Gå til innhold

6 mnd gammel baby i barnehage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å putte en 6 mnd gammel baby i barnehage? Jeg må begynne på skole til høsten fordi skolefristen på 5 år går ut da.

Hva tror dere er det beste for babyen? Vi lurer på om faren til barnet kan ta ut pappapermisjon de siste 6 månedene istedet for meg da jeg skal begynne på skolen.

Noen tips eller råd?

Anonym poster: 42a5ef534c182fc09bc1d7e591d7e177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det vært meg og min familie hadde far tatt permisjon fra 6 mnd.

Ikke noe problem å gi far de ukene, og om dere allerede har søkt/er i permisjon, så går det an å søke om endringer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En baby har ingenting å gjøre i en barnehage iallefall!

Anonym poster: 42894ea8c9c0fa52246e58d1ae2cbdd0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor trenger kun å ta ut 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel. Far kan fint ta resten.

En 6 mnd. baby har ingenting i barnehage å gjøre.

Anonym poster: 8b27f0536e05f48f39bc4e806898d2e4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noko å lure på? Far kan óg ta permisjon, ja. Sjølvsagt er det betre for babyen å vera heime med far enn å vera i barnehage. Trur ikkje du finner barnehage som tek i mot så små ungar heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kun i spesielle tilfeller man får plassere et barn i barnehage så tidlig. I min barnehage har det skjedd, men da har det blitt plassert av barnevernet, på særskilt grunnlag.

Så her tror jeg nok dere må løse det med permisjon. Som noen andre sier; et så lite barn har ikke noe i en barnehage å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Pappaen kan ta ut alt utenom de 3+6 første ukene, så ingen problem å overlate det til han.

En så liten baby har i gen ting i bhg å gjøre hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil jo gjøre det som er best for babyen. Og jeg må nesten begynne på skole til høsten siden denne fristen går ut. Det beste er at jeg blir ferdig med utdanningen så fort som mulig også slik at jeg får inntekt igjen.

Dette er første barnet vårt så vi har egentlig ingen anelse om hvordan det ville vært for han å begynne i barnehagen når han er så liten, eller om det i det hele tatt går an (mener å ha sett på noen barnehager at det står fra 0-6 år).

Anonym poster: 42a5ef534c182fc09bc1d7e591d7e177

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Vi vil jo gjøre det som er best for babyen. Og jeg må nesten begynne på skole til høsten siden denne fristen går ut. Det beste er at jeg blir ferdig med utdanningen så fort som mulig også slik at jeg får inntekt igjen.

Dette er første barnet vårt så vi har egentlig ingen anelse om hvordan det ville vært for han å begynne i barnehagen når han er så liten, eller om det i det hele tatt går an (mener å ha sett på noen barnehager at det står fra 0-6 år).

Anonym poster: 42a5ef534c182fc09bc1d7e591d7e177

Det beste for barnet deres da, er jo å være hjemme med pappaen sin.

Kan ikke se at bhg er et alternativ engang jeg, når pappaen kan være hjemme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil jo gjøre det som er best for babyen. Og jeg må nesten begynne på skole til høsten siden denne fristen går ut. Det beste er at jeg blir ferdig med utdanningen så fort som mulig også slik at jeg får inntekt igjen.

Dette er første barnet vårt så vi har egentlig ingen anelse om hvordan det ville vært for han å begynne i barnehagen når han er så liten, eller om det i det hele tatt går an (mener å ha sett på noen barnehager at det står fra 0-6 år).

Anonym poster: 42a5ef534c182fc09bc1d7e591d7e177

Eg skjøner at du vil gå på skule, men det er då ikkje noko problem at far tek permisjon. Veit du verkeleg ikkje perimisjonen er foreldrepermisjon, ikkje mammapermisjon? Eg spør ikkje for å vera frekk, eg skjøner berre ikkje problemstillinga... Kvifor vurderar du barnehage til ungen når faren kan ta permisjon?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Alle studentbarnehager i byen jeg bor tar imot barn fra 6 mnd. Jeg vil tro kanskje det er dette tilbudet TS da eventuelt vil benytte seg av, siden hun skal tilbake på skolebenken. Dersom far kan ta ut permisjon ville jeg tenke dette var et bedre alternativ, det må jo være koselig for faren også. Men jeg forstår at noen benytter seg av barnehage så tidlig når begge foreldre er studenter eller liknende (da har en jo gjerne korte dager i barnehagen også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange bhg som tar i mot så små barn. Kanskje noen studentbarnehager som det er nevnt her, men jeg ville aldri, aldri sent min 6mnd gamle datter/sønn i barnehagen. Det er ikke sjangs i havet for at personalet kan gi barnet den omsorgen og tryggheten barnet trenger når det er så lite. Jeg ville sett på absolutt alle muligheter først. Og er det pga økonomi at du eller ikke far kan være hjemme med barnet, så prøv ihvertfall å finn en dagmamma som ikke har så mange barn.

Hilsen en førskolelærer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foreslår at pappaen tar ut sin del av permisjonen, helt klart.

MEN: du spør om noen har erfaring med en baby på 6 mnd i barnehage? Den ene av våre tre begynte i barnehage da han var 8 mnd. Dette er noe år tilbake, og da var ikke permisjonstida så lang som den er i dag. Vi hadde ikke noe valg, og det gikk ganske bra. Først gikk han i halv plass, med to dager ene uka (man-tirs) og tre neste uka (ons-fre). Det ble bare tull, for han måtte ha ny tilvening hver eneste gang han kom i barnehagen, da var det en uke siden sist han hadde vært der. Etter at vi fikk full plass, ble det mye bedre for ham. Han var der nesten hver dag, men korte dager de dagene han egentlig ikke trengte å være der. Vi har to andre barn som har helt andre barnehage-erfaringer, den eldste startet ikke opp i barnehage før hun var fem år.

Anonym poster: 0ebc1c9848cc07703ddbba10f29c3174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de 5 årene går vekk stemmer ikke. Du får skolepermisjon og kan få forlenget skolerett. Det fikk jeg, 2 år ekstra. Jeg ville undersøkt mulighetene for dette, jeg. For tiden hjemme med en baby er verdifull det første året. Kan far steppe inn er det også en løsning. Bhg er.. et veldig dårlig alternativ i mine øyne.

Anonym poster: 24f5ed65388f7e1bf6b1b12b474ee3bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skjøner at du vil gå på skule, men det er då ikkje noko problem at far tek permisjon. Veit du verkeleg ikkje perimisjonen er foreldrepermisjon, ikkje mammapermisjon? Eg spør ikkje for å vera frekk, eg skjøner berre ikkje problemstillinga... Kvifor vurderar du barnehage til ungen når faren kan ta permisjon?

Fordi han ikke vet om det er greit at han blir borte fra jobben så lenge. Han er overarbeidet og er redd for at arbeidsgiver ikke vil like det. Ja, han har kanskje rett på det, men er redd for at de kanskje i verstefall sparker han. Selvfølgelig vil de ikke si det er på grunnlag av at han har vært i permisjon, men de vil kanskje prøve å finne andre grunner. Han tror hvertfall ikke det vil være så veldig populært å være borte fra jobben så lenge.

Anonym poster: 42a5ef534c182fc09bc1d7e591d7e177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi han ikke vet om det er greit at han blir borte fra jobben så lenge. Han er overarbeidet og er redd for at arbeidsgiver ikke vil like det. Ja, han har kanskje rett på det, men er redd for at de kanskje i verstefall sparker han. Selvfølgelig vil de ikke si det er på grunnlag av at han har vært i permisjon, men de vil kanskje prøve å finne andre grunner. Han tror hvertfall ikke det vil være så veldig populært å være borte fra jobben så lenge.

Anonym poster: 42a5ef534c182fc09bc1d7e591d7e177

Kva om situasjonen var motsatt? Ville du sendt ungen i barnehage fordi du trudde sjefen ikkje ville like at du tok permisjon? Merkeleg korleis dette alltid er eit problem for far, men aldri for mor ;)

Fedre har like stor rett på permisjon som mødre. Møter han problemer på jobben pga dette, må han ta det opp i fagforeininga.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for en pudding av en far...

Anonym poster: 8b27f0536e05f48f39bc4e806898d2e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han ikke vet om det er greit at han blir borte fra jobben så lenge. Han er overarbeidet og er redd for at arbeidsgiver ikke vil like det. Ja, han har kanskje rett på det, men er redd for at de kanskje i verstefall sparker han. Selvfølgelig vil de ikke si det er på grunnlag av at han har vært i permisjon, men de vil kanskje prøve å finne andre grunner. Han tror hvertfall ikke det vil være så veldig populært å være borte fra jobben så lenge.

Anonym poster: 42a5ef534c182fc09bc1d7e591d7e177

Nei vet du hva, nå ble jeg provosert! Det er snakk om hans barn, han må ha baller nok til å gi beskjed og hoppe i det. Om ikke annet har han 6 mnd til å finne ny jobb ;)

Hva med sykebarndager som kommer, skal du ta alle disse også?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far skal ta permisjonen må dere søke om dette fra starten av. Det kan også være lurt å søke utsettelse (etter at dere har fått vedtaket), ellers forsvinner ukene mens du er hjemme. For å få utsettelse må du være i jobb eller student og far må ta 6 sammenhengende uker etter fødsel for å kunne utsette resten. Altså at han tar 6 uker etter dine obligatoriske 6 uker.

I terorien er altså barnet alene hjemme det første halve året. Men nav krever ikke at du står på eksamen med en slik løsning, så i praksis skulker du skolen. Hvis du har rett på foreldrestipend fra lånekassen så får du dette for den perioden far utsetter permisjonen, men aldri samtidig som han får foreldrepenger.

Du har fortsatt rett på engangstønad selv om far tar permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...