Gå til innhold

Til dere som bruker linser.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og jeg piner meg ofte gjennom med linsene men det gjør jævlig vondt.

Hvor stor pleier aksen å være? Og hvor høyt er høyt? jeg er forresten ikke ts, tihi

Linser for astigmatisme krever tre verdier; selve styrken (i dette tilfellet +5), cylinder (i dette tilfellet 1,75) og så aksen. Aksen beskriver i hvilken retning hornhinnen er skjev, og er det en høy verdi kan det faktisk være svært ubehagelig å bruke linser da de ikke legger seg ordentlig på øyet.

Men å gå uten briller når du heller ikke bruker linser, TS, er å gjøre deg selv en bjørnetjeneste.

Uten korreksjon kan synet ditt bli veldig forverret, og du har skjeve hornhinner, noe som igjen kan føre til høyere verdier og skikkelig bedritent syn.

Ta en ny tur til optiker. Si du vil prøve linser på nytt, fortell hvilke linser du har brukt, hvor lenge og hvordan de føltes for deg.

Du får ofte prøvelinser for fire fem dager om du skal prøve daglinser, og du kan prøve linser fra flere merker uten at det koster skjorta.

Og for all del; bruk brillene dine daglig når du ikke bruker linser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter sånn med linser jeg, får virkelig ikke til å ta på. Igår prøvde jeg 3 stykker på det ene øyet før jeg måtte gi opp. De øyevippene er i veien!

Har du prøvd å ta godt tak litt under øyenvippene på øvre øyelokk? Høres kanskje litt ekkelt ut, men det fungerer superbra for meg ihvertfall :)

Skrevet

Linser for astigmatisme krever tre verdier; selve styrken (i dette tilfellet +5), cylinder (i dette tilfellet 1,75) og så aksen. Aksen beskriver i hvilken retning hornhinnen er skjev, og er det en høy verdi kan det faktisk være svært ubehagelig å bruke linser da de ikke legger seg ordentlig på øyet.

Men å gå uten briller når du heller ikke bruker linser, TS, er å gjøre deg selv en bjørnetjeneste.

Uten korreksjon kan synet ditt bli veldig forverret, og du har skjeve hornhinner, noe som igjen kan føre til høyere verdier og skikkelig bedritent syn.

Ta en ny tur til optiker. Si du vil prøve linser på nytt, fortell hvilke linser du har brukt, hvor lenge og hvordan de føltes for deg.

Du får ofte prøvelinser for fire fem dager om du skal prøve daglinser, og du kan prøve linser fra flere merker uten at det koster skjorta.

Og for all del; bruk brillene dine daglig når du ikke bruker linser.

synet blir ikke verre av å ikke korrigere det.

Hvor stor pleier aksen å være? Og hvor høyt er høyt? jeg er forresten ikke ts, tihi

den er ett sted mellom 0 og 180.

Skrevet

Jeg får meg nye briller snart :-)

Hehehhehehe, jeg kan ikke helt dette med synet forstår jeg. Takk, Minya!

Jeg går uten briller ganske ofte fordi det er lettest ift treninga mi, fordi jeg har knekt min andel briller og det var derfor jeg begynte med linser. Og jeg syntes egentlig at jeg greier meg fint uten briller/linser per nå. Men skal begynne igjen.

Det trodde jeg også helt til jeg dro til optikeren igjen for noen år tilbake. :fnise:

Aksen er individuell, den angir hvilken vinkel hornhinna di bryter lyset inn på netthinna. 180 er visst maks, sier Sebra.

synet blir ikke verre av å ikke korrigere det.

Jo, det kan det. Det gjelder kanskje ikke alle, men det kan bli verre uten at noe blir gjort.

Skrevet (endret)

Det trodde jeg også helt til jeg dro til optikeren igjen for noen år tilbake. :fnise:

Aksen er individuell, den angir hvilken vinkel hornhinna di bryter lyset inn på netthinna. 180 er visst maks, sier Sebra.

Jo, det kan det. Det gjelder kanskje ikke alle, men det kan bli verre uten at noe blir gjort.

Ja aksen er individuell. Den ligger alltid ett sted mellom 0 og 180 grader. Men det har visst ikke noe med hvor "ille" det er, det er bare hvor det ligger.

Det at synet blir forverret gjelder barn. Og de som har ekstreme styrker og skjevheter. Jeg spurte en optiker jeg jobbet med idag ;)

Endret av sebra
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...