Gå til innhold

Får så få vakter - kan arbeidsgiver gjøre dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som tilkallingsvikar i en bolig med service. Nå har vi fått ny sjef og hun sier at hun må prioritere studenter. Jeg studerer forløpig ikke, men har jobbet så mye jeg kan i denne jobben for jeg har ikke råd til å studere nå. Har sjefen lov til å gi prioritere studenter når jeg har jobbet der lenger? Noen som vet? :vetikke:

Anonym poster: d70b4535509b1520990fd831c0d1b151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, har kontrakt, men ikke faste vakter. Dette er i det kommunale helsevesenet.

Anonym poster: d70b4535509b1520990fd831c0d1b151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med arbeidsgiver og si du er misfornøyd. Det er vel bare positivt om du vil jobbe mer. Jeg for min del vil jobbe mindre, haha xD

Anonym poster: 3ab44ec105309cbeeaa3b802201d1d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun skal prioritere de med lengst ansennitet.

Ansiennitet spiller liten rolle om kontrakten ikke er i orden.

-rettelse- ansiennitet spiller ingen rolle uansett, sjefen kan stort sett gjøre som de selv vil. Er det dårlige tider kan en med lang ansiennitet måtte gå før en med kort ansiennitet.

Endret av pratsom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med arbeidsgiver og si du er misfornøyd. Det er vel bare positivt om du vil jobbe mer. Jeg for min del vil jobbe mindre, haha xD

Anonym poster: 3ab44ec105309cbeeaa3b802201d1d9d

Jeg har sagt i fra, og da har hun sagt at hun må prioritere dem som er studenter. Jeg har jobbet der lenger enn dem som får vakter og jeg fått skryt tidligere av måten jeg utfører jobben på.

Anonym poster: d70b4535509b1520990fd831c0d1b151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansiennitet spiller liten rolle om kontrakten ikke er i orden.

-rettelse- ansiennitet spiller ingen rolle uansett, sjefen kan stort sett gjøre som de selv vil. Er det dårlige tider kan en med lang ansiennitet måtte gå før en med kort ansiennitet.

Kontrakten skal være i orden den, men har den ikke foran meg nå.

Anonym poster: d70b4535509b1520990fd831c0d1b151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrakten skal være i orden den, men har den ikke foran meg nå.

Anonym poster: d70b4535509b1520990fd831c0d1b151

Står det noe om hvor mange timer du har krav på i kontrakten da?

Om det ikke er nevnt noe om timer i kontrakten er jeg redd du ikke har så mye du skulle ha sakt desverre :/

Endret av pratsom
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noe om hvor mange timer du har krav på i kontrakten da?

Om det ikke er nevnt noe om timer i kontrakten er jeg redd du ikke har så mye du skulle ha sakt desverre :/

Nei, det står ingenting om timer man har krav på, men det har ingen av de andre heller, så det er ikke et spørsmål. Spørsmålet er om hun kan legge vekt på om noen er studenter eller ikke.

Anonym poster: d70b4535509b1520990fd831c0d1b151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Eg syns ikkje det virkar som eit sakleg argument, nei. Dersom du ikkje har anna jobb, og er avhengig av denne inntekta, så er det desto større grunn til å gje deg meir arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt i fra, og da har hun sagt at hun må prioritere dem som er studenter. Jeg har jobbet der lenger enn dem som får vakter og jeg fått skryt tidligere av måten jeg utfører jobben på.

Anonym poster: d70b4535509b1520990fd831c0d1b151

Sier hun hvorfor hun må prioritere studenter?

Anonym poster: 73185a0934f9f0edea54322574682a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg syns ikkje det virkar som eit sakleg argument, nei. Dersom du ikkje har anna jobb, og er avhengig av denne inntekta, så er det desto større grunn til å gje deg meir arbeidstid.

Takk for svar. Nei, jeg har bare denne jobben. Det har strengt tatt ikke vært nødvendig med en annen jobb for jeg fikk mer enn nok vakter før.

Anonym poster: d70b4535509b1520990fd831c0d1b151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier hun hvorfor hun må prioritere studenter?

Anonym poster: 73185a0934f9f0edea54322574682a4d

Nei, men jeg vet at hun også nedprioriterer andre som pga utdanning og ansiennitet har høyere lønn enn meg, så mulig det er for å spare penger i deres tilfelle, men det forklarer jo ikke saken i forhold til meg.

Anonym poster: d70b4535509b1520990fd831c0d1b151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det står ingenting om timer man har krav på, men det har ingen av de andre heller, så det er ikke et spørsmål. Spørsmålet er om hun kan legge vekt på om noen er studenter eller ikke.

Anonym poster: d70b4535509b1520990fd831c0d1b151

Så lenge det ikke står noe om timer i kontrakten har du ikke mye å stille opp med desverre, kontrakten er den viktigste delen av et annsetelseforhold. Ja, det er jævlig uretferdig, men sjefen din kan gjøre akkurat som det passer henne.

Jeg ville tatt meg en god snakk henne, forklart henne situasjonen.

Ville også sett meg om etter en ny jobb så raskt som mulig, hadde jeg fortsatt ikke fått flere vakter hadde jeg sluttet på dagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge det ikke står noe om timer i kontrakten har du ikke mye å stille opp med desverre, kontrakten er den viktigste delen av et annsetelseforhold. Ja, det er jævlig uretferdig, men sjefen din kan gjøre akkurat som det passer henne.

Jeg ville tatt meg en god snakk henne, forklart henne situasjonen.

Ville også sett meg om etter en ny jobb så raskt som mulig, hadde jeg fortsatt ikke fått flere vakter hadde jeg sluttet på dagen.

Det kan da fortsatt ikke være lov å drive med forskjellsbehandling???

Anonym poster: d70b4535509b1520990fd831c0d1b151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da fortsatt ikke være lov å drive med forskjellsbehandling???

Anonym poster: d70b4535509b1520990fd831c0d1b151

Så lenge du ikke har noen kontrakt som tilsier at du har krav på x antal timer i uken så er det ikke noe du kan gjøre. Selv om du hadde hatt kontrakt med timeantall og mest ansiennitet av alle på huset kan sjefen gi deg sparken, så lenge det er til firmaets interesser (spare penger osv)

Som jeg sa tidligere, se deg om etter nye jobber. Snakk med sjefen din, si at om du ikke får flere vakter må du slutte å jobbe der. Med en kontrakt uten timeantall har du jo og muligheten til å slutte på dagen, noe som kan være et bra slag i trynet på en stirrig sjef.

Hadde selv en lignende situasjon forrige sommer, hadde da kontrakt med 60% stilling, men de kuttet alle vaktene mine. Skaffet meg ny jobb to dager etter (utrolig flax) denne jobben var 100%, så vlget var enkelt, jeg startet i min nye jobb dag tre etter de kuttet timene mine. Det ble et helvetes styr, sjefen min klikket, naturligvis, siden jeg ikke møtte på jobb (ga bare beskjed om at jeg hadde skaffet meg ny jobb) men pga kontraktsbrudd fra deres side skjønte jo sjefen min galskapen i det hele, og tilbydde meg å komme tilbake til en bedre stilling. Min erfaring er at men bør sette hart mot hart, alle skjønner jo at du trenger penger, kan de ikke gi deg vakter så har du heller ingen grun til å være tilgjengelig for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner ikke noe om hvilken type studenter det er snakk om, hva du selv har av faglig kompetanse(bare at du ikke har begynt å studere) og hvilke arbeidsoppgaver som skal gjennomføres der du jobber. Jeg skjønner at det er kjipt å bli nedprioritert, men dersom du er ufaglært innen yrket så må jeg si jeg er positivt overrasket over at det velges fagfolk over lekmenn(hører stort sett om andre veien). Sier ikke at man ikke kan gjøre en knallgod jobb som ufaglært, missforstå meg rett, men er det noe den kommunale helsetjenesten de fleste stedene virkelig mangler så er det tilstrekkelig kompetanse til å yte forsvarlig helsehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...