Gå til innhold

Til dere som bruker linser.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men gnagde det etterhvert når du hadde de i eller helt i starten når du puttet de i? Og du passet på at de var riktig vei? Jeg ville prøvd en ny type linser. Noen passer bare ikke - det var en type det føltes ut som om noen hadde en ishakke i øyet mitt..

Jepp, jeg sjekket alt. Det var dessverre på den tiden (4 år siden) det eneste merket som hadde min styrke + skeive hornhinner.

Har du prøvd dagslinser? De er mykere.

Det finnes ikke dagslinser i min styrke :( Gjorde ihvertfall ikke det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags styrke bruker du da?

Selv må jeg bruke dagslinser. Månedslinser passet ikke for meg, dagslinser er mye mer behagelig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg sliter veldig med at jeg føler linsa "gnager" på øyet og at det gjør vondt. Jeg bruker månedslinser.

Men jeg får så vondt at jeg greier ikke bruke linsene i mer enn 6 dager i strekk. Nå går jeg uten briller og linser, men skulle gjerne fått meg til å begynne med linser igjen.

Er det noen som har noe tips til denne "gnagingen"?

Har det vært slik hele tiden?. Opplevde noe lignende, fikk en følelse av at linsa hadde rifter i kanten fordi den var ubehagelig på øyet. Dro til slutt til optiker fordi jeg trodde det var noe galt med linsene. Det viste seg at jeg hadde betente slimhinner og jeg måtte gå over til briller. Jeg oppsøkte legen min og fikk en salve der. Nå er jeg snart ferdig med salven og skal teste ut linser igjen. Jeg kunne ikke se noe galt med øynene.

Uansett rådet er oppsøk optiker, det kan være at det er noe med øynene. Ev. kan det hjelpe å prøve en annen linsetype.

Det er kommet mye nytt i linser i det siste, både døgnlinser og daglinser, også i toriske linser. Jeg brukte døgnlinser før, men kommer nok til å prøve meg på daglinser framover, har skjeve hornhinner på et øye.

Skrevet

Jepp, jeg sjekket alt. Det var dessverre på den tiden (4 år siden) det eneste merket som hadde min styrke + skeive hornhinner.

Hvilken styrke har du?

Jeg klarer ikke bruke linser for skjeve hornhinner. De er tykke og uvante. Kanskje det var problemet? Optikeren min syns det var greit at jeg hadde litt høyere styrke på linsene enn disse linsene, og det funker fint :)

Skrevet (endret)

Jeg har visstnok veldig skjeve hornhinner, men det er ikke et problem å bruke linser allikevel. Eneste jeg syntes var at månedslinsene ble mye tørrere og mer ubehagelige å gå med etter en tid.

Endret av Yvonne
Skrevet

Hvor lenge siden er det du har vært på kontroll da? Linsemarkedet har utviklet seg mye i det siste. Og som de andre spør, hvilke styrker har du?

Eventuelt har du prøvd 14 dagers linser som oasys? De er ganske myke :)

Skrevet

Wow, takk for alle svar.. Jeg må en tur på jobb og blir borte i 2 timer, men jeg skal lese ALLE svar! Og sier ifra etterpå :)

Gjest Wanderlust
Skrevet

Jeg begynte med linser i en alder av 11. Var lett å venne seg til. Hadde veldig få problemer da, bortsett fra at det gjorde utrolig vondt om jeg tok de på feil vei.

Skrevet

Jeg sliter veldig med at jeg føler linsa "gnager" på øyet og at det gjør vondt. Jeg bruker månedslinser.

Men jeg får så vondt at jeg greier ikke bruke linsene i mer enn 6 dager i strekk. Nå går jeg uten briller og linser, men skulle gjerne fått meg til å begynne med linser igjen.

Hvilken styrke bruker du?

Dailies Toric er daglinser for skjeve hornhinner og er superbehagelige å ha på. Savner faktisk de skjeve hornhinnene mine (har tatt laser) for Dailies Aqua Comfort er ikke nøyaktig like gode, selv om de er veldig behagelige i forhold til standard Dailies.

Skrevet

Selv synes jeg Dailies Toric var svært ubehagelige, da de tørret ut øynene mine. Det eneste som fungerer for meg er linser for meg er Daily Acuvue-linsene.

Det er med andre ord mange typer linser man kan teste ut.

Gjest badeand1
Skrevet

Månedslinser skal du jo ta ut om natta.

Skrevet

Månedslinser skal du jo ta ut om natta.

De har selvfølgelig blitt tatt ut om natta. Jeg hadde aldri i verden greid å sove med dem!

Hva slags styrke bruker du da?

Selv må jeg bruke dagslinser. Månedslinser passet ikke for meg, dagslinser er mye mer behagelig.

Nå var jeg på kontroll for noen dager, fordi jeg må skaffe meg briller! (Evt. finne noen ny linser som jeg kan prøve)

Det står på pakka mi;

SPH +5.00

CYL: -1,75

Har det vært slik hele tiden?. Opplevde noe lignende, fikk en følelse av at linsa hadde rifter i kanten fordi den var ubehagelig på øyet. Dro til slutt til optiker fordi jeg trodde det var noe galt med linsene. Det viste seg at jeg hadde betente slimhinner og jeg måtte gå over til briller. Jeg oppsøkte legen min og fikk en salve der. Nå er jeg snart ferdig med salven og skal teste ut linser igjen. Jeg kunne ikke se noe galt med øynene.

Uansett rådet er oppsøk optiker, det kan være at det er noe med øynene. Ev. kan det hjelpe å prøve en annen linsetype.

Det er kommet mye nytt i linser i det siste, både døgnlinser og daglinser, også i toriske linser. Jeg brukte døgnlinser før, men kommer nok til å prøve meg på daglinser framover, har skjeve hornhinner på et øye.

Jeg har vært hos han jeg har "fått" linsene av (egentlig kjøpt. Og han sier alt er normalt, og linsene burde passe perfekt til meg.

Kanskje jeg burde dra et annet sted?

Hvilken styrke har du?

Jeg klarer ikke bruke linser for skjeve hornhinner. De er tykke og uvante. Kanskje det var problemet? Optikeren min syns det var greit at jeg hadde litt høyere styrke på linsene enn disse linsene, og det funker fint :)

Takk for rådet.

På pakka mi stod det:

SPH: +5.00

CYL: -1,75

Hvor lenge siden er det du har vært på kontroll da? Linsemarkedet har utviklet seg mye i det siste. Og som de andre spør, hvilke styrker har du?

Eventuelt har du prøvd 14 dagers linser som oasys? De er ganske myke :)

Nå er det vel 2-3 år fordi jeg droppa å bruke linser fordi det gjorde så innmari vondt!

Jeg har bare prøvd månedslinser og de jeg har prøvd heter Purevision!

Tusen takk folkens, dere er supre! Jeg har gått og irritert meg over det, fordi jeg har ikke skjønt hva som er feil. Men som jeg skjønner nå, så kan det jo være mange ting :o

Skrevet

Du har også satt inn linsene rett vei?

Anonym poster: 2fa585704bcf94e3a897e659a2ffc222

Skrevet

Du har også satt inn linsene rett vei?

Anonym poster: 2fa585704bcf94e3a897e659a2ffc222

Ja :D Det gjorde jeg!

Jeg prøvde til og med å snu dem for å se om det var bedre å ha de på feil vei... :fnise:

Men ja, jeg dro ned flere ganger og spurte fordi jeg var så usikker - men jeg hadde alltid de riktig i....

Skrevet

Jeg har bare prøvd månedslinser og de jeg har prøvd heter Purevision!

Jeg prøvde også Purevision og var ikke fornøyd med disse. Anbefaler deg å prøve døgnlinser i et annet merke, eller endagslinser som nå finnes i din styrke. Få et par for prøve, og prøv gjerne flere typer i samråd med din optiker dersom du ikke er fornøyd. Og ja, hvis du ikke var fornøyd med optikeren og har andre alternativ bør du bytte.

Anonym poster: e2b6de916d09c92b6d2e923ca048fe06

Skrevet

Hvilken styrke har du?

Jeg har skeive hornhinner og styrke, nå for tiden er det masse merker, vet i alle om 10 merker som har linser til skeive hornhinner. Fikk beskjed om jeg hadde skeive hornhinner i September.

Anonym poster: 85fe40392ab8302457b6e4f69fa484a3

Skrevet

Har du angst eller noe siden du er så nervøs for en time hos optikeren?

Jeg er ikke redd for optikeren i seg selv. Det er det å få ting så innpå øynene mine som jeg er usikker på. Jeg er vel igrunnen redd for at jeg skal skade dem, og at jeg skal bli forbanna underveis mens jeg prøver å venne meg til dem.

Hilsen trådstarter.

Anonym poster: 2e8efb3f50f799e4aa552ce15874f7f2

Skrevet

Jeg har skeive hornhinner og styrke, nå for tiden er det masse merker, vet i alle om 10 merker som har linser til skeive hornhinner. Fikk beskjed om jeg hadde skeive hornhinner i September.

Det er ikke et problem med merker, men alle jeg har prøvd har vært så ubehagelige på øyet at jeg får hodepine etterhvert, og da har jeg heller latt være :)

Skrevet (endret)

Linser for astigmatisme krever tre verdier; selve styrken (i dette tilfellet +5), cylinder (i dette tilfellet 1,75) og så aksen. Aksen beskriver i hvilken retning hornhinnen er skjev, og er det en høy verdi kan det faktisk være svært ubehagelig å bruke linser da de ikke legger seg ordentlig på øyet.

Men å gå uten briller når du heller ikke bruker linser, TS, er å gjøre deg selv en bjørnetjeneste.

Uten korreksjon kan synet ditt bli veldig forverret, og du har skjeve hornhinner, noe som igjen kan føre til høyere verdier og skikkelig bedritent syn.

Ta en ny tur til optiker. Si du vil prøve linser på nytt, fortell hvilke linser du har brukt, hvor lenge og hvordan de føltes for deg.

Du får ofte prøvelinser for fire fem dager om du skal prøve daglinser, og du kan prøve linser fra flere merker uten at det koster skjorta.

Og for all del; bruk brillene dine daglig når du ikke bruker linser.

Endret av Minya
Skrevet

Linser for astigmatisme krever tre verdier; selve styrken (i dette tilfellet +5), cylinder (i dette tilfellet 1,75) og så aksen. Aksen beskriver i hvilken retning hornhinnen er skjev, og er det en høy verdi kan det faktisk være svært ubehagelig å bruke linser da de ikke legger seg ordentlig på øyet.

Men å gå uten briller når du heller ikke bruker linser, TS, er å gjøre deg selv en bjørnetjeneste.

Uten korreksjon kan synet ditt bli veldig forverret, og du har skjeve hornhinner, noe som igjen kan føre til høyere verdier og skikkelig bedritent syn.

Ta en ny tur til optiker. Si du vil prøve linser på nytt, fortell hvilke linser du har brukt, hvor lenge og hvordan de føltes for deg.

Du får ofte prøvelinser for fire fem dager om du skal prøve daglinser, og du kan prøve linser fra flere merker uten at det koster skjorta.

Og for all del; bruk brillene dine daglig når du ikke bruker linser.

Jeg får meg nye briller snart :-)

Hehehhehehe, jeg kan ikke helt dette med synet forstår jeg. Takk, Minya!

Jeg går uten briller ganske ofte fordi det er lettest ift treninga mi, fordi jeg har knekt min andel briller og det var derfor jeg begynte med linser. Og jeg syntes egentlig at jeg greier meg fint uten briller/linser per nå. Men skal begynne igjen.

Og skal ta meg turen innom en optiker imorgen, og høre litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...