Gå til innhold

Å ta hensyn i senga - lesing, mobil og soving


Gjest Maya

Anbefalte innlegg

Hei. Min samboer og jeg har ikke rent få konflikter som følge av at vi har ulikt behov for aktivitet/ro etter å ha lagt oss. Noen ganger vil en se TV, lese eller trykke på mobilen mens den andre vil sove. Dersom begge vil det samme er det jo ikke noe problem...

Dersom det er min samboer som vil lese, se TV eller hva det måtte være, ser jeg på det som en selvfølge at han får gjøre det, så får jeg sove ved siden av så godt jeg kan. Stort sett er det uproblematisk, og uansett kan jeg ikke forvente at han vil være stille og sove akkurat når jeg vil.

Imidlertid er det oftere motsatt - at han vil sove mens jeg ikke er helt klar for det enda. Jeg innser at TV kan bli litt voldsomt, og ser derfor ikke på det da. Imidlertid vil jeg da evt. gjerne lese - vi har helt smale spotter ved hver seng som ikke gir særlig mye lys i resten av rommet. Dette blir han kjempesinna for - mener jeg ikke tar hensyn. Jeg får heller ikke engang lov til å trykke på mobilen - med lyden av - han mener jeg holder ham våken med lyset derfra samt irritasjon over at jeg ikke sover meg når han vil. Min teori er at det aller mest går på at han er irritert over at jeg ikke vil sove på det han mener er riktig tidspunkt for å sove, at irritasjonen holder ham våken men at det lille lyset som kommer (han kan jo bare snu seg...) er det som brukes som unnskyldning.

Hvem av oss - om noen - er det som bør fire her? Jeg opplever det som helt urimelig at jeg ikke engang skal få trykke på en lydløs mobil når han skal sove, og jeg synes heller ikke noe om at jeg ikke får ha på det lille, smale leselyset ved senga. Det er viktig for meg med slike "rutiner" før jeg skal sove, men det irriterer tydeligvis vettet av ham. Vi krangler faktisk ganske mye om dette. Noen som har noen innspill?

For ordens skyld - dette er ikke "startproblemer" - vi har bodd sammen i årevis uten at dette endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fatter ikke hvorfor du ikke kan lese på sofaen og så gå og legge deg etterpå? Jeg synes det er fantastisk vanskelig å sovne med en våken person ved siden av meg, og synes det er helt utrolig at dere har kranglet om dette i åresvis. Du burde da ta hansyn til at mannen din ikke får sove når du holder på slikt? Dere har jo andre rom i huset?

Anonym poster: c842b526a2eb25a692bb9e76634e3a32

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i forhold med en sånn en og fikk som resultat et anstrengt forhold til det å legge meg, fordi jeg ikke fikk sove inn sånn jeg foretrakk. Når man hele tiden blir klaget på, så forsvinner komforten. Jeg gikk på tå for ikke å forstyrre, men fikk ingen forståelse eller fleksibilitet tilbake. Når jeg måtte sitte i stua til jeg ble stuptrøtt, så endte det også ofte med at jeg ble våken på vei til senga. Heller singel enn dette.

Anonym poster: 4663d9d6757420563f559013b19f5df0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

jeg klarer ikke å sove om noen sitter og holder på med andre ting i sengen, selv om det er lydløst, så jeg er enig med samboeren din jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom ikke du skal få lov til å lese/knatte på telefonen når du ikke får sove, skal ikke han få det når han ikke får sove heller. Dere kan jo prøve det en periode - på soverommet får ingen lese, knatte eller noe som helst når det er sovetid, så får vi se hvor fristende det er de gangene det er han som vil lese/knatte.

