Gå til innhold

Provosert eller enig med uttalesen til Finansfrue Marte Krogh

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg provoseres overhode ikke av meningen om at de fleste med fordel kan trene mer...

Det jeg derimot reagerer på er for eksempel selvmotsigelsene, som for eksempel at hun føler seg såret over at andre har en mening om henne og mannen for så i samme artikkel selv mene noe om alle andre :fnise: det blir liksom litt sånn "kaste sten i glasshus" slik jeg ser det...

:laugh:

Hadde du blitt fornærmet av å få tilbake slike kommentarer:"Hun er en avskyelig snobb med råtne holdninger, og det siste her er bare toppen av isfjellet."

og

"Jeg har allerede sitert direkte fra artikkelen på mamma.no, og dette sitatet viser at hun har råtne, hjernedøde holdninger."

og

"En rik bimbo med en primitiv ape av en mann sitter og forteller andre hvor udugelige de er!"

Jeg hadde blitt såret.

Hun ble intervjuet i huset på solsiden. Det er kanskje uklokt av så rik dame å la seg intervju, men husk at hun er en rampelysperson, og slike mennesker ønsker å snakke, og de liker ikke å grave seg ned. Kanskje ikke veldig klokt, men det er veldig naturlig.

Å mene "at man bør trene", om både seg selv og om andre. Ærlig talt, til og med helsedirektoratet mener det. Hun vet at det er kjedelig og tungt, som småbarnsmamma med forstyrret nattesøvn, men allikevel mener hun at det gir overskudd og bør gjøres. Fordi hun har gjort det, og merket den positive virkningen.

Hun har slitt og fått til dette, og er glad og stolt over det , og mener at mange bør slite seg igjennom dette, og selv få oppleve den positive effekten. Hennes holdning er altså at man bør slite for å få framgang. Dette kommer fra ei dame som har slitt steinhardt med musikkøvelser ved siden av alt mulig annet i sin ungdom. Et slit som har betalt seg i form av publisitet og kontakter. Hun erfarer at det lønner seg å ta i litt, selv om man egentlig ikke orker. Ærlig talt, jeg synes dette er tradisjonelle Norske holdninger av det slaget Gro harlem Brundland referte til når hun sa . "Det er typisk Norsk å være god!"

Jeg har ikke slitt i nærheten av slik Marte øvde for å bli musiker. Jeg er ingen vinner. Allikevel føler jeg meg berettiget til å gi råd, og de jeg gir råd til er ofte mye flinkere enn meg selv. Hvis Jan er en primitiv ape av en mann, så viser vel mine resultater at jeg knapt nok når opp til nivået av en gris.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, alle har stort hus, stor stue, penger til å kjøpe inn alt mulig av utstyr, osv. Og trene er det man har mest lyst til når man ikke har fått sove om natten og er dødssliten men likevel må holde ut fordi man har en liten unge som krever 100% av en.

Hvem er du til å 'forsvare' den norske kvinne når du tydeligvis undervurdere oss så til de grader?

Jeg var alenemor med full jobb i tre år, men det å trene var aldri noe problem. Hadde jeg ikke trent så hadde jeg ikke orket å stå løpet med barn, jobb og studier.

Min bestevenninne tok ingeniøreksamen få dager etter fødsel av sitt 5. barn. Hun trente samtidig håndball i en av landets øvre divisjoner.

Jeg kjenner meg ikke igjen i eventyrfortellingen din. Og jeg lurer veldig på hva slags stakkaren sv noen kvinner du kjenner til.

Anonym poster: 2123ce92b64353be32a1bcd2ac05b93d

• Liker 2
Skrevet

Eg synest det er nyttig å tenkje litt over dette i eit større perspektiv, mtp kvinnerolla, morsrolla og krava til desse - reelle og medie/samfunnsskapte. Det er ingen tvil om at det er større krav til morsrolla enn farsrolla, og at dei "krava" til morsrolla som media/blogging/sosiale medier osv kjem med, er på veg lenger og lenger unna dei reelle krava til morsrolla. For barna, som faktisk burde vera det viktigaste når det er snakk om morsrolla, er det ikkje viktig at mor trenar masse, har fast og slank kropp, sminkar/kler seg fint og trendy osv. For barna er det viktig med ei mor som gjev dei kjærleik og tryggleik. Det er det det bør fokuserast på - og ikkje berre for morsrolla, men au farsrolla - korleis kan foreldra vera trygge og gode foreldre. Fokuset bør ikkje liggje på graden av sprettrumpe hjå mor og pengesekk hjå far.

• Liker 1
Skrevet

Eg synest det er nyttig å tenkje litt over dette i eit større perspektiv, mtp kvinnerolla, morsrolla og krava til desse - reelle og medie/samfunnsskapte. Det er ingen tvil om at det er større krav til morsrolla enn farsrolla, og at dei "krava" til morsrolla som media/blogging/sosiale medier osv kjem med, er på veg lenger og lenger unna dei reelle krava til morsrolla. For barna, som faktisk burde vera det viktigaste når det er snakk om morsrolla, er det ikkje viktig at mor trenar masse, har fast og slank kropp, sminkar/kler seg fint og trendy osv. For barna er det viktig med ei mor som gjev dei kjærleik og tryggleik. Det er det det bør fokuserast på - og ikkje berre for morsrolla, men au farsrolla - korleis kan foreldra vera trygge og gode foreldre. Fokuset bør ikkje liggje på graden av sprettrumpe hjå mor og pengesekk hjå far.

Det har noe med livskvalitet å gjøre, jeg kunne aldri klart livet mitt like bra uten trening. Og treningen har uten tvil gjort meg tilnen bedre mor. Barnas far har også vært aktiv innen sin idrett, dette igjen noe som har smittet over på barna.

I Norge er overvekt og inaktivitet blant barn og voksne et stort problem. Og late, inaktive foreldre overfører ofte sitt usunne liv til barna sine, dette har jeg sett utallige eksempler på.

• Liker 2
Skrevet

Det har noe med livskvalitet å gjøre, jeg kunne aldri klart livet mitt like bra uten trening. Og treningen har uten tvil gjort meg tilnen bedre mor. Barnas far har også vært aktiv innen sin idrett, dette igjen noe som har smittet over på barna.

I Norge er overvekt og inaktivitet blant barn og voksne et stort problem. Og late, inaktive foreldre overfører ofte sitt usunne liv til barna sine, dette har jeg sett utallige eksempler på.

Heilt klart. Men fokuset i desse artiklane låg ikkje der. Fokuset var at "kvinner lar seg forfalle" - ikkje at "foreldre bør overføre sunne vaner til ungane sine". Stor forskjell.

• Liker 1
Skrevet (endret)

. For barna, som faktisk burde vera det viktigaste når det er snakk om morsrolla, er det ikkje viktig at mor trenar masse,

Jeg mener at mor og far ikke trenger å trene mye, men allikevel nok til å opprettholde en grei fysikk og kapasitet.

Ett treningsmål som far var å ha så god fysikk at jeg kunne følge barna mine på skitur i marka til de ble store nok til å gå alene. Ett annet, og det viktigste målet, som jeg mener at folk flest bør hige etter, er å opprettholde så god fysikk at man er fysisk og psykisk oppegående, til glede for sine barn, og senere sine barnebarn.

I dagens stillesittende arbeidliv er trening helt vesentlig for å få blodet til å gå rundt, og beholde helsa.

Her synes jeg forresten muslimene har en artig vinkling. De mener at kroppen er på utlån fra Allah, og føler seg forpliktet til å holde det de låner i god stand.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet

Jeg mener at mor og far ikke trenger å trene mye, men allikevel nok til å opprettholde en grei fysikk og kapasitet.

Ett treningsmål som far var å ha så god fysikk at jeg kunne følge barna mine på skitur i marka til de ble store nok til å gå alene. Ett annet, og det viktigste målet, som jeg mener at folk fleste bør hige etter, er å opprettholde så god fysikk at man er fysisk og psykisk oppegående, til glede for sine barn, og senere sine barnebarn.

I dagens stillesittende arbeidliv er trening helt vesentlig for å få blodet til å gå rundt, og beholde helsa.

Her synes jeg forresten muslimene har en artig vinkling. De mener at kroppen er på utlån fra Allah, og føler seg forpliktet til å holde det de låner i god stand.

Som sagt - eg er ikkje usamd i at foreldre bør halde seg i grei form og leva eit rimleg sunt liv. Eg er berre provosert av at fokuset så og seie alltid (ikkje berre i denne debatten) ligg på at MOR må skjerpe seg, MOR må ikkje la seg forfalle, MOR må sjå bra ut, MOR må trene meir osv.

• Liker 1
Skrevet

Som sagt - eg er ikkje usamd i at foreldre bør halde seg i grei form og leva eit rimleg sunt liv. Eg er berre provosert av at fokuset så og seie alltid (ikkje berre i denne debatten) ligg på at MOR må skjerpe seg, MOR må ikkje la seg forfalle, MOR må sjå bra ut, MOR må trene meir osv.

Husk at dette kom opp i ett intervju i "Mamma".

Ikke rart fokus havnet på MOR.

Mange mødre ønsker å skjerpe seg, trene, kle seg osv. Det er ikke noe rart i det. Og husk at Marte framstår som en av de som legger mye vekt på dette. Noen vil si for mye, men hun vil det hun vil, trives med det, og anbefaler det følgelig også for andre. Fordi hun føler at det er riktig og bra. Slik er det riktig for henne å framstå, og da bør hun faktisk være såpass ærlig mot seg selv at hun framstår slik.

• Liker 1
Skrevet

Husk at dette kom opp i ett intervju i "Mamma".

Ikke rart fokus havnet på MOR.

Mange mødre ønsker å skjerpe seg, trene, kle seg osv. Det er ikke noe rart i det. Og husk at Marte framstår som en av de som legger mye vekt på dette. Noen vil si for mye, men hun vil det hun vil, trives med det, og anbefaler det følgelig også for andre. Fordi hun føler at det er riktig og bra. Slik er det riktig for henne å framstå, og da bør hun faktisk være såpass ærlig mot seg selv at hun framstår slik.

Sjølv om bladet handlar om morsrolla, er det faktisk lov å nemne fedre au... Ho snakkar jo om farsrolla mtp mannen hennar - "mannemannen" som ikkje skiftar bleier osv - kvifor ikkje snakke om litt krav til farsrolla då, ikkje berre om alt far slipper å gjera fordi han er mann? Og som sagt gjaldt ikkje dette med fokus på mødre berre denne saka, men korleis media generelt omtalar mødre/kvinner.

Det er heilt sikkert riktig for ho, men ho bør ikkje meine for mykje om andre, all den tid ho lev eit liv veldig fjernt frå folk flest sine.

Skrevet

Sjølv om bladet handlar om morsrolla, er det faktisk lov å nemne fedre au... Ho snakkar jo om farsrolla mtp mannen hennar - "mannemannen" som ikkje skiftar bleier osv - kvifor ikkje snakke om litt krav til farsrolla då, ikkje berre om alt far slipper å gjera fordi han er mann? Og som sagt gjaldt ikkje dette med fokus på mødre berre denne saka, men korleis media generelt omtalar mødre/kvinner.

Det er heilt sikkert riktig for ho, men ho bør ikkje meine for mykje om andre, all den tid ho lev eit liv veldig fjernt frå folk flest sine.

Men har hun ment så mye om andre? Synes du virkelig det?

Skrevet

Men har hun ment så mye om andre? Synes du virkelig det?

Ho seier jo mellom anna at mange kvinner lar seg forfalle, "man må bare ta seg sammen" osv.

Skrevet

Vet dere hva. Marte er den hun er, og sier akkurat det hun mener i stedet for å stikke fingeren i været og tilpasse sine utsagn til det hun tror folk vil høre. Jeg setter pris på at folk tør å være ærlige og direkte. Det er trist at prisen for denne ærligheten er ondartet motstand. Jeg er ikke lik Marte, og heller ikke enig i henne i alt. Min bakgrunn er fra fattigere kår, men jeg er glad for at hun er ærlig, og jeg synes ærlighet bør belønnes med positive tilbakemeldinger.

Hvis vi skal si stygge ting til de ærlige, så vil jo disse påvirkes i en uærlig retning, og sannheten og kvaliteten i samfunnsdebatten forringes.

Noe jeg setter pris på på KG er ærlige , ekte innlegg. Som kan være helt annerledes enn mine. Fordi det lærer meg litt om hvordan andre mennesker er, og hvor forskjellige vi er. Jeg setter også pris på de stygge innleggene som har kommet, fordi sjalusi og misunnelse er egenskaper jeg har lite av, og det forteller meg noe om hvordan disse følelsene er, og hvor utbredt det er.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vet dere hva. Marte er den hun er, og sier akkurat det hun mener i stedet for å stikke fingeren i været og tilpasse sine utsagn til det hun tror folk vil høre. Jeg setter pris på at folk tør å være ærlige og direkte. Det er trist at prisen for denne ærligheten er ondartet motstand. Jeg er ikke lik Marte, og heller ikke enig i henne i alt. Min bakgrunn er fra fattigere kår, men jeg er glad for at hun er ærlig, og jeg synes ærlighet bør belønnes med positive tilbakemeldinger.

Hvis vi skal si stygge ting til de ærlige, så vil jo disse påvirkes i en uærlig retning, og sannheten og kvaliteten i samfunnsdebatten forringes.

Noe jeg setter pris på på KG er ærlige , ekte innlegg. Som kan være helt annerledes enn mine. Fordi det lærer meg litt om hvordan andre mennesker er, og hvor forskjellige vi er. Jeg setter også pris på de stygge innleggene som har kommet, fordi sjalusi og misunnelse er egenskaper jeg har lite av, og det forteller meg noe om hvordan disse følelsene er, og hvor utbredt det er.

Innlegga mine her er i alle fall ærlege ;)

Eg har ikkje noko i mot ho som person, kjenner ho ikkje. Eg synest som sagt berre at ho verkar lite reflektert, og at ho viser lite innsikt i korleis folk flest har det. Har aldri kome med ein einaste nedsettande kommentar om ho personleg.

Endret av imli
  • Liker 1
Skrevet

Det hun sa om trening er ikke fjernt i det hele tatt. Veldig mange mødre mosjonerer godt, og veldig mange tenker på at de burde gjøre det, men så blir det ikke noe av.

I hennes hjem er farsrollen litt annerledes. Far tjener penger. Grovt med penger, og han har såpass mye ressurser å følge med på at det bare er tull å gjøre husarbeid, når han kan betale for det svært lett.

Men å skifte bleier på ungen og forholde seg mer til barnet er noe som kan være positivt for han. Han har jo tjent nok, så jeg synes han prioriterer litt skjeivt. Det er forresten en grunn til at han klart å bli såpass rik, og det er fordi han er som han er. Han er rik, men ikke perfekt allikevel. Samtidig finnes det andre menn som er perfekte, men ikke rike. Alle har ikke alt.

• Liker 1
Skrevet

Innlegga mine her er i alle fall ærlege ;)

Eg har ikkje noko i mot ho som person, kjenner ho ikkje. Eg synest som sagt berre at ho verkar lite reflektert, og at ho viser lite innsikt i korleis folk flest har det. Har aldri kome med ein einaste nedsettande kommentar om ho personleg.

Jeg synes du er en fin debattant, med vakker personlighet. :)

• Liker 1
Skrevet

Ho seier jo mellom anna at mange kvinner lar seg forfalle, "man må bare ta seg sammen" osv.

Ikke er jeg kvinne, men jeg føler meg faktisk truffet. Jeg har latt meg forfalle de siste to årene,

men i morgen.

Unnskyld, på lørdag.

Da skal jeg på skitur.

• Liker 1
Skrevet

Blir kvalm av alt det hatet som syder frem her inne.

For det første er hun nok ganske kraftig feilsitert. Her snakker vi om tabloid søppeljournalistikk på sett verste.

Ser at LO-topp Kristiansen kommer med nedltende holdninger på Facebook mot Krogh. Hun selv sier at hun ALDRI har trent. Fordi hun ikke har tid. Pisspreik. Synes faktisk det er mer skremmende at en LO-topp går ut og sier at hun aldri har trent, og at trening er unødvendig fordi det finnes "andre måter å hente energi på". Det er forkastelige holdninger. En av våre største folkesykdommer er fedme og overvekt. Ungdom i dag er i elendig fysisk form enn for 20 år siden, og i kommer til å få en eksplosjon i hjerte- og karsykdommer + diabetes om kun få år. Som direkte følge av manglende fysisk aktivitet, dårlig kosthold og alt for mange timer foran PC-spill og Facebook.

At HUN har au pair og vaskehjelp betyr ikke at hun mener andre skal ha det. Hvis man kan roe seg ned noen få hakk og forsøke å forstå hva som blir sagt, og ikke minst ha i bakhodet at dette er TABLOIDER som skal selge sine produkter, så er det lett å forstå at hovedbudskaet er at hun mener at også kvinner som har født bør ta ansvar for egen helse. Og hun har 100% RETT! Dette er også noe helsemyndighetene i Norge anbefaler!

Skrevet (endret)

Ja, hun sa det. Men jeg for min del følte at hun først og fremt snakkket om seg selv.

Leste reportasjen igjen nå og ærlig talt så forstår jeg ikke hvorfor det hyles opp så til de grader.

Det er jo sant det hun sier, for de langt fleste av oss er det kun snakk om å ta oss selv i nakken og komme oss mer ut for å trene.

Endret av Erja
  • Liker 2
Skrevet

....

La meg for all del poengtere at jeg IKKE syns det er greit måten mange reagerer på hennes uttalelser på, men - når det er sagt har både hun og mannen hennes bevisst gått ut med ting de VET vil provosere, da må man nesten regne med å få respons også.

Og jeg er enig i at hun som musiker har jobbet hardt, for all del. Jeg er enig i at mannen har jobbet hardt for sin karriere også - men det er ikke til å komme bort fra at de er bedre stilt økonomisk enn Kari og Ola og derfor har bedre muligheter på enkelte områder :)

Men at de har jobbet for det gir dem ingen rett til å være negativ heller ytre slike holdninger mot de som ikke har det de har - muligheter.

Jeg tror nok de fleste (når det gjelder treningen) kan ta til seg det hun sier, for de fleste går det mer på vilje enn noe annet - man trenger ikke barnevakt for å trene - man kan ta ungen i bæresele og gå seg en tur eller ta med ungene i vognen, mulighetene for trening på stuegulvet hjemme er mange osv osv - det går på vilje - men veldig mange VIL IKKE høre det, og i allefall IKKE fra noen som er "langt bedre stilt" enn dem selv og i en tone som personen selv sier DE ikke vil bli tilsnakket i...

Skrevet

Men at de har jobbet for det gir dem ingen rett til å være negativ heller ytre slike holdninger mot de som ikke har det de har - muligheter.

Men hun sier jo bare at "man må ta seg sammen". Det er ikke negativt. Det er nøytralt. Men mange av dere velger å tolke det negativt. Og det å faktisk ta seg sammen er jo veldig positivt. Hun mener at man bør skjerpe seg for å oppnå en positiv effekt.

Hadde hun vært en større retoriker så hadde hun kanskje snakke ikke sagt "man", men heller formulert det som"jeg måtte ta meg sammen, og det hjalp meg såpass godt at jeg tror det også er bra for andre slitne småbansmødre". Problemet er altså at hun kanskje har en slik dialekt at ordet "man" blir brukt litt for ofte. Lærer hun å snakke mer i jeg-form, så får hun kanskje mindre kjeft.

At Vg presenterte henne som "finansfrue" og milliardærsamboer , var uheldig for henne, og satte ett uheldig perspektiv på hennes uttalelser.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...