Frøken eple Skrevet 31. desember 2012 #1 Skrevet 31. desember 2012 Etter å ha lest litt her inne, og hørt på noen erfaringer fra venner og kjente, lurer jeg på: har skilsmissebarn to "julaftener" stort sett? Gaveoppakking med/hos både mor og far? De av dere som velger å gjøre det slik; hvorfor? Det er dere som har valgt å gå fra hverandre. Skal derfor barna måtte ta hensyn til dere begge og feire julaften ti dager på rad? Tror dere det er stas? Jeg tror julaften blir mindre spesiell hvis man har den to ganger... 1
Rubies_ Skrevet 31. desember 2012 #2 Skrevet 31. desember 2012 Jeg forstår ikke helt den bitre holdningen til to julaftener. Jeg vokste opp med det. Jeg hadde to familier og to feiringer av julaften. Jeg syns det var veldig stas! Jeg fikk to julaftener med god mat og drikke, lek og moro og gaver sammen med begge foreldrene mine og familiene mine. Hadde jeg fått valget som barn, hadde jeg garantert å ha to julaftener i stedet for èn. 7
Nyxe Skrevet 31. desember 2012 #3 Skrevet 31. desember 2012 Jeg fikk alltid to julaftener som barn. Foreldrene mine er ikke skillt og jeg feiret med dem begge, begge dagene. Vi feiret da med to forskjellige tradisjoner fordi foreldrene mine kunne aldri bli enig. 24 pinnekjøtt og noen gaver på kvelden, og 25 med strømpe om morningen, gavene fra nissen og kalkun. Men jeg hadde jo begge foreldrene mine der begge dagene, kun beste mødre, tanter osv. som ble byttet ut mellom feiringene. Men uansett kan jeg vel si at for meg mistet ikke julen magien av to på rad samme år. Jeg syntes det var døds kult, og vennene mine var sjalu. Samboeren min var skilsmisse barn, og sier han følte seg heldig de årene han fikk to jul. Når han ble eldre fikk han velge hvilken jul han ville ha, noe han også syntes var stas. 6
Djungelvrål Skrevet 31. desember 2012 #4 Skrevet 31. desember 2012 Har også lurt på dette. Vi er ikke skilt men var samboere til sønnen vår var 2. Har alltid bare feiret en jul, enten hos meg eller han. 1
Frøken eple Skrevet 31. desember 2012 Forfatter #5 Skrevet 31. desember 2012 Jeg synes bare det virker litt slitsomt. Og mindre spesielt. Jeg er slettes ikke bitter ;-) Hvis jeg som barn kunne velge å spise godteri hver dag, hadde jeg valgt det. Men det ble/var jo mer spesielt og godt når det var en gang i uka/en sjelden gang. 2
Nyxe Skrevet 31. desember 2012 #6 Skrevet 31. desember 2012 Jeg synes bare det virker litt slitsomt. Og mindre spesielt. Jeg er slettes ikke bitter ;-) Hvis jeg som barn kunne velge å spise godteri hver dag, hadde jeg valgt det. Men det ble/var jo mer spesielt og godt når det var en gang i uka/en sjelden gang. Jeg er enig i det. Men jula er jo fremdeles kun en gang i året, det foregikk enkelt og greit bare over to dager i stedet for en Syntes det skal litt mer enn en ekstra dag til for at det blir hverdags kost. 3
Frøken eple Skrevet 31. desember 2012 Forfatter #7 Skrevet 31. desember 2012 Nyxe: du har jo hatt to forskjellige opplegg da, ikke nøyaktig samme program/mat etc ;-) Jeg reagerer mest på de som har to dager på rad som er nøyaktig det samme, bare at mor er byttet ut med far og omvendt. For meg virker det da som om det er foreldrenes behov som er i fokus. Kan man ikke heller finne fine lille julaften og romjulstradisjoner i stedet? 4
Gjest Søgni Skrevet 31. desember 2012 #8 Skrevet 31. desember 2012 Tviler på at julaften oppleves som mindre spesiell bare fordi man har to i stedet for en. Selv er jeg skilsmissebarn, og er vant til en julaften, men jeg kan da tenke meg flere scenarioer som innebærer to julefeiringer eller to pakkeåpninger, uten at det er kun fordi foreldrene er bitre på hverandre og ikke takler jul uten barna eller noe annet som er uheldig Premisset i hovedinnlegget er at det er en negativ ting, og det er jeg ikke nødvendigvis enig i. Selvsagt finnes det jo tilfeller det foreldrene ikke tenker på barna og lager en negativ greie ut av det, men dette tror jeg ikke gjelder alle. 2
