Gjest Badabing Skrevet 19. desember 2012 #61 Skrevet 19. desember 2012 Jeg har bodd i byen, på tettsteder og på bygda. Jeg ville vel aldri flyttet tilbake til et lite sted hvor det var noen få hundre mennesker. Altfor mye snakk, ikke lov til å skille seg ut og generelt mye intoleranse. I alle fall på de småstedene jeg har bodd. Jeg bor på et lite sted nå også, med 4000 mennesker. Det er stort nok til at man kan forsvinne litt i mengden. 1
Cordelia Skrevet 19. desember 2012 #62 Skrevet 19. desember 2012 Jeg tror man må innse at bygder er like forskjellige som byene. Forskjellige miljøer der og. Og det at det ikke er lov og stikke seg ut, Jeg vet ikke, synes det finnes plenty av bygdeorignialer som ikke er redde for å stikke seg ut.
Berentsens Skrevet 19. desember 2012 #63 Skrevet 19. desember 2012 Har du slike fordommer? Anonym poster: 04452e571e7e41f0c1767652add16b37 Nei. Jeg liker bygder. Det er en helt annen stemning der enn i byene. Synes det er bedre å bo på bygda eller på tettsteder enn midt i bysentrum. Men det er klart at bygdene har sine negative sider, som med alt annet.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #64 Skrevet 19. desember 2012 Jeg har ved en rekke anledninger hørt at folk nevner bygda som noe negativt, og at det er "innavl" i bygda, alle er innavla. Med tanke på den store andelen ikke-vestlige innvandrere i Oslo, så er det nok langt mer innavl der enn på bygda. Anonym poster: 81cefd7b32936218172ff38d70f2945c 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 20. desember 2012 #65 Skrevet 20. desember 2012 Jeg tror man må innse at bygder er like forskjellige som byene. Forskjellige miljøer der og. Og det at det ikke er lov og stikke seg ut, Jeg vet ikke, synes det finnes plenty av bygdeorignialer som ikke er redde for å stikke seg ut. Problemet er jo nettopp at man blir en bygdeorginal, det i seg selv er ikke akkurat positivt 3
Gjest Gjest_drømmer4livet Skrevet 20. desember 2012 #66 Skrevet 20. desember 2012 Nei fy da... bygda er det beste som finnes. jeg er født og oppvokst bygutt, bodd 3 periode på tilsammen 12 år på bygda og elsket det over alt i verden, folk er mere koselige, det er stille og rolig,. man nyter fritiden sin mye mere der. drømmen er å finne seg ei som enten bor eller vil til bygda:) helt ærlig så hater jeg å bo i en by... økonomiske fordelene er jo også store. kan jo bare se på leiligheten jeg eier. kan man få småbruk for på bygda. noe de andre sier over her,om fordommer, prating, lite å finne på, er ikke helt enig. alle mennesker har fordommer, må man bare lære seg til å leve med... prating, tror nabon til hvem som helst prater om deg til venner og kjente om du blir lagt merke til på enten det ene eller andre. mindre å finne på, alt er hva man gjør det til selv. tror man faktisk har mere å gjøre der. naturen rett ut døra, turer, fisking, ski osv. unga kan kjøre firhjuling, moped og bil i skogen uten at det gjør noe. flere ting som er "lov" på bygda.. hva er det å finne på om man vokser opp i blokk midt i oslo da? ikke kan man omtrent gå ut pga det er skummelt, ikke sikkert det finnes grøntareal i nærheten engang. blir sittende inne å drive med tv eller spill da. hvor sunt er det? ikke aller er sånn vell og merke men tror det er flere enn å bygda.
Anciol Skrevet 20. desember 2012 #67 Skrevet 20. desember 2012 Nei , har hytte på bygda, så jeg finner fred i sinn og henter frem min kreative side:) når ungene sover sitter jeg gjerne utenfor hytten og maler for morro:) det er så fredelig der med kyr som nærmeste nabo:)
Gjest Blubberella Skrevet 20. desember 2012 #68 Skrevet 20. desember 2012 Jeg er født og oppvokst i ei bittelita bygd (ca 900 innbyggere) og kan ikke si jeg føler at bygda mi er veldig preget av baksnakking, bygdeoriginaler og nysgjerrige folk. Ikke blir jentene spesielt tidlig gravide heller. I nabobyen (et lite tettsted med bystatus) derimot, er det mange ungjenter med barnevogn. Jeg tror det som redder byda mi er at den ikke ligger i en utkant, men midt mellom tettsteder/byer. I tillegg er det mye tilflytting utenfra så folket blir litt mer blandet Jeg har selv flyttet mye rundt i Norge i forbindelse med utdanning og bodd både i andre bygder og i små og litt større byer. Den plassen jeg trivdes minst og opplevde folk som litt sære var i en liten by oppi nord; Narvik. Jeg har stort sett ikke møtt så mye fordommer men har fått noen rare spørsmål fra østlendinger, og da spesielt ungdom fra Oslo, av typen "står avisene deres på dialekt?" og "hva jobber faren din med da? Er han fisker? Snekker?". En gang prøvde ei jente fra nabobyen seg med en spøk om innavl, men hun tidde fort stille når jeg sa at min far var tilflyttet fra en helt annen kant av landet Ellers har jeg blitt møtt med åpenhet og toleranse de aller fleste steder jeg har bodd. Jeg liker best å bo i eget hus med god plass rundt, så jeg har valgt å slå meg ned på bygda. Det er ikke det at jeg direkte mistrives med å bo i mer tettbebygd strøk, men jeg har prøvd å ha naboene rett utenfor stuevinduene og bo nærmest oppå andre, og det takler jeg ikke. Jeg vil ha muligheten til å spille høy musikk og sitte ute i hagen uten å forstyrre naboer som bor tett i tett. Jeg kunne neppe ha trivdes midt i storbyen 1
Kraula Skrevet 20. desember 2012 #69 Skrevet 20. desember 2012 JEG ELSKER BØGDA! Litt iallfall. Og kommer derifra selv. Eneste som er leit er, der hvor jeg kommer fra - som er midt i bibelbeltet, så kan det være ganske begrensede alternativer til fritidsaktiviteter for barn utenom fotball, religiøs mandagklubb/søndagsskole og, tja. Det var vel det. I tillegg har du bygdedyret. Når det er "feil" å være annerledes. Det spørs jo litt hvor du er, men jeg har selv opplevd å bli utestengt fordi jeg er annerledes. Men innavl? Kanskje på 1500-tallet, men det er nok ikke slik nå lenger. Presterte å si at jeg ville bli brannmann når jeg sku' bli voksen. Da ble jeg mobbet i fire år fordi jeg sa "mann". Drittunger, ass.
Cordelia Skrevet 20. desember 2012 #70 Skrevet 20. desember 2012 Problemet er jo nettopp at man blir en bygdeorginal, det i seg selv er ikke akkurat positivt Kommer helt an på hvilken holdning man har til det. Er ikke dermed sagt at andre er "fiendtelig" innstilt til en. Det er ikke mer dårlig innstilling til slike originaler på landet enn på byen. De blir bare lagt mer merke til. Som sagt er det ofte mer originaler og personligheter på bygda enn byen, og som oftest er folk vant til det. Slitsomme personligheter er noe annet, og de er slitsomme det være seg på bygda eller på byen.
Vulpes Skrevet 21. desember 2012 #71 Skrevet 21. desember 2012 (endret) Jeg har nok litt fordommer mot «bygda», selv om så klart ingen steder er like. Ser for meg at folk gjennomsnittlig er hakket mindre åpne og tolerante på bygda, samt litt mindre opplyste og interessante. Spesielt de som er litt eldre. Jeg synes heller ikke at det høres særlig artig ut med steder hvor alle kjenner alle og sladderen går som ild i tørt gress. Samtidig er jeg fullstendig klar over at det ikke er slik overalt, og at det finnes mange hyggelige bygder og opplyste og åpne bygdebeboere. Så ikke fly i flint, folkens. Men én ting jeg har opplevd selv flere ganger og som jeg er rimelig lei av er hvordan menneskene i en bygd jeg har vært i jevnlig siden jeg var liten har en lei tendens til å gjøre narr av byfolk. Litt vennligsinnet erting tåler jeg helt fint, men det skinner tydelig gjennom at de faktisk mener mye av det de sier. Mye fordommer ute og går. Når det gjelder by VS. bygd er det ingen tvil i min sjel om at jeg trives mye bedre i byer. Man trenger jo ikke å bo midt i sentrum av byen. Finnes mange trivelige forsteder hvor man får det beste fra begge verdener - litt åkrer og skog og roligere omgivelser, samtidig som at det er mange mennesker rundt deg og mye som skjer, og bare en liten togtur inn til f.eks. Oslo med pulserende uteliv, kulturliv, kaféer og restauranter osv. Jeg liker å være omringet av mennesker og føle at det virkelig skjer noe rundt meg Endret 21. desember 2012 av Tonje! 3
Apis Skrevet 21. desember 2012 #72 Skrevet 21. desember 2012 Alle i norge kommer fra bygda da vi ikke har noen storby. 1
Fashiondiva Skrevet 21. desember 2012 #73 Skrevet 21. desember 2012 Jeg er født og oppvokst i ei bittelita bygd (ca 900 innbyggere) og kan ikke si jeg føler at bygda mi er veldig preget av baksnakking, bygdeoriginaler og nysgjerrige folk. Ikke blir jentene spesielt tidlig gravide heller. I nabobyen (et lite tettsted med bystatus) derimot, er det mange ungjenter med barnevogn. Jeg tror det som redder byda mi er at den ikke ligger i en utkant, men midt mellom tettsteder/byer. I tillegg er det mye tilflytting utenfra så folket blir litt mer blandet Jeg har selv flyttet mye rundt i Norge i forbindelse med utdanning og bodd både i andre bygder og i små og litt større byer. Den plassen jeg trivdes minst og opplevde folk som litt sære var i en liten by oppi nord; Narvik. Jeg har stort sett ikke møtt så mye fordommer men har fått noen rare spørsmål fra østlendinger, og da spesielt ungdom fra Oslo, av typen "står avisene deres på dialekt?" og "hva jobber faren din med da? Er han fisker? Snekker?". En gang prøvde ei jente fra nabobyen seg med en spøk om innavl, men hun tidde fort stille når jeg sa at min far var tilflyttet fra en helt annen kant av landet Ellers har jeg blitt møtt med åpenhet og toleranse de aller fleste steder jeg har bodd. Jeg liker best å bo i eget hus med god plass rundt, så jeg har valgt å slå meg ned på bygda. Det er ikke det at jeg direkte mistrives med å bo i mer tettbebygd strøk, men jeg har prøvd å ha naboene rett utenfor stuevinduene og bo nærmest oppå andre, og det takler jeg ikke. Jeg vil ha muligheten til å spille høy musikk og sitte ute i hagen uten å forstyrre naboer som bor tett i tett. Jeg kunne neppe ha trivdes midt i storbyen Jeg vokste også opp i ei lite bygd (ca. 2000 innbyggere). Men jeg opplevde mye baksnakking og at folk dannet seg i gjenger. Jente her blir heller ikke gravide i tidlig alder, men så snart jeg drar til nærmeste by så ser jeg mange unge jenter med barnevogn. Det fine med bygda (spesielt i nord) er att man kan sitte utenfor huset hele natten i solskinn med en pils å høre på når laksen hoppe i fjorden. Ingen bilstøy eller nære naboer. Når det gjelder Narvik så er jeg helt enig! 1
Gjest Corto Maltese Skrevet 21. desember 2012 #74 Skrevet 21. desember 2012 Jeg ser ned på alle som bor på steder som har mindre en 80.000 innbyggere
Cordelia Skrevet 21. desember 2012 #75 Skrevet 21. desember 2012 (endret) Men én ting jeg har opplevd selv flere ganger og som jeg er rimelig lei av er hvordan menneskene i en bygd jeg har vært i jevnlig siden jeg var liten har en lei tendens til å gjøre narr av byfolk. Litt vennligsinnet erting tåler jeg helt fint, men det skinner tydelig gjennom at de faktisk mener mye av det de sier. Mye fordommer ute og går. Så kommer vi tilbake til dette med at slike ting finnes overalt. Vet ikke hvor mange ganger man hører bygda brukt i en ekstremt nedlatende tone på tv eller andre steder av "hippe" byfolk. Man kan rett og slett ikke dele sånne ting i by vs. bygd. Endret 22. desember 2012 av Cordelia
Stinelin Skrevet 22. desember 2012 #76 Skrevet 22. desember 2012 Jeg er ei ordentlig bygdejente, og kan ikke se for meg noe bedre.
Gjest brutal mann Skrevet 22. desember 2012 #77 Skrevet 22. desember 2012 Alle i norge kommer fra bygda da vi ikke har noen storby. Nemlig! 3
Medlem Skrevet 22. desember 2012 #78 Skrevet 22. desember 2012 Jeg innrømmer gladlig at jeg ser ned på "bygda". Stedet der: - folk baksnakker hverandre. - naboene til enhver tid vet hvem som er på besøk hos hvem. - man kikker rart på ukjente som forviller seg inn dit. - befolkningen er fordomsfulle og lite opplyste. - man er mot normalen dersom man ikke gifter seg med kusina/fetteren sin. - man snakker en dialekt vi byboere knapt forstår. - tempoet på arbeidsoppgavene er lavt. - hjemmebrent er mer vanlig enn varer fra Vinmonopolet. - guttene blir igjen, mens jentene drar til byen for å få seg en utdannelse. - skolebussen er eneste kollektivtilbud. - dress og gummistøvler fra Felleskjøpet er "pent antrekk". Nei, ellers takk! 3
Gjest Reza08 Skrevet 22. desember 2012 #79 Skrevet 22. desember 2012 De jeg kjenner som kommer fra bygda synes jeg jo selvsagt er noen bra personer, men jeg har fått en del erfaringer med bygda, både positivt og negativt. Positive erfaringer: - På mange småsteder er miljøet tett og intimt - Er ikke så mye støy som i en by - Folk kan lære seg f.eks lære å kjøre traktor/bil i tidlig alder - Mange fra bygda (ikke alle) velger å bli bønder noe som er positivt for fellesskapet Negative erfaringer: - Dårlig kollektivtilbud - Mange spesielle folk - Brenner søpla i stedet for å kaste det i søplekassa (jævlig lukt, spesielt uheldig for allergikere) - Mye hjemmebrent - Alle vet alt om alle - Rart for mange fra bygda hvis utenforstående forviller seg dit - Vet hvem som er på besøk hos naboen omtrent hele tida - Felleskjøpetklær blir definert som "moteriktig antrekk" - Drålig vedlikeholdte veier (kan være i byer og, men langt flere tilfeller på bygda) må repareres hvert år Egentlig velig enig med Medlem i mange punkter. Når det kommer til interesser blant bygdefolket er disse tingene ofte omtalt: -Traktor - Gamle Volvoer - Skruer og muttere - Plumbo - Hjemmebrent - Snus - Rånemiljøer
Rskre Skrevet 22. desember 2012 #80 Skrevet 22. desember 2012 Jeg er ei ordentlig bygdejente, og kan ikke se for meg noe bedre. Godt sagt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå