2shy Skrevet 10. oktober 2012 #41 Skrevet 10. oktober 2012 Kan legge til at jeg ikke kan huske sist jeg spiste tofu, men likevel blir jeg god og mett hver dag. Tenk det! Enig, tror jeg har spist tofu en gang og likte det ikke. Det som er vittig er at samtlige av mine venner/slekt som har spist vegansk mat når de er hos meg, absolutt ikke vil ha noe annet når de blir invitert på middag, de stapper i seg, og det er dårlig med rester på meg til dagen etter for å si det sånn 1
Eudyptula Skrevet 10. oktober 2012 #42 Skrevet 10. oktober 2012 Bare lurer: Dere som er vegetarianere, kan dere for eksempel plukke ut kjøttet og spise resten av en rett, eller spiser dere kun mat som er tilberedt uten kjøttet?
2shy Skrevet 10. oktober 2012 #43 Skrevet 10. oktober 2012 Bare lurer: Dere som er vegetarianere, kan dere for eksempel plukke ut kjøttet og spise resten av en rett, eller spiser dere kun mat som er tilberedt uten kjøttet? Det kommer litt an på hva slags rett det er snakk om. Prøvde å plukke ut kjøttet av en suppe, men det var egentlig en håpløs oppgave i o m at kjøttet delte seg og sneik seg inn på tallerkenen min uansett. Jeg foretrekker nok at en rett er tilberedt uten kjøtt ja
Stueloff Skrevet 10. oktober 2012 #44 Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Jeg ble regelrett mobbet på ungdomsskolen og videregående for at jeg var vegetarianer. Medelever snek kjøtt inn i lunsjen min, ropte ting etter meg i gangene og kom opp i ansiktet mitt med maten sin, til tross for at jeg aldri kommenterte deres matvalg. Dette gjorde at jeg trodde at når jeg valgte livsstilen jeg har så valgte jeg også å bli trakassert for den. I voksen alder har jeg naturligvis lært at det ikke trenger å være sånn, men hele erfaringen har gjort at jeg misliker å spise med andre og takker som regel høflig nei når jeg blir invitert på middagsselskaper. Har også møtt på endel nedlatende vegetarianere som skal sitte å kommentere valgene til folk som spiser kjøtt, noe som er utrolig synd for resten av oss, for av og til får jeg "Åja, så du mener du er bedre enn meg"-holdningen når jeg forteller at jeg er vegetarianer, noe jeg overhodet ikke mener. Kan man ikke bare la det være med at vi spiser forskjellig mat? Edit: skrivefeil Endret 10. oktober 2012 av Stueloff 3
2shy Skrevet 10. oktober 2012 #45 Skrevet 10. oktober 2012 Har også møtt på endel nedlatende vegetarianere som skal sitte å kommentere valgene til folk som spiser kjøtt, noe som er utrolig synd for resten av oss, for av og til får jeg "Åja, så du mener du er bedre enn meg"-holdningen når jeg forteller at jeg er vegetarianer, noe jeg overhodet ikke mener. Kan man ikke bare la det være med at vi spiser forskjellig mat? Edit: skrivefeil Er så enig så enig. Det bunner i at alle faktisk er forskjellige, og man skal respektere hverandres forskjeller. Jeg skal innrømme at det var langt lettere å være "altetende", nå som jeg har gått over til et plantebasert kosthold føler jeg at jeg ofte må forklare og forsvare valget mitt. Også er det jo det evinnelige spørsmålet om de forbanna proteinene.. 1
Øydis Skrevet 10. oktober 2012 #46 Skrevet 10. oktober 2012 Bare lurer: Dere som er vegetarianere, kan dere for eksempel plukke ut kjøttet og spise resten av en rett, eller spiser dere kun mat som er tilberedt uten kjøttet? Jeg spiser bare mat som ikke har vært i kontakt med kjøtt eller fisk. Det går fint an å dele opp en middag og ta av en porsjon før man tilsetter kjøttet. Så tar man veggisporsjonen i en annen panne/kjele, tilsetter det man vil der, og så er det ferdig. Kunne ikke tenke meg f.eks. å plukke av biffstrimler av en pizza og spise resten, men det fins kanskje de som gjør det. Kan tenke meg kjøttsmaken fortsatt vil sitte i, og det har jeg ikke lyst på, rett og slett. Enig, tror jeg har spist tofu en gang og likte det ikke. Det som er vittig er at samtlige av mine venner/slekt som har spist vegansk mat når de er hos meg, absolutt ikke vil ha noe annet når de blir invitert på middag, de stapper i seg, og det er dårlig med rester på meg til dagen etter for å si det sånn Ikke sant! Jeg lager mye bedre mat nå enn da jeg spiste kjøtt, og det er det mange som er glade for når de er på besøk.
Eudyptula Skrevet 10. oktober 2012 #47 Skrevet 10. oktober 2012 Det kommer litt an på hva slags rett det er snakk om. Prøvde å plukke ut kjøttet av en suppe, men det var egentlig en håpløs oppgave i o m at kjøttet delte seg og sneik seg inn på tallerkenen min uansett. Jeg foretrekker nok at en rett er tilberedt uten kjøtt ja Jeg spiser bare mat som ikke har vært i kontakt med kjøtt eller fisk. Det går fint an å dele opp en middag og ta av en porsjon før man tilsetter kjøttet. Så tar man veggisporsjonen i en annen panne/kjele, tilsetter det man vil der, og så er det ferdig. Kunne ikke tenke meg f.eks. å plukke av biffstrimler av en pizza og spise resten, men det fins kanskje de som gjør det. Kan tenke meg kjøttsmaken fortsatt vil sitte i, og det har jeg ikke lyst på, rett og slett. Skjønner
Meridian Skrevet 11. oktober 2012 #48 Skrevet 11. oktober 2012 Ble litt inpirert av et annet innlegg her. Hvor går respektlinja? Hvor mye respekt skal kjøttetere vise for vegetarianerene og hvor mye respekt skal vegetarianerene vise for kjøtteterene? Er det forskjell på respekt her også? Skal en vegetarianer respektere at det f.eks ikke finnes vegetarmat på jobben og spise kjøtt i stedenfor? Skal de ha rett til å klage? Og hva med kjøttere, skal de respektere en vegetarianer i selskap og servere vegetarmat, eller skal de kun respektere vegetarianeren med at de ikke kommenterer, men la vegetarianere spise, eller ikke spise,det h*n vil av det som er på borde. Er masse sånt jeg har hørt og mer jeg ikke kom på (sikkert noen andre som gjør) her og der i disse debattene. Anonym poster: 24325221a40216a5234d5f433fd94575 Og hva med vi som ikke kan spise gluten og melkeprodukt, fordi vi blir syke av det? Ja! Hva med oss?
