Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig bare meg som synes dette "yrket" er det beste i verden?

Ta vare på hus og hjem, vaske og rydde, lage mat til mann og dyr, og skrive budsjetter for husholdet?

Jeg tilhører nok den eldre generajsjonen mer enn de fleste, og jeg kan ikke fatte hva jeg skal med "karriere" når jeg kan ta vare på familien. Barn er også ønsket i nær fremtid. Er forresten 30.

Anonym poster: 2fe79468289f1b9fdd27d1ae1a2fbed4

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og ja, dere som lurer. Det ER virkelig en fulldags arbeidsdag. Om ikke mer ;)

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er IKKE en fulltidsjobb ;) Vi andre klarer faktisk å gjøre akkurat samme tingene på fritiden, ETTER 8 timers arbeidsdag og pendling fra og til jobb...

Jeg kunne ikke tenke meg å være hjemmeævrende. Det er en fullstendig meningsløs tilværelse. Jeg ville følt meg unyttig og ubrukelig. Voksne mennesker skal ta vare på seg selv. Ikke leve av andre. Om man er hjemmeværende gjør man seg avhengig av en mann... Både nå, og i fremtiden, ettersom man ikke tjener penger man kan spare opp, man tjener ikke pensjonspoeng, og man blir mer og mer utdatert i forhold til arbeidslivet, så om forholdet går dukken og man ikke lenger har en mann til å forsørge en, vil en slite mer med å få jobb.

Anonym poster: 7f9472d46bbfd0dd0ddb80074a26b026

• Liker 33
Skrevet (endret)

Beklager, men det er virkelig ikke en fulltidsjobb.

Jeg jobber 120%, studerer deltid og har barn, men ikke samboer.

Alt du da bruker en full dag på må jeg gjøre utenom den tiden jeg bruker på jobb/studie/barn.

Jeg kunne aldri tenkt meg å være hjemmeværende med unntak av i permisjon etter fødsel. Jeg liker å jobbe, jeg sparer opp poeng til min pensjon, jeg tjener egne penger, jeg utvikler meg faglig og jeg tror jeg rett og slett er nødt til å ha denne biten av livet for å kunne være en god mor og kjæreste utenom arbeidstid.

Endret av loren
  • Liker 8
Skrevet

Jobben er jo hva man gjør den til, så å påstå at man ikke bruker en full dag på å ta seg av hus og hjem blir feil. Det er fullt mulig å bruke en hel dag, og det er like mulig å bruke under 1 time pr dag. Som med så mye annet er det hva man gjør det til.

Personlig kunne jeg tenke meg å gå ned til deltidsstilling en stund for å stelle hus og hjem, men tror ikke jeg hadde orket å gjøre det fulltid.

Og som AB over meg påpeker, så er det ikke så lurt rent økonomisk. Skal man gjøre dette må man sikre seg i tilfelle brudd eller dødsfall. Men så lenge man har en plan og trives med det, så ser jeg ikke noe problem med at noen velger å være hjemme i perioder.

• Liker 10
Skrevet

Det er min største drøm!!

Akkurat nå er jeg hjemme i permisjon med baby, og jeg elsker det!!

Endelig kan jeg klare å holde det ryddig og rent her. Har tid til å bake og lage sunn hjemmelaget mat hver dag.

Eldste kan ha korte dager i bhg, og vi kan kose oss sammen både morgen og ettermiddag.

Sånn var det virkelig ikke før permisjonen! Jo å være hjemme med hus og barn er så absolutt enn 100% jobb, desverre uten betaling:(

Jeg har hatt mange jobber, men aldri trivdes med det. Jeg skulle gjerne vært tilbake til 50 talls husmoren.

Dessverre er dette for de fleste umulig i dagens samfunn, og det er trist, spessielt for barna!!

Anonym poster: e2f5341cd3905cc3144732be976b2ca2

• Liker 10
Skrevet

Akkurat nå KUNNE jeg tenkt meg å vært husmor på heltid . Det er nok å ta tak i ; bake , rydde vaske og sortere . Strikke og gjøre annet håndarbeid , lage all mat fra grunnen av og dekke fint bord hver eneste dag kjæresten kommer hjem fra jobb . + ha masse tid til å trene :)

Tjener dårlig der jeg er , og er generelt litt sliten og lei , så skulle gjerne latt kjæresten forsørge meg :)

Skrevet (endret)

Her er vi igjen der hvor folk er forskjellige og syns forskjellige ting, og da kan en ikke sette det ene opp mot det andre og si at det ene er helt bortkastet. Hvis vi snakker skikkelig husmortilværelse her og ikke en slik en hvor en visner hen i sofaen foran skjermenes uendelige, dødsens-viktig-å-se-realitetsprogrammer, hvor småunger føder i alle kanaler og andre sånne ting; jo jeg syns faktisk at husmor er en god tittel å smykke seg med. Det er mye omsorg og kan være mye glede i alle tingene som en husmor gjør og jeg støtter ts.

Hvis jeg økonomisk hadde valget mellom å ha to jobber og studere på si for å "gjøre karriere" og "realisere seg selv"....med stress og tidsklemma og slitenhet og annet fa**skap....så vet jeg hva jeg hadde valgt. :)

husmor.jpg

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 11
Skrevet

Akkurat nå KUNNE jeg tenkt meg å vært husmor på heltid . Det er nok å ta tak i ; bake , rydde vaske og sortere . Strikke og gjøre annet håndarbeid , lage all mat fra grunnen av og dekke fint bord hver eneste dag kjæresten kommer hjem fra jobb . + ha masse tid til å trene :)

Tjener dårlig der jeg er , og er generelt litt sliten og lei , så skulle gjerne latt kjæresten forsørge meg :)

Så hvorfor gjør du ikke det da? :)

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er IKKE en fulltidsjobb ;) Vi andre klarer faktisk å gjøre akkurat samme tingene på fritiden, ETTER 8 timers arbeidsdag og pendling fra og til jobb...

Jeg kunne ikke tenke meg å være hjemmeævrende. Det er en fullstendig meningsløs tilværelse. Jeg ville følt meg unyttig og ubrukelig. Voksne mennesker skal ta vare på seg selv. Ikke leve av andre. Om man er hjemmeværende gjør man seg avhengig av en mann... Både nå, og i fremtiden, ettersom man ikke tjener penger man kan spare opp, man tjener ikke pensjonspoeng, og man blir mer og mer utdatert i forhold til arbeidslivet, så om forholdet går dukken og man ikke lenger har en mann til å forsørge en, vil en slite mer med å få jobb.

Så du vasker vinduene 2 ganger i uken, og steller og styrer hver dag til det er så rent at du kan spise middag på gulvet? Tviler ;)

• Liker 13
Skrevet

Så du vasker vinduene 2 ganger i uken, og steller og styrer hver dag til det er så rent at du kan spise middag på gulvet? Tviler ;)

Det er da virkelig helt unødvendig. Hva er vitsen? For en meningsløs tilværelse.

Anonym poster: 721c3e285b98e4b92e66d86f7c897440

• Liker 17
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. HVORFOR i alle dager skulle jeg gjort det? Om DU gjør det, hvorfor? Det kan umulig være fordi vinduene er så skitne at de trenger vaskes 2 ganger i uken. I såfall, hva gjør naboene rundt omkring som faktisk jobber? Og hvorfor i alle dager skal gulvet ditt være så rent at du kan spise av det? Har du ikke middagstallerkener?

Om du bruker tiden din til slikt, bruker du den til tull. Ja, rett og slett. Da er det ikke det at husmorrollen er en fulltidsjobb. Da er det at DU velger å kaste bort tiden din. Det er IKKE en jobb når det er noe som er helt unødvendig å gjøres. Da er det noe du gjør helt frivillig, og siden det ikke er noe som er nødvendig, forhåpentligvis fordi du synes det er kjekt (uten at jeg kan fatte hvordan...)

• Liker 17
Skrevet

Det er da virkelig helt unødvendig. Hva er vitsen? For en meningsløs tilværelse.

Anonym poster: 721c3e285b98e4b92e66d86f7c897440

Ser at det ikke er samme AB som jeg siterte, men for meg er det ikke meningsløst å ha det rent og pent. Og i tillegg til humøret på denne AB, som garantert ikke er det samme som mitt etter at det er rent og pent, så er det vinn/vinn i forhold til samboer ;)

• Liker 4
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. HVORFOR i alle dager skulle jeg gjort det? Om DU gjør det, hvorfor? Det kan umulig være fordi vinduene er så skitne at de trenger vaskes 2 ganger i uken. I såfall, hva gjør naboene rundt omkring som faktisk jobber? Og hvorfor i alle dager skal gulvet ditt være så rent at du kan spise av det? Har du ikke middagstallerkener?

Om du bruker tiden din til slikt, bruker du den til tull. Ja, rett og slett. Da er det ikke det at husmorrollen er en fulltidsjobb. Da er det at DU velger å kaste bort tiden din. Det er IKKE en jobb når det er noe som er helt unødvendig å gjøres. Da er det noe du gjør helt frivillig, og siden det ikke er noe som er nødvendig, forhåpentligvis fordi du synes det er kjekt (uten at jeg kan fatte hvordan...)

Jøss. Humøret var bedritent allerede :klo:

• Liker 5
Skrevet

Det er det vel virkelig fåtallet som gjør?

Da min mor var hjemmeværende på åttitallet gjorde hun iallefall ikke det, og jeg er hundre prosent sikker på at samme hvor hjemmeværende jeg ender opp med å bli kommer jeg aldri til å vaske vindu to ganger i uka...

• Liker 4
Skrevet

Ser at det ikke er samme AB som jeg siterte, men for meg er det ikke meningsløst å ha det rent og pent. Og i tillegg til humøret på denne AB, som garantert ikke er det samme som mitt etter at det er rent og pent, så er det vinn/vinn i forhold til samboer ;)

Nei, jeg liker også å ha det rent og pent. Og det har jeg også. For jeg klarer nemlig å holde det rent og pent i tillegg til å være i full jobb ;) Det tar meg maks en halvtime å støvsuge, tørke støv, vaske alle gulvene, og vaske badet. Hvordan du klarer bruke hele dagen på slikt er en gåte. Så selv om du av en eller annen grunn skulle føle behov for å gjøre dette hver dag, lurer jeg på hvorfor du bruker hele dagen på det?

Og sunn mat? Det lager jeg fra bunnen av hver dag, igjen etter jobb...

• Liker 6
Skrevet

Det eneste jeg kan se som negativt med å være husmor, er at mannen ender opp med å bli hjelpeløs. Nok av dem som har krepert foran brødboksen fordi konen har laget mat og ordnet for dem hele livet.

• Liker 9
Skrevet

Nei, jeg liker også å ha det rent og pent. Og det har jeg også. For jeg klarer nemlig å holde det rent og pent i tillegg til å være i full jobb ;) Det tar meg maks en halvtime å støvsuge, tørke støv, vaske alle gulvene, og vaske badet. Hvordan du klarer bruke hele dagen på slikt er en gåte. Så selv om du av en eller annen grunn skulle føle behov for å gjøre dette hver dag, lurer jeg på hvorfor du bruker hele dagen på det?

Og sunn mat? Det lager jeg fra bunnen av hver dag, igjen etter jobb...

Aldri i verden. Det kalles kattevask.

• Liker 20
Skrevet

Det er det vel virkelig fåtallet som gjør?

Ja det er det, men ts liker det og det er da helt ok for henne? For meg også. :)
  • Liker 6
Skrevet

Aldri i verden. Det kalles kattevask.

Det kalles effektivitet ;) At DU liker å somle omkring og synge og tøyse er en ting, jeg får tingene gjort. Støvsuge 150 kvm gulv: tar stoler opp på bord og løfter ting unna vei først, det tar et par minutter. Støvsuge alle gulv? 10 minutter. Vask omtrent det samme. Putter vaskemiddel i do før jeg begynner hele vasken, tar virkelig ikke mer enn et par minutter å skrubbe doen etterpå. Og dusjen? Der bruker jeg svamp og skrubb, tar faktisk ikke mer enn en fem minutters tid.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...