Gå til innhold

Å ta hensyn i senga - lesing, mobil og soving


Gjest Maya

Anbefalte innlegg

Her er det vel like mange meninger som mennesker. Det er dere som må bli enige, og reglene må være like for begge. Akkurat her trur jeg begge må gi litt. Hva med: Ingen lyd på soverommet, ingen mobil på soverommet. Lesing er greit i 5-10 minutter. Bytt ut lamper til noe som gir mindre lys.

Her er reglene som følger: TVen skal kun på dersom vi skal se en film eller en serie sammen. Utover det er all lyd forbudt, det inkluderer avislesing (blafring). Begge har lov til å lese på senga 10-15 minutter før man sovner, våkner man midt på natta eller sliter med å sove flytter man seg til stua eller gjesterommet. Mobilene ligger igjen på stua. Leselampene har vi kjøpt slik at de forstyrrer den andre minst mulig. Dropp spotter, det er irriterende uansett. Lave lamper med skjerm på hver side av senga sjenerer den andre minimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maria_Marihøne

TS her.

Skjønner at mange er uenige med meg, men la meg presisere følgende;

- Det er IKKE lyd på mobiltastene, vi snakker touchtelefon.

- Lesing er altså med en smal spotlampe som gir svært lite lys i resten av rommet.

- Vi har uansett ikke et helmørkt soverom, men lyse gardiner og vinduet oppe, så lys slipper inn uansett.

- Dette er ting som jeg må gjøre for å i det hele tatt få sove - det er en del av min rutine (ikke alltid, men ofte).

- Kanskje viktigst: Han blir potte sur dersom jeg står opp igjen og setter meg på sofaen og leser eller trykker. Han mener at det er sent og på høy tid å få lagt seg når vi først/endelig er i seng. Jeg kan være enig med han i at vi legger oss for sent, vi må begge opp tidlig, men det er da likevel jeg som må få bestemme når jeg vil sove. Mener nå jeg...

Da er mitt råd at du prøver å ikke legge deg, før du er ordentlig trøtt og er sikker på å få sove

Jeg er som du, og må ofte lese litt eller se på TV før jeg sover. Men mannen min sover tungt så det er ikek noe problem. Det kunne likevel ikke vært motsatt, for jeg er avhengig av å ha det helt stille og mørkt for å sove.

Dere må jo bare komme frem til et kompromiss. Jeg skjønner samboeren din, men samtidig virker han unødvendig sta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA hadde jeg virkelig blitt sur!!! Du bestemmer vel selv når du vil legge deg!

Ellers er jeg av de som mener at lesing knatting på telefonen eller annen fikling etter at begge har lagt seg, er helt uaktuelt, for begge to!

Jeg tenker at om det er stor forskjell på når de ønsker å legge seg bør de heller sove på hvert sitt rom, dersom det er slik at hun bråker mye når hun står opp igjen, og bråker så mye at han vekkes når hun kommer og legger seg igjen.

Min mor er av den typen. Vi sov inne på samme rom hele familien da vi besøkte besteforeldrene mine, og hun satt oppe til langt på natt for å lese ukeblader. Greit det, jeg forstår at ikke alle trenger å legge seg til samme tid.

Problemet oppsto når hun kom for å legge seg i tretida midt på natta, da åpnet hun døra og slapp inn alt som fantes av lys i gangen, slo på taklampa, romsterte og bråkte, gikk inn på badet (hvor døra selvsagt sto åpen så vi hørte alt som foregikk), kom inn igjen, og gikk opp og ned, frem og tilbake mange ganger fordi hun alltid hadde glemt et eller annet viktig hun var nødt til å gjøre. Mye bråk og full flombelysning midt på natta, natt etter natt. Og hun klarte ikke å forstå hvorfor vi ble sure, vi kunne jo bare snu oss og sove videre.

Nå er jeg klar over at TS neppe er like ekstrem som min mor, det var bare som en kommentar til de som mener at man selv bestemmer når man skal legge seg. I utgangspunktet kan jeg være enig i det, men kun om man klarer å legge seg uten å vekke den andre.

Anonym poster: 0e9ffcba21ad5f826b234b2c5a937425

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer selv når du legger deg. Er du ikke trøtt og vil sitte opp og lese eller se på TV men ikke kan gjøre det i senga, så må du jo få lov til å gjøre det i stua. Forstår meg ikke på kjæresten din.

Hos oss hender det at vi legger oss alene, hvis den andre ikke er trøtt. Og det gjør vel ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han får lese, trykke på mobilen og alt annet når du vil sove, men ikke tåler det selv når du gjerne vil gjøre de tingene så får ingen av dere gjøre det i sengen. Det blir jo urimelig at han blir så sur når du gjør det, men nærmest forventer at det er greit at han gjør det?

Forøvrig, du er voksen, du bestemmer selv når du vil sove ;)

Jeg tror du rett og slett må sette deg ned og påpeke at han sitter der også med de tingene, så hvorfor er det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten får du gjøre det samme i rommet, eller så får ingen det!

Samboern min leser aldri på sengen, kan knotte litt på mobilen og det er vel det, jeg kan både lese, knotte på mobilen og se film på nettbrettet mitt om jeg absolutt ikke får sove. Men ingen av oss bryr seg om hva den andre gjør, vi sovner som oftest uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten får du gjøre det samme i rommet, eller så får ingen det!

Jeg skjønner ikke logikken her. Selv om hun ikke blir forstyrret av lys eller lyder, så skal han allikevel ikke få lese eller knotte? Hvorfor ikke?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

soverommet så skal man sove. syns det er fryktelig irriterende med lyd og lys når jeg skal sove.

jeg forstår egentlig ikke problemet? gå ut av soverommer om dere skal gjøre noe annet. om ikke så respekter den som vil sove.

om du ikke irriterer deg over at han leser på sengen så betyr ikke det at han må mene akkurat det samme som deg.

samo har godt sovehjerte så jeg kunne nok gjort hva som helst på soverommet uten at det hadde gjort noe. jeg derimot har store søvnvansker så det er ikke aktuelt med aktiviterer ved siden av meg når jeg skal prøve å sove.

respekter din samboer og la han sove ifred.

syns heller ikke det er noe poeng med lesenekt for hans del. du plages jo ikke med det så da blir det egentlig bare barnslig å nekte han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Skjønner at mange er uenige med meg, men la meg presisere følgende;

- Det er IKKE lyd på mobiltastene, vi snakker touchtelefon.

- Lesing er altså med en smal spotlampe som gir svært lite lys i resten av rommet.

- Vi har uansett ikke et helmørkt soverom, men lyse gardiner og vinduet oppe, så lys slipper inn uansett.

- Dette er ting som jeg må gjøre for å i det hele tatt få sove - det er en del av min rutine (ikke alltid, men ofte).

- Kanskje viktigst: Han blir potte sur dersom jeg står opp igjen og setter meg på sofaen og leser eller trykker. Han mener at det er sent og på høy tid å få lagt seg når vi først/endelig er i seng. Jeg kan være enig med han i at vi legger oss for sent, vi må begge opp tidlig, men det er da likevel jeg som må få bestemme når jeg vil sove. Mener nå jeg...

Touchtelefon er nok verre, for den gir veldig mye lys. Kjæresten min er ikke så fornøyd når jeg sjekker klokka hele tida slik at rommet lyses opp mens hun prøver å sovne :fnise:

Jeg skjønner veldig godt det med å ha rutine for å få sove. Men kanskje dere kunne møtes på halvveien? Hvis han f.eks. syns telefon er mer irriterende enn lesing kan du gjøre deg ferdig med telefonen før han legger seg, eller i et annet rom hvis han alt har lagt seg. Og så får du lov å lese i senga. Hvis spotten er så smal som du sier må det da gå an for han å venne seg til å sove selv om du leser, skulle man tro... Det er jo noe som gir statiske lysforhold, lyset endrer seg ikke sånn som det gjør hvis du tar frem og legger fra deg mobilen flere ganger. Og mange kan jo også fint sove med maske og ørepropper. Jeg er veldig lydømfintlig, så jeg sover nesten alltid med ørepropper.

Om du står opp igjen er da det din sak! Han kan ikke tvinge deg til å legge deg, som om du var en fireåring! Det er dessuten veldig lite morsomt å ligge i timesvis uten å få sove. Klart du må få stå opp igjen hvis du vil det.

Håper dere klarer å løse problemene! Hvis dere prater sammen og begge firer litt på krava kommer dere nok fram til noe dere begge kan leve med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke logikken her. Selv om hun ikke blir forstyrret av lys eller lyder, så skal han allikevel ikke få lese eller knotte? Hvorfor ikke?

helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår egentlig ikke problemet? gå ut av soverommer om dere skal gjøre noe annet. om ikke så respekter den som vil sove.

Problemet er at hun ikke får lov til å stå opp igjen heller. Og hun får ikke lov å bestemme når hun skal legge seg.... Høres ikke helt normalt ut, syns nå jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det må være likt. Dersom han får se på tv når du har lagt deg, må du få det også. Kanskje det hadde vært greiest å innføre "forbud" mot annet enn soving i senga, og at han da må respektere at du ønsker å stå opp dersom du vil se på tv eller lese. Han kan ikke både nekte deg å se på tv/trykke på mobilen OG å stå opp dersom du ikke får sove.

Anonym poster: 2f1cca45032556cd718594b5c29d3fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor følsom man er til søvn er jo noe man ikke kontrollerer.

Samtidig så er søvn noe man er helt avhengig av.

Man er altså totalt avhengig av noe som man ikke greier å kontrollere selv, fordi man er prisgitt rammene rundt seg.

Numero uno i et samliv må jo være å legge til rette - så langt man kan - for at den andre, ikke bare seg selv, får dekket sine grunnleggende behov. Da skjønner ikke jeg hvorfor man krangler og prøver å få den andre til å "fire" på dette med forhold rundt søvn. Så lenge dette ikke er noe man kan kontrollere selv, så er det jo direkte slemt å ikke legge til rette for at den andre får sove.

Det går ikke an å si "han burde tåle..." og "det er så lite at det ikke forstyrrer" etc. Folk er så forskjellige på dette at det er umulig å lage en mal. Her må man bare ta hverandre som man er.

Finito, for min del. Totalt ulike behov til tross - man "forhandler" ikke med sin egen eller den andres søvn som innsats. Man innretter seg, og ferdig med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha slitt med søvnvansker i hele mitt voksne liv, har jeg de siste par årene brukt sov-i-ro/ørepropper og øyeskydd. Det har gitt meg en ny tilværelse! Jeg sover såå mye bedre, og blir ikke vekket av lyset, avisbudet, naboens bil, søppelbilen, katter som slåss, eller fugler som synger fra sola står opp. Hvis min samboer vil lese bøker, se på iPad, eller andre ting som lager lyd eller lys, så værsågod! Jeg merker ingenting :o)

Anonym poster: 645a8497a4fb24dad96113addc6bd3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er var for lyder og bevegelser når jeg skal sove. Allikevel så er det greit at samboer styrer med mobil, mp3-spiller eller leser. Han ligger i ro og jeg snur ryggen til ham sånn at jeg ikke plages så mye. TV hadde jeg satt foten ned på. Jeg erfarer at jeg tilpasser meg den andre og sikkert den andre veien også.

Alternativet er at den som vil lese, tv, mobil, musikk ikke legger seg samtidig med den andre og styrer med sitt på sofaen. Da får du at du kan forstyrres når den andre faktisk legger seg.

Anonym poster: f6990a4c1c2c7406986704b0bfdff8f8

Anonym poster: f6990a4c1c2c7406986704b0bfdff8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette fungerer for oss:

- Hvis man er lys våken sitter man i stua frem til man blir litt trøttere. Da blir det ikke snakk om så mange timer med forstyrrelser. Vi trenger ikke på død og liv legge oss samtidig alltid.

- Jeg skrur alltid ned lyset på mobilskjermen til det laveste før jeg spiller/surfer, eller så bruker jeg det som leselys. Litt kronglete, men mindre forstyrrende.

- Hvis jeg/han vil se på TV skrur vi på underteksten og av lyden. Så får man heller lese teksten.

- Vi har reservetannbørster på gjestetoalettet, så man unngår å bruke badet rett ved soverommet om noen sover.

Supertips: Hvis jeg vil spille/surfe/lese/se på TV så tilbyr jeg meg alltid å stryke han på ryggen til han sovner. Da snur han seg jo automatisk vekk fra lyset og jeg unngår å ha en gretten mann ved siden av meg. Vinn-vinn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soverommet er for soving, og den som ønsker å sove bør få stille kravene. Hvis han ikke får sove når du leser eller ser tv, bør du la være. Men han kan ikke nekte deg i å stå opp eller legge deg senere enn ham, det blir for dumt.

Anonym poster: 3aedf33af7389d6ea31fb735bea9c082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir overrasket over at folk er så vare på lyd og lys når de skal sove! Her i huset kan jeg både taste på telefon, lese og høre på radio uten at sengekameraten plages av det. Får jeg ikke sove, skrur jeg på lyset over min plass og leser litt bok. Det er jo mye mindre forstyrrende enn at man skal gå ut og inn av soverommet hvis man ikke får sove når sengekameraten vil sove! Selv synes jeg bare det er koselig at han er våken mens jeg sovner, og det samme gjelder ham. Skulle jeg våkne av at han går på do om natten, er det jo ingen krise. Friske mennesker sliter vel ikke med å sovne igjen?

TS: jeg synes altså din samboer er helt urimelig!

Anonym poster: ca0397c4a7201a6c73b622d51049cb99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...