Gå til innhold

Pleiepikes lille skravlehjørne


pleiepike

Anbefalte innlegg

I dag stod jeg opp motvillig alt for tidlig for å kjøre mannfolket te legen. Da jeg kom hjem fyrte jeg opp og fant frem støvsugeren. Å legge seg var faktisk uaktuelt med tanke på været ute. Det er jo sol og nydelig stemning :danse:

Da klesvasken var hengt ut, gulvet støvsugd og peisen god og varm var det på tide med frokost, frokostpannekaker. Og dette før klokka var 11! Det er veldig uvanlig meg på en fridag.

Når frokosten var fortært var det på med joggeskoa og ut i naturen her :) HÆRLIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hellu du :goodbye: Long time no see. Kanskje du husker meg?

Heisann hoppsan! Javisst gjør jeg det :) Åssen går det det da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det som det suser, kortversjon på første side i dagboken. Og som du ser av tickeren så har vi fått ei lita jente som rundet tre måneder i helgen som var, laget vha gode mennesker på sykehuset :) Vi har flyttet i hus, gubben pendler ikke lenger, håndtverkere løper inn og ut - godt blir det når de er ferdig :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann ble akutt syk og jeg gikk fra å være sykepleier til å være pårørende på noen få minutter...

Det var en helt vanlig fredagskveld i april. Trur faktisk jeg hadde vært på jobb og nå satt vi med alkohol i glasset og skålet med venner. Hvordan kvelden ellers utviklet seg husker jg ikke helt da jeg ikke var helt edru... Mannfolket mitt gikk hjem noe tidligere enn meg og da jeg var kommet hjem sov han alt. Alt virket helt normalt og jeg la meg. Våket noe utpå dagen lørdagen og da lå han på sofaen. Han hadde kastet opp og sånne ting. For meg virket alt som om det var fyllesjuke som herjet med hans kropp. Han snakket korte setninger og ville bare legge seg.

Da jeg etter hvert fikk snakka med andre som hadde vært med kvelden i forveien eller fått meldinger av han lurte på om han hadde vært sørpe drita fordi han hadde skrevet meldigner som ikke var forståelige. Jeg spørte han direkte om han slet med å skrive, men han nektet for dette. Han sa noen hadde tuklet med hans pc-innstillinger... Selv da tenkte jeg ikke på at han var syk. Da jeg kjørte opp til ei venninne ringte han meg og sa at han ikke kunne skrive og måtte hjem. Jeg er litt usikker på hva jeg sa, men jeg tok en helomvending og kjørte rett hjem. Og da kom tankene om hjerneslag.. Alle typiske tegnene som var. Han var nå blitt skakk i anisiktet og kunne ikke forholde seg til tall. Slet med å snakke og hadde antydning til svelgeparese.

I bilden påvei til legen ble det felt et par tårer.. Tror vi begge tenkte det samme der og da.

Legen så litt på han og ville ha en ambulanse fra legevakta og inn til akuttmottaket, noe som i realiteten kun er 500 meter. Forklarte at jeg kunne ta en rullestol og kjøre han gjennom sykehuset og inn siden jeg kunne veien(har liksom jobba der). Inne på akuttmottaket var det folk jeg hadde jobbet med som tok vare på han.

Skrivevnen var ganske så rammet. Han kunne fatte sitt eget navn, men fint lite annet. Og der satt jeg, ved siden av min kjære, som bare gråt.. 27 år og hjerneslag..... Jeg har sett mange syke mennesker, men å være pårørende er noe helt annet enn å være sykepleier! Mens han var på CT tok jeg turen ut i bilen og tre tunge telefoner tok jeg. En til hans far, en til hans mor og en til mine foreldre. Gråten satt i halsen, men følte jeg måtte holde meg sterk.

Etter en tur hjemme for å hente litt tøy og noen telefoner til var jeg tilbake på sykehuset. Nå var han blitt innlagt på slagenheten. en avdeling fylt med eldre mennesker, og min kjære.

Han fikk heldigvis enerom og jeg fikk faktisk lov til å sove der, så jeg fikk også en seng. Ved siden av hans seng.

CT viste en ørliten blodpropp som hadde gitt dette utfallet. Han fikk derfra blodfortynnende, noe han går på den dag i dag.

Dagen etter kom det en sykepleier inn på rommet. Hun hilste ikke på meg, sa ikke hei og gikk rett på han og ville utføre noen tester på han, kl 07 på morraen! det var å rekke tunge, opp og ned på armer og ben ++. Ufordragelig sykepleier...

Oppdaget også at det var ingen på avdelingen som spurte hvordan jeg hadde det.... Og jeg er ikke pasienten her, men jeg er pårørende. Og selvom jeg er sykepleier står dette meg nært. Så det synes jeg faktisk var veldig dårlig.

Han fikk lov te å være hjemme på perm på kveld/nattestid. Dagtid var det opp på sykehuset og ta endel tester. Årasken til dette er usikkert. EDS, forhøyet kolesterol, blodtrykk, jah... Mange faktorer som kan gi utslag.. Men de har ikke funnet selve årsaken den dag i dag.

Når han var ferdig behandlet på sykehuset var det innom rehabilitering. Der var han i litt over to uker. Hjemme kvelds/nattestid og inne på dagtid.

Tale, svelg og hukommelse kom seg relativt fort. Tallforståelse var noe senere, men nå er det nesten ikke merkbart.

Det har vært en tøff periode.. Som, jeg føler, har ført oss nærmere hverandre. Slikt skjer fort, og at det skjer i ung alder er absolutt mulighet.

Eneste en ser på han er når har nå smiler, så har han et sånn søtt, sjarmernede skakt smil jeg bare forduger :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det som det suser, kortversjon på første side i dagboken. Og som du ser av tickeren så har vi fått ei lita jente som rundet tre måneder i helgen som var, laget vha gode mennesker på sykehuset :) Vi har flyttet i hus, gubben pendler ikke lenger, håndtverkere løper inn og ut - godt blir det når de er ferdig :Nikke:

ja så dette! så hærlig da! Og ikke minst grattis med mini :hoppe:

Her har det nok ikke komme en junior ennå, men det er jo et håp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skremmende pleiepiken, både for deg og for mannen. Godt det gikk så bra som det gjorde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kveld og jeg har alt lagt meg i senga i et håp om å snart falle i søvn. Kjenner hodepinen banker hardt og brutalt i hodet og at migrenen ligger rett bak og vil trenge seg inn. Derfor håper jeg å kunne sove denne vekk før atter en arbeidsdag i morra :-)

For tiden er jeg og ikke minst jobben med på sånn dytt.no opplegg. Her er det om å gå masse.... Målet er at i løpet av en periode skal man "liksomgå" fra Finnsnes - Stetind... Jeg er godt på vei. Har faktisk et gjennomsnitt på 17000 skritt daglig.... ;-) Ikke gale til å kun ha 15 min labbetur fra jobb :danse: Men det beste av alt er jo at man kan legge inn andre aktiviteter enn bare gåing.. Hvis du feks gjør tungt husarbeid uten skrittelleren på omgjør den antall minutter over i skritt... Og :humpe: er faktisk en av tingene... 1min sex tilsvarer 66 skrit :fnise:

Men nå skal jeg legge vekk datan, slukke lyset og dra dyna godt over hodet! .....og kanskje stille vekkerklokka til 0645......

NATTI!

:sleeping::sovne::sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg (og jobben) var ned på dytt.no gav ikke :humpe: noen skritt i det hele tatt, ikke husarbeid heller :snurt:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg inn for å gi deg en :blomst: og en :hug: søde Pleiepike :laugh:

Awww! Klemmer tebage :D Søde deg ;)

Da jeg (og jobben) var ned på dytt.no gav ikke :humpe: noen skritt i det hele tatt, ikke husarbeid heller :snurt:

Ååh, kjedelig :fnise: Det får man nå, og ekke dumt d.. Gir meg litt ekstra skritt daglig :skratte:

---------------------------------------

En helg er over. Jeg startet fredagen med heftig migrene som trolig kommer grunnet en begynnende bihulebetennelse :( Men etter litt søvn, paracet og nesespray løsnet det godt og jeg var klar for å bruke deler av lønna mi som da kom inn på fredagen :fnise:

Mamma var også litt spandabel så jeg fikk en fiiiin kjole av henne :) Hun får dårlig samvittighet når hun støtt og stadig gir penger til min søster(som da ikke bor her i byen, har en unge, NAVer og er gift med en narkodud) som hele tiden klager over å ikke ha penger.. De lager nesten aldri hjemmelaget middag og røyker bare sigaretter.. Dessuten er han alt for glad i alkohol..

Så mamma fant ut at hun kunne bruke litt på meg å :) Det var en fin kjole da :laugh: Når det er sagt så mener jeg strengt tatt at ingen bør gi de noen som helst økonomisk støtte, men at di heller får beskjed om å komme seg ut i arbeidslivet! :glare:

Lørdagen var jeg med på en hattefest. Temafest med hatt. Kjempemorro kveld/natt.. Og senga fikk jeg kjenne 05 :hakeslepp: Så det har egentlig vært en rolig dag i dag. Stekte lammelår til middag! SNADDER!! :spise:

Og hvem gar vel ikke fulgt med på han derre som skulle sette verdensrekord med å prøve å bryte lydmuren? Her i stua var vi iallefall samlet rundt skjermen for å se dette. At han turte. da han dalte nedover og spant rundt så han ut som en dukke som var påvei nedover. Helt sykt sykt fall! Tenk å falle 39 km rett ned :klaske:

Nå ska jeg få sett resten av James Bond filmen før jeg finner veien til senga.

Sov godt KG folket :sleeping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg skal starte en matblogg? Tenker å bruke skriving som en slags form for terapi, og jeg brenner for å lage mat - what u think? Håper kvelden din er fin! Jeg er feberinfisert og snørrete her jeg sitter :ler:

Endret av josefin88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååh, det synes jeg du ska gjøre Josefin88!! HAr selv vurdert det, siden jeg au elsker å lage mad :danse:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

woooh, NY tlf til meg! Fikk kjøpt meg Samsung Galaxy s3... Har s2, men den lever ikke så veldig greit lenger, derfor gikk jeg for denne :danse: :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åååh, det synes jeg du ska gjøre Josefin88!! HAr selv vurdert det, siden jeg au elsker å lage mad :danse:

I know, fikk faktisk litt inspirasjon fra deg en gang for leeenge siden! En sommer hvor vi laget lasagnesausen fra bånn.. tror jeg at det var! :hjerte:

Uansett! Nå har jeg opprettet en blogg: http://4arstider.wordpress.com/

Besøk meg gjerne og si hva du synes. Den er litt tynn og uferdig akkurat nå :fnise: Men jeg er litt lost i bloggverdenen, så får lese meg opp litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know, fikk faktisk litt inspirasjon fra deg en gang for leeenge siden! En sommer hvor vi laget lasagnesausen fra bånn.. tror jeg at det var! :hjerte:

Uansett! Nå har jeg opprettet en blogg: http://4arstider.wordpress.com/

Besøk meg gjerne og si hva du synes. Den er litt tynn og uferdig akkurat nå :fnise: Men jeg er litt lost i bloggverdenen, så får lese meg opp litt!

Aaaah, var innom og så, gleder meg masse til videre oppdateringer der ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaah, var innom og så, gleder meg masse til videre oppdateringer der ;)

Yay, det kommer garantert flere :danse:

Fjernet det stygge bildet jeg, skal se om jeg ikke fått tatt noen penere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay, det kommer garantert flere :danse:

Fjernet det stygge bildet jeg, skal se om jeg ikke fått tatt noen penere :P

Hahaha, det kommer seg vel :P Du får skaffe et godt kamera å ta bilde me vettu :fnise:

---------------------------

Nå sitter jeg og nyter en bedre kveld med vin og ost :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...