absinthia Skrevet 31. desember 2012 #9 Skrevet 31. desember 2012 (endret) Da barna var yngre hadde vi to " julaftener" et par juler da vi ikke kunne feire sammen fordi den som hadde barna skulle feire et annet sted. Dvs vi tok en felles middag når de kom tilbake igjen, med åpning av de pakkene som de ikke hadde tatt med seg til besteforeldrene på grunn av plassmangel i bilen og mine pakker. Nå er det bare nr 3 som farter mellom oss foreldrene. Han har hatt julaften med oss og tok en annen dag til pakkeåpning med sin far, stesøsken, lillebror og stemor, da stesøsknene har samme inndeling av julen mellom foreldrene som vi har. De årene han har vært hos sin far i jula, har vi sendt med ham et par småpakker herfra og så tatt en koselig pakkeåpning hos oss i etterkant. Vi gjør det slik like mye av praktiske årsaker, fordi all pakkefraktingen frem og tilbake med fly osv. er et logistikkproblem og fordi tingene han får hos farfamilien godt kan være der og tingene han får av denne siden godt kan være hos oss, så har han både leker og nye klær på begge steder. Jeg tror ikke det blir mindre glede over julaften på denne måten, jeg har heller inntrykk av at han koser seg med å ha det slik. Endret 31. desember 2012 av absinthia
Rubies_ Skrevet 31. desember 2012 #10 Skrevet 31. desember 2012 Jeg synes bare det virker litt slitsomt. Og mindre spesielt. Jeg er slettes ikke bitter ;-) Hvis jeg som barn kunne velge å spise godteri hver dag, hadde jeg valgt det. Men det ble/var jo mer spesielt og godt når det var en gang i uka/en sjelden gang. Jeg forstår ikke hvordan det er slitsomt og mindre spesielt? For meg var det nok MER spesielt å ha to julaftener, sånn at jeg fikk èn med hver forelder. Og det er absolutt ikke slitsomt. Jeg skjønner bare ikke hvordan de som ikke har opplevd dette, er så påståelige og kritiske til dette, når oss som har opplevd dette og vokst opp med dette verdsetter det og syns det var fint. 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #11 Skrevet 31. desember 2012 Julaften er kun en dag i året. Å feire den to dager er bare feil. Utrolig tåpelig ting å utsette barnet for, de har nok med en julaften. Anonym poster: 68157b473a2aa5ab95ae0af5d07a01eb 3
Rubies_ Skrevet 31. desember 2012 #12 Skrevet 31. desember 2012 Nyxe: du har jo hatt to forskjellige opplegg da, ikke nøyaktig samme program/mat etc ;-) Jeg reagerer mest på de som har to dager på rad som er nøyaktig det samme, bare at mor er byttet ut med far og omvendt. For meg virker det da som om det er foreldrenes behov som er i fokus. Kan man ikke heller finne fine lille julaften og romjulstradisjoner i stedet? Jeg føler at du på en måte lager deg opp nye argumenter etter hvert. Ingen har sagt at man spiser og gjør akkurat det samme de to dagene. Og hvorfor skal man absolutt gjøre det sånn som alle andre? Kan man ikke ha egne tradisjoner - som f.eks. to julaftener? 1
Frøken eple Skrevet 31. desember 2012 Forfatter #13 Skrevet 31. desember 2012 Jeg mener ikke å være påståelig og kritisk. Det er derfor jeg spør. Jeg har ikke opplevd dette som barn selv, men ser nå og blant venner at våre foreldre gjerne vil gjøre alt med alle barna. Og da er det lett for å bli likt opplegg flere dager på rad.
Sulosi Skrevet 31. desember 2012 #14 Skrevet 31. desember 2012 Det er jo ikke alt vi kan bestemme over eks-partneren heller da. Min eks lagde feiring to dager før og jeg kan jo ikke stoppe han i å gjøre det når det var hans dag med ungene i flg samværsplanen.
Frøken eple Skrevet 31. desember 2012 Forfatter #15 Skrevet 31. desember 2012 Man kan selvsagt ha akkurat de tradisjonene man vil. Jeg bare undrer på hvorfor folk velger p gjøre det slik. Om det er for barnas skyld eller sin egen. Om det så er sistnevnte, så javel 1
Rubies_ Skrevet 31. desember 2012 #16 Skrevet 31. desember 2012 Jeg mener ikke å være påståelig og kritisk. Det er derfor jeg spør. Jeg har ikke opplevd dette som barn selv, men ser nå og blant venner at våre foreldre gjerne vil gjøre alt med alle barna. Og da er det lett for å bli likt opplegg flere dager på rad. For meg virket du påståelig og kritisk i innleggene dine, men. Dette er uansett ikke vits å diskutere. Jeg føler bare det er helt utrolig at noen kan påstå at to julaftener er mindre spesielt enn èn. Og ikke minst at foreldrene gjør det av egoistiske årsaker. For mine foreldre var det på grunn av oss ungene at det ble gjort sånn. Aldri på grunn av foreldrene. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #17 Skrevet 31. desember 2012 Jeg føler at du på en måte lager deg opp nye argumenter etter hvert. Ingen har sagt at man spiser og gjør akkurat det samme de to dagene. Og hvorfor skal man absolutt gjøre det sånn som alle andre? Kan man ikke ha egne tradisjoner - som f.eks. to julaftener? Man kan lage egne tradisjoner og innbille seg at julaften er to dager, selv om den bare finnes EN dag i året. Kjære barnet mitt, ja, det er bare en julaften, men vi synes det er så kjekt at vi gjør det om til to dager. Ikke sant bursdag er gøy? Du kan få ha to dager med bursdag, skal gi beskjed på skolen at de må feire deg to dager. Ah, vinterferie er så kjekt, vi tar to uker vi, vår egen tradisjon. Osv.. Det er jo helt feil. Er mange dager i julen man kan kose seg med barnet og gjerne leke med de nye gavene man ikke fikk se de pakke opp. Så kan man heller tenke at neste år er det min tur til å ha barnet på julaften. PS. Jeg liker så godt nyttårsaften, vil feire den to ganger, så nå går jeg ut og fyrer opp noe fyrverkeri mens jeg skåler og roper godt nytt år i gaten. Anonym poster: 68157b473a2aa5ab95ae0af5d07a01eb 5
Frøken eple Skrevet 31. desember 2012 Forfatter #18 Skrevet 31. desember 2012 Sulosi: tror du det er noe han gjør for sin eller for barnas skyld? Hva. Synes du om det? Rubies_: jeg skal selvsagt ikke legge skjul på at jeg er skeptisk, men jeg spør her fordi jeg lurer. Siden det virker som en del har denne ordningen. Har aldri hørt noe positivt om det fra barnas side. Så sånn sett er det veldig hyggelig å høre at dette er noe du har opplevd som positivt
Rubies_ Skrevet 31. desember 2012 #19 Skrevet 31. desember 2012 Man kan lage egne tradisjoner og innbille seg at julaften er to dager, selv om den bare finnes EN dag i året. Kjære barnet mitt, ja, det er bare en julaften, men vi synes det er så kjekt at vi gjør det om til to dager. Ikke sant bursdag er gøy? Du kan få ha to dager med bursdag, skal gi beskjed på skolen at de må feire deg to dager. Ah, vinterferie er så kjekt, vi tar to uker vi, vår egen tradisjon. Osv.. Det er jo helt feil. Er mange dager i julen man kan kose seg med barnet og gjerne leke med de nye gavene man ikke fikk se de pakke opp. Så kan man heller tenke at neste år er det min tur til å ha barnet på julaften. PS. Jeg liker så godt nyttårsaften, vil feire den to ganger, så nå går jeg ut og fyrer opp noe fyrverkeri mens jeg skåler og roper godt nytt år i gaten. Anonym poster: 68157b473a2aa5ab95ae0af5d07a01eb Kanskje vi skal finne på noe mer meningsfylt å diskutere i stedet, siden du har så lyst å diskutere? 1
Rubies_ Skrevet 31. desember 2012 #20 Skrevet 31. desember 2012 Sulosi: tror du det er noe han gjør for sin eller for barnas skyld? Hva. Synes du om det? Rubies_: jeg skal selvsagt ikke legge skjul på at jeg er skeptisk, men jeg spør her fordi jeg lurer. Siden det virker som en del har denne ordningen. Har aldri hørt noe positivt om det fra barnas side. Så sånn sett er det veldig hyggelig å høre at dette er noe du har opplevd som positivt Skjønner. Jeg tror det kommer helt an på foreldrene, og hva foreldrene gjør for barna den dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå