The Kitten Skrevet 10. oktober 2012 #21 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg har mange venner som er vegetarianere, og det har aldri vært et problem. Hvorfor skulle det være det? Om jeg er på besøk hos dem, forventer jeg virkelig ikke å få servert kjøtt. Det går veldig bra å lage gode, smakfulle og mettende retter uten kjøtt. Det ville heller aldri falt meg inn å servere dem kjøtt eller be dem ta til takke med tilbehøret. 1
Papirbit Skrevet 10. oktober 2012 #22 Skrevet 10. oktober 2012 Begge må ta hensyn til hverandre, selvfølgelig. Men hvis en vegetarianer kom hjem til meg og alt jeg hadde å servere var kjøtt, så syns jeg at det ikke hadde vært respektløst av han å ikke spise kjøttet. Selvfølgelig skal han få slippe! Man tenker litt A4 hvis man alltid på tilpasse seg mangfoldet ved å gå imot sine egne verdier.
Gjest mari kontrari Skrevet 10. oktober 2012 #23 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg er ikke vegetarianer selv, men syns likevel at man bør kunne forvente at restauranter, større kantiner ol. har et vegetaralternativ, da vegetarianisme (?) er en livsstil som er såpass utbredt, og såpass sterkt fundert hos mange at det bare er rimelig. I tillegg vil dette alternativet også dekke alle de som ikke tåler eller av andre grunner ikke spiser visse typer kjøtt. Å tilby et vegataralternativ er verken dyrt eller krever spesialprodukter, og råvarene er ofte enklere å håndtere enn kjøtt/fisk. På toppen av det hele er det dokumentert at overdrevet inntak av rødt kjøtt er dårlig både for helsa og miljøet - enda en grunn til at et vegetaralternativ bør være tilstede. Kjøttetere og vegetarianere bør begge respektere den andres valg og unngå frekke kommentarer, ufine spørsmål og misjonering under måltidet. (Hei normal folkeskikk) I tilfelle privat middagssammenkomst bør det kunne gå sånn ca slik: Veggis: Takk for invitasjonen. Jeg er forresten vegetarianer, men jeg kan godt ta med en linseburger også spise samme tilbehør som dere om det blir lettere. Ikke-veggis: Åh, er du det. Jeg tenkte lage chili con carne, men jeg kan fint ta litt av ingrediensene til side og lage en liten gryte med bare bønner i, en liten sin carne. Spiser du forresten meieriprodukter? Veggis: Ja, meieriprodukter går fint, og tusen takk som fikser egen mat til meg, det var hyggelig. IKKE SLIK: Veggis: Sier ingenting, møter opp og... EEEH, hva skal JEG spise. Jeg kan jo ikke bare spise poteter og broccoli, hallo. *Sutrer gjennom måltidet og kommer med ekle kommentarer om dyrelik.* ...og ikke slik: Veggis: er vegetarianer, men kan godt etc. Ikke-veggis: ÅÅÅ, sååå vanskelig! Du kan vel spise kylling for det om. Nå må jeg lage noe heeelt annet. Du blir vel sur om vi andre spiser kjøtt også. Hrmf! Til veggisenes forsvar: Jeg har aldri møtt en sutreveggis, men mange "å herregud hun spiser ikke kjøtt går det an å være så sær-mennesker". 4
2shy Skrevet 10. oktober 2012 #24 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg forventer ikke at en arbeidsplass skal ha vegetarmat bare fordi jeg er vegeterianer (nå har vel de fleste kantiner vegetar mat dog), jeg kan ha med min egen matpakke. Skal jeg i et bryllup forventer jeg at brudeparet gir meg mulighet til å velge vegetarmat. Skal jeg ut og spise med venner forventer jeg at vi kan gå på en restaurant som har vegetarmat som et alternativ. Inviterer jeg venner på middag, gir jeg dem alltid tilbud om å lage noe med kjøtt, fisk, eller kylling til dem. Blir jeg invitert på middag forventer jeg ingenting. Noen lager mat jeg kan spise til oss alle, andre vet ikke hva jeg kan spise og er mest komfortabel med at jeg lager/tar med selv. Begge deler er greit for meg. På min bryllupsdag vil gjestene få servert kjøtt e.l, for jeg er ganske sikker på at vi bare er to stk som vil ha vegetar (eller vegansk) mat. Hensyn går begge veier.
Vulpes Skrevet 10. oktober 2012 #25 Skrevet 10. oktober 2012 Ingen av de jeg henger med fast er vegetarianere, men jeg er ganske sikker på at om jeg hadde hatt en i omgangskretsen min som var vegetarianer så hadde jeg jo prøvd å tilrettelegge litt for vedkommende. Men jeg hadde latt personen selv ta en del av ansvaret. Om jeg f.eks. skulle invitere til middag hadde jeg sikkert spurt om tips og råd til hvilke retter jeg kunne servere, eller hvilke kjøttretter som lett kunne tilpasses en vegetarianer. Jeg har selv i perioder hatt litt sære krav til maten pga. sykdom og medisiner, og da har jeg satt pris på at folk har tatt hensyn til det, men samtidig har jeg vært veldig klar på at jeg ikke kan legge alt ansvaret over på andre. Å ta hensyn til forskjellige matvaner kan være stressende og forvirrende for folk som ikke har god kunnskap om det. Jeg, som kjøtteter, har forresten ingenting i mot å bli servert vegetarmat. Det er jo helt normal mat, bare uten kjøtt. Ikke noe problem.
Niennas Skrevet 10. oktober 2012 #26 Skrevet 10. oktober 2012 Ingen av de jeg henger med fast er vegetarianere, men jeg er ganske sikker på at om jeg hadde hatt en i omgangskretsen min som var vegetarianer så hadde jeg jo prøvd å tilrettelegge litt for vedkommende. Men jeg hadde latt personen selv ta en del av ansvaret. Om jeg f.eks. skulle invitere til middag hadde jeg sikkert spurt om tips og råd til hvilke retter jeg kunne servere, eller hvilke kjøttretter som lett kunne tilpasses en vegetarianer. Vi har en kamerat som er vegetarianer, og jeg synes det var veldig vanskelig å planlegge middager når han bodde hos oss (som gjerne kunne være en uke eller lenger av gangen), så jeg spurte han ganske tidlig om han kunne gi meg noen gode oppskrifter, eller hva han hadde lyst på. Hva har du lyst til å spise imorgen? - Neh. vet ikke. Samma for meg. Hva er yndlingsretten din? -Mamma lager en skikkelig god *et eller annet jeg trenger oppskrift til* Du kunne ikke gitt meg noen gode oppskrifter da? -Jeg kan ingen. Jeg tenkte kanskje vi kunne dra sammen på butikken og handle mat, også kunne kanskje du lage mat? Du har jo litt mer peiling på vegetarmat enn det jeg har. - Jeg har aldri laget mat før. At han overlevde når han flyttet for seg selv var et mirakel! Det jeg så som en mulighet til å utforske en del av en matverden jeg ikke var kjent med, ble en vanskelig greie. Endte med at vi hadde en 3-4-5 retter som gikk om igjen og om igjen. Men for all del. Har møtt vegetarianere som ikke er så vanskelig heller, og jeg er glad i å lage mat til andre. Men jeg forventer litt veiledning (uansett om man spiser kjøtt, fisk eller fugl (eller ingen av delene) ) når jeg ikke vet hva jeg skal severe.
Vulpes Skrevet 10. oktober 2012 #27 Skrevet 10. oktober 2012 Vi har en kamerat som er vegetarianer, og jeg synes det var veldig vanskelig å planlegge middager når han bodde hos oss (som gjerne kunne være en uke eller lenger av gangen), så jeg spurte han ganske tidlig om han kunne gi meg noen gode oppskrifter, eller hva han hadde lyst på. Hva har du lyst til å spise imorgen? - Neh. vet ikke. Samma for meg. Hva er yndlingsretten din? -Mamma lager en skikkelig god *et eller annet jeg trenger oppskrift til* Du kunne ikke gitt meg noen gode oppskrifter da? -Jeg kan ingen. Jeg tenkte kanskje vi kunne dra sammen på butikken og handle mat, også kunne kanskje du lage mat? Du har jo litt mer peiling på vegetarmat enn det jeg har. - Jeg har aldri laget mat før. At han overlevde når han flyttet for seg selv var et mirakel! Det jeg så som en mulighet til å utforske en del av en matverden jeg ikke var kjent med, ble en vanskelig greie. Endte med at vi hadde en 3-4-5 retter som gikk om igjen og om igjen. Men for all del. Har møtt vegetarianere som ikke er så vanskelig heller, og jeg er glad i å lage mat til andre. Men jeg forventer litt veiledning (uansett om man spiser kjøtt, fisk eller fugl (eller ingen av delene) ) når jeg ikke vet hva jeg skal severe. Oida, det forstår jeg at ble frustrerende for deg. Man må ta ansvar for sine egne valg. Har man valgt å være vegetarianer må man enten klare å komme med forslag og ideer når andre etterlyser dette, eller så får man spise ris og salat til middag når man er borte hos andre.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #28 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg er veganer, og spiser dermed selvsagt ikke kjøtt for å blidgjøre kjøttspisere. Er det ikke veganmat i kantinen, så tar jeg med nistepakke. Jeg skjønner at de ikke kan begynne å selge noe bare for min skyld og gå i minus på grunn av det. Når det er sagt, er det salatbar de fleste steder nå. I selskap borte hos folk opplever jeg at folk blir litt stresset fordi de føler at de som verter må tilby meg et godt alternativ. Det kan være litt stressende for meg selv også, så faktisk foretrekker jeg å spise tilbehør som salat, ris, poteter og lignende borte hos folk, fordi jeg føler meg litt beklemt over at folk må gjøre en ekstra innsats for meg. For øvrig har jeg flere ganger tatt med f.eks. en burger eller en pølse når jeg skal bort, og så varmet det opp der. Når det gjelder annen type respekt, anser jeg det slik: Jeg kommenterer aldri andres matvaner, men svarer enkelt og ærlig når folk spør meg hvorfor jeg er veganer - hvilket de ofte gjør. Det er greit at folk er nysgjerrige, men jeg liker ikke så godt når folk sier "stakkars" og lignende fordi jeg visstnok frarøver meg selv mye god mat. Likevel, jeg forstår at det er lett å si noe sånt bare for å si noe. Noe jeg derimot anser som temmelig infantilt og respektløst, er når folk svarer meg med "da skal jeg spise litt ekstra mye blodig biff for å veie opp for veganismen din", "små søte babykalver er favorittmaten min" etc. Jeg blir ikke så provosert av innholdet i det de sier, som at de sier noe som helt tydelig ikke er ment å være høflig, åpent og ment til å fremme god stemning. Jeg foretrekker at det ikke blir gjort så veldig stort nummer ut av at jeg er "annerledes", at folk ikke prøver å overtale meg til å spise noe som har vært i kontakt med kjøtt dersom jeg allerede har sagt nei, at folk ikke utfordrer og tester meg ved å være frekke. Jeg på min side krever aldri å få vegansk mat dersom det er vanskelig - da går jeg heller et par timer uten mat. For øvrig har jeg gjerne litt nødsnacks i veska. Anonym poster: ad137e7c52320df55f7166b1e19b6ba5 3
Øydis Skrevet 10. oktober 2012 #29 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg er vegetarianer, og når jeg spiser, vil jeg helst bare spise i fred. Jeg kommenterer ikke din mat, og du kommenterer ikke min mat. Kardemommeloven gjelder! I kantina er det greit å spørre etter et vegetaralternativ, men da spør jeg bare de personene som faktisk har noe med det å gjøre. Jeg står ikke og klager min nød til andre. Inviterer jeg til selskap, ønsker jeg at alle gjestene skal ha det så hyggelig som mulig, og det innebærer for meg også å servere dem mat de kan spise seg mette på. Skal jeg i selskap selv, setter jeg pris på den samme gesten fra verten. Om jeg vet det kan bli vanskelig, tar jeg heller med meg noen falafler el.l. i veska, så spiser jeg tilbehør. På restaurant ringer jeg ofte på forhånd og forhører meg med kjøkkenet, om det er et litt bedre sted. Hvis ikke, finner jeg stort sett et eller annet som ser spiselig ut, setter det på kontoen for sosiale måltid og ikke de næringsrike, og spiser noe mer når jeg får anledning til det. Jeg vil ikke at mitt valg skal gå ut over de jeg er sammen med. Å starte lange diskusjoner om likspising og overforbruk ved hvert eneste måltid blir fanatisk, slitsomt og uhøflig av begge parter. Hvis noen spør og er interesserte i vegetarmat forteller jeg gjerne, men ellers bruker jeg munnen til å tygge med og ferdig med det.
Fandenivoldsk Skrevet 10. oktober 2012 #30 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg er vegetarianer, og om folk syns det er tullete, så får de gjerne syns det, men jeg trenger ikke å høre det hele tiden. Selv kan jeg ikke huske at jeg har kommentert andres konsum av kjøtt, bortsett fra til mamma og pappa et par ganger når jeg var femten år og "ræddis". Jeg forventer at andre respekterer mitt kosthold, derfor er det bare rett og riktig at jeg skal respektere deres også. Personlig liker jeg ikke å skape noe bry, så om jeg befinner meg i en situasjon der vegetarmat ikke er tilgjengelig så lager jeg ikke noe styr utav det, men spiser det jeg kan av det som er tilgjengelig. Om folk har laget vegetarmat spesielt til meg, så settes det selvfølgelig stor pris på.
frøkna Skrevet 10. oktober 2012 #31 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg syns det er veldig ubehagelig når vegetarianere skal legge seg opp i at jeg spiser kjøtt. Jeg kjenner mange som er enten vegetarianere eller veganere, og flere av dem har en tendens til å ville brette sine syn nedover hodet på andre som ikke deler deres syn. Har også lagt merke til hvordan mange vegetarianere bruker sine spisevaner som en slags "se her, se så bevisst/miljøvennlig/dyrevennlig/osvosv jeg er!" Med lange utredninger på facebook om det. Når jeg skal servere en vegetarianer middag passer jeg alltid på å ha et vegetarisk alternativ til dem, men om de serverer meg er det alltid vegetar.. Det går den ene veien, men ikke den andre.
Gjest Kim Skrevet 10. oktober 2012 #32 Skrevet 10. oktober 2012 Hadde jeg lagd middag hjemme hos meg, så hadde jeg ikke tatt hensyn til vegetarianere/veganere. De hadde måtte spise tilbehør som salat og poteter. At en person har rare meninger, betyr ikke at flertallet skal lide. Jeg hadde heller ikke giddet å gå i middagsselskap til en vegetarianer/veganer, så godt er ikke grønsaker og tofu i alle rare former spiser jeg rett og slett ikke.
Fresi Skrevet 10. oktober 2012 #33 Skrevet 10. oktober 2012 Det blir i mine ører en helt merkelig sammenligning, da mennesker er omnivore og kan klare seg helt fint uten å spise kjøtt. Det kan derimot ikke en katt. Noe jeg går ut fra at alle vegetarianere som eier katt forstår - om ikke burde de revurdere kjæledyrholdet sitt umiddelbart. Du har tydeligvis hengt for lite på KG. Sånn for øvrig synes jeg det er ufint å kommentere andres mat. Lager jeg mat til andre tilpasser jeg den til deres preferanser, allergier, overbevisninger, livsstil, intoleranser og religion, og helst slik at alle spiser omtrent det samme. Jeg setter derfor veldig pris på om folk sier fra. Motsatt setter jeg veldig pris på om folk ikke serverer meg mat med tunfisk fra boks, for da sliter jeg. Men jeg er selvsagt høflig og spiser det jeg får.
Tøffeldyret Skrevet 10. oktober 2012 #34 Skrevet 10. oktober 2012 Når jeg skal servere en vegetarianer middag passer jeg alltid på å ha et vegetarisk alternativ til dem, men om de serverer meg er det alltid vegetar.. Det går den ene veien, men ikke den andre. Mange er vegetarianere fordi de ikke ønsker å støtte kjøttproduksjonen. Så om de skulle kjøpt kjøtt for å servere deg i middagsselskap, kunne de jo like gjerne spist det selv. Da går de utenfor sine egne prinsipper, for da har de støttet industrikjøttproduksjon. Mange synes også det er ubehagelig å tilberede kjøtt. Derfor synes jeg ikke det er urettferdig at kjøttetere aldri får servert kjøtt av vegetarianere. Vegetarianere bør jo ikke kreve og forvente vegetarmat i kjøtteternes middagsselskap, men det er uansett mye lettere å få til. Kan bruke samme ingredienser som skal brukes i kjøttmiddagen, og kjøttetere har sjeldent et etisk standpunkt mot å kjøpe og behandle grønnsaker. 5
Bernardette Skrevet 10. oktober 2012 #35 Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Hadde jeg lagd middag hjemme hos meg, så hadde jeg ikke tatt hensyn til vegetarianere/veganere. At en person har rare meninger, betyr ikke at flertallet skal lide. Si meg, hvordan har det seg at flertallet lider av at verten tilrettelegger for vegetarianere? Endret 11. oktober 2012 av Niennas 4
Gjest Kim Skrevet 10. oktober 2012 #36 Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Si meg, hvordan har det seg at flertallet lider av at verten tilrettelegger for vegetarianere? Mindretallsdiktatur har jeg ikke sansen for og hjemme hos meg, så hadde altså ikke vegetarianere/veganere fått spesialbehandling. Hvorfor skal jeg lage vegetarmat til f.eks 10-15 stykker, hvis en av de er vegetarianer? Hvorfor skal jeg gidde å lage en egen middag for den som er vegetarianer? Jeg har vel ikke snakket om flertallet, jeg har snakket om meg som vert. Hvis man skal lage egen middag til vegetarianere/veganere, skal man lage egen mat til de som ikke spiser gluten,fisk, poteter, skalldyr, sopp, løk, hvit saus, brun saus etc. etc. hvorfor er deres behov mindre viktig enn behovet til vegetarianeren? Endret 11. oktober 2012 av Kim
Gjest Snoken- Skrevet 10. oktober 2012 #37 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg respektere alle vegetarianere, om det er selskap og jeg vet at det er veggiser der vil jeg selvfølgelig ta kontakt for å prøve å tilrettelegge for dem. Men når vegetarianere skal prakke ned på meg, og min normale holdning til mat blir jeg arg. Som den gangen jeg var felles arrangement hvor det ble annet servert vilt. Ved siden av meg sitter en veggis med mange meninger. Snakker om hvordan dyr må lide osv. Hun prakker ned på min, og andres holdning til mat, og snakker så fint om seg selv. Som sagt da blir jeg arg. Spesielt når veggisen sitter å gafler i seg mat som er sendt med fly fra alle verdenshjørner. Fly er kjent som det mest forurensede transportmidlet i verden. Hun sitter å spise mat som er sannsynligvis er produsert av folk med dårlige arbeidsforhold. Mens jeg spiser mat som er dyrket i Norge, kjøttet består riktig nok er norsk vilt som har levd lykkelig i naturen. Tillegg opplyser veggisen at hun er glad i dyr, hun har en bikkje og to katter. Med de få opplysningene jeg har fått vet jeg allerede dette om vedkommende: Får mat transport fra alle verdens hjørner. Får mat som er blant annet laget av slaver og mennesker som blir utnyttet for luselønn. http://www.aftenpost...er-7010120.html Har dyr som spiser kjøtt. Har dyr som piner andre dyr. Har dyr for sin egen skyld. Da blir det for dumt i mine øyne, å prakke ned på alle andre. Når en ikke er bedre på noen måte.
Gjest Badabing Skrevet 10. oktober 2012 #38 Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Mindretallsdiktatur har jeg ikke sansen for og hjemme hos meg, så hadde altså ikke vegetarianere/veganere fått spesialbehandling. Hvorfor skal jeg lage vegetarmat til f.eks 10-15 stykker, hvis en av de er vegetarianer? Hvorfor skal jeg gidde å lage en egen middag for den som er vegetarianer? Jeg har vel ikke snakket om flertallet, jeg har snakket om meg som vert. Hvis man skal lage egen middag til vegetarianere/veganere, skal man lage egen mat til de som ikke spiser gluten,fisk, poteter, skalldyr, sopp, løk, hvit saus, brun saus etc. etc. hvorfor er deres behov mindre viktig enn behovet til vegetarianeren? Kunne da ikke falt meg inn å lage mat med gluten når jeg har venner med glutenallergi på besøk. Ei heller ville jeg servert fisk om jeg fikk besøk av noen som ikke likte det. Jeg forsøker jo å lage mat tilpasset de som kommer. Endret 11. oktober 2012 av Niennas 4
2shy Skrevet 10. oktober 2012 #39 Skrevet 10. oktober 2012 Hadde jeg lagd middag hjemme hos meg, så hadde jeg ikke tatt hensyn til vegetarianere/veganere. De hadde måtte spise tilbehør som salat og poteter. At en person har rare meninger, betyr ikke at flertallet skal lide. Jeg hadde heller ikke giddet å gå i middagsselskap til en vegetarianer/veganer, så godt er ikke grønsaker og tofu i alle rare former spiser jeg rett og slett ikke. Du høres ut som en sympatisk og åpensinnet vert/gjest.. Det er en ganske stor misforståelse at en vegeterianer/veganer lever på tofu og grønnsaker, og kjedelig "tørr mat". Uvitenhet lenge leve 1
Øydis Skrevet 10. oktober 2012 #40 Skrevet 10. oktober 2012 Hadde jeg lagd middag hjemme hos meg, så hadde jeg ikke tatt hensyn til vegetarianere/veganere. De hadde måtte spise tilbehør som salat og poteter. At en person har rare meninger, betyr ikke at flertallet skal lide. Jeg hadde heller ikke giddet å gå i middagsselskap til en vegetarianer/veganer, så godt er ikke grønsaker og tofu i alle rare former spiser jeg rett og slett ikke. Hadde jeg vært invitert hjem til deg og visst dine meninger om dette, hadde jeg ikke giddet å komme. Hvorfor inviterer du folk hjem til deg selv, for å sosialisere og ha det hyggelig, eller for å demonstrere hvilken ufleksibel vert du er? Det skader da ikke flertallet om du lager i stand en porsjon vegetarmat i tillegg til det du serverer de andre, det vil jo tvert i mot gagne hele selskapet at ingen blir ekskludert. Kan legge til at jeg ikke kan huske sist jeg spiste tofu, men likevel blir jeg god og mett hver dag. Tenk det! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå