Gå til innhold

Trenger litt hjelp, har nav lov til dette og har dette skjedd med andre?


Gjest Sykjente

Anbefalte innlegg

Gjest Sykjente

Takk for mange gode svar, igjen!

Det med å bo sammen med en venn har jeg også tenkt på, eller om jeg hadde bodd i kollektiv. Jeg hadde jo ikke engang hatt råd til det om jeg var singel, men det hadde jo vært det eneste alternativet uansett - så jeg syns jo det blir feil at kanskje 3 fremmede mennesker skal forsørge meg for å bo i kollektiv? Og jeg syns egentlig det er like feil at kjæresten min skal det nå. Syns også det er litt trist at vi ikke kan gifte oss hvis det stemmer at han har forsørgingsplikt da.. :( Vet at han har tenkt på å kjøpe ring til meg, og det kommer ikke til å bli kjekt den dagen jeg står og må si nei pga økonomien.. Men men..

La Guapa: Ja, skal gjøre det, men vil gjerne vite fra fastlegen hvorfor han tydelig sa til meg (og min samboer var med og hørte det) at han skulle si at de skulle holde på den ordningen jeg har idag frem til han visste nok om meg til å foreta en vurdering av evt. arbeidsevne/eller hvorvidt jeg kan prøve og i hvilken grad. Det lurer jeg VELDIG på. Det er jo rart at han sa at han ikke skulle si at jeg kunne jobbe, så er det nettopp det han gjør når vi kommer dit... Han sier også hver time at han stoler på meg og at jeg kjenner meg selv best, så ja... Må ihvertfall vite hva det dreide seg om før jeg bytter. Jeg vet ikke hvilken spesialist jeg trenger å komme til... Sikkert flere, men når legen ikke vet hvor han skal sende meg så vet ihvertfall ikke jeg.. :s Takk:)

AB:

Takk for svar. Ja jeg skal selvfølgelig prøve jobben, men håper ikke det går på bekostning av resten av livet mitt. Altså, til vanlig er det jo slik at hvis jeg skal noe må jeg hvilke minst dagen før og dagen etter for å ha sjans til å klare det (f. eks. å gå til tannlegen - og jeg har mange ting som må repareres pga jeg ikke har hatt råd å gå dit på lenge + hatt tannlegeskrekk + tennene mine er det noe veldig galt med de ikke finner helt ut enda, men nå har min far gitt meg penger til å ordne tennene så de ikke skal dette ut)... Jeg blir jo litt bekymret for at hvis jeg skal jobbe så får jeg ingen resterende krefter til å gå ja, til tannlegen, f. eks. og jeg vil jo ikke miste tennene mine :( Det er jo også av og til enkelte ting ellers jeg også bør delta på... De to siste julaftenene har jeg ikke orket å feire og ligget alene i sengen hjemme, og jeg ønsker jo gjerne å se min familie.. Min far er kreftsyk og jeg har ikke sett han på flere måneder fordi ingen av oss orker å komme ut til den andre... Og hvis jeg skal jobbe får jeg ihevrtfall ikke mer krefter.. Jeg er kanksje litt sånn "luksusdyr" men jeg ønsker heller å ta en dusj eller gå en liten tur i skogen eller lufte hunden til naboen enn å bruke de kreftene jeg kanskje hadde den uken på jobb da, når det er så lite krefter at jeg må sile ut så mye fra før av uten at jeg jobber..

Takk for den linken om samboer. Det kan jeg jo ta med til de når jeg skal på møte til sosialkontoret. Det var de som sa til meg at jeg ikke kan få noen slags støtte utover AAP pga samboeren min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg er en jente på 20 år som er kronisk syk. Jeg har hatt en litt slumsete fastlege, men har nå byttet og vi har ikke kommet så langt enda (med tanke på utredning), da vi fortsatt ikke er kommet halvveis i å gå gjennom journalen. Idag var jeg i møte med nav og han sa til de at jeg fint kunne jobbe uten problemer (som han hadde igrunn sagt han ikke kunne si noe om da han ikke kjenner meg godt nok, vært der 3 ganger).

Han sa også at han ikke mente jeg var så særlig syk fordi jeg orket å komme på legetimer hos han...

Alle syke må vel gå til legen??? Er man frisk nok til å jobbe om man har hjerteinfarkt fordi man da må på legevakten på veien eller???

Jeg har prioritert å "orke" legen, siden jeg føler det er viktig. Da kan jeg gjerne droppe å stå opp den dagen og hvile meg så mye jeg kan, og kanskje ta noen smertestillende tabletter og drikke mye kaffe for eksempel. Og når jeg kommer hjem ligger jeg paddeflat resten av dagen......... Og han mener jeg er frisk nok til å jobbe??? Når jeg blir så utslitt av å kjøre 5 min til legen, være der 20 min og kjøre 5 min hjem igjen? Hvilken jobb er like "avslappende" som det da?

Jeg er bare helt fortvilet og aner ikke hva jeg skal gjøre nå. Nav-damen har søkt jobb til meg i en bedrift med mange narkomane, psyisk syke og alkoholikere som er godt voksne (ikke i en av disse "ungdomsbedriftene" som f. eks. a2g) og sier jeg bare trenger motivasjon så klarer jeg å jobbe helt fint... Men jeg orker jo ikke en gang å ha sex med kjæresten min eller lage middag når jeg er sulten....... Og jeg tror ikke et sånt kollegamiljø hjelper sånn KJEMPEmye på motivasjonen for å være helt ærlig. Jeg skal selvfølgelig prøve det, og gjøre så godt jeg kan, men jeg har f. eks. måttet utsette tannlegetimen min nå 7 ganger pga jeg rett og slett ikke har orket å komme... Og jeg ser ikke hvordan en arbeidsplass skal akseptere det?

Har noen råd til meg? :(

De sier også at jeg ikke kan få sosial stønad pga min samboer tjener så mye at tilsammen er vi overfor grensen... Men han forsørger jo ikke meg, vi har våre egne penger hver for oss og det er jo MEG det ikke går rundt for??? Er dette vanlig?

De har ikke rett til å nekte deg livsopphold, du har rett til å ha dine egne penger.

Anonym poster: 63e6184b0bf2ce39ac9090eb6abf955a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får gifte dere senere når du er i en bedre økonomisk situasjon eller ikke gifte dere, hvorfor "må" man gifte seg egentlig? Dere kan jo gi hverandre ringer og love evig troskap uten å ha et bryllup og uten å bli gift på papiret.

Anonym poster: f48f2dc9d576dec2adb77b9e8a6ed3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykjente

Var ikke sånn jeg mente det. Syns bare det er trist hvis grunnen skal være at han må forsørge meg hvis vi gjør det. Jeg har jo ikke akkurat noen forhåpninger om å bli værende i denne situasjonen (eller gifte meg i nærmeste fremtid), men det var bare sånn at hjertet sank littegranne når jeg så det bare fordi det er kjipt å ikke ha muligheten (definisjonssak kanskje, men for meg er det ikke aktuelt å bli forsørget av en kjæreste).

Og når det gjelder "må" gifte seg, så er jeg helt enig. Jeg har aldri hatt noe ønske om det, men samboeren min vil gjerne og jeg er så glad i han at jeg er tilbøyelig til å gå med på det en gang i fremtiden :P hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke sånn jeg mente det. Syns bare det er trist hvis grunnen skal være at han må forsørge meg hvis vi gjør det. Jeg har jo ikke akkurat noen forhåpninger om å bli værende i denne situasjonen (eller gifte meg i nærmeste fremtid), men det var bare sånn at hjertet sank littegranne når jeg så det bare fordi det er kjipt å ikke ha muligheten (definisjonssak kanskje, men for meg er det ikke aktuelt å bli forsørget av en kjæreste).

Og når det gjelder "må" gifte seg, så er jeg helt enig. Jeg har aldri hatt noe ønske om det, men samboeren min vil gjerne og jeg er så glad i han at jeg er tilbøyelig til å gå med på det en gang i fremtiden :P hehe.

Virker jo som om du planlegger å gå på NAV resten av livet slik du snakker.

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg har skrevet mange ganger her inne hva jeg håper.

Ok.

Men nå er det nå slik at ektefeller har forsørgerplikt for hverandre. Dette er ikke teit, og det har alltid vært slik.

Hva med aap? Hvorfor har du ikke søkt dette? Du sa jo at forrige legen var enig i at du er syk.

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Men nå er det nå slik at ektefeller har forsørgerplikt for hverandre. Dette er ikke teit, og det har alltid vært slik.

Hva med aap? Hvorfor har du ikke søkt dette? Du sa jo at forrige legen var enig i at du er syk.

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

Hun skrev høyere opp på siden at hun har AAP og at hun vil ha supplerende sosialstønad i tillegg....

Med AAP og halv husleie, lavere matutgifter ect tviler jeg på at du har rett på noe mer.

Og Husbanken ser på samlet inntekt, bare så det er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har AAP.

Beklager, det gikk meg hus forbi. Men da har du nok ikke rett på sosialstønad i tillegg. Er mange enslige som klarer seg på aap, dere er tross alt to om det. Er fullt mulig å leve greit på aap, så skjønner ikke hvorfor du ikke klarer det.

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykjente

Hun skrev høyere opp på siden at hun har AAP og at hun vil ha supplerende sosialstønad i tillegg....

Med AAP og halv husleie, lavere matutgifter ect tviler jeg på at du har rett på noe mer.

Og Husbanken ser på samlet inntekt, bare så det er nevnt.

Hun skrev høyere opp på siden at hun har AAP og at hun vil ha supplerende sosialstønad i tillegg....

Med AAP og halv husleie, lavere matutgifter ect tviler jeg på at du har rett på noe mer.

Og Husbanken ser på samlet inntekt, bare så det er nevnt.

Per idag betaler jeg ikke husleie, for det har jeg ikke råd til. Vi leier i familien min, så vi har jo fått beskjed at det er greit. Men jeg kommer ikke til å klare halv husleie heller (2500 kr, vanlig leie her vi bor er 13000 i mnd). Har heller ikke lavere matutgifter, da min samboer spiser hamburger og pizza mens jeg spiser ordentlig mat, så det kjøper vi hver for oss. Vet at husbanken gjør det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykjente

Beklager, det gikk meg hus forbi. Men da har du nok ikke rett på sosialstønad i tillegg. Er mange enslige som klarer seg på aap, dere er tross alt to om det. Er fullt mulig å leve greit på aap, så skjønner ikke hvorfor du ikke klarer det.

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

Hvordan er vi to om det?

Vi har jo hver sine utgifter og kjøper alt hver for oss.

Leve greit kan vel da defineres på mange måter. Jeg har ikke vært på kino siden jeg var 16. Heller ikke ferie siden jeg var 11. Kan aldri gå ut og spise, kjøpe mat på bensinstasjon eller ta takeaway. Klærne jeg har nå er klær jeg har fått av foreldrene mine på ungdomsskolen (ganske slitte og ødelagte). Jeg har ikke råd til å kjøpe nytt undertøy, så har sluttet med bh.

jeg vet ikke hva jeg gjør feil. kjøper omtrent bare first price produkter og billig mat og sjampo og slikt fra first price. kjører rundt på de butikkene som har det billigste eller kjøper når det er tilbud. kjøper som nevnt aldri klær, er aldri på ferie, spiser aldri ute, går aldri på kino eller andre ting, vi har ikke flagg til huset, vi har ikke råd til å male leiligheten (trengs), får ikke hatt bilen på service når den skal...

tror problemene kommer av at sånne ting som å ta bilen på service må spares til veldig lenge i forveien, og om da vaskemaskinen ryker så går det til helvete med sparingen.. og det er alltid noe som blir ødelagt eller må betales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per idag betaler jeg ikke husleie, for det har jeg ikke råd til. Vi leier i familien min, så vi har jo fått beskjed at det er greit. Men jeg kommer ikke til å klare halv husleie heller (2500 kr, vanlig leie her vi bor er 13000 i mnd). Har heller ikke lavere matutgifter, da min samboer spiser hamburger og pizza mens jeg spiser ordentlig mat, så det kjøper vi hver for oss. Vet at husbanken gjør det ja.

Hva går pengene dine til? 2509,- i husleie er ikke mye. Hvordan tror du andre på aap klarer seg?

Og dere burde legge om matvanene deres, begynne å kjøpe felles mat.

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er vi to om det?

Vi har jo hver sine utgifter og kjøper alt hver for oss.

Leve greit kan vel da defineres på mange måter. Jeg har ikke vært på kino siden jeg var 16. Heller ikke ferie siden jeg var 11. Kan aldri gå ut og spise, kjøpe mat på bensinstasjon eller ta takeaway. Klærne jeg har nå er klær jeg har fått av foreldrene mine på ungdomsskolen (ganske slitte og ødelagte). Jeg har ikke råd til å kjøpe nytt undertøy, så har sluttet med bh.

jeg vet ikke hva jeg gjør feil. kjøper omtrent bare first price produkter og billig mat og sjampo og slikt fra first price. kjører rundt på de butikkene som har det billigste eller kjøper når det er tilbud. kjøper som nevnt aldri klær, er aldri på ferie, spiser aldri ute, går aldri på kino eller andre ting, vi har ikke flagg til huset, vi har ikke råd til å male leiligheten (trengs), får ikke hatt bilen på service når den skal...

tror problemene kommer av at sånne ting som å ta bilen på service må spares til veldig lenge i forveien, og om da vaskemaskinen ryker så går det til helvete med sparingen.. og det er alltid noe som blir ødelagt eller må betales.

Jeg gikk på aap i flere år, har nå ufør. Jeg og min samboer har et lån på 1,5 millioner, vi kjøper god mat og reiser på ferie. Han har helt greit utbetalt, men jeg lever ikke på han. Han betaler selvsagt litt mer enn meg.

Dere er to om husleie, strøm, Internett og tv kanaler. Ser du ikke hvor godt du egentlig har det?

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykjente

Hva går pengene dine til? 2509,- i husleie er ikke mye. Hvordan tror du andre på aap klarer seg?

Og dere burde legge om matvanene deres, begynne å kjøpe felles mat.

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

Jeg vet ikke jeg.. Hvordan skal jeg vite det?

Hva han vil spise er vel hans sak, og hva jeg spiser får være min. Jeg orker ikke tanken på å spise frossen-hamburger med kun kjøtt og ost hver dag. Da vil jeg heller spise makaroni fra first price hver dag faktisk.

Pengene går til mat, pleie (sjampo, såpe, tannkrem og det der), bensin, medisiner, nødvendige innkjøp (f. eks. et nytt sengetøy hvis det vi har er ødelagt, eller håndklær hvis de er ødelagt), vaskemidler (til vaksemaskinen og alt det der), autopass, og innimellom trenger jeg f.eks. nye briller eller jeg blir syk utover det vanlige og må kjøpe penicilin og bruke ekstra bensin eller sånne ting. Det går fint når det er sånn, men problemet er at jeg har jo egentlig strøm, husleie, tannlege, bilservice, fellesutgift i nabolaget (2633 kr, skal stige opp til 4000 og noe), forsikringer, telefonregning og sånne ting som jeg idag får hjelp til å betale av foreldrene mine. Men syns da ikke det skal være nødvendig.

Forsikringene vet jeg ikke hva koster, men strømmen er ca 1000,- + 2500,- + 4000,- og så skulle jeg jo da i tilegg spart til bilservice eller hvis noe i huset blir ødelagt som vaskemaskin, kjøleskap, komfyr etc. Når kjøleskapet vårt ble ødelagt brukte vi en frysebag (sånn man tar med på ferie) til å ha mat i til vi fant et til 1000 kr på finn. Men det har for eksempel ikke fryser og det er ikke kaldt nok sånn at vi kan bare kjøpe mat for 2 dager av gangen ellers blir det ødelagt. Litt slitsomt. Men iallefall, de tre jeg skrev blir jo 7500 kr, og da kommer forsikringer og det andre i tillegg, og jeg får utbetalt litt under 9000 kr... Det er jo litt knapt er det ikke? I tilegg så har jeg jo kjæreste, venner og familie som har bursdager, det finnes morsdag og farsdag og valentine og så har man juleaften som er et stort problem (ifjor kjøpte jeg ingen gaver i det hele tatt hele året). Når vi har middagsbesøk blir det sånn tomatsuppe og sånt siden jeg ikke har råd til å kjøpe ordentlig mat til flere mennesker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykjente

Jeg gikk på aap i flere år, har nå ufør. Jeg og min samboer har et lån på 1,5 millioner, vi kjøper god mat og reiser på ferie. Han har helt greit utbetalt, men jeg lever ikke på han. Han betaler selvsagt litt mer enn meg.

Dere er to om husleie, strøm, Internett og tv kanaler. Ser du ikke hvor godt du egentlig har det?

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

Hvordan fikk du et sånt lån? Vi fikk avslag da vi søkte om å kjøpe bil til 90.000. :S

Jo, okei, kanskje jeg har det... da beklager jeg. men min samboer f.eks. tjener jo 25000 i mnd mens jeg har rett under 9000. kjenner ingen andre som har så lav inntekt. har heller ikke råd til ferie som du snakker om... vi lurte på å dra på campingferie i sverige, men jeg hadde ikke råd til halvparten av det en gang. hytte liksom.. god mat? hva er det da? indrefilet koster jo feks 189 kr... det går ikke her. :P

mulig jeg bare er elendig med penger... men jeg pleier å regne mine utgifter i hele husleien og det, glemte å ta med at vi er to. men tror fortsatt at med mine økonomigreier at jeg sliter.. men som sagt, kan være jeg bare er dårlig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må bli flinkere med økonomi, og mer sparsom. Strømregning på 1000,- ganske høyt, og dere er tross alt to om den. Å ikke vite hva pengene går til er jo ren idioti. Setter du ikke opp budsjett? Hva har samboeren din i inntekt?

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykjente

Du må bli flinkere med økonomi, og mer sparsom. Strømregning på 1000,- ganske høyt, og dere er tross alt to om den. Å ikke vite hva pengene går til er jo ren idioti. Setter du ikke opp budsjett? Hva har samboeren din i inntekt?

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

Har budsjett jo, men det er ikke alltid det blir som planlagt.

1000 er for begge to. Jeg tror ihvertfall den er på det, men det er ikke jeg som betaler den.

Skrev inntekten hans over, 25.000.

Hva skal jeg bruke mindre på da? Og hvor skal jeg spare i mnd?

jeg har sluttet med sminke for eksempel, og jeg har sluttet å kjøpe god mat, godteri og chips og sånt, jeg har sluttet helt med brus og bare drikker vann, jeg har sluttet med frisør og hårprodukter, solgt hunden min, sluttet med flere av interessene mine og solgt tingene til det, jeg føler jeg har sluttet med alt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...