Gå til innhold

NAV - good or bad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan folk flest opplever dette, etter å ha hørt utrolig mye dritt om NAV- om hvor trege de er, papirer de roter bort, dårlig behandling av "brukere", feil de gjør etc.

Du som har hatt noesomhelst med NAV å gjøre, samme om det er dagpenger, kontantstøtte, sykepenger, uføretrygd eller foreldrepenger - U NAME it!

Hvordan er din erfaring med NAV generelt - good or bad?

Anonym poster: 5dea51290607d859e31c5a61a0e79599

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har truffet mange hyggelige ansatte, men systemet er litt for firkantet. Samlet vurdering: dårlig.

• Liker 2
Skrevet

Min første gang på NAV nå i forbindelse med sykemelding i svangerskap og søknad om foreldrepenger, og jeg forstår folks frustrasjon!! Elendig behandling, ingen hjelp å få, treige og ja, roter bort papirer og surrer masse.. Ikke mye positivt å si om min erfaring hittil - bortsett fra NAV chatten - Det er det eneste jeg kan skryte av hittil. Min opplevelse da!

Skrevet

De som har vanskeligheter med å skaffe inntekt får hjelp til å klare seg. Jeg skjønner ikke hvordan i alle dager dette kan være "bad"!

• Liker 12
Skrevet

De som har vanskeligheter med å skaffe inntekt får hjelp til å klare seg. Jeg skjønner ikke hvordan i alle dager dette kan være "bad"!

Jeg mener absolutt ikke det at man får hjelp osv - men selve prosessen - og opplevelsen av den.

Det at folk får hjelp til å klare seg er en helt annen diskusjon.

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg har faktisk møtt bare hjelpsomme folk. :) men... De er trege. Man mååå spørre etter status på søknader og slikt. Søknaden min om AAP lå på det lokale navnontoret i tre uker mens jeg trodde den ble behandlet. Men da jeg ringte fikk jeg vite at de ikke hadde sett på den enda siden de hadde det så travelt. Men fikk avtalt møte 14 dager etterpå og da kunne den endelig behandles. Skal ringe i morgen og høre hvor langt den har kommet i systemet. Men nå har jeg heldigvis dagpenger i mellomtiden så jeg trenger ikke bekymre meg for akkurat det. Men stakkars de som må få sosialhjelp i denne vente perioden. Der har jeg hørt mye flere dårlige historier.

Min erfaring: bra men treg og firkantet. (foreløpig)

• Liker 1
Skrevet

Det er jo fantastisk at vi har det så godt her i Norge at vi får hjelp når vi trenger det, hjelp til jobb og inntekt osv - men spørsmålet var jo ikke om det er bra eller dårlig at vi har NAV i utgangspunktet, heller om hvilke erfaringer man har med NAV, sånn i forhold til om de har gjort jobben sin eller ikke..

Personlig så synes jeg de kan gjøre en bedre jobb.

• Liker 1
Skrevet

Må det være så svarthvit?

Mitt inntrykk er at de fleste har fått for seg at man kan motta penger samme dag man søker om støtte fra NAV

og får en voldsom bakoversveis når det aller meste tar 3 - 6 uker.

Når jeg hører folk omtale saksbehandlerene sine på en negativ måte - er det ofte fordi saksbehandleren har formidlet et budskap de ikke forstår/sier seg enig i/synes er rettferdig.

Og enkelte folk virker som de har samme holdning til saksbehandlere som de har til servitører. At de som bruker kan være så lite hyggelig og frekk de bare vil - og den ansatte må være imøtekommende og hyggelig uansett hvordan han eller hun blir snakket til.

• Liker 14
Skrevet

Jeg har fått den hjelpen jeg trenger.

Skrevet

Har også positive erfaringer med NAV. Nå har jeg ikke erfaring med noe annet enn foreldrepenger, men da var de i det minste hyggelige og hjelpsomme :)

Syns det er så lavmål med de som snakker dritt om NAV på Facebook..

• Liker 1
Skrevet

Ja, der er NAV og velferdssystemet vårt så utrolig fint, sett i teorien. Problemet er at det ofte ikke fungerer, og er man i en vanskelig situasjon pga. arbeidsledighet, sykdom eller annet, er det et utrolig tungt system å skulle forholde seg til. Vi er HELDIGE som har de mulighetene vi har i Norge, men samtidig betyr ikke det at vi ikke bør strekke oss etter å få det bedre. Om man får det man har krav på og trenger, kommer anpå hvilken saksbehandler man får, og det er kjipt.

Anonym poster: 9a6a7e3f26366306ef58ea25bc1b52f6

• Liker 4
Skrevet

Ja, der er NAV og velferdssystemet vårt så utrolig fint, sett i teorien. Problemet er at det ofte ikke fungerer, og er man i en vanskelig situasjon pga. arbeidsledighet, sykdom eller annet, er det et utrolig tungt system å skulle forholde seg til. Vi er HELDIGE som har de mulighetene vi har i Norge, men samtidig betyr ikke det at vi ikke bør strekke oss etter å få det bedre. Om man får det man har krav på og trenger, kommer anpå hvilken saksbehandler man får, og det er kjipt.

Anonym poster: 9a6a7e3f26366306ef58ea25bc1b52f6

Nettopp!

• Liker 1
Skrevet

Har opplevd kjempe mye bra med nav. De hjalp meg med å finne en jobb da jeg var 17 og uerfaren og dropout fra skolen. De ville hjelpe meg å finne ut hvorfor jeg ikke trivdes og ikke fikk til på skolen, så de henviste meg videre til å utrede for ADHD, noe som det viste seg at jeg hadde! Det har vært flinke og hjelpsomme ansatte, som har gitt meg all den informasjonen om hva jeg hadde rett til da jeg ble gravid.

Anonym poster: b36834326b45fefa64167ad2bde4ecbb

• Liker 1
Skrevet

Mitt inntrykk er at de fleste har fått for seg at man kan motta penger samme dag man søker om støtte fra NAV

Når jeg hører folk omtale saksbehandlerene sine på en negativ måte - er det ofte fordi saksbehandleren har formidlet et budskap de ikke forstår/sier seg enig i/synes er rettferdig.

Og enkelte folk virker som de har samme holdning til saksbehandlere som de har til servitører. At de som bruker kan være så lite hyggelig og frekk de bare vil - og den ansatte må være imøtekommende og hyggelig uansett hvordan han eller hun blir snakket til.

Jeg har aldri hørt om noen som har denne holdningen til NAV, selv om det helt sikkert er mange som har den!

De jeg vet om som har negative erfaringer, har faktisk gode grunner til å være misfornøyde.

Når man søker om div. Ting som for eksempel foreldrepenger, og NAV gjentatte ganger "roter" bort papirene eller stadig legger søknaden nederst i bunken og "venter" med å behandle fordi de synes det var så komplisert (innrømmer selv å ha gjort dette) slik at foreldrepengene ikke kommer før 4 måneder etter permisjonen har startet, da er det vel på sin plass å bli lettere irritert. Man trenger faktisk penger for å overleve!

• Liker 3
Skrevet

Alt i alt synes jeg nav er bra. Det eneste jeg ikke likte var at den ene saksbehandleren sa til meg at jeg hadde "flink pike syndrom". Hallo! Jeg ble sjuk av alkoholforgiftning!( såvidt jeg vet ihvertfall. Var frisk den ene dagen og syk den andre). Dessuten er det legens jobb, ikke din å diagnotisere meg!

Men alt i alt bra :-)

• Liker 1
Gjest HunterLady
Skrevet

Systemet de bruker suger.

Men selve tiltaket er helt fantastisk, og vi skal være glad for denne velferdsordningen.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer vel veldig Ann på hvordan brukeren er også da! Ikke alltid det er en vei det gjøres feil.. Jeg har bare hatt gode opplevelser, men en dårlig da jeg søkte om depositumstøtte. Det kunne jeg ikke få, fordi jeg er etnisk norsk.. Altså, hæ?

Skrevet (endret)

Det trenger nødvendigvis ikke ta så lang tid heller.. Jeg søkte "krisestønad" fredag, og pengene var inne mandag..

De visste at det ikke var full krise, men fordi jeg ikke ville få lønn på en måned, og jeg ville gå dypt i minus ettersom samboer er student uten jobb, og den gang lite på sparekonto, fikk jeg innvilget dette.

Endret av adele.bethune
Skrevet

Min erfaring med NAV er både som arbeidsgiver og arbeidstaker. Og jeg må si det er mye rart jeg har opplevd.

De fleste som jobber i NAV er utrolig hjelpsomme og imøtekommende. Men de har et altfor omfattende regelverk å forholde seg til. Noen kan reglene ut og inn (kommer du i kontakt med en sånn får du ingen problem!) andre har problemer med å vite hva de skal gjøre og hvordan de skal gjøre det...

Det er MYE roting med papirer som blir borte underveis, og spesielt sykemeldinger som de skylder på arb.giver ikke har sendt (noe man har bevis på og kan fremlegge dette..)

Jeg selv har nå vært syk i over 2år og har fått innvilget AAP. Etter jeg fikk EN saksbebandler å forholde meg til, har det ikke vært noe problem. Alt flyter og jeg kan forholde meg til hva en person sier og ikke minst kan, istedet for titalls som sier forskjellige ting..

Når jeg leser i avisen om NAV, gjerne da negativt, kan jeg uten vansker relatere til ting jeg også har opplevd.. Det er ikke utengrunn NAV får så mye pes.

Anonym poster: d08cf3f723853fbfb2be23a582bf383f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...