Gå til innhold

1. gangsmamma <3

tr.heimspia83

Anbefalte innlegg

Syk, sykere og sykest :(

Atter en gang har sykdom slått ut familien vår!

Er så lei!!!!!

Lasse var jo syk forrige uke og jeg begynte å få det for noen dager siden + Emil.

Jeg har klart å holde meg rimelig oppegående i flere dager, men i dag tidlig sa det stopp.

Svetta rant og jeg var skikkelig svimmel når Emil våkna rundt 6 og ville starte dagen. Var så svimmel at jeg måtte legge han ifra meg og sitte på do et kvarters tid.

Brakk meg og var rimelig svak og dårlig bak også... Godt blandet med hoste og slim over alt!

I tillegg til feber på gode 39/40 så sa kroppen stopp.

Lasse kom seg hjem fra jobb rundt 9 og tok over babypass så jeg fikk sove noen timer.

En haug Paracept, 1 time søvn og noen liter svette senere kjenner jeg meg litt bedre :)

Potte tett, dundende hodepine og vondt i alle ledd.

Hurra!

Tror vi skal gå til innkjøp av C-vitaminer på apoteket (tabletter) og møllers tran. Og ta det hver bidige dag. Vi kan ikke fortsette å være frisk 1 uke pr. 2 mnd lengre....

:grine:

Emil hoster og er i dårlig form, og han merker det sikkert enda bedre enn meg igjen :(

Mamma kommer en tur for å passe Emil i morra så kanskje jeg kan bli frisk til helga? :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Emil sovnet rundt 20 i gårkveld etter en liten runde med vil-ikke-sove-eller-spise. Mindre enn vanlig heldigvis, men tror det var tettheten som snakket og at han følte seg uvel.

I går så kastet han opp over hele den nye og fine sofaen vår :danse: Hurray for ny sofa!!!

Den må serriøst til rens så fort vi er ferdig med denne babytiden kjenner jeg. Gammel melk over alt!

Heldigvis kan jeg vaske trekkene i maskina dog... Har ikke turt å gjort det enda i redsel for at de blir ødelagte?!? :vetikke:

Uansett så er sjansen rimelig STOR for at han kaster opp på de 2 putene igjen innen noen dager når han er i dårlig form......... Bah!

Rakkern sovnet etter bare 140 ml mme i gårkveld, kontra gode 210 som er vanlig. Regnet med at han kom til å våkne en gang i natt for at han var sulten, men rakkern sov til 07.30 :sjokkert:

Stille altså, ikke herjing i kjent stil!

Må ha vært paracept`n i rumpa som hjalp på? :fnise:

Vi fant senga rimelig kjapt vi også. I seng før 21 = gamlinger altså :fnise:

Lasse hostet i kjent stil masse, til han til slutt måtte på do. Hoster så han brekker seg og kaster opp dagens forskyninger han da...

Stakkaren er fortsatt kjempedårlig, men jobber hver dag uansett.

Han skal (SKAL!!) ha seg til legen over helga for å få ei ukes sykemelding og medisiner. Kan ikke gå slik som dette i flere mnd igjen. Makan! :(

Jeg ble liggende LYS våken i hele natt. Vondt i hoftene, bekkenet, knærne, anklene, hodet og selvfølgelig senebetennelsen. Hurray for sykdom!

Hadde jo en runde her for noen uker siden hvor jeg heller ikke fikk sove i noen dager.

I dag slo det meg dog, kanskje dette også er pga hormonspiralen?

Den siste mnd har jeg hatt :

2 soppinfeksjoner = ingen sex.

Lasse mener jeg er blitt mye mere hormonell og kort lunte.

Slitt mye med søvn og å få sove

Er mye sliten til tross for at jeg i perioder får sove mere enn nok.

Nå sies det jo at man skal prøve hormonspiralen i minst 3-6 mnd før man vet hvordan den fungerer, men hvorfor skal jeg utsette samlivet mitt for 6 mnd med problemer dersom jeg merker allerede at det ikke fungerer?

Spiralen er jo der for at vi skal kunne ha spontan sex og ubeskyttet, men det skjer jo ikke likevel når jeg har ene soppinfeksjonen etter den andre?!?!?

Jeg har klart å holde all sopp unna i et års tid før spiralen ble satt inn og har funnet ut hva som fungerer for meg her. Lactasyd såpe på kropp og underliv samt Lactal balanse 1-2 dager i uken.

Første soppinfeksjonen kom i dobbel styrke innen 4 dager etter at spiralen ble satt inn!

Da snakker vi åpne sår og umulig å gå på do uten å grine som ei lita jente! Det er jo IKKE normalt! :sjokkert:

Kjenner at den spiralen ryker straks...

Er jo egentlig værre å "ødelegge" samlivet vårt med en spiral i 6 mnd som ikke fungerer, enn om uhellet hadde skjedd og jeg blitt gravid! :vetikke:

Modern kommer en tur i dag for å passe Emil så jeg får "sove meg frisk"... Sjansen for det er stor?

:vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble musestille på stua, og dette synet møtte meg:

IMG_6484.jpg

Fant ut at han kunne like gjerne ta seg en høneblund på egen hånd han da vettu :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtingen!

Synd at dere skal slite så fælt med sykdom!

Håper du får sovet det av deg og at dere alle blir friske snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mala gode :hjerte:

Du kommer alltid med gode ord! Takk for at du titter innom og legger igjen spor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi kommet hjem igjen.

Lasse har bare blitt dårligre og dårligre, og etter at han hadde sovet 4-5 timer i dag så var han litt forsiktig og spurte meg om vi kunne ta en tur på legevakten.

Gikk så 2 minutter før han hostet så han kastet opp igjen!

Stakkaren har ikke fått i seg mat de siste døgnene. Eller, han har spist, men kastet opp alt igjen.

Hoster så fælt at jeg blir rimelig bekymret.

Etter 3 timer å vente på sykehuset så kom vi inn til legen.

CRP var på 51, altså en bakteriell infeksjon. Trolig bronkitt i tillegg.

Så nå fikk han en antibiotikakur, Cosylan og en uke med sykemelding.

Han viste ikke helt forskjellen på bak og frem når vi kjørte hjemover og er helt ferdig. Kroppen er på vei til en kollaps etter så lite næring og mye sykdom.

Har tatt medisinen sin, spist en banan og drukket noen slurker med ingerfærøl.

Sovnet i senga i sta. Håper han kjenner seg litt bedre innen noen dager nå og får igjen energien og blir seg selv..

Forferdelig å se en så stor og sterk kar bli en liten skygge av seg selv å såvidt klare å stå på bena... Tar på å ikke ha noe næring i magen på lenge :(

Takk for snilleste mamman min som passet Emil i dag (igjen!) :fnise:

:hjerte:

Hva skulle jeg gjort uten henne?!?!?

Håper bare at Emil blir like glad i mamman sin en dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. synd t Lasse skal være så syk. Men godt han kom seg til legen og fikk både medisin og sykemelding. Så nå håper jeg at han blir frisk snart. Det fortjener dere etter all sykdom :)

Håper dere får en fin helg likevell :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. synd t Lasse skal være så syk. Men godt han kom seg til legen og fikk både medisin og sykemelding. Så nå håper jeg at han blir frisk snart. Det fortjener dere etter all sykdom :)

Håper dere får en fin helg likevell :klemmer:

:hug:

Takk!

Hittil har jeg fått noen fine timer med mamman min hvor vi har kunne prate løst og ledig om det meste. Jeg har fått høre mye om bestefaren min og folk vi kjenner :)

Litt godt å ha en rolig stund og få tid til å bare prate med henne også. Uten at Emil tar all fokusen, eller at vi begge eller en av oss har mye å gjøre.

Finfin start på helga til tross for sykdom så var akkurat det koselig :)

Nå kjenner jeg meg faktisk trøtt etter å ha tatt noe naturmedisin-ting for å få sove.

Håper på noen timer søvn i natt nå :)

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en litt tung dag i dag.

Mange tanker omkring fremtiden og masse følelser.

Jeg vet ikke helt hva som kommer til å skje fremover dersom Lasse ikke tar mere interesse og ansvar for Emil.

Jeg vet med hånden på hjertet mitt at jeg er villig til å gjøre ALT for Emil. Og om valget noen gang blir mellom Lasse og Emil så er det dessverre et valg han ikke kommer til å vinne...

Vet det er mørke og vonde tanker å tenke på. Jeg elsker mannen der mere enn jeg trodde det var mulig å elske en mann. Han er min match som livspartner og en varm og god mann. Men ikke noe særlig intressert i sønnen sin.......

Jeg vet ikke om jeg klarer å godta det?

:grine:

Nå er han jo syk, så jeg kan ikke forvente annet enn å være alenemor.

Vi fikk en time sammen alene i dag, og ble liggende å se på tv. Ingen kjemi i nærheten av intimitet eller noe.

Det virker som om ting blir kjøligre mellom oss for tiden.

Har følelsen av at svangerskapet og nå småbarnstiden har kanskje vært litt for mye for vårt forhold å takle?

Føler det er mere en plikt å være intim og nær enn noe vi ønsker.

Vi har mistet lidenskapen....

Og jeg sliter med å godta at han "kanskje blir mere intr. når Emil blir større".

Sitter til stadighet for meg selv å gråter og merker at ting er litt i overkant for tiden...

Er glad at jeg reiser bort fra tirsdag til onsdag uken som kommer. Kjenner jeg trenger tid til å tenke og kjenne på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så triste tanker, og tøft i en ellers slitsom tid.. Jeg tror nok det er ganske vanlig at det tærer på parforholdet å bli foreldre, det er jo snakk om store omveltninger i livet til dere begge! Særlig når en føler at en ikke legger de samme følelsene i det, da skjønner jeg at det er vanskelig.. :( jeg håper det er forbigående, og noe som går seg gradvis til etter hvert som dere blir mer vant til dette nye livet og får samkjørt vaner og rutiner bedre!

Men helt klart, det er Emil som er det viltigste nå, og han som har tatt over plassen som ditt livs store kjærlighet.. Kanskje det til og med er litt hardt for Lasse å takle? Nå tror jeg jo ikke han blir sjalu, slik som en hund eller et barn kan bli, men han har jo vært den viktigste personen for deg fram til nå. Som sagt, jeg håper det vil føles bedre for dere begge etter hvert, men følg hjertet ditt - bare ikke gjør noe forhastet, snuppa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så triste tanker, og tøft i en ellers slitsom tid.. Jeg tror nok det er ganske vanlig at det tærer på parforholdet å bli foreldre, det er jo snakk om store omveltninger i livet til dere begge! Særlig når en føler at en ikke legger de samme følelsene i det, da skjønner jeg at det er vanskelig.. :( jeg håper det er forbigående, og noe som går seg gradvis til etter hvert som dere blir mer vant til dette nye livet og får samkjørt vaner og rutiner bedre!

Men helt klart, det er Emil som er det viltigste nå, og han som har tatt over plassen som ditt livs store kjærlighet.. Kanskje det til og med er litt hardt for Lasse å takle? Nå tror jeg jo ikke han blir sjalu, slik som en hund eller et barn kan bli, men han har jo vært den viktigste personen for deg fram til nå. Som sagt, jeg håper det vil føles bedre for dere begge etter hvert, men følg hjertet ditt - bare ikke gjør noe forhastet, snuppa :)

Ingen forhastede ting skjer her i gården nei :)

Vi deler livet vårt, gården og Emil. Regner med at dette er noe som vi vil klare å jobbe oss igjennom, men det er nok en del jobb som må til.

Jeg føler meg splittet i 2 "verdner". Ene er mor og føler seg alene med alt ansvaret, og det andre er som kjæresten til Lasse. Det virker litt som om han kun bor i den verdenen hvor han har meg og vårt, og Emil ikke er en del av det...

Jeg tror (og håper) at ting vil gå seg til etter hvert som Emil blir større. Men jeg er ikke den som går og "pines" fordi det "kanskje blir bedre om et år eller to". Jeg vil ha det godt NÅ.

Det kan kanskje hende at jeg ubevist ikke lar han slippe til?

Det er så mye som jeg kanskje gjør eller sier som jeg ikke tenker over også, så derfor er det viktig at vi får pratet om dette. Ikke nå når han er så syk dog :)

Takk for noen tanker rundt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for Emil som er 4 mnd i dag!!!! :danse: :danse: :danse: :danse:

Herregud så fort tiden går da gitt!

DSC_0760.jpg

Til dette

544417_10152534143415436_327085391_n.jpg

:sjokkert:

Før vi vet ordet av det så er han 1 år og går omkring på 2 ben... Før det vil han trolig krype da....

Ojda :)

Gullklumpen til mamman sin :hjerte:

Dagen i går var faktisk ganske fin :)

Lasse lekte med Emil, brukte tid med han og var kjælen og god mot meg hele dagen :laugh:

Tror han kjente at han ble litt bedre i formen utover dagen og det hjelper masse!

I dag er han værre igjen, et lite tilbakefall....

Tar vel en ukes tid før han er frisk ja.....

Gleder meg MASSE til en fridag i morgen egentlig!

Men når jeg snakket med modern på lørdagen så sa hun at det kunne hende at det skar seg på tirsdagen :(

Håper det lar seg gjøre.....

Trenger liksom en dag (og natt!) alene med mine egne tanker i grunn....

Har avtalt å møte noen venninner i morgen for å prate og være litt sosial :)

Godt å ha mulighet til det igjen også.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er mini-husmorferien over :)

I går så kom mamma rundt 11 en gang og jeg dro rundt 13.

Før det var jeg på 4mnd kontroll med Emil. Rakkern er nå 8.4 kg og 69 cm lang. Det er 3 cm lengre på en mnd... :sjokkert: Lang rakker!

Dro først til ei venninne å pratet i noen timer, før vi dro alle mann (med datteren hennes på 8) på mac donalds og spiste middag! Så bars det i vei til en barnebutikk hvor jeg kjøpte noen flere leker til Emil :)

På besøk til ei anna venninne på kvelden, før jeg sjekket inn på et hotell i midtbyen.

Da hadde jeg i tillegg vært å plukket opp nye mac`en min og kvelden gikk med på å lære seg den litt, samt å se tv. Sovnet rundt midnatt etter 1.5 pinex forte pga vondt bekken/hofte. Det har blitt ømmere for hver dag som går i det siste og jeg sliter med å sove pga det.

Våknet i 5tiden og fikk ikke sove mere :)

Ble iallefall liggende til rundt 8.

Hotellfrokost først, så tv frem til kl 12 :)

DEILIG !

Dro så en tur på besøk til pappa og spiste lunsj, før jeg var hjemme igjen rundt 14tiden :)

Kom hjem til en sutrete og sinna Emil.

Han har vist blitt værre igjen siste døgnet til tross for at han virket mye friskere igjen i går.

Er drittlei av at alle er syke her i huset! :rasende:

Modern har gått som en virvelvind i huset i hele går og i dag, så mye ro til Lasse har det vel ikke vært heller :fnise: Sliten kar som fant senga for 10 minutter siden.

Så nå sitter jeg å prøver å vippe en sint Emil i vippestolen sin. Pakker inn smokken hvert 2 minutt og prøver å roe han ned litt. Slapp vist ikke unna Paracepten i dag heller :dry: Hater å må gi han det, liker ikke!

Så da går vel kvelden med på å trøste en supersint og syk liten tass :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er innom med en godbedring-klem, på flere måter ♥

:hjerte:

Nutta min :hug:

Ting går fint hjemme med lille Edward og gubben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det på tide med en liten oppdatering igjen vettu :)

Kan ikke gjøre det for ofte kanskje?

Helga gikk unna så det suste. Vi hadde en av våre frihelger hvor mamma og pappa passet hus og Emil fra lørdag til søndag.

Jeg og Lasse på hotell, fin middag og en fryktelig koselig dag i går også :)

Vi gikk en liten tur, spiste lunsj på resturangen hvor vi hadde vår 2 date, var en tur på vitenskapsmuseet og så på alle de artige og rare tingene de hadde der :)

Emil har hatt det supermorro i helga og herja med besteforeldrene hele tiden.

Jeg merker at han er vant til å ha oppmerksomhet 24/7 iallefall :fnise:

Han har generelt gått ifra å ville leke alene i en times tid i fred og ro, til at han nå tollererer noen minutter max alene. Da brøler og gråter han og vil IKKE være alene. Vil IKKE leke og vil ihvertfall ikke ligge på magen :vetikke:

Jeg har trodd at det har vært fordi han har vært småsyk så lenge, men nå er han jo nærmest helt frisk?

Er litt snørrete enda, men generelt frisk og rask til en forandring.

Jeg føler meg også forholdsvis frisk, og Lasse har kun igjen en liten hoste.

Leste litt om utvikling rundt 4 mnd i sted og fant dette:

Kommunikasjon og sosial utvikling

• Barnet blir mer opptatt av omgivelsene og blir stadig mer sosialt. Det liker å utforske lyder og musikk, å sitte på fanget og bli sunget for eller fortalt rim og regler, eller ha det morsomt på andre måter. Sansen for humor utvikles, og stadig flere leker blir morsomme.
  • Evnen til å aktivisere seg selv øker. Barnet kan konsentrere seg om en leke i korte tidsrom og ha glede av den. Men barnet kan nå også begynne å rope for å få oppmerksomhet.
  • Foretrekker å ikke være alene - gir tydelige signaler om at det ønsker. oppmerksomhet eller å bli tatt opp.
  • Ler oftere, spesielt under lek.
  • Begynner å vise tegn på sinne.

Det kan godt hende at det er oppmerksomheten og at han begynner å bli en bestemt kar ja :vetikke:

I dag har dagen gått i ett med herjing, leking, prating og bittelitt søvn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk vi tv på stua! :sjokkert:

Verken jeg eller Lasse ønsker å ha tv på stua i grunn. Synes det er mye bedre å ha tv-fri stue å heller ha et tv-rom separat.

Men, men Emil så merker vi (iallefall jeg) at det vil være mye mere praktisk med tv på stua istedenfor i kjellern og soverommet.

Så det ble en 46 tommer flatskjerm som står festet på veggen.

Vi så en episode av Once apon a time (som vi har fått DILLA på) før vi sovnet rundt 23.

Emil våknet 02 og ville ha mat. Sovnet rundt 3.

Våknet igjen 04.30 og da fikk han kun smokken av meg. Sovnet igjen 05.

Dagen startet kl 06 :vetikke:

Jæh, trøtt gitt?

De siste dagene har han begynt å våkne 1 eller 2 ganger om natta.

Merker jeg er fryktelig bortskjemt med en baby som sover natta igjennom egentlig, men jeg blir helt ødelagt av at han roter med natta.

Regner med at det er noe behov ute å går, fordi han spiser litt dårligre på dagtid og krever mat om natta.

Og han har den siste tiden nektet å la meg gå ut av rommet og utav synsvidde i tillegg til at han trenger masse aktivisering.

I dag så var jeg stuptrøtt når han våknet og tenkte at da fikk han rett å slett holde ut når jeg lå å slumret og slappet av i senga. Så han lå sidnav meg i vår seng, sprella å gaula. MASSE søvn å ro da altså?!??!

Tvangskos var løsningen ;) haha!

Lå å koste på han en times tid før vi gikk på stua og skiftet klær.

Da lekte han alene en times tid i lekegrinda :danse:

Tilbake til normal rytme igjen?

Jeg var til kiropraktor en tur i dag fordi jeg har blitt så øm og stiv i ryggen og hoftene. Kjennes nesten ut som en mild bekkenløsning.

Kiro mente at det trolig var fordi jeg har blitt litt for fort ivrig på treninga (gå og jogge) uten at jeg egentlig har kjernemusklaturen i magen på plass. Så da har hoftene måtte tatt støyten......

Ryggen er fordi jeg sitter lutrygget når Emil spiser og ser på han.

Så jeg må bare skjerpe meg så ordner det seg igjen.

Gråt om et lite barn hos han i dag når han løstnet på knutene i skinka og rundt hoftekammen.

Måtte puste meg igjennom det mens tårene sprutet. :fnise:

Vet heldigvis at det blir bra, så jeg må igjennom det :)

Lasse har jobbet lenge i dag og kjempehardt. Var utslitt til middagen, så jeg sendte han i seng for å ta en dupp.

Han som skal legge Emil i kveld, så jeg gleder meg MASSE til å sove ;)

Ingen serie i kveld gitt, nå blir søvn prioritert :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...