Gå til innhold

Provosert eller enig med uttalesen til Finansfrue Marte Krogh

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vel, da kan det jo hende du aldri blir gammel i og med at du dør av forkalkning i blodårene, høyt kolestrol og diabetes 2...

Da er jeg jo heldig. Kanskje få kreft å dø til slutt av en herlig overdose morfin.

Anonym poster: ddb88c38e59007efa693f1bd1ccf2837

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Carlos
Skrevet

Hun er ikke stor fiolinist pga av talent. Talentet ligger selvføgelig i bunn, men å bli profesjonell fiolinist krever øving, øving, øving, øving, øving,og hardt arbeid. Hun har altså i en stor del av livet sitt jobbet mer enn det normale for befolkningen. Det mener jeg er det motsatte av bortskjemt.

At hun slipper å dra på turné i disse dager, og at hun har godt med hjelpere hjemme, har noe med hennes manns økonomiske situasjon å gjøre. Det er jeg enig i. Men det er ikke nok informasjon for meg til å diagnostisere henne som bortskjemt.

Hvor har du det fra at hun er "en stor fiolinist"? Hun er en en middelmådig musiker, som startet butikk fordi hun ikke kunne leve av sine profesjonelle ferdigheter. Så fant hun en gamling med mye penger, som aldersmessig kunne ha vært hennes far. Dermed ble hun en slags realitystjerne, som kunne droppe butikktilværelsen, og få masse gratis oppmersomhet rundt felegnikkingen sin. End of story.
Skrevet

Det som blir provoserende er vel egentlig at hun er i en livssituasjon de aller fleste bare kan drømme om (og som mange ikke ønsker heller), og samtidig uttaler noe som blir til en slags "formaning" til kvinner som lever et liv hun har null kjennskap til. Hun har all mulig tid til å prioritere akkurat det hun ønsker, noe mange familier opplever at står langt fra virkeligheten deres. Jeg blir ikke provosert av at hun lever som hun gjør, det har hun all rett til, men jeg forundrer meg over at hun ikke ser (selv i en overfladisk intervjusituasjon) at hun vet for lite om hvordan det er å leve som "familier flest", til å mene noe om deres prioriteringer.

• Liker 1
Skrevet

Hun har rett i at man ikke bør la seg forfalle etter man blir mamma OG pappa!!! Men det er måten hu legger det frem på som provoserer, samt at hennes liv ikke kan sammenlignes med "vanlige" småbarnsmødre. Hadde hun vært en utearbeidende kvinne, med barn i barnehage og som levde et "normalt" småbarnsliv, ville jeg ha støttet henne. Men hun skulle ha prøvd et liv som singel mamma med høyt huslån, 100% stilling og to små barn som krever mye av henne... Den lille tiden man da har for seg selv går med til husarbeid, handling og andre oppgaver som må utføres. Jeg selv fex kommer meg ikke engang ut for å jogge. Kan jo ikke la to små barn være alene hjemme.

Skrevet (endret)

I Grosny: Jeg ser at du forsvarer henne og referer til at VG (mest sannsynlig) har redigert og vinklet artikkelen noe veldig. Noe jeg ikke er uenig i! Men i den opprinnelige artikkelen står det sort på hvitt et av hennes egne sitater:

- Mange av venninnene mine har ikke hjelp, eller, de har selvfølgelig vaskehjelp

Bare der har hun tabbet seg noe veldig ut, jeg er verken sjalu eller noen jantelovs person. Hun har jobbet mye selv, og ja har fått seg et meget behagelig liv - flott for henne. Jeg er til og med enig i at mange kvinner lar seg selv forfalle etter å ha fått barn. Det jeg derimot blir irritert over er at hun, snakker som om det er en selvfølge at alle har vaskehjelp eller au pair. Det har man ikke.

At hun får reaksjoner bunner i fra mange ikke i sjalusi, selv om det sikkert er en god dose fra dem også - men at hun ikke viser noen som helst evne til å tenke lenger enn sin egen sosiale krets. Ja mammaer burde prøve å prioritere treningen, da det er mange gode effekter av dette. Men realiteten for mange er at tidsklemmen ikke lar seg gjøre, og ikke minst hvem har egentlig råd til vaskehjelp og au pair, hvis den ene av foreldrene er hjemmeværende med barna? Mange jeg kjenner har det mer enn nok med å betale ned huslån, billån, studentgjelden, leie, sparing, ++ mange andre økonomiske utgifter når de er to om det. Så det er slettes ikke en selvfølge å få til alt når man ikke har det samme utgangspunktet.

Derfor blir jeg irritert

Endret av Nikee
Skrevet (endret)

Artikkelen i Mamma heter "Livet på solsiden" og er ikke så altfor gæærn. Det er en reportasje fra en mer bemidlet verden enn den du og jeg kjenner , og gir ett bittelite innblikk. Ganske grei, men også en tynn reportasje.

Vg-artikkelen er verre. Her endres overskriften til "

Finansfrue Marte Krogh: Ta dere sammen og tren mer! "

Overskriften her presenterer jo noe helt annet enn den artikkelen det er hentet fra, og her er saken grovt redigert. Fordi Vg ønsker å vinkle på denne måten.

Det framstilles som om Marte går ut og sier at damene må ta seg sammen, men hvis du leser originalartikkelen i mama så er det en helt annen historie. Hun går ikke ut med noe som helst , men blir spurt om trening. Hunklager heller ikke på at damer er late.

Utklipp her"

Hun synes hun ser altfor mange mammaer som gir opp når de får barn.

– Det tror jeg ikke er sunt. Kroppen har enda mer behov for trening når man blir eldre. Man må bare ta seg sammen. "

Hun snakker egentlig mest om seg selv her, men mener også at trening er alment viktig.

Det er altså ikke Marte som går hardt ut mot late ubemidle kvinner, men derimot VG som vinkler , lager overskrift , og redigerer.

Jeg synes VG sin artikkel er uredelig og sterkt kritikkverdig overskriftssatt og redigert, og håper den blir klaget inn til pressens faglige utvalg.

Jeg tviler faktisk sterkt på at Marte direkte har uttalt: "Ta dere sammen og tren mer", og mistenker VG for grov forfalskning. Jeg tror utsagnet er oppkonstruert fra Vg´s tendensiøse fortolkning og forkortelse av artikkelen.

OK, då forstår eg deg betre, og er på mange måtar einig. Artikkelen til VG er skrevi for å skape debatt. Eg snakka om originalartikkelen - den er sannsynlegvis ikkje skrevi for å skape debatt, m.t.p bladets kategori/agenda/målgruppe.

Når det er sagt, synest eg ikkje artikkelen i "Mamma" er uproblematisk. Ikkje pga det M. K. seier om trening. Ingen påstår at det ikkje er sunt å trene osv. Det mange reagerar på, er at M. K. seier "man må rett og slett ta seg sammen". Ja, ho seier "man", og ikkje "alle kvinner/mødre i Noreg", men når sitatet kjem frå ei som har hushjelp, au pair og ikkje jobbar, seier det seg sjølv at det er lettare for ho å "ta seg saman" enn for ei vanleg kvinne med full jobb, to ungar og null hjelp med hus/barn.

For å nytte meg sjølv som døme, er eg åleine med to barn, og kan ikkje berre dra ut å trene og la ungane vera åleine heime. Når eg er heime frå ettermiddagen til eg legg meg, er eg nødt til å ha med meg ungane viss eg skal noko utanfor heimen. Og kom ikkje med argument om barnepass på treningssenter... Eg plasserar ikkje ungane mine på ein sånn plass. Heldigvis meiner eg at eg får meir enn nok mosjon ved å gå til og frå barnehage med ungane, aktivitetar med ungar, husarbeid osv.

Endret av imli
Skrevet (endret)

Du skriver "hun fremstår". Hvorfor fremstår hun som umoden?

Hun fremstår slik fordi kyniske journalister presenterer hennes råd som framsatt av milliardærfrue med au pair og personlig trener. Dette setter jo kontrast bak hennes råd, og er bevisst sleip journalistikk, for å sette henne i ett ekkelt lys.

Dersom overskriften hadde vært:

"Stjernefiolinist oppfordrer unge mødre til å sette av litt tid til trening,"

så hadde artikkelen sendt helt andre signaler.

Jeg synes ikke hun er verre intellektuellt utrustet enn de som kritiserer henne.

En annen ting er at det finnes en del superkapasiteter som er gode på enkelte felt og svakere på andre. Om hun er slik kan jeg ikke si, for jeg kjenner henne ikke, men med sine fantastiske kvaliteter som musiker så bør vi ikke forvente retorikk på det samme nydelige nivået.

Marte er grei nok på fiolin, men intet geni. Hun har fått publisitet og jobber pga sin lille forbindelse med krompen som 21-åring og levd på det siden.

Endret av Gjest
  • Liker 1
Skrevet

Når det er sagt, synest eg ikkje artikkelen i "Mamma" er uproblematisk. Ikkje pga det M. K. seier om trening. Ingen påstår at det ikkje er sunt å trene osv. Det mange reagerar på, er at M. K. seier "man må rett og slett ta seg sammen". Ja, ho seier "man", og ikkje "alle kvinner/mødre i Noreg", men når sitatet kjem frå ei som har hushjelp, au pair og ikkje jobbar, seier det seg sjølv at det er lettare for ho å "ta seg saman" enn for ei vanleg kvinne med full jobb, to ungar og null hjelp med hus/barn.

Hun sier jo "man må ta seg sammen", fordi hun selv har tatt seg sammen og oppnådd resultat på den måten. Og det er faktisk ord fra ei som ikke liker å trene.

Andre kvinner har det jo vanskeligere. Mindre penger til trening, begrenset tilgang på tid og lokaler, så for andre kvinner er det jo tyngre "å ta seg sammen".

Mange kvinner har det annerledes. De slipper å ta seg sammen, fordi trening er godt og moro, og noe de gleder seg til. Kanksje noe de ikke får gjennomført fordi de må passe barn og skifte bleier mens de venter på mannen som kommer seint hjem fra jobb.

Det at hun er en "avviker" med andre bo- og leveforhold er ikke noe som bør frata henne retten til å mene ting. Men det gir henne en distanse, slik at noen meninger blir litt fjerne, eller tilhører en annen virkerlighet enn vår.

• Liker 1
Skrevet (endret)

I Grosny: Jeg ser at du forsvarer henne og referer til at VG (mest sannsynlig) har redigert og vinklet artikkelen noe veldig. Noe jeg ikke er uenig i! Men i den opprinnelige artikkelen står det sort på hvitt et av hennes egne sitater:

- Mange av venninnene mine har ikke hjelp, eller, de har selvfølgelig vaskehjelp

Bare der har hun tabbet seg noe veldig ut, jeg er verken sjalu eller noen jantelovs person. Hun har jobbet mye selv, og ja har fått seg et meget behagelig liv - flott for henne. Jeg er til og med enig i at mange kvinner lar seg selv forfalle etter å ha fått barn. Det jeg derimot blir irritert over er at hun, snakker som om det er en selvfølge at alle har vaskehjelp eller au pair. Det har man ikke.

At hun får reaksjoner bunner i fra mange ikke i sjalusi, selv om det sikkert er en god dose fra dem også - men at hun ikke viser noen som helst evne til å tenke lenger enn sin egen sosiale krets. Ja mammaer burde prøve å prioritere treningen, da det er mange gode effekter av dette. Men realiteten for mange er at tidsklemmen ikke lar seg gjøre, og ikke minst hvem har egentlig råd til vaskehjelp og au pair, hvis den ene av foreldrene er hjemmeværende med barna? Mange jeg kjenner har det mer enn nok med å betale ned huslån, billån, studentgjelden, leie, sparing, ++ mange andre økonomiske utgifter når de er to om det. Så det er slettes ikke en selvfølge å få til alt når man ikke har det samme utgangspunktet.

Derfor blir jeg irritert

Det er vel ikke hennes feil at mange av oss til og med sliter med å betale medlemskap på ett treningsstudio, eller ikke har råd til barnevakt for å gå tur iskogen alene.

Eller kanskje det er hennes feil? De som har så sinnsykt mange millioner bør kanskje ta samfunnsansvar og legge til rette for at de med mindre penger kan få ett bedre liv? Kanskje gubben sleiper til seg ressurser som burde ha kommet oss til gode?

Hun lever i en paralell verden der alle selvfølgelig har vaskehjelp. Sånn er det. Og da må hun jo snakke fra det ståstedet. Jenta trenger kanskje å komme seg litt vekk fra rikmannsverdenen og besøke vår virkerlighet. Men jeg kan jo ikke bli provosert av det!

Jeg merer forøvrig at Marte var så stor fiolinstjerne at hun har vært på tv. I mine øyne er det ekstremt imponerende. Selv er jeg ikke musiker i det hele tatt, og får faktisk ikke reine lyder engang ut av ei fele. Det ser fryktelig vanskelig ut.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet

Hun sier jo "man må ta seg sammen", fordi hun selv har tatt seg sammen og oppnådd resultat på den måten. Og det er faktisk ord fra ei som ikke liker å trene.

Andre kvinner har det jo vanskeligere. Mindre penger til trening, begrenset tilgang på tid og lokaler, så for andre kvinner er det jo tyngre "å ta seg sammen".

Mange kvinner har det annerledes. De slipper å ta seg sammen, fordi trening er godt og moro, og noe de gleder seg til. Kanksje noe de ikke får gjennomført fordi de må passe barn og skifte bleier mens de venter på mannen som kommer seint hjem fra jobb.

Det at hun er en "avviker" med andre bo- og leveforhold er ikke noe som bør frata henne retten til å mene ting. Men det gir henne en distanse, slik at noen meninger blir litt fjerne, eller tilhører en annen virkerlighet enn vår.

Sjølvsagt får ho ha ei meining. Likevel framstår ho som rimeleg verklegheitsfjern, med t.d utsegn som "Mange av venninnene mine har ikke hjelp, eller, de har selvfølgelig vaskehjelp (...)" - ho verkar å ha lite kunnskap/forståing om/for vanlege folks liv. Dessutan kjem det fram fleire motstridande påstandar - i ingressen står det at ho gjer alt med babyen sjølv, og ho påstår au at ho gjer alt med babyen og er saman med ho døgnet rundt. Så kjem det fram at ho både har au pair (ei ordning der ein person kjem for primært for å ta seg av barn, sekundært husarbeid) og får mykje hjelp av mora, og på slutten av intervjuet leverar ho ungen til au pairen som skal ut å trille tur. M. K. framstillar au at ektemannens utsegn om at han ikkje skiftar bleier/trillar barnevogn som tull/"stunt" frå hans side, men det kjem fram like etter at mannen korkje skiftar bleier eller trillar barnevogn. M. K. framstår som lite truverdig og lite reflektert for meg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er vel ikke hennes feil at mange av oss til og med sliter med å betale medlemskap på ett treningsstudio, eller ikke har råd til barnevakt for å gå tur iskogen alene.

Eller kanskje det er hennes feil? De som har så sinnsykt mange millioner bør kanskje ta samfunnsansvar og legge til rette for at de med mindre penger kan få ett bedre liv? Kanskje gubben sleiper til seg ressurser som burde ha kommet oss til gode?

Hun lever i en paralell verden der alle selvfølgelig har vaskehjelp. Sånn er det. Og da må hun jo snakke fra det ståstedet. Jenta trenger kanskje å komme seg litt vekk fra rikmannsverdenen og besøke vår virkerlighet. Men jeg kan jo ikke bli provosert av det!

Jeg merer forøvrig at Marte var så stor fiolinstjerne at hun har vært på tv. I mine øyne er det ekstremt imponerende. Selv er jeg ikke musiker i det hele tatt, og får faktisk ikke reine lyder engang ut av ei fele. Det ser fryktelig vanskelig ut.

Har jeg sagt at det er hennes feil? Du trekker for raske konklusjoner siden du tydeligvis er opptatt av å forsvare henne. Jeg blir ikke provosert, men irritert blir jeg ja. De som har så mye penger er heldige, og har ansvar for seg selv, akkurat som vi som er mindre heldige på den økonomiske siden.

Men velger du å uttale deg i media, i en situasjon hvor du sier din mening om noe mange er opptatt av; så bør du også ha evnen til å se lenger enn din egen økonomiske situasjon. Du bør ha en forståelse for at ikke alle lever på samme solside som en selv, til tross for at det er der du lever. Det er ikke slik verden fungerer. Hun har selv valgt å bli intervjuet, hun har selv takket ja, dermed har hun også selv tenkt gjennom hva hun ville svare - ingen steder der har hun klart å se utover sin egen situasjon. Det er alt man påpeker når man kritiserer hennes uttalelse. Og det er tross alt lov å kritisere uten å bli anklager for å være sjalu/ jantelov osv.

Når det gjelder hennes yrker og hva enn hun har gjort har jeg ikke uttalt meg om, da jeg ikke ante hvem hun var før hun plutselig var i artikkelen. Så du trenger ikke å poengtere noe av det for meg, det endrer ikke hennes uttalelser.

Endret av Nikee
Skrevet (endret)

Jeg synes at denne artikkelen sier det meste om denne diskusjonen.

Forøvrig vil jeg si meg helt enig med I Grosny og det han skriver i sine innlegg her.

Endret av Erja
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Forøvrig vil jeg si meg helt enig med I Grosny og det han skriver i sine innlegg her.

Det er jo ingen grunn til å ta helt av og angripe denne fruen, men like fullt kan man være uenig uten å være imot det hun sier. Hun har et poeng, det er bare måten hun fremstiller det på som blir dårlig mottatt. :)

Minner meg om "let them eat cake" uttalelsen (selv om den aldri egentlig fant sted), kommer det fra en rik person som har alle muligheter for å gjøre det mulig mot en gruppe som ikke har de samme mulighetene, blir det selvfølgelig ramaskrik.

Endret av Nikee
Skrevet

Jeg synes du latterligjør deg selv når du kaller henne stygge ting.

Det er hun som latterliggjør seg selv ved å snakke stygt om mødre som ikke har en rik neandertaler og tjenere.

Selvfølgelig finnes det hardtarbeidende småbarnsmammaer med svært lite tid, men jeg tror allikevel at veldig mange kan lure inn ett par treningsøkter i uka. Med den kunnskapen jeg har er jeg ikke i tvil om at det er ett godt råd. Jeg vet forresten at mange av disse mammaene har både tv, mobiltelefon og pc, og at de fint kan kutte ned på bruk av dísse greiene med f.eks. 2 x15 minutter pr uke til fordel for trening.

Det får de avgjøre selv, og en bortskjemt rikmannsfrue med egne tjenere skal iallfall ikke komme her og fortelle alle andre hvordan de skal leve livet sitt. For tenk om, sjokk, noen ikke har samme prioriteter som en golddiggerbimbo som har giftet seg med en primitiv tulling av en milliardær?

• Liker 1
Skrevet

Du skriver "hun fremstår". Hvorfor fremstår hun som umoden?

Fordi hun utviser en usedvanlig dårlig evne til refleksjon og innsikt. Hun sitter der med neandertalmannen sin og tjenerne sine og legger ut om hvordan vanlige folk må leve livene sine. Som om alle er like heldig stilt økonomisk sett (men ikke særlig heldig mentalt sett) som henne.

Dersom overskriften hadde vært:

"Stjernefiolinist oppfordrer unge mødre til å sette av litt tid til trening,"

så hadde artikkelen sendt helt andre signaler.

Nei, for poenget er fortsatt at hun sitter med tjenerne sine og den primitive apekatten av en mann og tror tydeligvis at alle har samme økonomiske situasjon som hun selv har.

Skrevet

Hun har da spilt fiolin på et godt profesjonelt nivå, så dersom hun bruker en del timer daglig på å holde dette ved like evt utvikle seg videre, burde hun kunne brødfø seg selv ved egen yrkesutøvelse.

Har spilt. Og nå har hun både tid til å trene og spille et par timer hver dag. Andre kan ikke holde på slik, for de er ikke gift med en primitiv apekatt av en riking og har ikke tjenere som tar seg av alt annet. Inkludert ungen.

Skrevet

Hvordan vet du at hun er borskjemt.

Fordi hun tar sin økonomiske situasjon for gitt og tror åpenbart alle andre er i samme situasjon.

Dette er ei dame som har stått på og øvd hele livet og tidlig oppnådd profesjonelt musikernivå. Hun har garantert øvd mye daglig ved siden av full skolegang.

Og andre jobber flere timer hver dag, tenk. Jeg vet, helt utrolig. Noen er så heldige at de kan stryke fela si hele dagen, mens andre må jobbe og tjene penger for å overleve.

Jeg forstår hvorfor folk bryr seg. Det kalles sjalusi eller misunnelse. Hun er vellykket, veltrent, steinrik og vakker. Klart at noen blir misunnelige da.

Nei, folk bryr seg fordi hun rakker ned på alle andre. Og dette er ikke første gangen hun og den tullingen av en primitiv apemann hun har har vært ute med kjeften i media.

Problemet er ikke at hun er rik. Dette har du blitt forklart mange ganger nå. Problemet er at åpner den gullgravende bimbokjeften sin og lar fanatisk vrøvl renne ut.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det orginale intervjuet var jo hikke noe gale. Dumme VG fikk meg til å gå rett på igjen, hersens..

Anonym poster: 439d09f035565ec69e1d05610b4c8225

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hikke ja, her har vi kontroll på tastaturet.

Anonym poster: 439d09f035565ec69e1d05610b4c8225

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, det er en latterlig og uærlig artikkel full av løgn og stråmenn. Problemet er ikke at hun er rik og har giftet seg med en milliardær. Problemet er at hun rakker ned på vanlige mennesker og utviser en total mangel på innsikt i vanlige menneskers situasjon.

Saken gjøres også verre av at hun har gitt uttrykk for ekstremt ufyselige holdninger også tidligere.

Endret av jabx
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...