Gå til innhold

Gutter og pene jenter på kåge


Silfen

Anbefalte innlegg

Jeg er verken intellektuell eller har fin rumpe, så jeg fortsetter med skinnhelligheten min om det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cuntzilla

Slik sett foretrekker jeg den norske varianten. Jeg nyter det når det er de fredelige jordnære medmenneskelige personene som står igjen som vinnere. Enten vi snakker fag, naturvitenskap eller sport. En person jeg har stor respekt for er Ole Gunnar Solskjær. En fyr som jobber knallhardt, bevisst, langsiktig og smart, uten å gjøre alt han kan for å komme på forsiden av det som måtte finnes av medier. I andre enden av skalaen har vi Nordthug som er en brautende bajas. Han alene har fått meg til å gi opp skisport på tv...

Ja, det er jo litt sånn janteloven er her da. Vi hater folk som John Arne Riise og Petter Northug, og elsker jordnære karer som Ole Gunnar Solskjær og Bjørn Dæhlie.

Men jeg synes begrepet blir brukt altfor mye. Jada, noen kan være litt misunnelige på pene jenter selv om de er ferdige med ungdomsskolen for lenge siden, men det er faktisk bare ikke sånn at ei dame som er smart og pen opplever mye motgang i livet pga jantelov. Det er heller ikke grunnen til f.eks. at feminister har innvendinger mot stripping e.l. Det blir så banalt å komme trekkende på det begepet hele tiden, da har man forståelseshorisonten til en 13åring.

Og - som sagt - det er folk som Riise og Kristian Valen som slenger rundt seg med jantelov-begrepet i hytt og pine. Ikke folk som er for smarte og for pene, men folk som profilerer og elsker seg selv litt for mye for Ola Dunk sin smak. Jeg er enig i at vi har en kultur i Norge hvor man ikke skal ta altfor mye plass, men noen folk må pinadø skaffe seg litt selvinnsikt og innse at all kritikk ikke kommer fordi de er for pene/smarte/suksessfulle.

Om jeg synes det er dust å poste skrevet sitt her på KG foreksempel (hypotetisk, jeg har postet pupper så jeg skal bare holde kjeft), så er det fordi jeg synes det er dust av grunner jeg oppgir. Men noen folk klarer bare ikke å se at det kan være noen som helst andre grunner enn at man er sjalu på den fine vaginaen - og implisitt at man har en skikkelig hufseglufse selv.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, Cuntzilla, om en er pen, smart og/eller suksessfull så vil jeg tro at en kritiseres mye lettere en andre. Gjerne også at en opplever at disse egenskapene blir brukt mot en.

Merker at hodet mitt ikke er påslått for å diskutere nyansene her, men storebror Riise er en fyr jeg kan ha sansen for, fordi jeg ser bakteppet for hvorfor han er som han er. Det er noe med fyren som gjør at jeg føler at han er betydelig mer empatiske evner en visse skiløpere. Så da bærer jeg lettere over med Riise sine nykker. Det tror jeg gjelder for de fleste av oss (jeg håper i alle fall det. Jeg er skeptisk nok til det norske folk sin evne til omsorg og refleksjon som jeg er).

Ser på siste verset i sangen din over her (du synger ut -> sang -> sit-com latter). Joda, en kan nok bli kritisert for andre grunner en at avsender er sjalu, men veldig ofte så er avsenderen sitt budskap dandert med hovering og ovenfra og ned holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cuntzilla

Men, Cuntzilla, om en er pen, smart og/eller suksessfull så vil jeg tro at en kritiseres mye lettere en andre. Gjerne også at en opplever at disse egenskapene blir brukt mot en.

Sikkert i noen tilfeller. Men stort sett er det en fordel, jeg synes det er på grensen til latterlig å klage på at man får piss fordi man er for smart og for pen. Kom tilbake og klag når du er tilbakestående og har en trefot heller.

Pene jenter får enkelt sagt flere plusser.

Merker at hodet mitt ikke er påslått for å diskutere nyansene her, men storebror Riise er en fyr jeg kan ha sansen for, fordi jeg ser bakteppet for hvorfor han er som han er. Det er noe med fyren som gjør at jeg føler at han er betydelig mer empatiske evner en visse skiløpere. Så da bærer jeg lettere over med Riise sine nykker. Det tror jeg gjelder for de fleste av oss (jeg håper i alle fall det. Jeg er skeptisk nok til det norske folk sin evne til omsorg og refleksjon som jeg er)..

Beklager å måtte skuffe deg, men jeg tror ganske mange synes Riise er en tulling ;)

Jeg vet ikke noe om bakteppet da, annet enn at mora visstnok også er en tulling. Det er vel kanskje nok forklaring i seg selv.

Ser på siste verset i sangen din over her (du synger ut -> sang -> sit-com latter). Joda, en kan nok bli kritisert for andre grunner en at avsender er sjalu, men veldig ofte så er avsenderen sitt budskap dandert med hovering og ovenfra og ned holdninger.

Skal ikke avvise at det kan være sånn det henger sammen noen ganger. Men jeg opplever ofte at det er de som drar inn janteloven og lignende som er hovne og nedlatende. Om man legger frem noen saklige argumenter mot f.eks. stripping her (trenger ikke være argumenter engang, bare noen forskjellige perspektiver for å belyse saken fra flere sider), så blir man alltid spyttet i trynet verbalt. "Motargumentasjonen" er enten å himle med øynene over hvor prippen man er, eller å påstå at man er stygg, misunnelig e.l.

Skal man være Jantelov-paragrafrytter så er det ikke spesielt anti-Jante å trykke folks meninger ned på den måten heller :opplyser:

10: Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

11: Du tror kanskje ikke at jeg vet noe om deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Merkelig egentlig. Jeg har observert at de "dumme og deilige" får langt færre plusser enn de "mindre pene og intelligente". Merkelig at vi observerer så himla forskjellig. Kommer kanskje an på eget ståsted og hva man velger å legge merke til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Merkelig egentlig. Jeg har observert at de "dumme og deilige" får langt færre plusser enn de "mindre pene og intelligente". Merkelig at vi observerer så himla forskjellig. Kommer kanskje an på eget ståsted og hva man velger å legge merke til?

Tydeligvis for din del, siden det er ting her du velger å ikke legge merke til.

Forøvrig så er jeg ikke akkurat enig i inndelingen din, de deilige trenger ikke være dumme og de intelligente trenger ikke være mindre pene. Jeg tror ikke du mente det sånn heller, men sånn for ordens skyld så diskuterer vi fenomenet med at noen gutter her er litt ekstra kjappe med å hoppe inn og forsvare jenter de synes er pene i en diskusjon.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig egentlig. Jeg har observert at de "dumme og deilige" får langt færre plusser enn de "mindre pene og intelligente". Merkelig at vi observerer så himla forskjellig. Kommer kanskje an på eget ståsted og hva man velger å legge merke til?

Du har et poeng med det her, og det er et ganske artig, psykologisk fenomen.

Man "velger" ikke å gjøre det, sånn bevisst, men man har en tendens til å se ting man allerede har bestemt seg for, og overse ting som tyder på det motsatte.

Jeg husker ikke hvorfor vi var skrudd sammen på den måten, men jo mer man leser om disse tingene, jo mer innser man at man har utrolig lite "fri vilje", og at bevisstheten din, omtrent bare er en observatør, som kan gjøre nødvalg, i situasjoner hvor det trengs.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så rart om de som fremstår som intelligente får mange plusser, uavhengig av utseende? Men mindre pene og intelligente? Jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til et fenomen hvor de får mange plusser. Kanskje fordi jeg ikke kan komme på noen som passer i den kategorien. Jeg vet om flere jeg oppfatter som intelligente, men jeg aner ikke hvordan de ser ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Tydeligvis for din del, siden det er ting her du velger å ikke legge merke til.

Forøvrig så er jeg ikke akkurat enig i inndelingen din, de deilige trenger ikke være dumme og de intelligente trenger ikke være mindre pene. Jeg tror ikke du mente det sånn heller, men sånn for ordens skyld så diskuterer vi fenomenet med at noen gutter her er litt ekstra kjappe med å hoppe inn og forsvare jenter de synes er pene i en diskusjon.

Joda, jeg er selvfølgelg bevisst på at dette fenomenet er til stede her inne (og tusen takk for at du skrev det jeg rett og slett ikke gidda å ta meg tid til å skrive, altså at jeg også har hjerneceller til å forstå at vi mennesker er oppdelt mer komplekst og variert enn slik jeg skrev), men disse gutta som gjør dette er i svært mindretall og henger som oftest kun i kosemose-tråder, snikksnakk og bildetråder. Hvorfor gidde å henge seg opp i hva disse gjør? De er jo åpenbart her inne for å få napp.

Jeg ser ikke at seriøse debattanter som f.eks Cuckold og Flanør går rundt å plusser på babes som tilfeldigvis er i samme debatt som de. Som oftest så er ikke disse deilighetene i debattene heller, men henger i bildetråden sin eller i mote/kosthold/treningsgreiene.

Jeg hadde forstått hva som er problemtisk ved dette fenomenet dersom det viste seg at nesten alle menn her inne gjorde dette, og at det var umulig å holde en seriøs debatt med noen. Men de seriøse debattene er som oftest involvert med medlemmer som er seriøse. For å unngå problemet: Ikke delta i tulledebatter!

Endret av HunterLady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Jeg synes heller ikke det er spesielt problematisk HL, det er bare, som TS skrev, en morsom observasjon man gjør seg når man henger her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem er de mindre pene og intelligente? :vetikke: Veldig mange har aldri lagt ut bilde av seg selv, men har mange plusser, så hvordan kan man vite at disse er mindre pene?

Anonym poster: f1c3b9cf503362ac0bd22ec221a17ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er de mindre pene og intelligente? :vetikke: Veldig mange har aldri lagt ut bilde av seg selv, men har mange plusser, så hvordan kan man vite at disse er mindre pene?

Anonym poster: f1c3b9cf503362ac0bd22ec221a17ce5

Det virker som at mange blir sett på som pene, fordi de har en attraktiv avatar... Hjernen vår er jo ikke akkurat utviklet i samsvar med forumer, så underbevisstheten din vil se avataren sammen det som blir skrevet, og da på et lavt nivå tenke at det er denne personen du diskuterer med.

For min del, legger jeg merke til at jeg stort sett bare får plusser på innlegg hvor jeg er frekk mot noen, eller skriver tullete.

I innlegg som er basert på fakta, hvor jeg skriver om ting som er ekte og seriøse, får jeg sjeldent plusser i det hele tatt. Jeg tror det har noe med at de gangene jeg skriver seriøse innlegg, er det stort sett i tråder hvor de fleste er enige om en ting, som jeg veit at ikke stemmer, og når jeg da går inn og sier "det er ikke sånn, men sånn her. Se på disse linkene" så blir folk snurte, fordi ingen liker å ha feil, og ingen liker at andre kommer å belærer dem på "noe de veit godt, og alltid har visst" og da renner det ikke akkurat inn plusser.

Folk bryr seg stort sett mest om å ha rett, enn å lære noe nytt, i en diskusjon.... Selv om de fleste ikke er klar over at de er sånn. Sånt ligger dypt i "sjela" vår, å det er ikke lett å komma unna vår innebygde tendens til å ville ha rett, selv om det kan føre til at man går glipp av ny og viktig info.

Jeg tror ikke at plusser har mest med trynefaktor eller sånt å gjøre... Det virker mer som det handler om "der tok han, gitt! Plusspoeng!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke brukere har egentlig flest plusser? Er det brukere som har lagt ut bilder?

Anonym poster: 5201be7eea7f12bf66263a2a0f9cefe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel ingen her som snakker om folk som er mindre intelligente og pene, bortsett fra hl. De pene og intelligente derimot, vil få mer oppmerksomhet enn de ikke så pene intelligente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det faller folk med pent utseende i favør er ikke noe nytt. Og slikt kommer til til å fortsette til all evig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, legger jeg merke til at jeg stort sett bare får plusser på innlegg hvor jeg er frekk mot noen, eller skriver tullete.

I innlegg som er basert på fakta, hvor jeg skriver om ting som er ekte og seriøse, får jeg sjeldent plusser i det hele tatt. Jeg tror det har noe med at de gangene jeg skriver seriøse innlegg, er det stort sett i tråder hvor de fleste er enige om en ting, som jeg veit at ikke stemmer, og når jeg da går inn og sier "det er ikke sånn, men sånn her. Se på disse linkene" så blir folk snurte, fordi ingen liker å ha feil, og ingen liker at andre kommer å belærer dem på "noe de veit godt, og alltid har visst" og da renner det ikke akkurat inn plusser.

Vet du? Jeg tror du har dundrende rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, live har jeg ingen issues med det. Her, vel, litt tåpelig å se kollektiv logring, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...