Gå til innhold

Trenger litt hjelp, har nav lov til dette og har dette skjedd med andre?


Gjest Sykjente

Anbefalte innlegg

Gjest fr21_5ffdsa

Helt riktig at en må være frisk for å være syk her i helse-Norge dessverre.

En liten kommentar til det med journalen. FØR du tenker på å overføre journalen til en ny lege. Kjøp en kopi selv og gå igjennom den. Føler du det er mye tull, rot og feil i journalen bør du IKKE overføre den til ny lege. Da kommer du neppe noe veil videre. God idé.

Er lurt å få kopi av ALLE undersøkelser en er til. Da har du full kontroll selv på hvilke undersøkelser du har vært til og svarene det har gitt. (Har opplevd flere ganger at slike papirer har blidt "borte" ?) Også å ordne det rett etter at man har vært hos dem, så man husker det. Også epikrise etter operasjoner.

Har en en komplisert syke historie, eller som deg føler du ikke kommer noe vei, er det lurt å få utskrift av journalen for å sjekke hva legen virkelig har fått med seg.

(Oppdaget at min lege ikke fulgte råd på undersøkelser gitt av spesialister, hadde fokus på noe små- ubetydelige ting som ikke hadde noe betydning. I tillegg til at han ikke hadde skrevet noe om hva jeg var til legen for å få undersøkt. Hoved plagene jeg gikk til egen for ble faktisk nesten ikke nevnt stort, da bare som en ubetydelig "greie". Var nok utspekulert lege der, med tanke på erstatnings saker)

Legen jeg har i dag leser opp hva han skriver i journalen. Jeg må være enig i hva han skriver før han lagrer. Er for at legen og jeg skal være enig i hva som skjer på legetimen og at legen har fått med seg årsak til timen. Er slik det bør og skal være. Ingen dum idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, dette høres jo fryktelig ut!! Ønsker deg virkelig alt godt!

Som mange andre sier her; bytt fastlege! En av de viktigste oppgavene til fastleger er nettopp å lytte til pasientene sine, vise forståelse og respekt. Dette virker det ikke som legen din har forstått.

Når det gjelder NAV, så er du avhengig av å ha en lege som dokumenterer for at du har en sykdom/plager (uansett diagnose/ikke diagnose) som gjør at du ikke kan jobbe. Selv får jeg støtte fra NAV, og det til tross for at jeg bor hjemme hos foreldrene mine! Så nei, det er ingen selvfølge at samboere skal forsørge hverandre, selv ikke i nav-systemet.

Anonym poster: 1e3e23886afb387ef3239b2f00d03539

Jo, det er slik at samboere skal forsørge hverandre. De ser på felles inntekt. Dette gjør de ikke når du bor hjemme hos foreldre, så det kan ikke sammenlignes.

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, kan du kutte ut?

Her sitter det en fortvilet person og ber om hjelp. Si noe som faktisk bidrar til å hjelpe, eller hold kjeft. Bare fordi TS har oppsøkt alternativ behandler i tillegg til (merk: I TILLEGG TIL) vanlig lege, betyr faktisk ikke at hun er liksomsyk og prøver å skusle unna arbeid.

For ordens skyld: Selv har jeg vært hos en alternativ behandler én gang, og hun tok så grundig feil om sykdomsbildet mitt (lavt stoffskifte, skulle det vise seg) at jeg aldri kom tilbake. Men det betyr ikke at alle alternative behandlere er sånn. Noen har faktisk mye kunnskap om kroppen, tro det eller ei. Og hadde TS vært fornøyd med situasjonen og ikke ønsket å bli frisk, kunne hun jo bare ha gått KUN til alternativ behandler og levd på samboeren sin?

Anonym poster: f315c5d27d67cfc531d322e4773f511f

Hun ønsker jo at NAV skal betale for henne, satser sikkert på å få ufør. Jeg har tro på at legen vet best, sier han at hun burde jobbe, så er nok det rett.

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ber du ikke bare om å bli utredet på psykosomatisk poliklinikk? Så får du et konkret svar istedetfor å krangle med fastlegen.

Anonym poster: c7e305ba8e9c199370ec2902aa279e1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykjente

Tusen takk for kjempemange svar!!!

Anoia: Ja, det er jo det som er skikkelig irriterende, jeg ville bytte fastlege av flere grunner så jeg leste på de omtalene av alle fastlegene, og tok han som var nest mest populær i hele min by. Men leste på en annen side og der var det flere som hadde skrevet noen stygge ting også, så angrer jo litt på at jeg ikke sjekket bedre. Har planer om å ta ferdig den timen jeg har hos han her, se hvordan det går (min samboer sier han skal bli med så ikke legen kan oppføre seg sånn som på nav-møtet), og evt. bytte en gang til. Skjærer det seg helt, tar jeg heller den ekstra lange kjøreturen og maser litt ekstra på min litt trege, gamle fastlege. Han har ihvertfall ALDRI tvilt et sekund på meg.

kl 09.27 (fikk ikke opp noe navn ;p): Nei, har ikke prøvd å gå til private undersøkelser. Har heller ikke råd til det dessverre, ellers hadde jeg gjort det uten å nøle..

kl 11.22: Har fått ut noen av mine journaler, pga legen hengte seg sånn opp i at jeg har vært til psykolog da jeg var yngre (det er dessverre en dårlig ting, å oppsøke psykolog når man trenger hjelp hvis man da i tillegg feiler noe fysisk, tross at det ikke står noe i journalene mine at jeg feiler noe i hodet eller kan være innbilt syk - det regner jeg jo med de hadde kunnet si noe om om det var sånn), så har gått igjennom alle de. Sammen med legen har jeg gått gjennom veldig mye av den fysiske journalen min også, så vet mye av det som står. Det som står der er helt greit, legen har skrevet hva som feiler meg og hvordan det er for meg og slikt, og det stemmer, det eneste er at det er en del ting som ikke er blitt skrevet inn i journalen så vi må jo lese gjennom ørten brev fra sykehuset hver gang for å finne ting som er borte. Men ellers tror jeg det meste av den er grei...

kl 13.32: Nei, jeg satser ikke på ufør. Det er det siste jeg vil. Det jeg satser på, er å bli utredet før jeg hopper rett ut i jobb igjen da det gikk veldig galt forrige gang. Jeg ønsker å vite hva som feiler eller ikke feiler meg før jeg utsetter meg for de problemene jobb og andre ting lager for meg, fordi jeg er ikke interessert i å tilbringe like mye tid som jeg har gjort på sykehuset veldig mange andre år. Da har jeg vært innlagt 4-10 ganger i året, hvert eneste år, mens etter jeg sluttet i jobb, har jeg hatt 2 innleggelser på 2 år. Det er jo tydelig at noe hjelper med å ikke jobbe, akkurat nå. Men det betyr jo ikke at ikke jeg kan få behandling, råd om hvilke jobb jeg kan takle eller hjelp så det kan gjennomføres. Det finnes jo helt sikkert jobber der ute jeg kan ha, men det er mye lettere å vite hvilken hvis jeg vet hva som utløser at jeg blir sykere og må på sykehus.

For at jeg i det hele tatt er kommet inn i NAV og fått AAP, så er det en lege som står bak. Min gamle fastlege var HELT KLAR på at jeg ikke skal jobbe et sekund før de vet hva som er galt, fordi jeg har vært innlagt med ganske alvorlige problemer etter jeg har kjørt meg for langt før.

Jeg syns det er merkelig at du klarer å overbevise deg selv om at en lege jeg har truffet 3 ganger vet bedre enn en jeg har vært hos i perioder hver dag i 20 år.

.................

Jeg fikk somlet meg til å ta lappen endelig for noen mnd siden, og etter jeg fikk den har jeg vært litt mer ute og gått på butikken selv og gjort ting kanskje opp til 3 ganger i uken. Dette har ført til at jeg de to siste månedene har vært så og si helt sengeliggende, og det er vel ganske tydelig hva som da kommer til å skje når jeg skal på jobb hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykjente

Hvorfor ber du ikke bare om å bli utredet på psykosomatisk poliklinikk? Så får du et konkret svar istedetfor å krangle med fastlegen.

Anonym poster: c7e305ba8e9c199370ec2902aa279e1d

Jeg har vært hos en som er ekspert på psykosomatiske lidelser og vært igjennom mine problemer. Han mente det hadde ingenting med å være psykosomatisk syk å gjøre, da jeg har verdier og prøver og bilder som viser at det er noe galt, samt at jeg ikke har noen ting i fortiden som kan utløse problemer. Ellers har jeg vært syk siden jeg var spedbarn, og siden man ikke tenker når man er spedbarn skal det jo vanskelig gjøres å være "psykisk syk" i kroppen når man er 3 mnd gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har du jo epikrisen fra den legen. Skjønner ikke hvorfor fastlegen betviler det. Kan du be gammel fastlege sende brev/ringe/møte ny fastlege?

Anonym poster: c7e305ba8e9c199370ec2902aa279e1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kl 11.22: Har fått ut noen av mine journaler, pga legen hengte seg sånn opp i at jeg har vært til psykolog da jeg var yngre (det er dessverre en dårlig ting, å oppsøke psykolog når man trenger hjelp hvis man da i tillegg feiler noe fysisk, tross at det ikke står noe i journalene mine at jeg feiler noe i hodet eller kan være innbilt syk - det regner jeg jo med de hadde kunnet si noe om om det var sånn), så har gått igjennom alle de. Sammen med legen har jeg gått gjennom veldig mye av den fysiske journalen min også, så vet mye av det som står. Det som står der er helt greit, legen har skrevet hva som feiler meg og hvordan det er for meg og slikt, og det stemmer, det eneste er at det er en del ting som ikke er blitt skrevet inn i journalen så vi må jo lese gjennom ørten brev fra sykehuset hver gang for å finne ting som er borte. Men ellers tror jeg det meste av den er grei...

Virker som du "kan" ha noe av de samme problemene jeg hadde med slike papirer.

Satt til slutt med 3 proppfulle permer med papirer (for uten 2 permer til tilknyttet dette i tillegg) Mye unødvendig stoff å gå igjennom. Og veldig vanskelig å finne frem i.

Om du orker.. for dette tok tid, så kan du gjøre noe lignende jeg har gjort.

Er samboeren din grei å hjelper til litt, kan det gå litt raskere.

Jeg fikk utskrift av ALT

Både journal, epikriser, MR og andre bilder ets.

De jeg husket jeg hadde vært hos og ikke hadde papir på ringte jeg til og fikk kopi tilsendt. (noe måtte jeg betale for, men langt i fra alt)

Så satte jeg meg ned å sorterte ut i bunker med viktige papirer, uviktige og ingen betydning.

Det som var viktig gikk jeg grundig gjennom side for side og markerte med slik farvet markering`s tusj. Viktig å få med alt jeg føler er av betydning.

Så skrev jeg av i stikkordsform på pc`n : dato/årstall, symptomer , undersøkelser og diagnoser. ( Enkelte ting gjentok seg flere ganger, men tok det med, flere datoer, eventuelt flere undersøkelser og diagnoser.)

De tingene JEG mente hadde 0 betydning tok jeg ikke med engang. (Men har papirer OM det skulle bli behov for å ta opp tråden med det senere,, men rimelig usannsynlig)

Etter et par runder gjennomgang, klarte jeg å få ned alt på 1 A4 ark, veldig ryddig og oversiktlig.

Den siste legen fikk KUN et slikt papir av meg

(uten resten av stablen som var 3 fylte permer det var helt umulig å få noe "rød tråd" ut av.)

Det gjorde det svært mye enklere både for meg og ikke minst for legen. Han så med en gang hva som burde undersøkes og utredes mer om. Endelig fikk jeg hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å komme med, men skjønner frustrasjonen din!

Stå på med legen og NAV.

Vær helt, helt ærlig med legen din om hvordan du har det og hvordan dagene dine er.

Ang. Nav og dette med samboeren din sin lønn.

Skal ikke si dette sikkert, men jeg trodde ikke at det hadde noe å si når man IKKE har et registrert samboerskap, altså skrevet under papirer og sånn på at man er samboere.

Sjekk dette opp hvis dere ikke er registrert. Men, som jeg sa, er ikke sikker på dette.

Feil, så lenge man bor sammen anses man som samboere fra NAV sin side. De har i allefall praktisert det ovenfor meg og samboer. Og får man sosialstønad er de enda strengere.

Anonym poster: 53b698715134f98bbd74b7019673349f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er slik at samboere skal forsørge hverandre. De ser på felles inntekt. Dette gjør de ikke når du bor hjemme hos foreldre, så det kan ikke sammenlignes.

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

Stemmer! Evnt sparepenger er også inntekt og alt annet som måtte komme inn på konto.

Anonym poster: 53b698715134f98bbd74b7019673349f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres veldig merkelig ut at ikke legen din ser hvor syk du er og at du ikke blir sendt til utredelser og innlagt for vidre utredelser for dine alvorlige sykdommer. NAV har meg bekjent rett til å ha deg å prøve ut forskjellige ting for å sjekke din arbeidsevne og dette er nok noe de fleste syke må igjennom før de evt, blir uføretrygdet.

Endret av Lypsyl1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykjente

Tusen takk for råd. Skal prøve å få tak i hele journalen min og ordne opp i den. Det var et godt tips.

Jeg må jo bare si at jeg syns det er veldig trist hvis det er sånn at min 20 år gamle samboer skal forsørge meg. Det gjør meg jo ikke bare veldig upopulær på markedet (ikke at det er det viktigste for meg, men er veldig glad i kjæresten jeg har og syns jo det skulle være kjipt om det ble sånn at han gikk fra meg fordi han ikke hadde "råd" til meg), men jeg har heller ikke "hjerte"/samvittighet til å ta imot penger fra han. Vi bor i min leilighet, kjører min bil og alle møblene vi har er mine, så jeg syns det blir veldig urettferdig at han ikke skal få spare de pengene han tjener til å kjøpe noe eget om det skulle bli slutt. Det blir for dumt at han skal stå der uten en dritt pga han har måttet forsørge meg... Da får vi isåfall heller ordne med at han kan bo ved siden av meg... Haha, nei, det er for dumt for meg. Ille nok at han i perioder er nødt å vaske klær for meg og lage mat til meg.

Lypsyl1:

Jeg tror ikke at jeg feiler noe alvorlig, da skulle jeg jo vært død eller de burde ha oppdaget det. F. eks. hvis jeg hadde hatt kreft i 20 år uten behandling hadde jeg vel strøket med. :P Og det er ikke det at jeg ikke kan jobbe - foreslo selv for nav flere jobber som KUNNE fungert. Det er jo mange jobber der man f. eks. bare har en deadline, kan jobbe hjemmefra deler av arbeidet eller ikke har så mange dager på jobb i uken, men det bare ignorerte de og fant ut at å jobbe med folk som er gått skikkelig skeis passet bedre... Det finnes jo alternativer som for meg virker bedre at jeg prøver, for det også er større sannsynlighet for at jeg hadde lykkes bedre med noe annet. Men altså, skal jo selvsagt gjøre det jeg kan i den jobben de har funnet, jeg bare kunne ønske de tok litt mer hensyn til hva som faktisk er realistisk at jeg klarer, for da slipper jeg kanskje å bli ufør.. Hvis jeg får prøve noe det er mer realistisk at jeg klarer, hvis du skjønner?

Ellers vet jeg ikke hva legen tenker... Han sa på legetimen før NAVmøtet at han selvfølgelig ikke skulle si at jeg kunne jobbe uten problemer, fordi han så jo at jeg hadde mange problemer og ting i journalen som må sjekkes og fordi han stolte på den forrige fastlegen min og at han ikke kjente meg godt nok eller visste nok om hva jeg slet med i hverdagen... Og likevel så går han dit og sier det er bare å begynne i jobb.... Min 2. time hos han hadde han 1000 ting han skulle utrede meg for og ta prøver for, mens den 3. timen så virket det som han var opptatt av alt mulig småting som ikke egentlig plager meg så mye (mageproblemer, at jeg kaster opp ofte, blør fra magen - og det har jeg gjort siden jeg var 2-3 mnd gammel, så det er ikke noe "problem" lenger ifht det andre hvertfall).

Jeg har time der om en uke, så da håper jeg å få klarhet i hva det faktisk er han tenker om meg. For jeg blir jo nødt å spørre om han ikke tror på meg eller bare føyde seg for nav eller hva det er han driver med. Så kommer det jo an på hva han svarer om jeg bytter tilbake til min gamle fastlege, eller evt. en ny en.

Blir bare forvirret... Han var veldig opptatt av jeg i det minste må sjekkes for borrelia, siden jeg har hatt en del flåttbitt, men også det var bare som forsvunnet i løse luften og forrige time fikk jeg heller ikke tatt det opp igjen hva som skjer der, siden han hadde så mye annet på tapeten sin. Nei, får rett og slett bare høre med han. Også ta stilling til hva jeg gjør videre etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at du ikke har blitt utredet hvis du har vært så alvorlig syk siden du var 2-3 måneder gammel. Ingen overser en syk baby som blør fra magen, det er bare tull.

Og forresten, hvordan blør du fra magen egentlig?

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sykjente

Har blitt utredet for noen ting, det har jeg jo skrevet. Og de har også funnet ut av noen ting, men mye som ikke er utredet. Jeg blødde da ikke fra magen da jeg var 2-3 mnd gammel, det tror jeg ganske sikkert at jeg ikke har skrevet noe sted?! Jeg kastet ekstremt mye opp som baby og hadde kronisk kolikk og sov unormalt mye + at jeg ikke vokste normalt eller tok opp normalt med næring. Hadde også astma og allergi som jeg var mye på sykehus med i tilegg til spyingen.

Tror jeg blødde fra magen første gang når jeg var 12-13 år og da ble jeg selvfølgelig innlagt sporenstreks. Fikk behandling for magesår. Ble også innlagt i fjor da jeg blødde fra magen. Nå blør jeg igjen, men det skjer ikke noe. Legen snakket om avføringsprøve/oppkast, men hørte ikke noe mer om det. Jeg blør når jeg kaster opp eller bæsjer og jeg har ikke hemoroider eller sår (det er for mye blod til rift etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt utredet for noen ting, det har jeg jo skrevet. Og de har også funnet ut av noen ting, men mye som ikke er utredet. Jeg blødde da ikke fra magen da jeg var 2-3 mnd gammel, det tror jeg ganske sikkert at jeg ikke har skrevet noe sted?! Jeg kastet ekstremt mye opp som baby og hadde kronisk kolikk og sov unormalt mye + at jeg ikke vokste normalt eller tok opp normalt med næring. Hadde også astma og allergi som jeg var mye på sykehus med i tilegg til spyingen.

Tror jeg blødde fra magen første gang når jeg var 12-13 år og da ble jeg selvfølgelig innlagt sporenstreks. Fikk behandling for magesår. Ble også innlagt i fjor da jeg blødde fra magen. Nå blør jeg igjen, men det skjer ikke noe. Legen snakket om avføringsprøve/oppkast, men hørte ikke noe mer om det. Jeg blør når jeg kaster opp eller bæsjer og jeg har ikke hemoroider eller sår (det er for mye blod til rift etc)

Du blør når du bæsjer og kaster opp? Blod som kommer ved oppkast kommer fra magesekken eller spiserøret. Blodet i avføringen må komme fra tarmene, hemeroider eller rifter. Så ser ikke helt at disse to tingene henger sammen.

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykjente

Du blør når du bæsjer og kaster opp? Blod som kommer ved oppkast kommer fra magesekken eller spiserøret. Blodet i avføringen må komme fra tarmene, hemeroider eller rifter. Så ser ikke helt at disse to tingene henger sammen.

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

Det har jeg vel heller ikke sagt at de gjør. Har hatt sår i magen og på spiserøret før, og har også blødd i avføring før, men vet ikke hva det kommer av. Har ihvertfall ikke hemoroider og en rift kan ikke lage så mye blod uten at jeg isåfall måtte syes vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heisann!

Jeg må si jeg skjønner frustrasjonen din. Jeg er ei jente på 18, som sliter med noe av det samme. Sluttet skole i tiende klasse, og ikke gått på skole siden, da jeg har vært altfor utmattet. Vi har tenkt på om det kanskje kan være stoffskifte-problemer, ME eller borrelia, men ifølge blodprøver er jeg frisk som en fisk, og har egentlig ingenting å klage på. NAV mener jeg klarer å jobbe, og det er OT(oppfølgingstjenesten) helt enig med. At jeg ikke klarer å jobbe fem dager, 37,5 timer i uken, er jo helt på trynet. Jeg ligger somregel på sofaen, tar gjerne en 1-2 timers lur hver dag, og sovner igjen rundt 9-10 tiden. Men frisk er jeg!

Men det var ikke det jeg skulle frem til egentlig. Jeg tok kontakt med Balder-klinikken i Oslo, og fikk snakket med en ernæringsfysiolog. Hun gav meg en mappe med masse tips, triks og oppskrifter på mat som kunne hjelpe. Vi utelokket sukker, gjær, hvete, melk og eddik. Ja, det høres ekstremt ut, hva i alle dager kan jeg spise da? joda, omtrent alt det jeg alltid har spist, bare med erstatningsmatvarer. Jeg har gått på denne dietten i snart 6 månder, og føler meg faktisk en hel del bedre.

Jeg klarer riktignok fremdeles ikke å jobbe 100% stilling, men jeg er mer opplagt og klarer å bruke mer tid sammen kjæresten og venner. Jeg ser litt lysere på hverdagen, og klarer faktisk å holde meg våken litt lenger.

Jeg vet jo ikke hva du spiser til vanlig, og om dette har noe med din helse å gjøre, men dette hjalp hvertfall for meg.

Og for å svare på spørsmålet ditt ang. nav - Nei, de har ikke lov til dette, men de bryr seg fint lite. Nav vil helst ikke gi penger til de som trenger det. Dette er i allefall min erfaring av nav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykjente

XauShama: Takk for tips. Har prøvd 10000 forskjellige dietter....... Så tror ikke det er det. På mine blodprøver er det forresten også stadig vekk nye feil.

Glemte å skrive det, men har også fått påvist candida som de ikke gidder å gjøre noe med.

Og se hva jeg fant:

http://www.tv2.no/ny...er-3932857.html

Godt at media ihvertfall setter mer fokus på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XauShama: Takk for tips. Har prøvd 10000 forskjellige dietter....... Så tror ikke det er det. På mine blodprøver er det forresten også stadig vekk nye feil.

Glemte å skrive det, men har også fått påvist candida som de ikke gidder å gjøre noe med.

Og se hva jeg fant:

http://www.tv2.no/ny...er-3932857.html

Godt at media ihvertfall setter mer fokus på det.

Du leter virkelig etter en grunn til å være syk.

Anonym poster: 4d5a93aff9d25c79b2b095ec95dd164a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...