2shy Skrevet 11. oktober 2012 #49 Skrevet 11. oktober 2012 Og hva med vi som ikke kan spise gluten og melkeprodukt, fordi vi blir syke av det? Ja! Hva med oss? Det er annerledes. Du skjønner, å være vegeterianer er noe vi er for å være sære og vanskelige
Blod Skrevet 11. oktober 2012 #50 Skrevet 11. oktober 2012 En vegeterianer kan ikke forvente å få kjøttfri mat overalt. Men ingen kan forvente at en vegeterianer skal spise maten som blir servert, om det er kjøtt. Da kan man jo eventuelt ta med egen mat. Jeg har møtt mange folk som synes det er merkelig at jeg ikke spiser kjøtt, at jeg heller sulter enn å spise det. Men det å være vegeterianer er egentlig ikke et valg jeg har tatt. Jeg brekker meg om jeg spiser kjøtt, så det er ikke særlig apetittlig for de rundt meg om jeg prøver å spise det
Vulpes Skrevet 11. oktober 2012 #51 Skrevet 11. oktober 2012 Det er annerledes. Du skjønner, å være vegeterianer er noe vi er for å være sære og vanskelige Det er jo faktisk annerledes. Å være vegetarianer er noe man velger helt frivillig. Å være allergisk eller kraftig intolerant mot matvarer er noe man ikke kan kontrollere selv. 3
2shy Skrevet 11. oktober 2012 #52 Skrevet 11. oktober 2012 Det er jo faktisk annerledes. Å være vegetarianer er noe man velger helt frivillig. Å være allergisk eller kraftig intolerant mot matvarer er noe man ikke kan kontrollere selv. Det er faktisk ikke riktig i alle tilfeller. Jeg blir dårlig av å spise animalsk. For mange er det et valg basert på helse, etikk og miljø, hvorfor skal de vike vekk fra dette? 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #53 Skrevet 11. oktober 2012 Det er jo faktisk annerledes. Å være vegetarianer er noe man velger helt frivillig. Å være allergisk eller kraftig intolerant mot matvarer er noe man ikke kan kontrollere selv. Det er en del som brekker seg når de får kjøtt i munnen, og det er jo ikke frivillig det heller. Anonym poster: c2807ebc7c658fbac731267539e2e395
2shy Skrevet 11. oktober 2012 #54 Skrevet 11. oktober 2012 En vegeterianer kan ikke forvente å få kjøttfri mat overalt. Men ingen kan forvente at en vegeterianer skal spise maten som blir servert, om det er kjøtt. Da kan man jo eventuelt ta med egen mat. Jeg har møtt mange folk som synes det er merkelig at jeg ikke spiser kjøtt, at jeg heller sulter enn å spise det. Men det å være vegeterianer er egentlig ikke et valg jeg har tatt. Jeg brekker meg om jeg spiser kjøtt, så det er ikke særlig apetittlig for de rundt meg om jeg prøver å spise det Hvis noen inviterer meg på middag (alle vet jo at jeg ikke spiser animalsk) så forventer jeg å bli servert noe jeg kan spise (utover tilbehør). Noen av mine venner er ærlige på at de ikke har overskudd til å lage noe annet enn det de kan selv, og spør om jeg kan ta med eller hjelpe dem å lage (noe som er helt greit), mens andre disker opp med mat jeg kan spise - og spiser det samme fordi det faktisk er veldig godt og ikke minst veldig enkelt å tilberede Jeg prøvde å spise kjøtt noen mnd´er etter jeg slutta med det, jeg klarte ikke å tygge det, og jeg begynte å brekke meg. Har også prøvd fisk, da har jeg fått halsbrann og syns i tillegg det smakte helt grusomt. Jeg får heller bare være sær
Vulpes Skrevet 11. oktober 2012 #55 Skrevet 11. oktober 2012 Det er faktisk ikke riktig i alle tilfeller. Jeg blir dårlig av å spise animalsk. For mange er det et valg basert på helse, etikk og miljø, hvorfor skal de vike vekk fra dette? Det er en del som brekker seg når de får kjøtt i munnen, og det er jo ikke frivillig det heller. Anonym poster: c2807ebc7c658fbac731267539e2e395 Det at man blir dårlig er vel ofte litt psykisk basert? Samt at man kanskje reagerer på visse typer animalske produkter, men sannsynligvis ikke alle? Kan dog hende at kroppen etter flere år som vegetarianer ikke lenger er vant til produktene, og at man derfor reagerer. Og 2shy, hvorfor nevner du dette med å vike vekk fra noe? Det har jeg ikke uttalt meg om. Vil man være vegetarianer så får man være vegetarianer. Jeg mener bare at det ikke er det samme som å ha allergier for matvarer. 1
Eudyptula Skrevet 11. oktober 2012 #56 Skrevet 11. oktober 2012 Det er en del som brekker seg når de får kjøtt i munnen, og det er jo ikke frivillig det heller. Anonym poster: c2807ebc7c658fbac731267539e2e395 Det kan vel også ha å gjøre med liker/liker ikke? Jeg brekker meg ved smaken av visse typer fisk, men det er jo ikke fordi jeg ikke tåler dem.
2shy Skrevet 11. oktober 2012 #57 Skrevet 11. oktober 2012 Det at man blir dårlig er vel ofte litt psykisk basert? Samt at man kanskje reagerer på visse typer animalske produkter, men sannsynligvis ikke alle? Kan dog hende at kroppen etter flere år som vegetarianer ikke lenger er vant til produktene, og at man derfor reagerer. Og 2shy, hvorfor nevner du dette med å vike vekk fra noe? Det har jeg ikke uttalt meg om. Vil man være vegetarianer så får man være vegetarianer. Jeg mener bare at det ikke er det samme som å ha allergier for matvarer. Hvorfor må det være psykisk basert? Jeg spiste animalsk med stor glede i årevis før jeg sluttet med det som et ledd i å bli frisk fra alvorlig sykdom. Jeg prøvde å spise kjøtt bare 1 mnd etter jeg slutta med det, jeg kjenner at det er bra for helsa å ikke spise det, og jeg mener også at det er bedre for miljø å ikke spise det. Så hvorfor i all verden skal jeg spise det? Nei å ha matallergi er ikke det samme som å være vegeterianer basert på verdier. Men det er sneversynt og hensynsløst å ikke respektere andre sine verdier. Det er ikke et valg man tar for å være vrang. 2
Mermaid Blues Skrevet 11. oktober 2012 #58 Skrevet 11. oktober 2012 Du har tydeligvis hengt for lite på KG. Hehe, ja, jeg begynner å lure - til tross for at jeg har vært her i over tre år Mindretallsdiktatur har jeg ikke sansen for og hjemme hos meg, så hadde altså ikke vegetarianere/veganere fått spesialbehandling. Hvorfor skal jeg lage vegetarmat til f.eks 10-15 stykker, hvis en av de er vegetarianer? Hvorfor skal jeg gidde å lage en egen middag for den som er vegetarianer? Jeg har vel ikke snakket om flertallet, jeg har snakket om meg som vert. Hvis man skal lage egen middag til vegetarianere/veganere, skal man lage egen mat til de som ikke spiser gluten,fisk, poteter, skalldyr, sopp, løk, hvit saus, brun saus etc. etc. hvorfor er deres behov mindre viktig enn behovet til vegetarianeren? Dramatisk ordbruk for noe som egentlig er så enkelt at det burde kunne løses i blinde, synes jeg. Jeg synes du fremstiller deg selv som en temmelig lite generøs vert basert på uttalelsene i denne tråden. For meg er det en selvfølge at jeg tilpasser menyen etter gjestenes diettbehov når jeg inviterer til et måltid. Skulle fint klart å mette et selskap bestående av både vegetarianere, pescetarianere, veganere, glutenintolerante, laktoseintolerante og allergikere. Null problem, det koster virkelig ikke all verden å innhente nødvendig informasjon på forhånd, og google etter oppskrifter, samt sørge for å holde råvarer adskilt mens man lager mat. Jeg synes dette handler om respekt for sine gjester som man selv har valgt å invitere. 3
Gjest lillekattepus Skrevet 11. oktober 2012 #59 Skrevet 11. oktober 2012 Ble litt inpirert av et annet innlegg her. Hvor går respektlinja? Hvor mye respekt skal kjøttetere vise for vegetarianerene og hvor mye respekt skal vegetarianerene vise for kjøtteterene? Er det forskjell på respekt her også? Skal en vegetarianer respektere at det f.eks ikke finnes vegetarmat på jobben og spise kjøtt i stedenfor? Skal de ha rett til å klage? Og hva med kjøttere, skal de respektere en vegetarianer i selskap og servere vegetarmat, eller skal de kun respektere vegetarianeren med at de ikke kommenterer, men la vegetarianere spise, eller ikke spise,det h*n vil av det som er på borde. Er masse sånt jeg har hørt og mer jeg ikke kom på (sikkert noen andre som gjør) her og der i disse debattene. Anonym poster: 24325221a40216a5234d5f433fd94575 Jeg har selv vært vegetarianer i snart tre år, og har aldri opplevd noen store problemer med å være det - annet enn noen krasse kommentarer fra folk som mener at et vegetarisk kosthold ikke er fullverdig. De årene jeg bodde hjemme hos foreldrene mine spiste jeg som regel det samme som de andre i familien, bare uten kjøtt. Mamma lagde mat til oss alle, og tok til side litt av maten til meg, før hun tilsatte kjøtt i deres mat. Selv hadde jeg ofte tofu eller andre erstatninger for kjøtt ved siden av selve maten og tilbehøret. Når jeg skal på familiemiddag (for eksempel julaften) tar jeg med mine egne vegetarburgere og varmer de opp før maten serveres. På denne måten trenger ikke verten å stresse med å ordne noe spesielt til meg, med mindre det er noe han/hun selv ønsker. Hjemme hos venner får jeg ofte noen rare blikk når det kommer til matlaging, men det er alle veldig nysgjerrige på å finne ut av hvordan de kan lage ordentlig mat til meg. Derfor lager vi ofte mat sammen, noe som har ført til at flere av vennene mine har fått et annet syn på vegetarisk kost. Hvis vi for eksempel bestiller pizza respekterer vennene mine kostholdet mitt, og deler en vegetar-pizza med meg. Når jeg selv inviterer til middag pleier jeg å lage fullverdige vegetariske retter som både jeg og gjestene spiser. Dette kan for eksempel være taco, wok, bakt potet, pizza, salater osv. Er det noen som vil ha kjøtt i maten sin nekter jeg ikke for det, men da setter jeg stor pris på at de tar med seg kjøttet selv - også tilbereder vi det sammen. Jeg har også tilbudt meg å kjøpe kjøtt til gjestene mine, hvis jeg skal ha retter som de er vant til å spise med kjøtt. Jeg har enda ikke opplevd at noen har bedt om kjøtt når jeg har servert mat, men skulle det vært tilfellet hadde jeg ikke satt meg ned på bakbenene og nektet å servere det. Jeg har regelmessig besøk over flere dager, og dette er noe som alltid har gått som smurt. Jeg disker opp med gode retter, og hvis besøket har lyst hjelper han/hun til med matlagingen. Jeg er veldig nøye på å komme med flere matforslag slik at besøket mitt blir komfortabel med maten og ikke går rundt sulten. Ofte drar vi også ut og spiser, eller bestiller noe godt på døren. Jeg mener det at respekten for vegetarianere og kjøttetere skal gå begge veier - jeg kritiserer ikke de som spiser kjøtt, og jeg forventer at de ikke skal kritisere meg. Noen få spørsmål om hvorfor jeg ikke spiser kjøtt aksepterer jeg, bare ikke hele middagen plutselig handler om hvorfor jeg har tatt mine valg og hvordan jeg klarer å overleve i hverdagen uten en saftig biff. Jente, 20. 1
Anglofil Skrevet 11. oktober 2012 #60 Skrevet 11. oktober 2012 Respekt går begge veier. Så lenge ingen misjonerer så er jeg faktisk svært fornøyd. Og hvis jeg hadde hatt en vegetarianer på besøk ville jeg prøvd å lage en rett alle kan spise. For meg virker det stusselig at en skal sitte der og spise poteter med brun saus. Jeg kunne til og med laget noe eget til vegetarianeren, f.eks at personen da fikk tilbehøret vi andre spiste med Quorn (er det ikke det dét heter?) eller noe annet godt personen måtte like. MEN, jeg trenger også hjelp, og forventer da også å få litt hjelp av personen som er vegetarianer om hva han eller hun måtte like. Vegetarianere er en ting, vanskeligere synes jeg det er med veganere, det må jeg ærlig innrømme. Ikke for det, det er en spennende utfordring. Mvh Yvonne 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå