Gå til innhold

Vegetarianere og respekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ble litt inpirert av et annet innlegg her.

Hvor går respektlinja? Hvor mye respekt skal kjøttetere vise for vegetarianerene og hvor mye respekt skal vegetarianerene vise for kjøtteterene? Er det forskjell på respekt her også?

Skal en vegetarianer respektere at det f.eks ikke finnes vegetarmat på jobben og spise kjøtt i stedenfor? Skal de ha rett til å klage?

Og hva med kjøttere, skal de respektere en vegetarianer i selskap og servere vegetarmat, eller skal de kun respektere vegetarianeren med at de ikke kommenterer, men la vegetarianere spise, eller ikke spise,det h*n vil av det som er på borde.

Er masse sånt jeg har hørt og mer jeg ikke kom på (sikkert noen andre som gjør) her og der i disse debattene.

Anonym poster: 24325221a40216a5234d5f433fd94575

Videoannonse
Annonse
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Du har jo forferdelige dårlige eksempler da. En vegetarianer som "finner seg i" å spise kjøtt på jobben eller i selskap er ikke en vegetarianer. Vegetarianere spiser aldri verken fisk, kjøtt eller kylling. Aldri. Ikke på jobben, ikke på fest, ikke på julaften...

• Liker 19
Skrevet

Jeg mener at man ikke skal legge seg oppi hva andre spiser, og ihvertfall ikke kritiskere andre for at de er veggiser eller kjøttetere. Jeg kjenner folk som feks ikke spiser gris, men jeg kritiserer dem ikke for det for det angår ikke meg.

Men jeg kan si, som kjøtteter, så kan man lett bli "hetset" av veggiser, der man blir kalt likspiser,morder, at man viderefører den negative trenden med overfora dyr(noe som er delvis sant) og at de konstant skal belære meg om hvorfor jeg ikke skal spise kjøtt. Jeg spiser egentlig sjeldent kjøtt, fordi jeg er veldig "sunn" av meg og spiser mye grønnsaker og linser, samt en del suppe.(litt for å spare penger og da,hehe)

Men jeg har alltid lurt på en ting, hvis en vegetarianer feks har en katt, hva gir den personen katta da?fordi i kattemat bruker de jo kjøtt fra fisk,kylling og storfe?hmmmm....

• Liker 4
Skrevet (endret)

Begge sider bør vel iallfall vise respekt for hverandres syn ved ikke å komme med utidige kommentarer.

Hvis det ikke finnes et eneste vegetarisk alternativ i en kantine (hvilket jeg har vanskelig for å tro), går det an å komme med innspill og forslag til vegetarmat uten å legge det fram på en "klagete" måte. Eller rett og slett ta med matpakke.

En vegetarianer kan ikke forvente at all servering tilrettelegges spesielt i et selskap, men som vert(inne) ville jeg nok sørget for å servere noe som også passer for vegetarianere dersom jeg visste om det på forhånd.

(Edit: Huff så mange skrivefeil. Vagetarisk?)

Endret av MrsTula
  • Liker 5
Skrevet

Du har jo forferdelige dårlige eksempler da. En vegetarianer som "finner seg i" å spise kjøtt på jobben eller i selskap er ikke en vegetarianer. Vegetarianere spiser aldri verken fisk, kjøtt eller kylling. Aldri. Ikke på jobben, ikke på fest, ikke på julaften...

Sorry for det, men jeg kom ikke på noe mer.

En vegetarianer som "finner seg i" å spise kjøtt på jobben eller i selskap er ikke en vegetarianer

Det vet jeg, men mente om det var forventet av kjøttere at de gjorde det. Har vært bort i noen som nekter også blir noen kjøttere sure og kaller de sære og mener litt kjøtt ikke var farlig.

Skrevet

Nåja jeg syns nå dt skulle vært mer respekt fra vegetarianerne jeg da ja. Makan til gjeng med nedlatende og ovenpå mennesker.

Anonym poster: 28f15837791fb5e900d640fdc2c68d9e

• Liker 3
Skrevet

Jeg er vegetarianer og det eneste jeg forventer er at jeg får være i fred. Jeg forventer aldri at det blir servert vegetarmat, verken i kantina eller i selskap. Jeg spiser det som er (tilbehøret) og/eller har med eget. Har sittet med poteter og brun saus i mange selskaper:p Det er mitt valg å være vegetarianer, og derfor mener jeg at jeg ikke skal plage andre med valget mitt. Jeg kommer aldri med kommentarer til kjøttetere eller prøver å omvende dem. Alle rundt meg er kjøttetere, og jeg tenker ikke over at det er slemt/ekkelt e.l. Eneste er at jeg ikke er så glad i å steke blodige biffer, men gjør det om jeg må.

• Liker 8
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg synes det er greit at det finnes et vegetaralternativ i kantina på jobben, men siden det stort sett ikke er slik, har jeg med egen mat og sier ikke noe mer om det.

Ellers synes jeg respekt går begge veier. Jeg legger meg ikke opp i at folk spiser kjøttmat, og så vil jeg spise maten min i fred uten kommentarer.

Skrevet

Helt ok at det finnes vegetar-alternativer, både på restaurant og kantine(hender jeg velger disse selv, selv om jeg spiser kjøtt).

Hadde jeg selv hatt selskap og invitert en venn eller et familiemedlem som ikke spiser kjøtt, så har jo jeg invitert dem og de er min gjest, så da må jeg jo nesten respektere dem nok til at de får et vegetar-alternativ til hva de andre spiser, evt. at alle spiser vegetar. Folk har jo som regel ikke akkurat vondt av det:P

Det er jo akkurat som med folk med matallergier/intoleranser, hvorfor skulle vegetarianere være noe annerledes?:) Inviterer ikke en muslim og serverer svinekoteletter og bacon liksom:P

Legger meg ikke i hva folk velger å spise og ikke spise, men da synes jeg det bør gjelde andre veien også.

• Liker 1
Gjest strykebrett
Skrevet

Ble litt inpirert av et annet innlegg her.

Hvor går respektlinja? Hvor mye respekt skal kjøttetere vise for vegetarianerene og hvor mye respekt skal vegetarianerene vise for kjøtteterene? Er det forskjell på respekt her også?

Skal en vegetarianer respektere at det f.eks ikke finnes vegetarmat på jobben og spise kjøtt i stedenfor? Skal de ha rett til å klage?

Og hva med kjøttere, skal de respektere en vegetarianer i selskap og servere vegetarmat, eller skal de kun respektere vegetarianeren med at de ikke kommenterer, men la vegetarianere spise, eller ikke spise,det h*n vil av det som er på borde.

Er masse sånt jeg har hørt og mer jeg ikke kom på (sikkert noen andre som gjør) her og der i disse debattene.

Jeg er selv vegetarianer og forventer respekt i form av at jeg får lov til å være det uten å bli mast på. Helt ok at folk spør selvfølgelig, men en lang diskusjon til hvert måltid er vel ikke nødvendig Jeg spør da heller ikke andre om hvorfor de spiser kjøtt eller kritiserer de for det. Denne formen for respekt må gå begge veier mener jeg.

I kantina og på restaurant spør jeg etter vegetarmat og forventer at de greier å få det til. Det er tross alt snakk om å utelate en råvare, ikke om å kjøpe inn spesielle ting eller lage noe kompliserte greier. Ethvert storkjøkken burde greie å rote sammen en salat eller finne et rundstykke med ost på. Hjemme hos folk forventer jeg ingenting, og spiser bare tilbehøret uten å lage noe mer nummer ut av det. Det syns jeg er helt greit, men jeg forventer såpass respekt at det ikke blir noe mas utav det.

Skrevet

Jeg har tidligere vært samboer med en vegetarianer.

Nå er noen av våre beste "vennepar-venner" vegetarianere. jeg/vi respekterer dem fullt ut, og de har ingen problemer med at vi spiser kjøtt. Vi er ikke kjøtt-avhengige her i huset, så når de kommer til middag hos oss har hverken meg eller mannen min noen problemer med å spise vegetarkost. Det er ikke noe offer overhodet. Vi spiser også vegetar minst 3-4 dager i uka - uten vegetarianere som middagsgjester.

Men jeg har en vegetarianer-niese på 22 år som skriker opp om dyrelik, kadavere, kjøtt som råtner innvendig i oss under fordøyelsen osv. Må nok innrømme at jeg sliter litt med henne. Egentlig sliter jeg ganske mye med henne. Men får vel skylde på alderen hennes; ung og ivrig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er veganer og forventer ingenting annet enn at folk respekterer mitt valg uten å gnåle om at vi har spist kjøtt i alle verdens tider og at vi er rovdyr og lignende. Jeg kommenterer aldri at folk rundt meg spiser kjøtt men det er tydeligvis lov å kommentere mitt valg uhemmet. Jeg forventer ingen særbehandling i selskaper ol. En kopp kaffe er mer enn nok for meg.

Helt greit at folk spør av nyskjerrighet og da svarer jeg selvsagt men direkte håning synes jeg er unødvendig.

Heldigvis har jeg familie og venner som respekterer mitt valg uten å drive kjeppjaging som enkelte vegetarianere/veganere blir utsatt for. Jeg har mine meninger som er ganske "ekstreme" for mange men jeg holder dem for meg selv blant de som ikke er så nær. Min familie og venner vet godt hva jeg mener og står for men vi klarer jammen meg å respektere hverandre likevel, Alle må få bestemme over sitt eget liv.

Ja, det finnes vegetarianere som er hysteriske også men slik jeg har opplevd så er de i mindretall men det er gjerne de som blir lagt merke til.

Endret av Sinner
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Ja, det finnes vegetarianere som er hysteriske også men slik jeg har opplevd så er de i mindretall men det er gjerne de som blir lagt merke til.

Du er inne på noe der. Dette er vel hovedproblemet med konfliktene som kan oppstå mellom kjøttetere, vegetarianere, veganere - og også i forhold til f.eks. religiøse som har påbud om å styre unna visse typer kjøtt.

Man legger merke til dem som er i overkant hysteriske (ref. mitt tidligere innlegg om min niese). Jeg blir direkte forbanna når hun skal misjonere ved enhver anledning og påstår at hun spyr og sover dårlig etter å ha vært hjemme hos oss. Selv om hun får vegetarmat hos oss. Men hun spyr fordi vi også noen ganger tilbereder "dyrelik" og "kadavere" på det samme kjøkkenet...

Endret av Dolce
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Som vegaterianer passer jeg på å ikke:

-Si æsj når andre spiser kjøtt

-Preke om hvorfor det er negativt å spise kjøtt til kjøttspisere

-Ikke kommentere negativt om andres valg når de velger kjøttpålegg

-Ikke komme med frekke kommentarer om at det er bedre å være veggis

-Ikke spørre om hvorfor de spiser kjøtt, om de er klar over konsekvensene osv

Jeg setter pris på at kjøttetere gjør det samme for meg. Jeg vil ikke at de kommenterer/spør/graver om hvorfor/hvordan/hvorfor-ikke. Jeg vil ikke at de skal argumentere for at jeg skal begynne å spise kjøtt igjen. Hovedsaklig vil jeg ikke at de begynner å snakke om sånn under et måltid. Jeg svarer for meg, og tar gjerne en diskusjon, men jeg liker ikke å snakke negativt om verken min/andres mat ved bordet.

• Liker 2
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg kom på en ting:

gjelder ikke egentlig dette for all type "misjonering" og påprakking av personlige valg?

Det er ikke greit å pushe på andre din religiøse oppfatning, prøve å omvende noen til vegetarinisme, eller prøve å få noen til å spise kjøtt. Det er ikke greit å snakke dritt til røykere selv om man er ikke-røyker. Det er ikke greit å snakke dritt om ikke-røykerne selv om man er røyker.

• Liker 5
Skrevet

Men jeg har alltid lurt på en ting, hvis en vegetarianer feks har en katt, hva gir den personen katta da?fordi i kattemat bruker de jo kjøtt fra fisk,kylling og storfe?hmmmm....

Det blir i mine ører en helt merkelig sammenligning, da mennesker er omnivore og kan klare seg helt fint uten å spise kjøtt. Det kan derimot ikke en katt. Noe jeg går ut fra at alle vegetarianere som eier katt forstår - om ikke burde de revurdere kjæledyrholdet sitt umiddelbart.

• Liker 6
Skrevet

Det blir i mine ører en helt merkelig sammenligning, da mennesker er omnivore og kan klare seg helt fint uten å spise kjøtt. Det kan derimot ikke en katt. Noe jeg går ut fra at alle vegetarianere som eier katt forstår - om ikke burde de revurdere kjæledyrholdet sitt umiddelbart.

Det håper jeg også. Jeg har både hund og katt og ja-kall det gjerne dobbeltmoral- men mine dyr får kjøtt. Jeg har valgt å leve med dyr og da må jeg dessverre vike på prinsippene mine for at de skal ha et fullverdig liv.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har selv vært vegetarianer i noen år, men er nå kjøtteter igjen.

Det eneste jeg ikke takler med vegetarianere, er de som syter. De som syter er alltid de samme som prøver å misjonere meg tilbake til vegetarlivet (jeg har levd et liv med bacon, og jeg har levd et liv uten. Jeg er veldig bevisst i mitt valg).

"Vet du åssen dyrene har det, eller?"

"Kadaver!"

"Likspiser!"

"Hvor er vegetaralternativet'a?"

• Liker 2
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

I forhold til det med dyrehold og dyremat så virker det som du tar utgangspunkt i at alle er vegetarianere hovedsaklig av dyrevelferdsgrunner. Slik er det ikke. For å si det rett ut så gir jeg blanke i om et titals dyr må dukke under for å fore min hund i året (nå er jo dette langt fra tilfellet da. Det meste av vanlig hundefor har under 10% kjøtt og dette er som regel avfallsrester fra kjøttproduksjon til mennesker. Det er mer soja i vanlig hundemat enn det er kjøtt).

Jeg er vegetarianer fordi jeg ikke vil spise kjøtt, enkelt og greit. Jeg liker ikke smaken, lukten eller helse-effektene det har. Men om et par ekstra dyr eller mennesker går med i det årlige dragsuget av jævelskap som foregår på planeten her (kjøttindustri, krig, hungersnød etc) så sitter jeg ikke hjemme og griner av det.

• Liker 2
Skrevet

Merkelig spørsmål ts, men skal prøve å svare. Det er enkelt.

Kjøtteteren må ta hensyn.

Hvis han/hun ikke gjør det, må de umiddelbart slutte å spise grønnsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...