Gå til innhold

Sjef som ikke er fornøyd med 100% innsats.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en frustrert dame som jobber på kontor. Problemet er at jeg irriterer meg grønn over sjefen min.

Det er flere ting men hovedsaken er at han liksom forevnter at folk skal jobbe mer enn de har plikt til. Selv om jeg har, etter min tidligere tråd å dømme om min lønn, dårlig lønn i forhold til alder/ ansiennitet.

Det har seg blant annet slik at jeg oppdaget at jeg ble trukket for 5 uker ferie på lønnen min mens min sjef hadde sagt at jeg har 4 uker ferie.

Men vi har fri i romjulen noe jeg da trodde var en frynsegode fra hans side.

men så viser det seg at jeg egentlig har 5 uker!!!! (Se over)

Dermed så vil jeg i alle fall ha det jeg har gått glipp av av feriedager i fjor og i år.

Så jeg prøver å finne ut hvilke dager jeg skal ta i høst, manger 3 dager ferie når jeg trekker fra jobbedagene i romjula.

Det sier jeg til min sjef og da begynner han å beklage seg over at hn også har mange dager (1 uke ekstra da han er over 60) men at han "ikke har tid" til å ta det ut akkurat som om han skal gi meg dårlig samvittighet for å ta ut det jeg har krav på.

Selv så har han mye bedre lønn + provisjon og bonuser i hue og rævva.

Frimaet går meget bra så det er ikke noen unnskyldning for å kreve mer av folk enn han har krav på. Men det er bare han som ser ut til å få æren for den økonomiske successen.

Jeg sa "han har ikke tid" til å ta ut fritiden sin i gåseøyne men det er vel bare for at han er livredd for å miste stålgrepet om stillingen sin og flokken sin. Han må jo være tilstede for å kontrollere folk.

Han er ansatt og ikke selvstendig næringsdrivende selv også.

Når man ikke får god lønn i et firma som ellers går godt bør man ikke da i alle fall unnes de feriedagene man har krav på?

Kan også tilføye at jeg på de årene jag har jobbet for firmaet har hatt ca. 1/2 dag sykefravær tilsammen.

Anonym poster: 30db6f6ee6cb0628f62878e0bd23daca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en råtten sjef, du har rett til å få all info om feriedager og andre regler skriftlig fra jobben.

Ta deg de feriedagene du har krav på, og drit i hva sjefen unner seg selv å ikke, hvis du har en rettighet på jobben så ta den.

Jeg hadde ei kjerring til sjef, jeg ble nærmest tvunget til å jobbe overtid, om jeg sa ifra at det passet dårlig å jobbe lengre så fikk jeg ei kjeftesmelle, og det aksepterte jeg ikke. Jeg jobbet ofte overtid men de dagene ble fort glemt når jeg en gang ikke kunne jobbe overtid.

Jeg ble tatt inn til samtaler der sjefene rottet seg sammen mot meg alene og hakket meg som ett lite frø i en hønsegård. De prøvde å skremme meg til å "ta meg sammen" altså til å slutte å gjøre mine rettigheter på jobben.

Enkelte sjefer er så utrolig kvalme..

Ta deg fridagene dine du, sjefen din kan ikke gjøre noe mot det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvsagt ta ut feriedagene dine. Du har ikke bare rett, men plikt til å ta ut feriedagene. Imidlertid må du slutte å mistro sjefen din, det er ikke sikkert han mente å gi deg dårlig samvittighet. Det kan ha vært forsøk på å få ut frustrasjon, slå av en spøk eller mye annet.

Det at sjefen din tjener bedre enn deg, er helt naturlig. Det er noe du må leve med. Du har en veldig negativ holdning til arbeidsplassen din, og det er ikke bra. Hvis du synes du tjener for dårlig, så be om lønnsforhøyelse. Får du ikke lønnsforhøyelse, søk en annen jobb. Det er ingen som tvinger deg til å bli i den jobben du har.

Og det er ingen som lider mer over at du er misfornøyd, enn deg selv. Husk det!

Anonym poster: cf4febde2d992e8dfba8e9fafeab0b5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvsagt ta ut feriedagene dine. Du har ikke bare rett, men plikt til å ta ut feriedagene. Imidlertid må du slutte å mistro sjefen din, det er ikke sikkert han mente å gi deg dårlig samvittighet. Det kan ha vært forsøk på å få ut frustrasjon, slå av en spøk eller mye annet.

Det at sjefen din tjener bedre enn deg, er helt naturlig. Det er noe du må leve med. Du har en veldig negativ holdning til arbeidsplassen din, og det er ikke bra. Hvis du synes du tjener for dårlig, så be om lønnsforhøyelse. Får du ikke lønnsforhøyelse, søk en annen jobb. Det er ingen som tvinger deg til å bli i den jobben du har.

Og det er ingen som lider mer over at du er misfornøyd, enn deg selv. Husk det!

Anonym poster: cf4febde2d992e8dfba8e9fafeab0b5b

TS her.

Jeg vil jo bare ha det jeg har krav på og det er alle feriedagene jeg har krav på.

PS Du høres ut som om du er overordnet selv og jeg har hørt på tidligere arbeidsplass at " ER du ikke fornøyd så kan du jo bare si opp!!" der var det lønnen jeg prøvde å få opp.

Men ledelsen må akseptere at folk forventer å få de rettighetene de har krav på! Og ledelsen er sjefen for han har enestyre.

Du har vel rett at jeg ikke helt stoler på sjefen for jeg vet jo f.eks. ikke om det at han sa jeg bare hadde 4 uker ferie var noe han sa for å kunne styre når det passet ham at jeg hadde fri; dvs bevisst villedning.

Tror også han er typen som presser folk til å si opp dersom han ikke er velbehaget av dem og f.eks. avspiser de som av og til må et ærendejobbsammenheng med å betale for bensinen i stedet for å gi kjøregodtgjørelse; altså gi blaffen i de ansattes rettigheter. PS jeg har hatt en fremtredende rolle i å snu den økonomiske situasjonen i firmaet.

Jeg har også kunnskaper til å styre firmaet inntil videre dersom han slutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor man går for å finne skattelistene for i fjor så kan jeg se hvor mange % mer i lønn han fikk enn meg i fjor. Det var jo en her som nevnte at det var naturlig at sjefen får mere penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at skattelistene for 2011 ikke er ferdig ennå på nettet. Men vi kan ta 2010. Da hadde han 61,58% bedre lønn enn meg. I fjor så var han den eneste som fikk lønnsforhøyelse selv - ingen andre - vet bare at han fikk ca. 14% høyere fastlønn i 2011. Har selv hatt samme lønn siden begynnelsen av 2010.

Har tatt til takke med det fordi jeg foretrekker den jobben jeg er vant med og at jeg har veldig kort arbeidsveg.

Anonym poster: 30db6f6ee6cb0628f62878e0bd23daca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva ønsker du å oppnå med å sjekke lønnsforskjellen mellom din sjef og deg selv? :klo:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker du å oppnå med å sjekke lønnsforskjellen mellom din sjef og deg selv? :klo:

Det var en reaksjon på svar fra Anonym poster: cf4febde2d992e8dfba8e9fafeab0b5b

for at dere skal se at det ikke bare er "litt" forskjell på lønnsnivå.

Anonym poster: 30db6f6ee6cb0628f62878e0bd23daca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en reaksjon på svar fra Anonym poster: cf4febde2d992e8dfba8e9fafeab0b5b

for at dere skal se at det ikke bare er "litt" forskjell på lønnsnivå.

