AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #1 Skrevet 17. desember 2012 Jeg har ved en rekke anledninger hørt at folk nevner bygda som noe negativt, og at det er "innavl" i bygda, alle er innavla. Men det stemmer jo ikke at det er innavl i bygda, det vet vel egentlig de fleste. Har du slike fordommer? Anonym poster: 04452e571e7e41f0c1767652add16b37
frøkna Skrevet 17. desember 2012 #2 Skrevet 17. desember 2012 Nei, jeg tror ikke det er innavl på bygda, det tror jeg folk sier mest på fleip. Jeg tror det ofte er en mer "harry" kultur på noen bygder, flere rånere for eksempel. Jeg tenker at folk drikker mer og får barn tidligere enn i byene. 8
Guadaloupe Skrevet 17. desember 2012 #3 Skrevet 17. desember 2012 Jeg er fra bygda og kan bekrefte at folk hakker litt, er ikke alltid lett å vite om de mener det humoristisk eller om de mener alvor alltid. Jeg kan innrømme at jeg ser litt annerledes på byfolk enn på bygdefolk, jeg ser på meg selv som en fra "bygda" og er sjeleglad for at jeg vokste opp akkurat der jeg vokste opp! Og jeg er stolt av hjemstedet mitt og ingen får krenke det 14
Gjest meh Skrevet 17. desember 2012 #4 Skrevet 17. desember 2012 Nei, "bygda" dekker jo store deler av landområdet i Norge hvor også majoriteten av nordmenn bor, skal du gå verbalt løs på disse og generalisere kan du jo da like godt gjøre narr av Norge som en helhet. 5
Gjest Gagaen Skrevet 17. desember 2012 #5 Skrevet 17. desember 2012 Det skal sies ; i " gamle dager" var "innavl" et faktum på bygda . Dvs man reiste ikke lange veier for å finne seg en partner, men man gikk til nabogården og fant sin partner der . Dermed ble det ofte slektskap mellom dem . Men tilbake til spørsmålet ; Jeg bor på bygda sjøl og føler nok fordommer mange ganger . Men så skal det sies at det gjelder andre veien og . Det ER forsjell i tenke-og væremåte på byfolk og bygdefolk .
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #6 Skrevet 17. desember 2012 TS her. Jeg har selv vokst opp på bygda, og det er flest nyinnflyttede. Så kulturen er litt forskjellig, i hvertfall i 2012. Da jeg var liten, var vel kulturen med sånn at alle vi unga kjente alle, det var ingen mobbing, og vi så på hverandre med respekt. Ingen kultur for dop eller annen ukultur heller heldigvis, så har vært heldig sånn sett. Nå når jeg har blitt eldre, kunne jeg tenkt meg å bo i en liten by (fordi det er sentralt) eller på bygda, om jeg får meg bil. Den eneste ulempen med å bo sånn på landet er at det er usentralt. Anonym poster: 86ad586bb4c82ef074d6a0b4dbf801fb
Guadaloupe Skrevet 17. desember 2012 #7 Skrevet 17. desember 2012 Enig med TS! Her var det rundt 20 andre på min alder og vi hadde et godt samhold da vi var så få. I tillegg vokste vi opp i landlige, trygge omgivelser med umiddelbar nærhet til skog og natur og et yrende dyreliv. Vokste også selv opp på gård. Vi var mye ute på teltturer og dagsturer i skogen når jeg gikk på skolen her i bygda, skikkelig kos. Jeg ville aldri byttet alt dette ut med et liv på asfalten, aldri! 1
pinar Skrevet 17. desember 2012 #8 Skrevet 17. desember 2012 Jeg tenker at bygdefolk og byfolk er forskjellige og at det er litt ulike "normer" og kulturer i et bygdesamfunn og bysamfunn. Men nei, jeg ser ikke ned på folk som er vokst opp annerledes enn meg selv. Litt sånn små hakking er det jo begge veier, på samme måte som det er litt små hakking fra folk fra forskjellige steder i landet. 2
Harlequin Skrevet 17. desember 2012 #9 Skrevet 17. desember 2012 Det med innavl er vel bare en gammel utdatert fordom, eventuelt en "spøk", men den er vel ikke akkurat realiteten på bygda lengre. Men jeg er generelt enig i de over, det er en annen kultur og væremåte på bygda enn i byen, både på godt og vondt, begge veger. Har selv vokst opp på bygda for så å flytte til byen for å studere, og det skal sies at jeg er veldig glad for å ha vokst opp på bygda. På en annen side er byen en kjærkommen avveksling nå, så vil tida vise hvor jeg havner til slutt.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #10 Skrevet 17. desember 2012 De største byene er jo bygget opp av nettopp "bygdefolk" så da må jo innavl være like vanlig i byer...;-) Og nei - jeg ser selvfølgelig ikke "ned på bygda". Selv er jeg født og oppvokst i Oslo og flyttet med glede "på bygda" for flere år siden :-) Anonym poster: d100bb89d0c8b118e6aaf1cf842b5a77 1
