Gå til innhold

Alle dagene


MellonCollie

Anbefalte innlegg

Jeg liker 1. nyttårsdag. Egentlig en helt vanlig dag, men allikevel alltid en ekstra følelse av blanke ark. Når man ikke har vært helt i flytsonen, så hjelper det på psyken å kunne si "nytt år, nye muligheter". Og slik er det altså for meg nå i år. 2012 har ikke vært et spesielt godt år, selv om jeg nok ikke har hatt mer å slite med enn hva folk flest har. Men jeg har vært bortskjemt tidligere i livet mitt - motgang har ikke vært det jeg har hatt mest av.

2012 ga meg motgang. Men jeg er også glad for det, for jeg beviste for meg selv at jeg er den jeg ønsker å være - jeg er sterk til å takle ting når det kastes mot meg. Men jeg håper at 2013 blir et år hvor det ikke er behov for å være så sterk.

Jeg vet ikke hvor mye jeg vil bruke dagboka mi fremover, men jeg hadde behov for å starte på nytt. Boka vil nok i stor grad fortsatt handle mye om ungene - hvor de er, hva som skjer med de. Jeg elsker å lese i de gamle bøkene, er så glad jeg har notert mange små episoder og minner om de begge to. Så det håper jeg at jeg klarer å fortsette med. Og så er det alltid godt å ha en plass til å tømme hodet ved behov. Så her er jeg på nytt, velkommen til å følge med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så koselig, Tussi! Godt nytt år til deg og familien - håper dere alle har det bra?

Året har startet fint. Hadde et vennepar på besøk i går, og i den anledning har vi endelig fått ordnet i stand peisestua i kjelleren slik at de kunne sove der. Begynner å se litt orden i kaoset som har hersket siden vi flyttet inn ;) IKEA-tur står på blokka i starten av januar for å handle inn litt mer møbler også, man kan aldri få nok oppbevaringsmøbler..

Kvelden i går var veldig vellykket! Lagde treretters som ble veldig bra: Kamskjell med parmesanaioli til forrett, reinsdyrstek med pærer, sellerirot, konfiserte tomater, potetbåter og portvinssaus til hovedrett - og til dessert karamellkokte pærer med vaniljeis. Ungene sovnet til vanlig tid, men N våknet rundt 23.45. Tok henne med ned i stua, og hun syntes det var litt skummelt med rakettene - så hun satt på fanget og koste med kjolen min :) Vi forsøkte å vekke D også, han var veldig opptatt av dette med raketter før han la seg. Tok han med til vinduet på rommet, og han fikk se noen raketter. Spurte om han ville bli med ned i stua og se mer - men han sa at han heller ville legge seg igjen. Og 30 sekunder senere sov han dypt, og slik gikk han inn i 2013 :ler: Gutten med sovehjerte!

I dag har det vært nydelig vær, så hele familien + venneparet vårt var ute og gikk en lang tur. På ettermiddagen kom mamma og pappa innom en tur, og ellers har vi bare kost oss med å leke inne. Jeg har fått lest ut bok nummer 2 denne jula, og mannen sett fotball. Kos for liten og stor :)

Nå sitter jeg og surfer Tripadvisor, og gleder meg til Londontur i februar!! :hoppe:

Jeg har jo bodd i England en periode, og var da masse i London også i årene etter. Men nå er det vel brått 5 år siden jeg var der sist...føler at jeg ikke husker noe lenger når jeg titter på kart etc, men kommer vel kjapt inn i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny helg - ny sykdom :eeeh: Denne gangen er det D sin tur. Bare feber og litt slapp, men ille nok det. Hadde tenkt oss ut på skøyter i dag, men det utgikk jo.

I stedet gikk N og jeg en liten tur, og traff på en av naboene oppe i veien. Viser seg at datteren deres er 2 mnd eldre enn N - så vi får håpe de to finner tonen. Tenk å ha en bestevenninne 3 hus lenger unna, DET hadde vært noe :)

Ellers har uka vært fin. Ungene og jeg var hjemme på planleggingsdag på onsdag, så vi har hatt en rolig jobbuke ;) Mannen og jeg har vært effektive i helga, både skrudd opp en skyvedørsgarderobe, malt yttergangen og skrudd opp og møblert med nye møbler der. Kommende uke starter vi oppussing av ene badet for fullt - så det blir spennende. Gleder meg til å få det i gang, men gruer meg til å se hvor mye penger vi må budsjettere ut, haha.

Har forresten meldt på N på "baby"-turn nå, så neste onsdag er vi igang! Gikk der med D også, frem til han var nesten 3 år. Han koste seg veldig, så håper N også trives. Hun elsker å klatre og ordne, så jeg tror det treffer midt i blinken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk det samme, Ella* - håper alt står bra til med dere :)

D er fortsatt syk, så jeg blir hjemme med ham halv dag i morgen i alle fall. Veldig lei seg gutt, for han skulle egentlig i bursdag til en i barnehagen i morgen. Vi får finne på noe koselig her hjemme i stedet..

Det er så moro med språket til N om dagen! Hun skravler i ett sett - og det kommer flere og flere ord. Tidligere i dag drev mannen og jeg og tullet, og jeg ropte til ham "jaaada, glad i deg også!" - og da kommer N løpende og roper opp til meg i andre etasje: "Gaa i deg, mamma!! Gaaa i deg!!". Fina :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det fortsatt sykdom. Vi trodde D var feberfri i går, men i går kveld gikk den på igjen. Og natt til i går startet N også.. så vi er nå her hjemme alle mann :-P Håper vi er ferdig med vår kvote nå!

I går var jeg på Elixia igjen for første gang siden leenge før jul. Var ikke alene der, foråsidetsånn :fnise: Men gøy var det i alle fall, og jeg håper på å få til ny runde i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på det som bonustid med familien ;) Shitty med syke unger, men så er det litt godt også å få være hjemme med de :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh - ja, jeg burde nok vært flinkere til akkurat det. Men.. det der er vel generelt noe jeg bør bli flinkere til egentlig, å bare "være" der jeg er. I hodet mitt så må jeg være på jobb, og dermed er jeg stressa fordi jeg ikke rekker de tingene og de møtene jeg må ha. Og så medfører det at jeg har måttet sitte med masse jobb på kveldene som tar dobbelt tid av hva det burde.

Ah - så negativ. Men ja, vi HAR kost oss hjemme også, altså. Lest masse bøker og fått masse kos. Hun hadde fortsatt feber i går kveld, og den lille kroppen har i dag produsert mer snørr enn jeg trodde var mulig :fnise: Men det går rett vei, feberen har vært lav hele dagen.

Hun snakker jo mye om dagen, men langt fra rent. Storebroren var annerledes - han har snakket så rent og fint fra han startet å snakke. Men her er det mye babling og utskifting av bokstaver, så det må tolkes hva hun forsøker å formidle ;)

Favoritten min om dagen er når hun vil vi skal åpne noe for henne. Hun sier ikke åpne, men "ompa!". Ompa, mamma - ompa! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun er tidlig ute med språket, er hun ikke? Hvis hun sier hele setninger allerede?? ("Gaaaa i deg mamma")

Liten babler også mye enda, men det er mange skikkelige ord inni der og hun er lett å forstå :Nikke: I tillegg forstår hun ufattelig mye :daane:

Det er viktig å tillate seg å være bare mamma de dagene ungene er syke :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hun er tidlig ute med språket, er hun ikke? Hvis hun sier hele setninger allerede?? ("Gaaaa i deg mamma")

Liten babler også mye enda, men det er mange skikkelige ord inni der og hun er lett å forstå :Nikke: I tillegg forstår hun ufattelig mye :daane:

Det er viktig å tillate seg å være bare mamma de dagene ungene er syke :hjerte:

Joda, på mange måter er hun nok tidlig ute med språket. Også her er forståelsen helt utrolig, og jeg undervurderer stadig! Men slik som setningen ovenfor, så er jo ikke det en setning hun har komponert selv - om du skjønner hva jeg mener. Det er jo ren herming av ord hun har hørt maange vi bruker til hverandre mange ganger, og ikke minst en setning hun får ekstremt positiv respons på å bruke ;)

Men hun setter jo ikke sammen setninger på så mange ord på eget initiativ selv enda, der er hun mer på 2, noen ganger 3, ord. Og det er vel ikke helt unormalt for alderen..? Den siste setningen fra i går var "N vil ikke!" - lille frøken diva :ler:

Ompa :fnise::rodmer:

Du har mye å glede deg til ;)

---------

N var feberfri i dag tidlig og formiddag, fin form (under 37 i temp, så ikke slik at vi så noe komme heller). Så - etter kl 15 - smakk opp i 39,4 igjen :grine: 1 uke med kontinuerlig sykdom, slitne nå. Både store og små. Ringte legevakta siden hun har vært syk så lenge, men ikke så mye å gjøre. Vi gir febernedsettende ved behov, og avventer over helg med mindre allmenntilstand blir dårlig(ere).

Så nå er det natta for meg, nok en uforutsigbar natt venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med Diddles, man må tillate seg selv å nyte og få en ekstra fridag med barna :hjerte:

Jeg tror jeg egentlig pleier å nyte det. Men når det har vært en måned med mer eller mindre sammenhengende sykdom i huset, så tror jeg det påvirker følelsen litt :fnise:

I dag er i alle fall alle tobeinte friske igjen! D var på juletrefest med barnehagen sammen med mannen og alle besteforeldre, mens N og jeg ble hjemme. Greit å ikke tyne henne på den første feberfrie dagen..

Dagen startet forøvrig "dramatisk". D og jeg gikk ned når han våknet 6.30 - slapp ut hunden som normalt, og selv om hun ble lenger ute enn hun pleier tenkte jeg ikke mer på det. Hun kom inn igjen og la seg til å sove i kurven sin igjen, og sto først opp litt over 8 når mannen og N kom ned.

Da oppdager vi at hun er superhoven i halve ansiktet sitt! Ene øyet kunne vi nesten ikke se, og også snute og leppe var kjempehovent. Heldigvis virket det ikke som det var noe vondt, men hun klødde endel.

Så i dag ble det altså dyrlegebesøk på meg og voffs, og hun fikk kortisonsprøyte pga en antatt allergisk reaksjon. Fant nok noe spennende når hun var ute i dag tidlig, men aner ikke hva det kan være. Er det ikke det ene, så er det det andre :ler: Heldigvis går det jo fint med henne, men hevelsen har "sunket" i ansiktet, og ordet dobbelthake har fått en ny betydning!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt treig med å oppdage den nye dagboken din :sjenert:

Kjedelig at året har startet med sykdom for dere! :kose: Får håpe ungene holder seg frisk en stund nå, og at hunden kommer seg raskt til igjen også :)

Enig med deg i at 2012 var et år med mange nedturer og utfordringer (jeg har gjerne også i stor grad vært forskånet for sånt tidligere), så vi får virkelig krysse fingrene for at 2013 blir bedre! :hoppe:

Blir kjekt å følge deg videre i ny dagbok i allefall! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt treig med å oppdage den nye dagboken din :sjenert:

Kjedelig at året har startet med sykdom for dere! :kose: Får håpe ungene holder seg frisk en stund nå, og at hunden kommer seg raskt til igjen også :)

Enig med deg i at 2012 var et år med mange nedturer og utfordringer (jeg har gjerne også i stor grad vært forskånet for sånt tidligere), så vi får virkelig krysse fingrene for at 2013 blir bedre! :hoppe:

Blir kjekt å følge deg videre i ny dagbok i allefall! :klemmer:

Hyggelig at du henger med - og vi krysser fingrene for et godt 2013 for oss begge :)

Håper alt er bra med både mennesker og dyr hos dere! :klemmer:

Det kommer seg!

--------------

I går var vi på sykehuset og tok blodprøver av begge ungene! Det er nemlig kikhoste i barnehagen, og begge ungene har symptomer som kan minne om dette. Så da må det sjekkes ut. Var hos lege på mandag ettermiddag etter å ha hørt om kikhosten i bhg, og han mente det var noe grums i lungene. Kunne være forkjølelse, kunne være kikhoste, kunne være vanlig forkjølelse... han ville ikke utelukke noe, så da ble det blodprøver for bekreftelse. Heldigvis er de i fin form sånn bortsett fra hosting.

Dyret er også friskt igjen, stakkar ;)

Ellers har vi vært på første turn-trening for N i dag. Og det var SÅ vellykket!! Hun stooorkoste seg, og var kjempeflink til å følge instrukser det første kvarteret. Deretter tok hun del i kaoset som i stor grad hersket ellers der inne :ler: Husker det fra vi gikk med D også, det tar litt tid før det går seg til med at ungene skjønner hvilke rutiner man har der. Men tror alle koste seg i dag da, utforsket og lekte. Hun lo og gliste gjennom de 45 minuttene vi holdt på i alle fall. Har fått med to venninner og døtrene deres også, så veldig koselig å ha et fast ukentlig holdepunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...