Gå til innhold

Sommerhjul på vinterføre.. :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men fungerer den her kjetting på boks greiene? Er ikke det en slags klister-spray? Jeg tenker jo kun det er denne bakken jeg må ta knekken på.. Hos Dekk1 sa de hvertfall at E39 lå bar og at det ikke er ulovlig å kjøre på bare veier med sommerdekk.. Så kommer jeg meg ned bakken skal jeg nok komme meg fram.. Men det er denne bakken da.

Anonym poster: 3d2e960306d55df0d063269d9d0b6ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, jo jeg vet det blir vinter i Norge hvert år. Men ikke alltid det blir der på disse kantene av landet så tidlig! Men joda, er klar over at jeg tenkte over problemet LITT for sent.

Anonym poster: 3d2e960306d55df0d063269d9d0b6ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10022128 se her. Joda det er ikke ulovlig å kjøre på bare veier med sommerdekk, hvor smart det er, det er en annen sak. E39 er ikke noe kjerrevei, komme der i 80 90 og kjøre over en glatt flekk................

Anonym poster: 4d86532d592a3d019bb7ee64ed0d801e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg i alle tilfeller ikke tenkt å kjøre 80 km/t om jeg kommer meg ut da. Helsike. Nei, jeg tror ikke jeg tør dette egentlig. Den bakken er skummel.

Anonym poster: 3d2e960306d55df0d063269d9d0b6ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, sorry, jeg ba deg skaffe kjettinger på boks, tror jeg, vet ikke, sitter på tlf vanskelig å bla. Det jeg mente var det artikkelen kaller hurtigkjettinger, men får de i en boks og liksom, derfor jeg sa feil. Med hurtigkjettinger kommer du ned bakken og vel så det. Men husk at før den bare veien må kjettingene av, ellers vil politiet ikke bli blide om de stopper deg. Skadelig for veien, miljø og blabla.

Anonym poster: 4d86532d592a3d019bb7ee64ed0d801e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er medlem av Falck tauer de deg uten kostnad til nærmeste sted du kan få skiftet dekk. Og fremover: Har du ikke lagringsplass til dekkene, så lei deg inn på dekkhotell. Det koster i overkant av 1000 kr i året for lagring og skift av dekk to ganger i året.

Om hurtigkjetting: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10022128

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vinterdekkene på felg da? Kjøp en jekk og skift selv? Det finnes jo en million youtube videoer og "hvordan skifte..." guider på nettet.

Dette her er jo helt klart noe du må lære deg uansett, om du punkterer e.l må du jo mest sannsynlig skifte selv uansett.

Ikke vær så hjelpesløs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir provosert. Du tør ikke spørre naboen om hjelp, men du tør å sette folks liv i fare ved å kjøre med sommerdekk?

Du har forøvrig fått mange gode tips, så om du likevel kjører ut med bare sommerdekk nå vil jeg påstå du er totalt uansvarlig.

Endret av loren
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du ikke har jekk - hva i huleste gjør du hvis du skulle punktere?

Uansett - du får bruke bein og buss til våren kommer når du ikke får rotet deg til å skifte hjul i tide. Helt enig med loren over - du tør ikke spørre naboen om hjelp, men har ikke noe problemer med å sette eget og andres liv i fare?

Mennesker overrasker meg stadig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal jo ikke kjøre med bare sommerdekk heller da. I verste fall går det faktisk OK med kjettinger også. Hurtigkjetting, ikke den sprayen.

Anonym poster: 4d86532d592a3d019bb7ee64ed0d801e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn der klister på boks er kun ment som ekstra drahjelp når du er godt skodd med vinterdekk, for å gi litt ekstra friksjon, slik at du kommer deg de siste meterne opp en snøkledd bakke. Det er kun vinterdekk og ordentlige kjettinger som kan hjelpe deg.

Men, jeg forstår ikke. Hvor er vinterdekkene dine? Har du dem hjemme? Hvis ikke, så få dem dit. Hvorfor har du ikke jekk? Er du sikker på at du ikke har, eller har du sløvet med å lese om hvor den er plassert i instruksjonsboka?

Så du bor i Sandnes? Der har du både Biltema og Clas Ohlson og mere til. Jeg gikk til Biltema på et kvarter - tjue minutter fra busstasjonen, og det går sikkert en buss eller en venn dit. Der finner du både hydraulisk- og saksejekk til hundrelappen, og hjulkryss til mellom femti og hundre. For under tohundre kroner skaffer du deg redskapen du behøver. Du har ingen unnskyldning for å kjøre på sommerdekk.

Hvis du likevel skal ut og kjøre, så vet du jo at det kommer mildegrader og regn innen en måned eller to. Vent til snø og frost er vasket bort, og du har en dag med mange plussgrader.

Du må uansett bla i instruksjonshefte for å finne punktene hvor du kan få feste jekken. Så da kan du likevel kikke om de har en fra før. I min bil er den skjult bak et deksel. Og en må løsne en skrue, før den er klar til dyst. Tar ikke lange stunden å skifte fire dekk, om du bare setter på den riktige musikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ikke tør å spørre naboene eller andre så får du bare la bilen stå til snøen er regnet vekk, du er heldig på vestlandet hvor det ikke bør ta så lang tid før det skjer. Jeg har ringt viking en gang min bil fikk motorstopp og da var jeg ikke medlem eller noe så det er bare tull at de ikke henter selv om man ikke er medlem, de tar bare et ekstra gebyr. Dessuten folk med vett får andre til å kjøre dekkene til bilen.

Hvis du tror du kan kjøre ned en bratt bakke på 400m med klister på boks så er du GAL! Og jeg tviler på at du klarer å få på skikkelige kjettinger siden du ikke kan skifte dekk. Nei du får bruke bussen eller beina til snøen er helt borte og det er varmegrader som han over anbefalte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg i alle tilfeller ikke tenkt å kjøre 80 km/t om jeg kommer meg ut da. Helsike. Nei, jeg tror ikke jeg tør dette egentlig. Den bakken er skummel.

Anonym poster: 3d2e960306d55df0d063269d9d0b6ad5

Om du ikke holder fartsgrensen på en motorvei, og tusler rundt der i 50km så er du en fare i trafikken, eller hva det heter.

Tror det er best du bare holder deg innendørs, evt ønske deg en jekk til jul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, her hadde jeg fått mange svar! Og jeg tok bussen idag og gikk langt om lenge til beins. Gikk meg faktisk vill på vei hjem! Og bilen sto hjemme. Var nok ikke ansvarlig å ta den, nei. Fant også hjelp. De blir skiftet imorra, joho!

Anonym poster: 3d2e960306d55df0d063269d9d0b6ad5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her hadde jeg fått mange svar! Og jeg tok bussen idag og gikk langt om lenge til beins. Gikk meg faktisk vill på vei hjem! Og bilen sto hjemme. Var nok ikke ansvarlig å ta den, nei. Fant også hjelp. De blir skiftet imorra, joho!

Anonym poster: 3d2e960306d55df0d063269d9d0b6ad5

Godt å høre. Det er vel ikke noe kjekt å kræsje med sommerdekk, godt å høre det endte bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Oi, her hadde jeg fått mange svar! Og jeg tok bussen idag og gikk langt om lenge til beins. Gikk meg faktisk vill på vei hjem! Og bilen sto hjemme. Var nok ikke ansvarlig å ta den, nei. Fant også hjelp. De blir skiftet imorra, joho!

Anonym poster: 3d2e960306d55df0d063269d9d0b6ad5

Da forventer jeg at du følger med og hjelper når den du 'fant' til å gjøre jobben faktisk utfører jobben.

Og om du er sikker på at du ikke har jekk i bilen (du har sett i reservehjulsbrønnen ?) så kjører du på Biltema eller optimalt sette til Mekonomen (jeg har googlet for deg og Mekonomen har verksted/liten butikk i Jærveien, rett på andre siden av Legevakten (?) ). Du skal ha tre ting; En jekk, en hjulvinne og en tube kobberpasta. Kobberpastaen til å smøre bittelite grann av på boltene. De fester seg ofte veldig godt, og ofte på eldre biller synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden det er en gammel bil så kan det være den har forsvunnet med årene.

Kan jo også nevne at min 2005 bmw ikke har en jekk, det var noe ekstrautstyr man må kjøpe utennom. Noe som var et lite sjokk da jeg skulle skifte dekk. Noe han jeg kjøpte bilen ifra ikke nevnte :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW leverer med punkteringsfrie dekk, alternativt sprayboks?

Har en liten tullejekk i hver bil slik at jeg er berget ved eventuell punktering, men til planlagt skifte sommer/vinter har jeg et svært beist stående i garasjen, skikkelig jekk gjør jobben så mye greiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW leverer med punkteringsfrie dekk, alternativt sprayboks?

Har en liten tullejekk i hver bil slik at jeg er berget ved eventuell punktering, men til planlagt skifte sommer/vinter har jeg et svært beist stående i garasjen, skikkelig jekk gjør jobben så mye greiere.

Ja, det stemmer. Har en spraybok i bilen, men aldri brukt noe slikt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...