Gå til innhold

Sex med tidligere elev, når er det lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss si at jeg for et par uker siden hadde sex med en tidligere elev, hun var 16 år og 4 måneder gammel, og jeg 28 år. Det var da nesten ett år siden lærer-/elev-forholdet opphørte. Jeg hadde henne i tre år på ungdomsskolen, og hun hadde stor tillit til meg. I løpet av det siste året har jeg fått meldinger på facebook i ny og ne, det var aldri jeg som tok kontakt, det handlet for det meste om skolerelaterte ting, og det som skjedde skjedde i forbindelse med at jeg sa ja til å hjelpe henne i forkant av heldagsprøve, hun kom da bort til meg en kveld.

Spørsmålet er egentlig bare om dette er ulovlig på noen som helst måte, når det er snakk om frivillighet fra begge sider. Jeg har da hørt om tidligere lærer/elever som har blitt sammen, men hvor lang "karensperiode" er det, finnes det i det hele tatt noen retningslinjer her?

Anonym poster: 28428fa9e97cfa1ae4fccd591ac122fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo høre med hennes foreldre hva de syns kunne vært passende karensperiode?

Anonym poster: dbfd0e8767f7611b5ed6f20e63a86951

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter straffelovens paragraf 193 er det straffbart å skaffe seg seksuell omgang "ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold", og det kan straffes med inntil seks års fengsel. Det finnes klare eksempler på at også tidligere lærere kan omfattes av dette, også etter en del lengre tid enn dette. Men tiden er ikke eneste moment.

At det er snakk om frivillig omgang fritar deg ikke fra straff, ren tvang ville jo vært rammet av andre straffebud. Men jeg antar du mener at du ikke har presset henne til dette: Det er formildende i den forstand at du ikke har utnyttet makt du pr. nå har i egenskap av å være lærer. Ikke like grovt som dersom du kunne straffet eller belønnet henne med karakterer, i hvert fall. Her er det imidlertid snakk om en jente som ikke engang er voksen, så det kan være tale om "press" uten trusler også.

Det finnes som du sier eksempler på lærere og tidligere elever som har blitt sammen, men da er det i hvert fall snakk om eldre elever og/eller lengre tid siden lærer-elev-forholdet opphørte. Det har knapt noen betydning her, da er det snakk om sosialt akseptable forhold, altså ikke forhold som det du beskriver.

Vanskelig å si hva som ville skjedd hvis dette hadde gått til retten. Et snaut år er ikke mye, så jeg er mer tilbøyelig til å tro at du hadde blitt dømt enn frikjent. Det er en skjønnsmessig vurdering, antall måneder siden siste skoletime er ikke eneste faktor. Jobben din ville nok ganske sikkert røket etter interne retningslinjer (skrevne eller uskrevne, arbeidsplassen får nok vid adgang til å sparke når det er snakk om sex med tidligere elever), i hvert fall om reglene er som da jeg var vikar i ungdomsskolen, mens straffbarheten er mer usikker.

Svaret er altså: Ja, det er mulig å straffe det du har gjort med inntil så mye som seks år. Det er imidlertid snakk om et grensetilfelle, så det er ikke sikkert du ville blitt straffet, bare at det ikke er tvil om at det KAN straffes.

Jeg tar ikke stilling til det moralske, det er du antagelig klar over selv.

Anonym poster: 40aa323ea2c13b10b311430808ffa6cb

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LineaAlba

La oss si at jeg for et par uker siden hadde sex med en tidligere elev, hun var 16 år og 4 måneder gammel, og jeg 28 år. Det var da nesten ett år siden lærer-/elev-forholdet opphørte. Jeg hadde henne i tre år på ungdomsskolen, og hun hadde stor tillit til meg. I løpet av det siste året har jeg fått meldinger på facebook i ny og ne, det var aldri jeg som tok kontakt, det handlet for det meste om skolerelaterte ting, og det som skjedde skjedde i forbindelse med at jeg sa ja til å hjelpe henne i forkant av heldagsprøve, hun kom da bort til meg en kveld.

Spørsmålet er egentlig bare om dette er ulovlig på noen som helst måte, når det er snakk om frivillighet fra begge sider. Jeg har da hørt om tidligere lærer/elever som har blitt sammen, men hvor lang "karensperiode" er det, finnes det i det hele tatt noen retningslinjer her?

Anonym poster: 28428fa9e97cfa1ae4fccd591ac122fd

Du har vært læreren hennes, og du hjalp henne med skolearbeid da dere endte med å ha sex. Her har du misbrukt stillingen din og det forholdet dere har som lærer og tidligere elev. Jeg tror ikke hun ville ligget med deg om du ikke hadde vært læreren hennes. Du burde for all del aldri la det skje igjen, og be jenta om unnskyldning!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var seksten hadde jeg kjæreste på tjueseks, jeg var fullstendig klar over hva jeg holdt på med, og visste nøyaktig hvordan jeg skulle få det som jeg ville. Han holdt igjen, jeg brukte alle triks i boka, han var aldri læreren min eller noe, men come on jenter, har virkelig ingen av dere brukt skolearbeidshjelp som unnskyldning for å få treffe en (eldre) gutt uten for mange andre tilstede .. ? Husker spesielt da jeg var førstis og drithypp på en fyr som gikk i tredje på idrettslinja, han var knallgod i matte .... og stakkars lille meg hadde ingen aaaaanelse om hvordan man satte opp ligninger ... *blafre med øyenvippene*

Seriøst, jenter på seksten kan godt vite hva de vil, og nøyaktig hvordan de skal få det sånn. Jeg sier ikke at jeg kan garantere at læreren her har opptrådt heeelt profesjonelt, men hallo, ikke sats alt på det kortet heller. det er på ingen måte grunn til å tro at jenta er garantert hundre prosent uskyldig her.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo høre med hennes foreldre hva de syns kunne vært passende karensperiode?

Anonym poster: dbfd0e8767f7611b5ed6f20e63a86951

Sannsynligvis til lillejenta var noen og 40. Ens egne barn, og ens foreldre, har jo aldri sex :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er en overgriper og jenta er et uskyldig offer.

Slik er det alltid, har dere ikke lært av Ingebrigtsen-saken? Finnes ingen muligheter for noe annet i slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg var i en lignende situasjon på videregående. Hun og den tidligere læreren holdt flørten gående lenge, men de ventet nå i hvert fall til etter at hun var ferdig på videregående med å ha sex.

Det synes jeg var fornuftig.

Anonym poster: c6df2a86ecfda3ca4f7ab5a548a516a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg var i en lignende situasjon på videregående. Hun og den tidligere læreren holdt flørten gående lenge, men de ventet nå i hvert fall til etter at hun var ferdig på videregående med å ha sex.

Det synes jeg var fornuftig.

Anonym poster: c6df2a86ecfda3ca4f7ab5a548a516a6

Klart det var, forunftige folk :)

Hvordan stiller det seg hvis man selv er 21 og blir invitert opp på rommet til en kjendis på 56, etter å ha blitt påspandert dyr champagne i baren .. er det utnytting av stilling da også, eller blir det noe annet?

I så fall må jeg en tur på politistasjonen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart det var, forunftige folk :)

Hvordan stiller det seg hvis man selv er 21 og blir invitert opp på rommet til en kjendis på 56, etter å ha blitt påspandert dyr champagne i baren .. er det utnytting av stilling da også, eller blir det noe annet?

I så fall må jeg en tur på politistasjonen.

Hva mener du, ønsker du at han skal straffes, dersom du har muligheten til å få ham straffet? (Nei, det er selvsagt ikke mulig her, men lurer på motivet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det var, forunftige folk :)

Hvordan stiller det seg hvis man selv er 21 og blir invitert opp på rommet til en kjendis på 56, etter å ha blitt påspandert dyr champagne i baren .. er det utnytting av stilling da også, eller blir det noe annet?

I så fall må jeg en tur på politistasjonen.

Utrolig godt eksempel!

Jenta ER faktisk over den seksuelle lavalder, han er ikke hennes lærer lenger og det virker helt frivillig. Om de vil være sammen, så syns jeg virkelig ikke at loven skal komme i veien for det, jeg kan ikke se noe ulovligheter her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du, ønsker du at han skal straffes, dersom du har muligheten til å få ham straffet? (Nei, det er selvsagt ikke mulig her, men lurer på motivet.)

Selvsagt ønsker jeg ikke det, hadde en fantastisk fin kveld jeg ;)

Utrolig godt eksempel!

Jenta ER faktisk over den seksuelle lavalder, han er ikke hennes lærer lenger og det virker helt frivillig. Om de vil være sammen, så syns jeg virkelig ikke at loven skal komme i veien for det, jeg kan ikke se noe ulovligheter her.

Ikke sant. Når er man egentlig seksuelt voksen, hvis man ikke er det når man er over den seksuelle lavalderen? For meg er det helt tydelig at læreren ikke har gjort noe som helst feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter straffelovens paragraf 193 er det straffbart å skaffe seg seksuell omgang "ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold", og det kan straffes med inntil seks års fengsel. Det finnes klare eksempler på at også tidligere lærere kan omfattes av dette, også etter en del lengre tid enn dette. Men tiden er ikke eneste moment.

At det er snakk om frivillig omgang fritar deg ikke fra straff, ren tvang ville jo vært rammet av andre straffebud. Men jeg antar du mener at du ikke har presset henne til dette: Det er formildende i den forstand at du ikke har utnyttet makt du pr. nå har i egenskap av å være lærer. Ikke like grovt som dersom du kunne straffet eller belønnet henne med karakterer, i hvert fall. Her er det imidlertid snakk om en jente som ikke engang er voksen, så det kan være tale om "press" uten trusler også.

Det finnes som du sier eksempler på lærere og tidligere elever som har blitt sammen, men da er det i hvert fall snakk om eldre elever og/eller lengre tid siden lærer-elev-forholdet opphørte. Det har knapt noen betydning her, da er det snakk om sosialt akseptable forhold, altså ikke forhold som det du beskriver.

Vanskelig å si hva som ville skjedd hvis dette hadde gått til retten. Et snaut år er ikke mye, så jeg er mer tilbøyelig til å tro at du hadde blitt dømt enn frikjent. Det er en skjønnsmessig vurdering, antall måneder siden siste skoletime er ikke eneste faktor. Jobben din ville nok ganske sikkert røket etter interne retningslinjer (skrevne eller uskrevne, arbeidsplassen får nok vid adgang til å sparke når det er snakk om sex med tidligere elever), i hvert fall om reglene er som da jeg var vikar i ungdomsskolen, mens straffbarheten er mer usikker.

Svaret er altså: Ja, det er mulig å straffe det du har gjort med inntil så mye som seks år. Det er imidlertid snakk om et grensetilfelle, så det er ikke sikkert du ville blitt straffet, bare at det ikke er tvil om at det KAN straffes.

Jeg tar ikke stilling til det moralske, det er du antagelig klar over selv.

Anonym poster: 40aa323ea2c13b10b311430808ffa6cb

Det artige med slike tråder er at det alltid dukker opp en wannabe kvasi-jurist som skriver langt og utfyllende om noe det er tydelig vedkommende ikke har peiling på. Dette er ren ufaglært synsing og pølsevev fra ende til annen.

Det er ikke straffbart for en lærer å ha sex med en tidligere elev. Ferdig med den saken.

Endret av Lincoln
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LineaAlba

Det er så mange jenter på 16 som ikke vet hva de driver med. Det er derfor vi har lovverket. Bare fordi en jente på 16 gjorde noe sånt og slapp uskadet fra det, trenger ikke det å gjelde for andre. Det er slettes ikke alle 16-åringer som føler seg klar for sex, og jeg synes det er et veldig usunt tegn når hun velger å gjøre det med en som er så gammel og som i tillegg har vært en autoritetsperson ovenfor henne, fremfor å gjøre det med en på sin egen alder!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange jenter på 16 som ikke vet hva de driver med. Det er derfor vi har lovverket. Bare fordi en jente på 16 gjorde noe sånt og slapp uskadet fra det, trenger ikke det å gjelde for andre. Det er slettes ikke alle 16-åringer som føler seg klar for sex, og jeg synes det er et veldig usunt tegn når hun velger å gjøre det med en som er så gammel og som i tillegg har vært en autoritetsperson ovenfor henne, fremfor å gjøre det med en på sin egen alder!

Lovverket sier at seksuell lavalder er 16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LineaAlba

Lovverket sier at seksuell lavalder er 16 år.

Lovverket sier også mye annet! Og i tillegg har vi vett, fornuft, normer og moral.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...