Herr Langbein Skrevet 7. november 2012 #41 Skrevet 7. november 2012 (endret) Dette er et av de områdene som jeg stritter imot likestillingen på. Jeg ønsker å spandere. Det er en av de kjønnsforskjellene som skaper det spenningsrommet hvor søte toner ofte oppstår. (edit: Og det handler ikke om å vise vilje eller evne til å ta vare på henne, mer et lite bukk til kurtisetradisjoner som (jeg synes) hører med i kulturen) Hvis det gjelder noe lite som en kopp kaffe, så insisterer jeg. Hvis hun protesterer for hardt, så er det første lille indikasjon på at vi ikke er helt kompatible. Hvis det er noe litt større, så insisterer jeg ikke for hardt; da blir det lett til at hun føler det som at det oppstår et kreditor/debitor-forhold, hvor hun skylder noe tilbake, eller at jeg forventer noe tilbake. Det er klart; jeg setter pris på at hun tilbyr å betale selv. Og etter en 4-5 møter så insisterer jeg mindre. Endret 7. november 2012 av Herr Langbein 3
lalaB Skrevet 7. november 2012 #42 Skrevet 7. november 2012 Jeg syns det er greit å betale for meg selv jeg, det handler litt om selvstendighet fra min side, men jeg syns jo det er koselig om han tilbyr. Og om han insisterer så nekter han ikke. Men å KREVE å bli spandert på, det syns jeg er en ekkel holdning! (uansett hvem som har bedt med ut, har du sagt ja til en middag så har du sagt ja til å betale for den også)
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #43 Skrevet 7. november 2012 Haha AB, høres ut som en dame som ønsker et liv hvor hun får den økonomiske sikkerheten så hun kan være arbeidsløs og henge cafe med venninnene sine 24/7, mens mannen jobber hardt. Anonym poster: 2180f3b75c502a5574de5c4419e7b4a8 MMh, nei. Fant til din informasjon min utkårede når han var arbeidsledig, og forsørget han en periode. Jeg taler bare med forskning jeg har lest flere ganger, at kvinner vil ha sikkerhet. Man trenger heller ikke mye penger for den sikkerheten. Anonym poster: cf93bd8de7282986b0c268d5ad004a7f
Facepainter Skrevet 7. november 2012 #44 Skrevet 7. november 2012 Du har sikkert råd til iPhone, ferier og uteliv, så hvorfor ikke slå på stortromma og betale din del?
lalaB Skrevet 7. november 2012 #45 Skrevet 7. november 2012 MMh, nei. Fant til din informasjon min utkårede når han var arbeidsledig, og forsørget han en periode. Jeg taler bare med forskning jeg har lest flere ganger, at kvinner vil ha sikkerhet. Man trenger heller ikke mye penger for den sikkerheten. Anonym poster: cf93bd8de7282986b0c268d5ad004a7f At en mann spanderer på date sier ingenting om hans evne til å gi kvinnen sikkerhet.
Harlequin Skrevet 7. november 2012 #46 Skrevet 7. november 2012 Jeg vil uansett insistere på å betale selv, men det er jo alltids hyggelig at han spør
Steinar40 Skrevet 7. november 2012 #47 Skrevet 7. november 2012 At en mann spanderer på date sier ingenting om hans evne til å gi kvinnen sikkerhet. Nei, men hindrer det kvinner i å innbille seg at det gjør det?
Genesis Skrevet 7. november 2012 #48 Skrevet 7. november 2012 Kanskje jeg er litt gammeldags, men er første date på cafe, og vi bare skal ha en kaffe så stusser jeg litt hvis han ikke spanderer. Men er det middag, så tilbyr jeg meg å betale for meg selv. Men det jeg er mest vant til er at vi bytter på hvem som spanderer. Men hvorfor? Det er snakk om en kopp kaffe som koster 30 kroner. Hvorfor er det koslig å slippe å betale 30 kroner selv? Jeg begriper det ikke, det er jo en totalt ubetydelig sum! Har jeg småpenger og kontantbeløp som passer til regningen betaler jeg. Hvis omvendt forventer jeg at hun trår til. Dessuten synes jeg ikke hvem som "inviterer" spiller noen rolle for hvem som skal betale. En date skal være et møte mellom to mennesker som ønsker å bli bedre kjent, ikke en forestilling hvor den inviterende part må "bevise" noe i form av evne til å betale kafferegningen eller andre ting.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #49 Skrevet 7. november 2012 Du har sikkert råd til iPhone, ferier og uteliv, så hvorfor ikke slå på stortromma og betale din del? Oi oi, noen letter ikke på lokket.. Anonym poster: 81ee7644ac6e9d40d27acd994c10084f
lalaB Skrevet 7. november 2012 #50 Skrevet 7. november 2012 Nei, men hindrer det kvinner i å innbille seg at det gjør det? Da er det jo samme f... hva mannen gjør da, om kvinnen bare skal innbille seg alt mulig - med argumenter tatt fra løse lufta..
momo Skrevet 7. november 2012 #51 Skrevet 7. november 2012 Men hvorfor? Det er snakk om en kopp kaffe som koster 30 kroner. Hvorfor er det koslig å slippe å betale 30 kroner selv? Jeg begriper det ikke, det er jo en totalt ubetydelig sum! Har jeg småpenger og kontantbeløp som passer til regningen betaler jeg. Hvis omvendt forventer jeg at hun trår til. Dessuten synes jeg ikke hvem som "inviterer" spiller noen rolle for hvem som skal betale. En date skal være et møte mellom to mennesker som ønsker å bli bedre kjent, ikke en forestilling hvor den inviterende part må "bevise" noe i form av evne til å betale kafferegningen eller andre ting. Sefølgelig kan jeg betale 30 kr som kaffekoppen koster, også 60 kr så eg spanderer hans også. Men tror nok det bare går litt på den gammeldagse at jeg synes mannen skal tilby seg å betale. Og jeg vil vel lure litt på hvor gjerrig han er hvis han ikke kan spandere en kopp kaffe på meg. Men er det middag så tilbyr jeg meg og betale for meg selv. Jeg synes jo faktisk det skal være sånn at vi bytter på å betale, og at det skal bli ganske likt. Jeg er og kanskje litt påvirket av at jeg har datet eller vært kjærste med veldig gjerrige menn. 2
Gjest Katten. Skrevet 7. november 2012 #52 Skrevet 7. november 2012 ... når jenta krever å bli spandert på, også forventer hun at man vil møte henne igjen?! FAIL! 4
Genesis Skrevet 7. november 2012 #53 Skrevet 7. november 2012 Sefølgelig kan jeg betale 30 kr som kaffekoppen koster, også 60 kr så eg spanderer hans også. Men tror nok det bare går litt på den gammeldagse at jeg synes mannen skal tilby seg å betale. Og jeg vil vel lure litt på hvor gjerrig han er hvis han ikke kan spandere en kopp kaffe på meg. Men er det middag så tilbyr jeg meg og betale for meg selv. Jeg synes jo faktisk det skal være sånn at vi bytter på å betale, og at det skal bli ganske likt. Jeg er og kanskje litt påvirket av at jeg har datet eller vært kjærste med veldig gjerrige menn. Og jeg hadde lurt på hvor ufattelig gjerrig DU var, som ikke ville betale din egen kopp kaffe som DU drakk! Det er vel per definisjon mer gjerrig å snylte enn å betale utelukkende for sitt eget konsum. Eller er det å være spandabel utelukkende en dyd for menn? Hadde du vært like komfortabel med en mann som forventet at du tok deg av alt husarbeidet i kraft av å være gammeldags?
Steinar40 Skrevet 7. november 2012 #54 Skrevet 7. november 2012 Da er det jo samme f... hva mannen gjør da, om kvinnen bare skal innbille seg alt mulig - med argumenter tatt fra løse lufta.. hehe Ja, det kan du godt si. Hvorfor tror du komplimenter alltid har fungert på kvinner? Og da er det som regel sånn at jo mer smør på flesket desto effektivere virker det.
Hapa Skrevet 7. november 2012 #55 Skrevet 7. november 2012 Sefølgelig kan jeg betale 30 kr som kaffekoppen koster, også 60 kr så eg spanderer hans også. Men tror nok det bare går litt på den gammeldagse at jeg synes mannen skal tilby seg å betale. Og jeg vil vel lure litt på hvor gjerrig han er hvis han ikke kan spandere en kopp kaffe på meg. Men er det middag så tilbyr jeg meg og betale for meg selv. Jeg synes jo faktisk det skal være sånn at vi bytter på å betale, og at det skal bli ganske likt. Jeg er og kanskje litt påvirket av at jeg har datet eller vært kjærste med veldig gjerrige menn. Dette har for min del ingen ting å si hvor mye det er snakk om. 30, 60 eller 300 kroner har ingen ting å si reint økonomisk for min del, det er snakk om noen kvinners holdninger jeg reagerer på. De skal ha og ha uten å gi en dritt tilbake...
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 7. november 2012 #56 Skrevet 7. november 2012 Og jeg hadde lurt på hvor ufattelig gjerrig DU var, som ikke ville betale din egen kopp kaffe som DU drakk! Det er vel per definisjon mer gjerrig å snylte enn å betale utelukkende for sitt eget konsum. Eller er det å være spandabel utelukkende en dyd for menn? Hadde du vært like komfortabel med en mann som forventet at du tok deg av alt husarbeidet i kraft av å være gammeldags? MIn erfaring er at mannfolk ofte tilbyr seg å betale, spesielt hvis det er de som har bedt med meg ut. De gangene jeg ar vært på date, har i hvert fall ikke dette vært et tema engang. Så mange menn er nok like gammeldagse sånn sett. Jeg har egne penger og trenger ikke å bli tatt vare på, men det er ikke så viktg for meg å vise dette, at jeg vil nekte noen å spandere en kopp kaffe på meg. Gir han uttrykk for at han ønsker at jeg betaler selv, så gjør jeg selvsagt det.
momo Skrevet 7. november 2012 #57 Skrevet 7. november 2012 Og jeg hadde lurt på hvor ufattelig gjerrig DU var, som ikke ville betale din egen kopp kaffe som DU drakk! Det er vel per definisjon mer gjerrig å snylte enn å betale utelukkende for sitt eget konsum. Eller er det å være spandabel utelukkende en dyd for menn? Hadde du vært like komfortabel med en mann som forventet at du tok deg av alt husarbeidet i kraft av å være gammeldags? Tilbyr ikke han seg å betale kaffen min, så betaler jeg sefølgelig selv. Og jeg mener ikke at en mann skal betale mer enn kvinnen. Du kan bare spørre mine ex`r, der har jeg betalt mer enn de. Er vel kanskje den jeg er litt preget av, og redd for at skal gjenta seg. Skal en mann forvente at jeg tar alt husarbeid, så får han også forsørge meg da, skal vi være gammeldagse. Da er det vel kanskje bedre at jeg jobber, og bidrar bra til husholdningen, så kan vi dele på husarbeidet. 1
momo Skrevet 7. november 2012 #58 Skrevet 7. november 2012 Dette har for min del ingen ting å si hvor mye det er snakk om. 30, 60 eller 300 kroner har ingen ting å si reint økonomisk for min del, det er snakk om noen kvinners holdninger jeg reagerer på. De skal ha og ha uten å gi en dritt tilbake... Og hvor leser du i mitt innlegg, at jeg skal bare ha og ha, ikke gi en dritt tilbake? Jeg skrev at jeg liker at vi bytter på å betale sånn så det blir likt. 1
Genesis Skrevet 7. november 2012 #59 Skrevet 7. november 2012 MIn erfaring er at mannfolk ofte tilbyr seg å betale, spesielt hvis det er de som har bedt med meg ut. De gangene jeg ar vært på date, har i hvert fall ikke dette vært et tema engang. Så mange menn er nok like gammeldagse sånn sett. Jeg har egne penger og trenger ikke å bli tatt vare på, men det er ikke så viktg for meg å vise dette, at jeg vil nekte noen å spandere en kopp kaffe på meg. Gir han uttrykk for at han ønsker at jeg betaler selv, så gjør jeg selvsagt det. det er ikke selve tranasaksjonen jeg ser noe problem med, det er holdningen om at menn er gjerrige hvis de ikke betaler. Og at slike holdninger frontes av kinner som samtidig er for kvotering og ønsker deling av husarbeidet. Det er et problem for likestillingsNorge at kvinners holdninger ikke er tilpasset den nye virkeligheten vi lever i. 2
Gjest Oblivion Skrevet 7. november 2012 #60 Skrevet 7. november 2012 (endret) Når jeg går ut så har jeg penger nok på meg, om jeg har tenkt å bruke penger. Er sånn som alltid har med meg skjerf og hansker, går i sko jeg ikke blir sliten av og jeg "låner" ikke sigg -liker nok å føle meg fri og uavhengig. Og da er det ikke alltid lett å være kvinne! Å bli spandert på er en "kamp" jeg har tatt mange ganger -kanskje spesiellt på fylla, ute på byen. Menn som flørter prøver å spandere, uten unntak. Men merk forskjellen -noen menn liker å spandere av en slags gammeldags "jeg tar vare på jenta mi som jeg er så glad i", ofte tar de samme menneskene godt vare på venner og familie også. Og selv om de lever trygge eller mer ustabile liv så vil du merke en indre ro hos disse mannfolka. Jeg velger å svelge noe av min stolthet, over å ville være uavhengig, ovenfor de menneskene jeg møter på min vei som ønsker meg godt. Uansett om det er nye bekjente, venner, eller jeg er i et forhold. Jeg spanderer jo også, når jeg har litt ekstra og sitter sammen med noen jeg liker å tilbringe tid med. Det er ikke så mye dette med likestilling for meg, det handler mer å være "self sufficient", ønsket om å kunne bevege meg fritt som menneske, ikke bare kvinne. Mitt perspektiv er tydeligvis helt forskjellig fra ditt, så da fikk jeg lyst til å spørre litt jeg. Tenker du "åh, det er så digg at jeg er jente, jeg slipper å bruke mine egne penger, alle gutta spanderer jo" eller er du mer "jeg er uskyldig/svak, jeg trenger en sterk/trygg mann til å ta vare på meg, jeg klarer det ikke selv" -begge deler? Ingen av dem? For meg så synes jeg det er viktigere å stå på mine egne ben. Jeg vil heller være en katt enn en prinsesse -skjønner du den? Det høres så trist ut at du forventer at andre mennesker må gi deg noe, kjøpe deg for at du skal reagere og tiltrekkes. Gleden av å gi forsvinner når den er forventet og føles som et press. Begynner du å betale litt for deg selv så vil du føle deg bedre, gutta vil like deg mer. Denne gutten så prinsessenykkene dine -du må finne deg selv litt mer før du får en sånne som ham på kroken. Endret 7. november 2012 av Oblivion 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå