Gå til innhold

Sommerhjul på vinterføre.. :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at man ikke skal kjøre med sommerhjul på vinterføre, men jeg har dessverre ikke noe valg. Jeg må få skiftet hjulene mine, og jeg har verken jekk eller verktøy for å kunne gjøre dette.. + at jeg aldri har gjort det før.. Så nå er jeg nødt å kjøre bilen til et verksted for at de kan gjøre det for meg. Nei, jeg kjenner ingen andre som kan hjelpe meg heller.. Så jeg er altså NØDT til å kjøre ned en bakke full av snø. Kjenner jeg gruer meg veldig, men vet ikke hvilket annet valg jeg har... :/

Så mitt spørsmål er: er det mulig å smøre et eller annet på hjulene for å skape mer friksjon. Det er egentlig kun en bakke det er snakk om, hovedveien er bar... Men jeg trenger mer friksjon for å komme meg ned denne bakken da.. Den er ganske bratt, og er vel rundt en 3-400 meter.. Hjelp..

Anonym poster: 3d2e960306d55df0d063269d9d0b6ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette skulle du tenkt på før, blablabla, du risikerer ditt og andres kjøretøy, for ikke å snakke om liv hvis noen kommer i veien så er bremseevnen din på NULL, blabla OSV.

Men du kan stikke innom en bensinstasjon og kjøpe kjettinger, eller biltema kanskje. Men da mistenker jeg at du er nødt til å komme deg ned den bakken da også?

Sorry, kjettinger på boks fra bensinstasjon eller bli hjemme.

DETTE SKULLE DU TENKT PÅ FØR.

Anonym poster: 4b315cc1d9548b37c2310caaf3adec29

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spør du venner om hjelp sånn at du kan få skiftet der du bor. Det er ikke rare verktøyet du trenger og du kan fint klare det selv. Selv om hovedveien ser bar ut så kan den være glatt allikevel. Du kan få låne sønnen min. Tenåringen er blitt godt opplært og gjør jobben for 200 kr. Jeg er sikker på at du kan få veiledning av en nabo også dersom du spør. Det er totalt uansvarlig å kjøre på sommerdekk nå!

Hadde du ringt på min dør så hadde jeg glatt hjulpet til. Det her kan du like godt lære deg først som sist.

Anonym poster: cf7e6e082df661d2649e74933c639be0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du? Er det i nærheten av meg vil jeg heller komme og hjelpe deg enn å møte deg på veien.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurtigkjetting ned bakken?

Anonym poster: 742ad5239d99357ffe33f3c65b78e054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de andre her, jeg hadde mye heller hjulpet deg, enn å risikere å møte på deg med en bil på sommerdekk nå, i alle fall når du må ned en bakke.

Ts, det er ikke vansklig å bytte dekk, ring på hos en nabo eller ring familie/venner, spør om de har utstyr du kan låne. Spør du, kan sikkert naboen eller de du måtte spørre vise deg hvordan også, om du er usikker (om de kan det selv da). :)

Endret av Namine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

For all del, ikke kjør!!

Mange ting kan skje. Du kan kræsje, skade deg selv eller andre alvorlig, du kan ende opp med å miste lappen, få bøter eller i verste fall ende opp med fengselstraff

Ja det høres kanskje voldsomt ut, men det er fatisk realiteten dersom det verst tenkelige skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt skli kontrollert ut i grøfta og ring etter veihjelp. Koster deg 500 i egenandel, dersom forsikringen din dekker dette, og så ber du dem kjøre til dekkskiftestedet.

Anonym poster: 742ad5239d99357ffe33f3c65b78e054

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bestille et lass med sand, og strø veien ned. Du trenger mye sand.

Ville ikke vurdert tanken engang......er det slettet helt det du lærte på kjøreskolen?

Har du hatt kjøreopplæring, så hadde du ikke stilt dette spørsmålet her inne

Anonym poster: 9fdec2678fccc14acf42388e34bd67e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke viking eller falck taue deg inn til er verksted eller andre steder som kan hjelpe deg da? Greit at det koster, men det er mye bedre enn alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring verkstedet og spør om de har noen forslag. Hvem vet, kanskje de tar med utstyr og gjør jobben der du er mot ett tillegg i prisen. Du må uansett ikke kjøre ned bakken. Jeg kjører med pigger, men sklir som bambi på isen enkelte steder allikevel..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Tips; Om du er NAF medlem så er jeg aldeles sikker på at dersom du ringer så kommer de med både et menneske, jekk og hjulvinne.

Vil anta at Falck også fikser den biffen.

Edit: Dette gjerlder selvsagt desom det bare er å få lagt om fra sommer- til vinterhjul.

Må du derimot bytte dekk på vinterhjulene så ta kontakt med verkstedet som foreslått, for det gjør nok ikk hverken NAF eller Falck.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er uforsvarlig og uaktsom om du kjører! Du kan ringe NAF / Viking / Falck etx.. å be de taue den til nærmeste verksted, koster sikkert 500 kr, men bedre det enn at du risikerer liv og helse til både deg og andre samt at du kan bli dømt til erstatning i millionklassen. Tror du bør ta kjøreopplæringen på nytt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg bor i Sandnes. Men en annen ting: hva med kjetting på boks? Leste litt om det på nett igår. Kanskje jeg kan gå ned på bensinstasjonen og kjøpe en slik, og så kjøre ned bakken? Noen som har erfaring med dette?

Anonym poster: 3d2e960306d55df0d063269d9d0b6ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei igjen.

Jeg bor i Sandnes. Men en annen ting: hva med kjetting på boks? Leste litt om det på nett igår. Kanskje jeg kan gå ned på bensinstasjonen og kjøpe en slik, og så kjøre ned bakken? Noen som har erfaring med dette?

Anonym poster: 3d2e960306d55df0d063269d9d0b6ad5

Ja da som andre alt har sagt, kjetting er det eneste som hjelper. Så prøv det du! :)

Anonym poster: 51ed0a54917a035b003b531fa8188d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har der på de fleste bensinstasjoner ja.... Men kan du ikke ringe på hos noen og be om hjelp?

Anonym poster: 4d86532d592a3d019bb7ee64ed0d801e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen rundt her som kan skifte, og tør ikke spør naboen nei. Jeg burde jo selvfølgelig ha ordna det tidligere, men hjulene mine har ligget på andre siden av landet hos familien min. Har ringt flere verksteder og dekkforhandlere, og ingen er villig til å komme hjem til meg. Jeg er heller ikke NAF-medlem, og har heller ikke rett på veihjelp fra viking e.l. Kjører en gammel bil med billigste forsikring.

Anonym poster: 3d2e960306d55df0d063269d9d0b6ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen rundt her som kan skifte, og tør ikke spør naboen nei. Jeg burde jo selvfølgelig ha ordna det tidligere, men hjulene mine har ligget på andre siden av landet hos familien min. Har ringt flere verksteder og dekkforhandlere, og ingen er villig til å komme hjem til meg. Jeg er heller ikke NAF-medlem, og har heller ikke rett på veihjelp fra viking e.l. Kjører en gammel bil med billigste forsikring.

Anonym poster: 3d2e960306d55df0d063269d9d0b6ad5

Høres ikke trygt eller ansvarsfullt på en flekk må jeg si. Det merkelige er at i Norge blir det som regel vinter hvert år, så dette kunne planlegges.

Anonym poster: 4d86532d592a3d019bb7ee64ed0d801e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...