Amens Skrevet 17. desember 2012 #11 Skrevet 17. desember 2012 Nja, det er jo litt forskjell fra bygd til bygd. Noen er flotte og fremtidsrettet hvor de unger flytter tilbake etter studiene. Men så har du de bygdene hvor folk som ser litt annerledels ut og tenker litt annerledels blir sett ned på og mobbet. Kjenner flere som ikke har turt å "komme ut" på hjemstedet... Men generelt sett ser jeg ikke ned på bygdefolk. Men om noen jeg kjenner litt forteller at de er fra ett småsted så blir det jo selfølgelig en liten kommentar. Også kommer det selvsagt en kommentar i retur på hvor jeg kommer fra;) 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #12 Skrevet 17. desember 2012 Nei, jeg ser ikke ned på "bygda" generelt, men jeg ser ned på enkelte fordomsfulle individer fra bygda som hverken har ønske eller kunnskap nok til å utfordre sine egne fordommer. Samt diverse NAV'ere som bedriver dagene med å sladre på og baksnakke folk i sin omgangskrets. Anonym poster: 3fcb25b13305a712aae9822903a90700 5
katinkatinka Skrevet 17. desember 2012 #13 Skrevet 17. desember 2012 Virker som om enkelte byfolk tror det kun er priviligerte og spesielt sofistikerte mennesker som får lov til å flytte til bysentrumene. At noen av oss velger å bo friskere, penere og romsligere dreier seg ikke om annet enn personlige preferanser. De årene jeg har tilbragt i storbyene har gjort meg bare enda mer glad i "bygda". Joda, det er deilig å ha kort vei til Kaffe Latte-sjappa, men det er da ingenting sammenliknet med den friske luften i åpent landskap. (Minus gjødseltiden.) 4
Capt. Obvious Skrevet 17. desember 2012 #14 Skrevet 17. desember 2012 Virker som om enkelte byfolk tror det kun er priviligerte og spesielt sofistikerte mennesker som får lov til å flytte til bysentrumene. At noen av oss velger å bo friskere, penere og romsligere dreier seg ikke om annet enn personlige preferanser. De årene jeg har tilbragt i storbyene har gjort meg bare enda mer glad i "bygda". Joda, det er deilig å ha kort vei til Kaffe Latte-sjappa, men det er da ingenting sammenliknet med den friske luften i åpent landskap. (Minus gjødseltiden.) Friskere? Er da mange naturområder i og rundt Oslo om man bare leter litt. En liten tur med T-banen så er man for så vidt midt ute i skauen. Ellers syntes jeg debatten er litt søkt, for man kan egentlig ikke snakke om at man har noen storby i Norge. 4
katinkatinka Skrevet 17. desember 2012 #15 Skrevet 17. desember 2012 Friskere? Er da mange naturområder i og rundt Oslo om man bare leter litt. En liten tur med T-banen så er man for så vidt midt ute i skauen. Ellers syntes jeg debatten er litt søkt, for man kan egentlig ikke snakke om at man har noen storby i Norge. Er ikke veldig kjent i Oslo, men syntes generelt man ikke kan sammenlikne Frognerparken med ekte skog 3
Capt. Obvious Skrevet 17. desember 2012 #16 Skrevet 17. desember 2012 Er ikke veldig kjent i Oslo, men syntes generelt man ikke kan sammenlikne Frognerparken med ekte skog Nei, men da tar man jo bare T-banen en liten tur til f. eks Frognerseteren så er man jo i praksis i skauen. Oslo er ikke så stort i utstrekning at det gjør noe. 2
pinar Skrevet 17. desember 2012 #17 Skrevet 17. desember 2012 Friskere? Er da mange naturområder i og rundt Oslo om man bare leter litt. En liten tur med T-banen så er man for så vidt midt ute i skauen. Ellers syntes jeg debatten er litt søkt, for man kan egentlig ikke snakke om at man har noen storby i Norge. Enig. Oslo er en veldig liten by og hovedstat sammenlignet med storbyer i andre land. Er ikke veldig kjent i Oslo, men syntes generelt man ikke kan sammenlikne Frognerparken med ekte skog Er vel ingen som kaller Frognerparken for skog da. Men det som er rundt nesten hele Oslo derimot, kan kalles for skog. 4
Gjest Gunfreak Skrevet 17. desember 2012 #18 Skrevet 17. desember 2012 Er ikke veldig kjent i Oslo, men syntes generelt man ikke kan sammenlikne Frognerparken med ekte skog Nord, vest og øst marka er en stor skog, en ekte skog, med rever, elg, hjort, gervlinger, gaupe er vel også bevere der, og i løpet av noe år, vil vel vildsvinene fra sverige komme dit også. Så ja det er skog rett utenfor døra i Oslo. 12
Gjest Uanonymbruker Skrevet 17. desember 2012 #19 Skrevet 17. desember 2012 (endret) - Endret 17. januar 2013 av Uanonymbruker 7
Tabris Skrevet 17. desember 2012 #20 Skrevet 17. desember 2012 Jeg er selv fra "bygda", og kunne aldri tenke meg å bo i et bysentrum. Men jeg har dårlig erfaring med småbygder. Jeg føler de ofte kan være gammeldagse, fordomsfulle og stagnerte. Det er lite som skjer i små bygder, dermed er det lite å prate om. Det dreier seg for det meste om detaljerte skildringer av hverdagslige hendelser samt baksnakking av naboen, dattera og vennen til kusinen. Slikt visner jeg hen av. 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå