Gå til innhold

Narkoman

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det kan det være, men det kan også kaste bensin på bålet. Er ikke noe kjekt å bli avhengig av et nytt stoff.

Anonym poster: 53c2431497ee1b271711beece14088e7

Det som er litt rart, - er at det er bevist at alle narkomane er veldig glad i sukker. Forskere har faktisk kunne måle at sukkertrangen din som liten kan påvise risikoen for å bli narkoman som voksen.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet en hel masse om dette, men ikke angående heroin (skrev det lengre oppe).

Vallergan blir faktisk mye brukt under avrusning av f.eks alkohol og andre stoffer.

Vallergan kan sikkert lindre symptomer, men ved å gi vallergan til narkotikamisbrukere så viser man også at man ikke respekterer narkotikabrukeren. Det blir litt som at man ønsker at narkotikamisbrukeren skal fortsette narkotikamisbruket sitt.
  • Liker 1
Skrevet

Vet du hvorfor han ruser seg auroressa? Dersom du finner ut hvorfor han ruser seg så vil det være mye lettere å kunne hjelpe ham. Men hvordan skal du kunne klare å avsløre en sånn hemmelighet fra en som ruser seg?

Jeg tror jeg vet noen grunner ja. Og han har åpnet seg for meg før.

Gjest Darthoven
Skrevet (endret)

Skal ikke mene det ene og det andre om hva som er best for deg og vennen din, TS. Men honnør til deg for at du er et menneske som bryr seg. :)

Endret av Darthoven
Skrevet

Synes du skal prøve å overtale han til å legge seg frivillig inn, istedenfor å ta saken i egene hender. Det kan fort bli farlig for både deg og han om dere tar sakene i egene hender.

• Liker 2
Skrevet

Skal ikke mene det ene og det andre om hva som er best for deg og vennen din, TS. Men honnør til deg for at du er et menneske som bryr seg. :)

Tusen takk :) Senest i natt ble jeg nesten overfalt ved og være et med menneske, men hah, slik er jeg!

Skrevet

Vallergan kan sikkert lindre symptomer, men ved å gi vallergan til narkotikamisbrukere så viser man også at man ikke respekterer narkotikabrukeren. Det blir litt som at man ønsker at narkotikamisbrukeren skal fortsette narkotikamisbruket sitt.

For noe tull. Det kommer jo helt an på hva man skal slutte med. Man gir ikke b-preparater til en som har ruset seg på amfetamin og brukt tabletter for å komme nedpå. I slike tilfeller kan vallergan være et greit alternativ til søvn (ihvertfall roe litt ned) de første dagene.

Skrevet

Synes du skal prøve å overtale han til å legge seg frivillig inn, istedenfor å ta saken i egene hender. Det kan fort bli farlig for både deg og han om dere tar sakene i egene hender.

Jeg leser litt rundt for og få informasjon om steder hvor man kan dra, men som sagt , må få pratet med han først igjen, og jeg håper jeg kan få han med hit, han vil ha det bedre her i en ren seng og mat på bordet enn hva han har det der han er nå. Om han skyter her, ok, men skal han hit så skal han gå med på og snakke med en lege. Jeg må bare prøve.

Gjest Sitrondrops
Skrevet

Gjør deg selv den tjenesten å bare vær snill med han, men hans eget liv må han ville forandre selv. Vi kan ikke kontrollere andre mennesker og hva de skal gjøre selv om det er aldri så velmennende fra vår side, dessverre. Ta vare på deg selv.

• Liker 1
Skrevet

Her er det fryktelig mange kundskabsløse svar.

Dessuden er en diskusjon om hvilke preparater som brukes i avrusning ikke relevante i denne tråden, og det er mange som har rare forestillinger om dette.

Hjemmeavrusning er en veldig dårlig idé, og dette bør overlades til fagfolk som ved hva de driver med, og som vil hjelpe til med å søke ham ind til videre behandling, efter endt avrusning.

I første rekke går processen gjennom fastlege og nav, dersom det ikke er akutt fare for liv og helse. Legevakt kan også bistå, dersom det er behov for en plads raskt.

Først skal du få oversikt over problematikken, derefter tilbyde deg å blive med til legekonsultasjon, og motivasjons- og kartleggingssamtale hos nav. Relevante henvisninger vil blive sendt.

Å bruke sitt hjem til dette, er av mange grunder en veldig dårlig idé.

Mere detaljert informasjon om indleggelse og fremgangsmåde ligger i indboksen din, Auroressa.

• Liker 4
Skrevet

For noe tull. Det kommer jo helt an på hva man skal slutte med. Man gir ikke b-preparater til en som har ruset seg på amfetamin og brukt tabletter for å komme nedpå. I slike tilfeller kan vallergan være et greit alternativ til søvn (ihvertfall roe litt ned) de første dagene.

her er det DU som prater tull
  • Liker 1
Skrevet

her er det DU som prater tull

Det var alternativet jeg fikk da jeg selv på avrusning! Fikk ikke noe b-preparat.

Skrevet

Det som er litt rart, - er at det er bevist at alle narkomane er veldig glad i sukker. Forskere har faktisk kunne måle at sukkertrangen din som liten kan påvise risikoen for å bli narkoman som voksen.

De narkomane jeg kjenner, pøser på med sukker i teen eller kaffen, og begrunner dette med at det forsterker rusen. Inte vet jag.

Men ser jo ofte at sukker blir en erstatning for folk som er på rehab, i varierende grad. På samme måte som når en slutter å røyke og putter i seg alt mulig dritt.

Skrevet

Det var vel egentlig en stor spøk med og binde han fast i senga. Selvfølgelig er jeg ikke så dum.

Og jeg tror , at mange kan gå igjennom absistenser uten ekstra medikamenter.

For det tredje, får jeg han hit, så skal jeg ha ambulansen på speed dial.

Spør om han har noe å roe seg ned på. Det trenger han. Har litt erfaring med en barndomsvenn for mange år siden, og når det gjelder heroin var kramper og intense smerter en del av abstinensene. Han sov ofte over, og det eneste jeg kunne tilby var en seng og mat og varme. Brydde meg ikke om han satt et skudd, for det må du regne med. Han er dessverre død i dag.

Og er han på amfetamin, eller en salig blanding, er det å ha ambulansen på speed dial fra din side neppe det nærmeste han ønsker seg.

Forstår at du gjerne vil hjelpe, men det eneste du kan gjøre er å være en venn. Tror ikke han er så dum at han ikke vet om behandlingsplasser og avrusning? Men i Oslo er avrusning for narkomane nærmest ikke eksisterende og tar de en overdose, får de et motmiddel og er på gata igjen.

Så hvorfor får f.eks. de som er avhengige av morfin eller heroin subutex og trappes ned over en lengre periode? Tror du at de får vallergan?

Til og med alkoholavhengige får sobril og noe sterkt å sove på hvis de legges inn akutt og det får de ikke kun den første dagen. Kjenner noen som jobber innenfor rus i Oslo, og vallergan er noe som gis etter at tilfriskningsfasen er etablert, noe som er individuelt avhengig av rusmiddel og omfang.

• Liker 1
Skrevet

jeg fikk sobril ,tegretol og truxal og seruqel når jeg ble innlagt

Skrevet

Seruquel er det noe som skal brukes av og til, eller er det et medikament for daglig bruk?

Skrevet

jeg bruker det daglig pga bipolar

Skrevet

Seruqel har jeg aldri hørt om. Tegretol og truxal er c-preparater akkurat som vallergan. Sobril er ikke spesielt sterk og kan sikkert bli brukt, men dette var ikke aktuelt for meg.

Jeg vil tro det er veldig individuelt hva man trenger, kommer jo helt an på hva man er innlagt for.

Skrevet

jeg bruker det daglig pga bipolar

Er kanskje seroquel du mener da. Dette er også er c-preparat og det har ingen relevans for avrusning.

Skrevet

.....................................................................................

Jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Du er så utrolig naiv og kunnskapsløs. Du er et godt medmenneske, det skal du ha.

Men du aner ikke hva slags -ute av kontroll- krefter du har i vente her..

Eksen min hadde aldri tatt heroin, han var avhengig av amfetamin. Jeg var ung og dum, og tenkte at jeg skal klare å redde ham, jeg skal klare å avruse ham, dette fikser jeg.

Her skal du lese hvorfor det var en dårlig idè.

Det startet med at jeg låste døra der vi var slik at han ikke skulle komme seg ut og dope seg mer, som sagt, jeg var bare et medmenneske og skulle redde ham.

Det tok ikke veldig lang tid før han ble svart i øynene, fikk et raseri jeg den dag ikke har sett maken til, og det var bare STARTEN......

Han startet med å løpe rundt og rundt i ring, ikke løpe, men gå, gå så fort som han kunne. Han stresset, fikk smerter, han var som et villt dyr i et bittelite bur.

For hver gang jeg åpnet munnen ble jeg møtt av et blindt raseri, han klarte ikke å kontrollere seg.

Han raserte hele rommet, truet med å slå meg i hel om jeg ikke fant nøkkelen på flekken, jeg ble så redd at jeg bare krøp sammen i et hjørne og sa at nøkkelen min var et steds i veska mi, han rev den i fillebiter og fant fortsatt ikke nøkkelen. Innen da hadde det rukket å gå noen timer utover natten, og han var spinnvill! Han tok tak i meg og ristet meg før han skrek hvor jævlig alt var, hvor ditt og datt, så endte han med at han knuste vinduet og hoppet ut på plenen og stakk.

Og du, tro meg.. Dette var verdens beste gutt som hadde opplevd litt av hvert i livet også.

Han ble ikke rusfri før han selv oppsøkte legen, da fikk han opphold på rehab, FLERE av de, når han kom ut gikk han til rusmiddelkonsulent 4 ganger i uka hele året rundt nesten, han må virkelig holde seg i skinnet for ikke å røre dop, derimot har han begynt å drikke alkohol hver dag. Fra narkoman til alkoholiker.

Jeg sier ikke at det blir det samme med deg og han fyren din, bare at du aner ikke hva som kommer. Folk med abstinesner er IKKE seg selv, og er ute av kontroll.

Anonym poster: ddbcacb066d05fa102afb56167d3bacb

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...