Gå til innhold

En god venn var full/dopet på jobb, hva kan jeg gjøre? (langt)


Gjest Agnes

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tviler på at han har diabetes, greit at symptomene kan være sånn ved føling, men å ha det i 4 timer uten å bli meget sløvere er ganske unormalt. Derimot kan TIA eller slag ha sånne symptomer, så vi får håpe for TS sin skyld at han "bare" var full på jobb da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en kar som kan ha akkurat slike dager på jobb som TS beskriver.

Han går på medisiner, blant annet antidepressiva og/eller sterke beroligende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ikke vite at han ikke var syk! Akutt sykdom er nettopp det, akutt innsettende. Jeg kan få slag i morgen, jeg håper ikke mine venner tror at jeg er full fordi 'jeg er ikke syk'. Nettopp derfor ville jeg snakket tydeligere med ham når det først skjedde, og si at jeg vurderer å ringe lege fordi han jeg er redd han har fått noen nevrologiske utfall som kan bety alvorlig sykdom. Da hadde han kanskje sagt i fra om det var en forklaring også.

Anonym poster: 8fad5fa9cc33629dc399aa85d3936c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, her var det mange hyggelige kommentarer! :roll:

Det er vanskelig å beskrive akkurat i detalj hvordan min venn oppførte seg og det går ikke an å få meg seg alle detaljer i et innlegg på KG, det første innlegget mitt ble langt nok, syns jeg. Men da jeg først skjønte at det var noe var selvsagt sykdom et av alternativene. Jeg har tilfeldigvis nettopp lest om slag og var helt sikker på at det ikke var det. Det tok ikke lang tid før jeg var sikker på at han hadde fått i seg noe, og sterke medisiner var lenge et alternativ jeg lurte på, spesielt fordi jeg ikke luktet alkohol av ham. Et lite øyeblikk en gang trodde jeg at det luktet øl av ham, ellers ingenting.

I dag har jeg igjen vært på jobb med min venn, og heldigvis var han helt seg selv :) Jeg ventet lenge på en mulighet til å prate med ham, men det var alltid folk i nærheten. Til slutt måtte jeg bare ta tak i ham da det ikke var noen i umiddelbar nærhet. Jeg spurte ham rett ut hva som skjedde i går, og han var heldigvis helt ærlig, jeg var redd han skulle begynne å nekte eller snakke det bort. Han var full som en dupp. Han kunne ikke forklare hvordan eller hvorfor, men vi fikk snakket litt og han lovte å ta tak i det. Jeg sa at jeg kom til å ringe ham og melde ham (det er en stund til vi skal jobbe sammen igjen) for å være sikker på at han tar tak i dette. Dette er en - vanligvis - veldig oppegående mann som er veldig bevisst seg selv, det var kanskje derfor det var så vanskelig å være sikker på at han faktisk hadde drukket. I etterpåklokskapens lys tror jeg at jeg hadde vært mye mer sikker hvis det hadde vært noen andre. Men jeg tror og håper at han nå tar tak i noe som ser ut til å være et tilbakevendende problem for ham. Jeg skal definitivt følge ham opp! :)

Tusen takk til alle dere som har svart, det er alltid godt å få andres synspunkter på ting, på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Overrasket over at du ikke gikk til sjefen din med en gang.

Det er faktisk den beste måten å hjelpe vennen din på hvis han var ruset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det klinger litt feil at han skulle ha vært full som en dupp i flere timer uten å ha inntatt jevnlig alkohol...... Om han så kom pære full på jobb så ville promillen ha synket etterhvert. Og Ts sa det luktet "litt" øl av han....hadde han vært så full så ville han ha luktet som et brenneri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over at du ikke gikk til sjefen din med en gang.

Det er faktisk den beste måten å hjelpe vennen din på hvis han var ruset.

Om det er en jobb hvor vedkommende ikke er til fare for seg selv eller andre, så er dette langt fra sikkert. Mange vil gi folk sparken pga slikt, selv om det er et engangstilfelle, og selv om det ikke er rusmisbruk i bildet, men en reaksjon på et medikament, sykdom, el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fleecejakke

Leger må undersøke pasienter og ofte ta ct for å utelukke noe cerebralt, mens du bare så på han at han var frisk?

Du burde virkelig bli lege, tenk så fort du hadde tatt unna køene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at han har fortalt deg at han var full.

Vil likevel bare fortelle at jeg hadde en nøyaktig lik opplevelse med en kollega en gang, og da vi jobbet i helsevesenet kunne jeg umulig la han jobbe i den tilstanden han var i. Det var ei dagvakt på en søndag og flere andre av mine kolleger mente han måtte komme rett fra nachspiel, da han oppførte seg som om han var dritings. Han klarte imidlertid ikke å svare helt på det, men ga inntrykk av å komme hjemme fra senga. Helt fjern, snakket usammenhengende, lo for seg selv og var veldig rar... Virket som han prøvde å ta seg sammen.

dette pågikk en time eller litt over det..

Det jeg gjorde var å ringe foreldrene hans, fordi jeg rett og slett ble bekymret, han var en veldig skikkelig fyr, som vanligvis aldri ville drukket dagen før jobb. Jeg fikk en rar magefølelse. Ringte foreldrene, de kom og hentet han. Senere på dagen fikk jeg telefon. De hadde tatt han med på legevakta og fått konstatert et alvorlig epileptisk anfall, som han måtte medisineres for å komme ut av... Det viste seg at han ikke hadde vært på festligheter i det hele tatt. Foreldrene takket meg, og han takket meg.

Så, man skal være forsiktig med å anta rusbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke at jeg skjønner hvorfor han skulle skjult det, men jeg kan få slike reaksjoner på visse typer narkose, spesielt ved behov for smertelindring etterpå. Narkosen gjør meg hungover-kvalm-orker ikke mat-vondt-smertestillende-groggy/høy som et hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...