On a different note, så er jeg av typen som kan "klikke i vinkel" dersom partner på død og liv skal ha på lys eller fikle med ting når jeg prøver å sove, men det kunne heller ikke falle meg inn å gjøre det samme selv når det "passer meg", nettopp fordi jeg vet hvor inni helvete irriterende det er når jeg ligger der og vil prøve å sove. Jeg får ikke sove dersom partner fikler med ting eller leser, det blir bare et stort irritasjonsmoment som gjør meg våken igjen, og således ødelegger hele nattesøvnen min. Det er selvsagt greit for meg at man leser en bok eller noe før man legger seg dersom begge er relativt like våkne, eller dersom det skjer veldig sjeldent, men jeg har enkelte perioder hvor det er så vanskelig å sovne, at jeg heller ville løst situasjonen ved å enten legge meg et annet sted eller hive partner ut av soverommet dersom han ikke ville slutte med den forbannede knattinga/lesinga si til langt på natt. Spesielt når jeg skal opp tidlig dagen etter. Det sies jo at det å stjele søvnen fra folk er blant de verre torturmetodene..

Endret av Strixvaria
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På soverommet sover man. Mobiltrykking kan du vel få unnagjort før du går og legger deg.

Anonym poster: 0e9ffcba21ad5f826b234b2c5a937425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avhengig av å lese og ha en bok på senga, men det er ikke alltid det er likt. I to forhold var det ikke noe problem, men med han jeg er sammen med nå sier han at lyset plager han. Det har ført til at jeg har søvnproblemer. At du må trykke på mobilen forstår jeg ikke behovet for. Forstår heller ikke at du oppfordres til å legge deg på sofaen eller et annet rom. Da kan han like greit gjøre det siden du ikke blir plaget de kveldene han har behov for å se på tv noen kvelder.

Anonym poster: 991bb9ba51748dc3742f1ea38032b3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykking på mobilen er utrolig irriterende for den som vil sove. Selv om den er satt på lydløs hører man når det trykkes på tastene.

Her synes jeg at den som vil sove skal få den roen som må til for å falle i søvn. Den som ikke er helt klar for søvn kan feks sitte oppe til trøttheten får overtaket.

Anonym poster: cc08da48d72f82eb0dc19e57a9f78bec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det unødvendig å forstyrre den andre når den prøver å sove - for det er faktisk det du gjør. At dere har forskjellige grenser for hva som forstyrrer, er noe du må innrette deg etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det enkleste (og absolutt beste) er om senga er et sted å være for å sove, og ha sex i. Ikke les, ikke se på TV eller mobil, kun sov. I tillegg til husfred så får dere bedre sovevaner av det.

Dere må ikke legge dere sammen. :)

Når det gjelder sovevaner så burde man heller ikke sitte på data/se på tv den siste timen man er våken ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykking på mobilen er utrolig irriterende for den som vil sove. Selv om den er satt på lydløs hører man når det trykkes på tastene.

Her synes jeg at den som vil sove skal få den roen som må til for å falle i søvn. Den som ikke er helt klar for søvn kan feks sitte oppe til trøttheten får overtaket.

Anonym poster: cc08da48d72f82eb0dc19e57a9f78bec

Ikke på touch-telefon.

Anonym poster: 663e8bbb34d5fa293e0ef68fe8e21051

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Violetta

Jeg synes at lesing, tasting osv hører til utenfor soverommet. Det er da virkelig en utrolig dårlig uvane å venne seg til å måtte taste på sengekanten? Å lese synes jeg blir noe annet, men det har ikke falt meg inn at jeg skulle lese dersom det plager den jeg sover sammen med. Da leser jeg heller i et annet rom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet er ikke lys av/på, slik jeg ser det. Men at samboeren din ikke vil gi og ta på samme måte som du gjør. Dere er to i sengen, to preferanser å ta hensyn til. Om du er som meg, blir det da et irritasjonsmoment og nærmest en prinsippsak.

Når det er sagt, kan man få kjøpt små leselamper til å feste på bokryggen, som i alle fall ikke plager noen andre. Og de fleste mobiler kan justere ned lysstyrken på skjermen, min lyser virkelig opp hele rommet om jeg ikke justerer ned til halvt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med samboeren din, jeg.

Folk er ulikt sensitive ift. "aktiviteter" når man skal sove. Jeg f.eks. har ikke sjans til å sove hvis samboeren holder på med mobil, lys, bok eller tv. Heldigvis respekterer han det. Jeg får heller ikke sove om han ikke har kommet hjem, men det tar jeg på min kappe, kan ikke holde han i bånd heller;-)

Han på sin side trenger flere timer søvn enn meg, det gjerne om morgenen, og da må jeg selvsagt ta hensyn til det. Gjøre klart klærne mine dagen før, ikke bråke i huset osv. slik at jeg ikke vekker han.

Her gjelder det selvsagt å ta hensyn til hverandre. Hadde du syntes det hadde vært greit å ofre flere timers nattesøvn, med kanskje ødelagt "dagen derpå", for at samboeren din skulle få lese på senga?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her.

Skjønner at mange er uenige med meg, men la meg presisere følgende;

- Det er IKKE lyd på mobiltastene, vi snakker touchtelefon.

- Lesing er altså med en smal spotlampe som gir svært lite lys i resten av rommet.

- Vi har uansett ikke et helmørkt soverom, men lyse gardiner og vinduet oppe, så lys slipper inn uansett.

- Dette er ting som jeg må gjøre for å i det hele tatt få sove - det er en del av min rutine (ikke alltid, men ofte).

- Kanskje viktigst: Han blir potte sur dersom jeg står opp igjen og setter meg på sofaen og leser eller trykker. Han mener at det er sent og på høy tid å få lagt seg når vi først/endelig er i seng. Jeg kan være enig med han i at vi legger oss for sent, vi må begge opp tidlig, men det er da likevel jeg som må få bestemme når jeg vil sove. Mener nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på touch-telefon.

Anonym poster: 663e8bbb34d5fa293e0ef68fe8e21051

Å herregud, jeg glemmer jo at jeg er en av de få som ennå har en av de avdankede mobilene. :fnise:

Anonym poster: cc08da48d72f82eb0dc19e57a9f78bec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Min samboer og jeg har ikke rent få konflikter som følge av at vi har ulikt behov for aktivitet/ro etter å ha lagt oss. Noen ganger vil en se TV, lese eller trykke på mobilen mens den andre vil sove. Dersom begge vil det samme er det jo ikke noe problem...

Dersom det er min samboer som vil lese, se TV eller hva det måtte være, ser jeg på det som en selvfølge at han får gjøre det, så får jeg sove ved siden av så godt jeg kan. Stort sett er det uproblematisk, og uansett kan jeg ikke forvente at han vil være stille og sove akkurat når jeg vil.

Imidlertid er det oftere motsatt - at han vil sove mens jeg ikke er helt klar for det enda. Jeg innser at TV kan bli litt voldsomt, og ser derfor ikke på det da. Imidlertid vil jeg da evt. gjerne lese - vi har helt smale spotter ved hver seng som ikke gir særlig mye lys i resten av rommet. Dette blir han kjempesinna for - mener jeg ikke tar hensyn. Jeg får heller ikke engang lov til å trykke på mobilen - med lyden av - han mener jeg holder ham våken med lyset derfra samt irritasjon over at jeg ikke sover meg når han vil. Min teori er at det aller mest går på at han er irritert over at jeg ikke vil sove på det han mener er riktig tidspunkt for å sove, at irritasjonen holder ham våken men at det lille lyset som kommer (han kan jo bare snu seg...) er det som brukes som unnskyldning.

Hvem av oss - om noen - er det som bør fire her? Jeg opplever det som helt urimelig at jeg ikke engang skal få trykke på en lydløs mobil når han skal sove, og jeg synes heller ikke noe om at jeg ikke får ha på det lille, smale leselyset ved senga. Det er viktig for meg med slike "rutiner" før jeg skal sove, men det irriterer tydeligvis vettet av ham. Vi krangler faktisk ganske mye om dette. Noen som har noen innspill?

For ordens skyld - dette er ikke "startproblemer" - vi har bodd sammen i årevis uten at dette endrer seg.

Hei. Min samboer og jeg har ikke rent få konflikter som følge av at vi har ulikt behov for aktivitet/ro etter å ha lagt oss. Noen ganger vil en se TV, lese eller trykke på mobilen mens den andre vil sove. Dersom begge vil det samme er det jo ikke noe problem...

Dersom det er min samboer som vil lese, se TV eller hva det måtte være, ser jeg på det som en selvfølge at han får gjøre det, så får jeg sove ved siden av så godt jeg kan. Stort sett er det uproblematisk, og uansett kan jeg ikke forvente at han vil være stille og sove akkurat når jeg vil.

Imidlertid er det oftere motsatt - at han vil sove mens jeg ikke er helt klar for det enda. Jeg innser at TV kan bli litt voldsomt, og ser derfor ikke på det da. Imidlertid vil jeg da evt. gjerne lese - vi har helt smale spotter ved hver seng som ikke gir særlig mye lys i resten av rommet. Dette blir han kjempesinna for - mener jeg ikke tar hensyn. Jeg får heller ikke engang lov til å trykke på mobilen - med lyden av - han mener jeg holder ham våken med lyset derfra samt irritasjon over at jeg ikke sover meg når han vil. Min teori er at det aller mest går på at han er irritert over at jeg ikke vil sove på det han mener er riktig tidspunkt for å sove, at irritasjonen holder ham våken men at det lille lyset som kommer (han kan jo bare snu seg...) er det som brukes som unnskyldning.

Hvem av oss - om noen - er det som bør fire her? Jeg opplever det som helt urimelig at jeg ikke engang skal få trykke på en lydløs mobil når han skal sove, og jeg synes heller ikke noe om at jeg ikke får ha på det lille, smale leselyset ved senga. Det er viktig for meg med slike "rutiner" før jeg skal sove, men det irriterer tydeligvis vettet av ham. Vi krangler faktisk ganske mye om dette. Noen som har noen innspill?

For ordens skyld - dette er ikke "startproblemer" - vi har bodd sammen i årevis uten at dette endrer seg.

Det er ikke nødvendigvis bare å snu seg når man skal sove. Det er viktig å ha en behagelig sovestilling, så om han sover best vendt mot lyset bør han få ligge i den stillingen.

Han kan dessuten ikke sove andre steder enn i sengen. Du derimot kan både lese, se på fjernsyn , trykke på mobilen o.l. på stuen.

Hvorfor har du et behov for å trykke på mobilen før du skal sove? Det er et ganske uvanlig kveldsrituale, men deg om det. Hvis du absolutt må lese eller trykke på telefonen før du legger deg til å sove, så får du sørge for at du legger deg før din mann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Skjønner at mange er uenige med meg, men la meg presisere følgende;

- Det er IKKE lyd på mobiltastene, vi snakker touchtelefon.

- Lesing er altså med en smal spotlampe som gir svært lite lys i resten av rommet.

- Vi har uansett ikke et helmørkt soverom, men lyse gardiner og vinduet oppe, så lys slipper inn uansett.

- Dette er ting som jeg må gjøre for å i det hele tatt få sove - det er en del av min rutine (ikke alltid, men ofte).

- Kanskje viktigst: Han blir potte sur dersom jeg står opp igjen og setter meg på sofaen og leser eller trykker. Han mener at det er sent og på høy tid å få lagt seg når vi først/endelig er i seng. Jeg kan være enig med han i at vi legger oss for sent, vi må begge opp tidlig, men det er da likevel jeg som må få bestemme når jeg vil sove. Mener nå jeg...

DA hadde jeg virkelig blitt sur!!! Du bestemmer vel selv når du vil legge deg!

Ellers er jeg av de som mener at lesing knatting på telefonen eller annen fikling etter at begge har lagt seg, er helt uaktuelt, for begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...