Gå til innhold

Får så få vakter - kan arbeidsgiver gjøre dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du nevner ikke noe om hvilken type studenter det er snakk om, hva du selv har av faglig kompetanse(bare at du ikke har begynt å studere) og hvilke arbeidsoppgaver som skal gjennomføres der du jobber. Jeg skjønner at det er kjipt å bli nedprioritert, men dersom du er ufaglært innen yrket så må jeg si jeg er positivt overrasket over at det velges fagfolk over lekmenn(hører stort sett om andre veien). Sier ikke at man ikke kan gjøre en knallgod jobb som ufaglært, missforstå meg rett, men er det noe den kommunale helsetjenesten de fleste stedene virkelig mangler så er det tilstrekkelig kompetanse til å yte forsvarlig helsehjelp.

Jeg er ufaglært, de som får vakter er også ufaglærte og studerer stort sett ting som ikke har relevans for jobb i helsevesenet. Hjelpepleiere blir også nedprioritert med samme begrunnelse.

Jobben går ut på å gi assistanse til beboere som bor i egne leiligheter, men ellers har bygget fasiliteter som et sykehjem.

Anonym poster: d70b4535509b1520990fd831c0d1b151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjefen din kan prioritere som h*n vil, så lenge du ikke har faste timer i kontrakt. Dette med at studentene blir prioritert er nok bare en unnskyldning. De fleste sjefer har et bevisst forhold til hvem de gir ekstravakter til, og det er sjeldent de sier det som det er, enten det er økonomisk eller personlig.

Det du kan lære til neste gang er at du i neste jobb prøver å sikre deg en stillingsprosent mens antallet vakter vs. interesserte ansatte er i din favør. Ikke vent til du får en ny sjef eller at det kommer en omstilling som gjør at de kutter ned på vakter. Det er alltid en risiko forbundet ved å være avhengig av penger som ikke kommer fra en fast stilling, og dessverre ser det ut til at du er et offer for den risikoen, TS.

Anonym poster: 56db8ffe73ed2cc1de45107f2c164a2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufaglært, de som får vakter er også ufaglærte og studerer stort sett ting som ikke har relevans for jobb i helsevesenet. Hjelpepleiere blir også nedprioritert med samme begrunnelse.

Anonym poster: d70b4535509b1520990fd831c0d1b151

Se der var jeg plutselig ikke like positivt overrasket lenger. Da er jeg fortsatt like trist når jeg tenker på fagligheten bak kommunal helsetjeneste som jeg var da jeg sto opp i morges=( Finn deg en ny jobb, det høres ikke ut som om det er et sted du vil jobbe når de prioriterer sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat det samme problemet :( Før sommerferien jobbet jeg nesten 100% som tilkallingsvikar mens etter sommeren med ny leder så jobber jeg der 1-2 ganger i uken, fordi hun prioriterer studenter som begynte å jobbe der etter sommeren, jeg har jobbet der i nesten 1 år. Og jeg er ikke den eneste, alle tilkallingsvikarene som begynte før sommeren klager over dette men blir ikke hørt, noen har sluttet der. Jeg har selv heldigvis fått vakter nå en annen plass og, gleder meg til jeg får meg en fast jobb en eller annen plass!

Anonym poster: 1486b38aeba53f9fd7bb4d6f438c30ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen din kan prioritere som h*n vil, så lenge du ikke har faste timer i kontrakt. Dette med at studentene blir prioritert er nok bare en unnskyldning. De fleste sjefer har et bevisst forhold til hvem de gir ekstravakter til, og det er sjeldent de sier det som det er, enten det er økonomisk eller personlig.

Anonym poster: 56db8ffe73ed2cc1de45107f2c164a2d

I det offentlige kan man ikke prioritere som man vil, man kan ikke ta utenforliggende hensyn.

I alle bedrifter kan man heller ikke bryte aml. kap 13.

Anonym poster: d70b4535509b1520990fd831c0d1b151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der var jeg plutselig ikke like positivt overrasket lenger. Da er jeg fortsatt like trist når jeg tenker på fagligheten bak kommunal helsetjeneste som jeg var da jeg sto opp i morges=( Finn deg en ny jobb, det høres ikke ut som om det er et sted du vil jobbe når de prioriterer sånn

Nei, det er nettopp det. Har allerede begynt å se etter ny jobb, men arbeidsmarkedet er ikke akkurat enkelt her.

Synes det er ganske drøyt at hun gir vakter til studenter istedet for til hjelpepleiere, sykepleiere og andre med relevant utdannelse.

Anonym poster: d70b4535509b1520990fd831c0d1b151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du ikke har en kontrakt som sier at du skal ha så så mange vakter i uka osv. så har du egentlig ikke så mye du kan gjøre, annet enn å si at du gjerne vil jobbe mer. Det er mange som er i din situasjon, inkludert meg, og som tilkallingshjelp er det vanskelig. Om du har mulighet, skaff deg en kontrakt som f.eks sier noe om sitllingsprosent, da du da står sterkere, selv om dte vanligvis er vanskelig å få som tillkallingshjelp.

På min jobb er det sånn at sjefen sier at de som jobber bra får jobbe mye, og de som ikke gjør det bra får jobbe mindre. Her er det salget som avgjør og innsatsen du setter inn, så dte blir kanskje ikke det samme, men jeg er ikke helt sikker på at det sjefen min gjør er helt greit heller. Det er ikke alltid like lett å holde salgstallene gode hver dag i en butikk.

Anonym poster: fb2b2f259147a845644d882c3d551d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min jobb er det sånn at sjefen sier at de som jobber bra får jobbe mye, og de som ikke gjør det bra får jobbe mindre. Her er det salget som avgjør og innsatsen du setter inn, så dte blir kanskje ikke det samme, men jeg er ikke helt sikker på at det sjefen min gjør er helt greit heller. Det er ikke alltid like lett å holde salgstallene gode hver dag i en butikk.

Anonym poster: fb2b2f259147a845644d882c3d551d0b

Men det er jo nettopp det, jeg og de andre som har blitt nedprioritert har fått høre fra tidligere sjef og mellomledere at vi gjør en veldig god jobb. Blant de som få vakter nå er det mange som ikke gjør jobben sin i det hele tatt, sniker seg unna og sitter på facebook i stedet.

Anonym poster: d70b4535509b1520990fd831c0d1b151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at dette er svært vanlig i mange private bedrifter, da unge er mye billigere i drift + at de færreste under 25 er organiserte og således ofte ikke vet hva de har krav på eller tør i kreve (i frykt for å miste den lille jobben de har), men i det offentlige? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...