensidig og feministisk. Kvinenr ble gitt en mulighet til å leve lengere og tryggere i hjemmet mens de hadde forsørgere som slavet for dem. Til og med rike kvinner som hadde tilgang på både utdanning og det som var valgte heller å skaffe seg tjenestepiker og menn å leve livet uten karriære eller barneoppdragelse, men i ren frihet. Kvinner tar aldri frivelig arbeid.

Skrevet

Ikke mye til oppfinner når du kun har en ide og hyrer noen til å utføre den for deg. Sånn sett er jeg oppfinner jeg og da jeg satt og fantaserte om smartphones lenge før de kom på markedet. Skulle bare fortet meg å skaffet patent på ideen min altså!!! Kan jo si at starwars skaperne er oppfinner av hologrammene en del nyhetskanaler bruker i dag også da...

Herrefred, i teksten står det "They constructed" om henne og en samarbeidspartner som hun hyret, vet ikke hvilken skole du har gått, men jeg lærte at "They" betyr "De". Leser du bare det du vil lese, eller?

Om du hadde lagd en smartphone kunne du jo tatt patent, men det var du tydeligvis ikke smart nok til da du fantaserte om dem. Denne dama gjorde noe med tankene sine.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...