Anonym poster: 30db6f6ee6cb0628f62878e0bd23daca

Ja, men vi bryr oss ikke om hvor mye verken du eller sjefen din tjener. Det er ikke relevant for problemstillingen, som er som følger: Du har ubrukte feriedager som du ønsker å ta ut. Kan sjefen din nekte deg dette? Nei, men ferien skal tas ut slik at det ikke skaper en ulempe for sjefen eller arbeidsplassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men vi bryr oss ikke om hvor mye verken du eller sjefen din tjener. Det er ikke relevant for problemstillingen, som er som følger: Du har ubrukte feriedager som du ønsker å ta ut. Kan sjefen din nekte deg dette? Nei, men ferien skal tas ut slik at det ikke skaper en ulempe for sjefen eller arbeidsplassen.

Ja det var det med å ta ferie når det passer sjefen da. Han som bestemmer hva som skal gjøres først den dagen det skal gjøres så da passer det vel aldri hos oss å ta ferie da?

Jeg har noen oppgaver som bare jeg har kunnskap om og han ber meg gjøre. Jeg kommer til å lage en list over de dager jeg tar sikte på å ta fri og så be han komme med innvendelse dersom en av dagene ikke passer. Det er bare det at han ikke planlegger framover så man vet hva man skal forholde seg til.

Anonym poster: 30db6f6ee6cb0628f62878e0bd23daca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hørt utsagnet "er du ikke fornøyd, så si opp" før også, så tyder det på at du kanskje krever mer enn du er verdt? Hva andre tjener er irrelevant, hva du er verdt for bedriften eller hos en potensiell arbeidsgiver er relevant.

Forøvrig burde du sette deg inn i hvor mange feriedager du har og sette opp en plan for å ta disse ut. Arbeidsgiver kan ikke nekte deg det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hørt utsagnet "er du ikke fornøyd, så si opp" før også, så tyder det på at du kanskje krever mer enn du er verdt? Hva andre tjener er irrelevant, hva du er verdt for bedriften eller hos en potensiell arbeidsgiver er relevant.

Forøvrig burde du sette deg inn i hvor mange feriedager du har og sette opp en plan for å ta disse ut. Arbeidsgiver kan ikke nekte deg det.

Det første du skriver der om utsagnet "er du ikke fornøyd...

var det nå en som svarte meg i dette innlegget som kom med i forbindelse med min nåværende jobb. Jeg har ikke hørt det i min nåværende jobb. Har derimot hørt sagt at jeg har gjort en knalljobb; Det vises bare ikke i lønnen min. Jeg tror nok at jeg er verdt mye mer enn jeg får i lønn egentlig. Så du tror virkelig på at alle får det de er verdt her i verden?

Jeg gjør faktisk alt det sjefen ikke gjør da vi er de eneste rene kontoransatte hos oss.

Sjokkerende hvor mye pepper jeg skulle få i dag da. Kvinner er kvinner værst, skjønner jeg.

Dårlig humør i dag?

Anonym poster: 30db6f6ee6cb0628f62878e0bd23daca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke alle får hva de er verdt, rett og slett fordi de tar de feile valg.

Endre strategi. Søk ny jobb og få et bedre tilbud, så presenterer du dette for din arbeidsgiver. Er de ikke villig til å imøtekomme markedslønnen vil det si at du ikke er verdt det for dem. De kan (eller tror) med andre ord få andre til å utføre din jobb til en lavere pris innenfor riktig kompetansenivå. Eller de er sikker på at du ikke sier opp uansett, så hvorfor betale deg mer da?!

Du må kjempe for deg selv, ta grep og gjør de endringer som må til. Spill spillet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at skattelistene for 2011 ikke er ferdig ennå på nettet. Men vi kan ta 2010. Da hadde han 61,58% bedre lønn enn meg. I fjor så var han den eneste som fikk lønnsforhøyelse selv - ingen andre - vet bare at han fikk ca. 14% høyere fastlønn i 2011. Har selv hatt samme lønn siden begynnelsen av 2010.

Har tatt til takke med det fordi jeg foretrekker den jobben jeg er vant med og at jeg har veldig kort arbeidsveg.

Anonym poster: 30db6f6ee6cb0628f62878e0bd23daca

Gitt at dette er en bedrift av litt størrelse synes jeg det hørtes ut som sjefen din hadde ganske lav lønn i forhold til resten av markedet. Hvis du tjener 500 000 tjener han rundt 800 000. Det er vel bare i Norge dette kunne blitt sett på som stor forskjell mellom leder og ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at dette er en bedrift av litt størrelse synes jeg det hørtes ut som sjefen din hadde ganske lav lønn i forhold til resten av markedet. Hvis du tjener 500 000 tjener han rundt 800 000. Det er vel bare i Norge dette kunne blitt sett på som stor forskjell mellom leder og ansatt.

Jeg har 300000 brutto som skal være lavtlønnet i følge dommen til KGlesere. Jeg er snart 50 år gammel.

Anonym poster: 30db6f6ee6cb0628f62878e0bd23daca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 300000 brutto som skal være lavtlønnet i følge dommen til KGlesere. Jeg er snart 50 år gammel.

Anonym poster: 30db6f6ee6cb0628f62878e0bd23daca

og sjefen tjener 500 000 da? I all verden! Hvordan arbeidsplass er dette, hvor de ansatte tjener like mye som vaskedama?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har selv hatt samme lønn siden begynnelsen av 2010.

Anonym poster: 30db6f6ee6cb0628f62878e0bd23daca

Da har du i realiteten gått ned i lønn.

Be om lønnsforhøyelse og samtidig søk jobber som er relevant for din erfaring eller kan få av andre grunner. Du er 50 år, så du har ikke noe tid å miste. Nekter de deg lønnsforhøyelse viser du dem tilbud du har fått andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og sjefen tjener 500 000 da? I all verden! Hvordan arbeidsplass er dette, hvor de ansatte tjener like mye som vaskedama?

Det er en bedrift som holdt på å gå dukken i konkurs og der sjefen nå er besatt av ambisjonen om gode regnskapsresultater som sine medstyremedlemmer skal rose ham for!

Anonym poster: 30db6f6ee6cb0628f62878e0bd23daca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bedriften holder på å gå konkurs finnes det ikke rom for høyere lønninger. Du kan velge å bli eller du kan velge å gå. Ditt valg. Men om du vil bytte jobb bør du få ut fingeren, for du er i ferd med å nå alderen hvor du desverre er ganske u-ansettbar. For øvrig skal antall feriedager stå i kontrakten din.

Anonym poster: 7ae02df4be7f2323919f74ac1e3cc87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bedriften holder på å gå konkurs finnes det ikke rom for høyere lønninger. Du kan velge å bli eller du kan velge å gå. Ditt valg. Men om du vil bytte jobb bør du få ut fingeren, for du er i ferd med å nå alderen hvor du desverre er ganske u-ansettbar. For øvrig skal antall feriedager stå i kontrakten din.

Anonym poster: 7ae02df4be7f2323919f74ac1e3cc87f

Noen ganger lønner det seg å lese alt før man svarer. Jeg sier holdt på å gå konkurs. I åpningsinnlegget mitt sa jeg at bedriften går bra nå. Tror du jeg er helt idiot? Man har muligheten for å se regnskapet på nettet og det har jeg gjort for 2011. Ba om litt lønnspålegg i fjor men sjefen sytet "vi har ikke råd". Resultatet gikk opp 4 millioner i fjor i forhold til for 2010; fra 3 mill underskudd til nesten 1 mill i overskudd for i fjor. Kan snart ikke komme med flere detaljer i frykt for å bli identifisert av noen som kjenner meg igjen. Så der og føler jeg at sjefen min har forsøkt å villede meg.

Anonym poster: 30db6f6ee6cb0628f62878e0bd23daca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...