Gå til innhold

To julaftener?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For meg virket du påståelig og kritisk i innleggene dine, men. Dette er uansett ikke vits å diskutere. Jeg føler bare det er helt utrolig at noen kan påstå at to julaftener er mindre spesielt enn èn. Og ikke minst at foreldrene gjør det av egoistiske årsaker. For mine foreldre var det på grunn av oss ungene at det ble gjort sånn. Aldri på grunn av foreldrene.

Javel. Og hvorfor hadde dere barn behov for to feiringer? Beklager, men det blir for dumt. Selvsagt var det for egen glede dine foreldre gjorde det. De ønsker begge å få oppleve julaften med barna.

Anonym poster: 68157b473a2aa5ab95ae0af5d07a01eb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Javel. Og hvorfor hadde dere barn behov for to feiringer? Beklager, men det blir for dumt. Selvsagt var det for egen glede dine foreldre gjorde det. De ønsker begge å få oppleve julaften med barna.

Vi hadde ikke behov for det, men vi hadde lyst til det. Så kunne vi dele gledene i to, og oppleve det to dager på rad, sammen med begge foreldrene våre. Ja, selvfølgelig hadde foreldrene våre også glede av det. Men som sagt - det var opp til oss å bestemme om vi ville ha èn eller to julaftener. Så vi valgte to!

Skrevet

:fnise:

Kanskje vi skal finne på noe mer meningsfylt å diskutere i stedet, siden du har så lyst å diskutere?

Ser du ikke selv hvor dumt det er da? Man kan ikke lage dobbelt opp av alt.

• Liker 1
Skrevet

Jo det kan man. Om man vil.

• Liker 2
Skrevet
:) Og ikke minst hvor mye frustrasjon en forelder kan vise ovenfor barna om den andre foreldren.
Skrevet

Vi hadde ikke behov for det, men vi hadde lyst til det. Så kunne vi dele gledene i to, og oppleve det to dager på rad, sammen med begge foreldrene våre. Ja, selvfølgelig hadde foreldrene våre også glede av det. Men som sagt - det var opp til oss å bestemme om vi ville ha èn eller to julaftener. Så vi valgte to!

De lot barn få ta den avgjørelsen? Sier jo seg selv hva svaret kom til å bli. De skulle ikke tatt det opp i utgangspunktet, så hadde dere ikke tenkt over det. I år er det julaften hos mamma, neste år er dere hos pappa, ferdig med den saken. Så her ligger nok mye foreldrenes ønsker og tanker bak.

• Liker 1
Skrevet

Sulosi: tror du det er noe han gjør for sin eller for barnas skyld? Hva. Synes du om det?

Rubies_: jeg skal selvsagt ikke legge skjul på at jeg er skeptisk, men jeg spør her fordi jeg lurer. Siden det virker som en del har denne ordningen. Har aldri hørt noe positivt om det fra barnas side. Så sånn sett er det veldig hyggelig å høre at dette er noe du har opplevd som positivt :)

Helt ærlig så tror jeg han gjør det for sin egen skyld. Ungene er iallefall fornøyde med å få åpne en gave hver hos meg de årene de drar til faren.

Skrevet

De lot barn få ta den avgjørelsen? Sier jo seg selv hva svaret kom til å bli. De skulle ikke tatt det opp i utgangspunktet, så hadde dere ikke tenkt over det. I år er det julaften hos mamma, neste år er dere hos pappa, ferdig med den saken. Så her ligger nok mye foreldrenes ønsker og tanker bak.

Helt ærlig så tror jeg han gjør det for sin egen skyld. Ungene er iallefall fornøyde med å få åpne en gave hver hos meg de årene de drar til faren.

Helt ærlig så har jeg ikke mer å si. Jeg har sagt det jeg føler og tenker, så hva mer er det å diskutere egentlig? Hva dere TROR har jo ingenting med saken å gjøre. Poenget her er vel at dere ikke VET noe som helst, og å tro er langt i fra viten ;) Så nå melder jeg meg ut av debatten.

Jeg hadde en fantastisk barndom, og trivdes skikkelig godt med to julaftener. Og overraskende nok har jeg blitt et godt, veloppdratt menneske også, på tross av at jeg feiret julaften to ganger :sjokkert:

• Liker 2
Skrevet

Jeg kritiserte deg ikke Rubies, for all del. Jeg oppfattet åpningsinnlegget på samme måte som deg, litt kritisk. For min del må ungene gjerne ha to julaftener annehvert år men jeg kommer ikke til å lage en ekstra feiring med mindre de spør etter det selv.

Skrevet

Jeg kritiserte deg ikke Rubies, for all del. Jeg oppfattet åpningsinnlegget på samme måte som deg, litt kritisk. For min del må ungene gjerne ha to julaftener annehvert år men jeg kommer ikke til å lage en ekstra feiring med mindre de spør etter det selv.

OK, beklager at jeg misforstod. :)

Skrevet

Jeg oppfatter deg som ganske useriøst, så det gidder ikke jeg forholde meg til en gang.

Det er vel like mye for barnet sin del at den skal få lov til å gi både mormor og farmor gaven dem selv har laget, og få sin gave og kunne gi dem en klem under pakke åpningen begge dager?

Slik jeg oppfatter det så vil du ha svar fra barn som har opplevd to julefeiringer. Og det har du fått, og allle sier seg enig at det var ikke feil, trist, slitsomt, det var ikke for mye så vi ble bortskjemt og pilråtten osv. Det var bare positivt! Vi hadde det gøy, foreldrene våre hadde det kjekt, og besteforeldre satt pris på det. Og jeg som unge satte veldig pris på å kunne se begge sider av familien min hvert år, og som voksen er jeg i hvertfall glad jeg gjorde det.

Jeg snakker også på vegne av min samboer, som har skilt foreldre. Ikke bare min feiring av to jul som ikke teller fordi jeg to forskjellige middager. Noe han også hadde :P

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppfatter deg som ganske useriøst, så det gidder ikke jeg forholde meg til en gang.

Allikevel tok du deg tid til å sitere og skrive til meg?

Jeg synes ikke det er noe useriøst og se realistisk på ting. Man kan ikke få to av alt.

Skrevet

JEG ville ha svar fra barn, ja. Eller foreldre til barn. Jeg er ikke AB i denne tråden, selv om jeg kan være noe enig. JEG synes det blir slitsomt med dobbelt opp, når alt blir likt. Og derfor vil jeg høre andres erfaringer :)

Hvordan gjør dere det med nyttår forresten?

Skrevet

Og hvis barna skal få se både mormor og farmor og farfar og så videre, så blir det snart 4 julaftener for mine barn. ;-p

Gjest Magdalene
Skrevet

Og hvis barna skal få se både mormor og farmor og farfar og så videre, så blir det snart 4 julaftener for mine barn. ;-p

Og tenk når de får seg en mann også. Da blir det vel

Feiringer med mor, en med far, en med svigermor og en med svigerfar.

Skrekk og gru...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig synes at to julaftener er bare tull. Julaften er på en dag. Her tror jeg det er foreldrenes følelser som kommer fram. Ikke barnets. Magien er bare en dag i året. Ikke to.

Jeg har noen juler feiret med far. Litt tungt den første jula uten unger, men de hadde det helt topp. Tungt som i mine følelser.

Anonym poster: b9995ee8bf03437df8569e185049bf26

Skrevet

Snart blir det vel tradisjon å ha to. Vi begynner med julen alle rede i Oktober anyways.

Skrevet

Det jeg egentlig ikke forstår med denne tråden er hvorfor andre mennesker skal legge seg borti at noen velger å ha to julaftener. Hvis du er en forelder som er sammen med den andre forelderen til barna dine, eller du har vokst opp med èn julaften - hvorfor bryr du deg om hvordan andre gjør det? Det har du rett og slett ingenting med. Hva andre velger å gjøre er deres eget valg. Og hvorfor er det galt å velge å gjøre det man tror er best for ens egne barn?

Jeg syns egentlig det er merkelig at folk dømmer andre for noe så teit og uviktig som å ha to julaftener. Skulle tro det gikk utover andre at noen hadde to julaftener.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg egentlig ikke forstår med denne tråden er hvorfor andre mennesker skal legge seg borti at noen velger å ha to julaftener. Hvis du er en forelder som er sammen med den andre forelderen til barna dine, eller du har vokst opp med èn julaften - hvorfor bryr du deg om hvordan andre gjør det? Det har du rett og slett ingenting med. Hva andre velger å gjøre er deres eget valg. Og hvorfor er det galt å velge å gjøre det man tror er best for ens egne barn?

Jeg syns egentlig det er merkelig at folk dømmer andre for noe så teit og uviktig som å ha to julaftener. Skulle tro det gikk utover andre at noen hadde to julaftener.

Det her er da en diskusjonstråd. Altså kommer det fram ulike meninger. Dersom du ikke synes noe om det så er kanskje ikke et diskusjonforum som dette det rette for deg.

• Liker 1
Skrevet

Det her er da en diskusjonstråd. Altså kommer det fram ulike meninger. Dersom du ikke synes noe om det så er kanskje ikke et diskusjonforum som dette det rette for deg.

Jeg har ingenting imot at folk diskuterer det. Jeg bare syns at noen av innleggene her er veldig drøye i forhold til hvor uskyldig temaet er.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...