AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #1 Skrevet 14. november 2012 Tok det lang tid å venne seg til å bruke linser? Syns dere at det er vanskelig å ta de på seg? Anonym poster: 2e8efb3f50f799e4aa552ce15874f7f2
Wildy Skrevet 14. november 2012 #2 Skrevet 14. november 2012 Jeg har brukt linser i mange år ( dagslinser). Husker jeg strevde litt til å begynne med for å sette inn og ta ut; men det gikk etterhvert veldig greit. I dag trenger jeg ikke speil engang. For meg er det mye mere praktisk å bruke linser enn briller i jobb og fritid; men jeg bruker alltid briller en stund om morgenen før jeg tar på linsene, og gjerne også på kvelden\helgene for å la øynene hvile seg litt. Hos optikeren får du opplæring i å sette inn/ta ut, det er ikke vanskelig. Følg de råd optikeren din gir ang linsebruk, ikke stas å ødelegge synet fordi man bruker linser feil og i verste fall skader øynene.
ninuska_ Skrevet 14. november 2012 #3 Skrevet 14. november 2012 Jeg strevde litt helt i starten, men man venner seg fort til å ta de inn og ut. Jeg syns det var vanskeligere å gjøre det hos optikere enn hjemme - jeg ble stresset av at han skulle stirre Nå er det blitt så vane at det går på to sekunder på morgenen.
Thorn Skrevet 14. november 2012 #4 Skrevet 14. november 2012 Det tok et par uker før jeg følte det gikk helt greit å ta linsene av og på. Det var mest det psykiske med å skulle putte noe inn på øynene, og plukke på øynene når jeg tok linsene av som var problemet. Første gang jeg skulle ta linsene på hjemme brukte jeg nesten tre kvarter... Nå har jeg brukt linser i ti år, og nå er det lett som en plett å ta linsene på. Det går på autopilot og tar meg under ett minutt. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #5 Skrevet 14. november 2012 Det var litt plundring og banning de første ukene både når de skulle på og av, men nå er det null problemer. Alt krever øvelse. Da jeg begynte med briller var det jo også litt tillæring av typen "hvordan kle av/på seg topper med trang halsåpning" Problemene mine med påtagning, med løsning: - linser klistrer seg til fingre. Løsning. Fukt fingrene -litt- med linsevæske. - hvilken vei er retten og vrangen? Løsning. Legg linsern i håndflaten, i en av linjene der, og bøy hånden slik at linsen også bøyer seg. Bretter kantene seg inn er den på retten, bretter de seg ut, er den på vrangen. - linsen ligger ikke ordentlig på øyet. Løsning: Lukk øyelokket, og massér forsiktig med fingrene. Problem med avtagning: - linsen klistrer seg jo fast! Løsning. Dra linsen litt nedover samtidig som du tar den ut. Anonym poster: 70cab4ff5c9ea11830a463bf01219fd7 1
ninuska_ Skrevet 14. november 2012 #6 Skrevet 14. november 2012 - hvilken vei er retten og vrangen? Løsning. Legg linsern i håndflaten, i en av linjene der, og bøy hånden slik at linsen også bøyer seg. Bretter kantene seg inn er den på retten, bretter de seg ut, er den på vrangen. Anonym poster: 70cab4ff5c9ea11830a463bf01219fd7 Et annet tips: sette linsen på tuppen av fingeren og se om linsen er en U eller V. Når linsen er riktig vei så krummer den seg veldig fint mot bunnen, mens er den feil vei, ser den veldig rett ut rett før bunnen
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #7 Skrevet 14. november 2012 Det var litt plundring og banning de første ukene både når de skulle på og av, men nå er det null problemer. Alt krever øvelse. Da jeg begynte med briller var det jo også litt tillæring av typen "hvordan kle av/på seg topper med trang halsåpning" Problemene mine med påtagning, med løsning: - linser klistrer seg til fingre. Løsning. Fukt fingrene -litt- med linsevæske. - hvilken vei er retten og vrangen? Løsning. Legg linsern i håndflaten, i en av linjene der, og bøy hånden slik at linsen også bøyer seg. Bretter kantene seg inn er den på retten, bretter de seg ut, er den på vrangen. - linsen ligger ikke ordentlig på øyet. Løsning: Lukk øyelokket, og massér forsiktig med fingrene. Problem med avtagning: - linsen klistrer seg jo fast! Løsning. Dra linsen litt nedover samtidig som du tar den ut. Anonym poster: 70cab4ff5c9ea11830a463bf01219fd7 Tusen takk for gode tips. Jeg kjenner jeg egentlig gruer meg til timen hos optikeren. Lurer på om jeg skal avbestille timen, kanskje. Vegrer meg for å begynne med det ukjente.. Anonym poster: 2e8efb3f50f799e4aa552ce15874f7f2
ninuska_ Skrevet 14. november 2012 #8 Skrevet 14. november 2012 Det er ingenting å grue seg for. De har stor forståelse for at linser er fremmed for mange. Det er bedre å få rettet på synet sitt - det er en helt annen verden med linser 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #9 Skrevet 14. november 2012 Tusen takk for gode tips. Jeg kjenner jeg egentlig gruer meg til timen hos optikeren. Lurer på om jeg skal avbestille timen, kanskje. Vegrer meg for å begynne med det ukjente.. Anonym poster: 2e8efb3f50f799e4aa552ce15874f7f2 Har du angst eller noe siden du er så nervøs for en time hos optikeren? Anonym poster: 85fe40392ab8302457b6e4f69fa484a3
sebra Skrevet 14. november 2012 #10 Skrevet 14. november 2012 det er ikke uten grunn at de tilbyr opplæring , det går seg til
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #11 Skrevet 14. november 2012 Det var helt forferdelig i begynnelsen. Jeg fikk overhode ikke til å sette i linsene, kunne bruke mange timer på det. Men det gikk seg til, og nå kan jeg sette i linser i halv-søvne;) Er utrolig glad for at jeg begynte med linser! Fantastisk å se helt klart:) Lykke til!! Anonym poster: 37ee5cd9bca5de47bfa93586cce827cb
Dricka Skrevet 14. november 2012 #12 Skrevet 14. november 2012 Synes faktisk det er vanskeligere å ta de av!
Adhara Skrevet 14. november 2012 #13 Skrevet 14. november 2012 For meg tok det ikke så lang tid å venne seg til det. Det er sååå verdt det, når man først får dreisen på det! Om du ikke takler det, noe som jeg er rimelig sikker på at du gjør etter en stund, så er det bare å gå tilbake til brillene igjen. Ingen skade skjedd Det er IKKE vanskelig å ta de på seg. Tar meg 30 sekunder på begge øynene, eller noe sånt
Thorn Skrevet 14. november 2012 #14 Skrevet 14. november 2012 Tusen takk for gode tips. Jeg kjenner jeg egentlig gruer meg til timen hos optikeren. Lurer på om jeg skal avbestille timen, kanskje. Vegrer meg for å begynne med det ukjente.. Anonym poster: 2e8efb3f50f799e4aa552ce15874f7f2 Jeg grudde meg også, såpass mye at jeg nektet å innrømme at jeg så dårlig før jeg absolutt måtte, da satt jeg på fremste rekka på skolen og kunne ikke lese det som sto på tavla... Ja, det er helt irrasjonelt å være redd for optikeren, men det var kjempeskummelt. Men da jeg fikk linsene på for første gang ble det en helt ny verden! Det er så verdt det
Gjest suphadupha Skrevet 14. november 2012 #15 Skrevet 14. november 2012 (endret) - linser klistrer seg til fingre. Løsning. Fukt fingrene -litt- med linsevæske. I følge optikeren min, stemmer ikke dette! For linsen tiltrekkes av fuktighet, derfor bør man være helt tørr på fingeren, slik at linsen lettere setter seg på øyet. - hvilken vei er retten og vrangen? Løsning. Legg linsern i håndflaten, i en av linjene der, og bøy hånden slik at linsen også bøyer seg. Bretter kantene seg inn er den på retten, bretter de seg ut, er den på vrangen. Off toppic, men.. Er det virkelig forskjell på "rett og vrang" på linser? Jeg har brukt linser i 7 år, og har aldri tatt hensyn til dette når jeg har tatt de på.. hvordan merker man at de sitter på feil vei da? Anonym poster: 70cab4ff5c9ea11830a463bf01219fd7 Endret 14. november 2012 av suphadupha
pinar Skrevet 14. november 2012 #16 Skrevet 14. november 2012 Jeg sliter sånn med linser jeg, får virkelig ikke til å ta på. Igår prøvde jeg 3 stykker på det ene øyet før jeg måtte gi opp. De øyevippene er i veien!
Gjest suphadupha Skrevet 14. november 2012 #17 Skrevet 14. november 2012 (endret) Jeg sliter sånn med linser jeg, får virkelig ikke til å ta på. Igår prøvde jeg 3 stykker på det ene øyet før jeg måtte gi opp. De øyevippene er i veien! Prøv å holde øyet oppe med den ene hånden, og så ta på linsen med den andre. For meg fungerer det bra å holde det nedre øyelokket nede, og se opp. Når du har lagt den på plass, kan du lukke øyelokket rolig, og blunke et par ganger red: la til Endret 15. november 2012 av suphadupha 1
pinar Skrevet 15. november 2012 #18 Skrevet 15. november 2012 Prøv å holde øyet oppe med den ene hånden, og så ta på linsen med den andre. For meg fungerer det bra å holde det nedre øyelokket nede, og se opp. Når du har lagt den på plass, kan du lukke øyelokket rolig, og blunke et par ganger red: la til Takk Jeg skal fortsette prosjektet. Er så upraktisk med briller på jobb. Men jeg har prøvd så mange teknikker nå, og ender med å blunke som en gal. Lurer på om jeg noen gang får til
ninuska_ Skrevet 15. november 2012 #19 Skrevet 15. november 2012 (endret) [...] Ja, linsen skal ligge i inntil formen til øyet, hvis du skjønner. Den ene veien er ikke krummet som en fin kurve... Det er vanskelig å forklare. Du merker det - de er i veien på øyet, og du merker dem når du blunker - eller man blir helt tårete og øyet vil ha linsen ut. Endret 15. november 2012 av ninuska_
Gjest Snoken- Skrevet 15. november 2012 #20 Skrevet 15. november 2012 Tok meg uke før jeg hadde vendt meg til det. Problemet var at jeg ikke klarte å ta på øynene, så av refleks lukka jeg øynene når jeg kom borti med linsene. Utrolig frustrerende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå