Gå til innhold

En god venn var full/dopet på jobb, hva kan jeg gjøre? (langt)


Gjest Agnes

Anbefalte innlegg

Vi har jobbet sammen i nesten fire år og er gode venner. I dag oppførte han seg så rart på jobb at jeg begynte å holde øye med ham. Det første jeg la merke til var at han bare virket litt rar. Så la meg merke til at han snakket utydelig. Det var da jeg begynte å lure på om han hadde drukket, og bestemte meg for å holde øye med ham. I løpet av et kvarter så jeg ham ta overbalanse to ganger (gikk fram og tilbake), miste ting flere ganger, legge fra seg ting "rotete", miste ting i gulvet og listen bare fortsetter. Dette er en mann som vanligvis er veldig ordentlig og har system og orden på ting - helt ulikt seg selv, med andre ord. Det var mye annet, også, som kan være vanskelig å sette fingeren på. Han gikk ikke som han pleide, lo annerledes og av rare ting. Han hadde et veldig fokusert blikk med rynkede bryn mens han holdt på, som fikk meg til å tenke på en som er full og prøver å fokusere på det han skal gjøre uten å gjøre feil.

Da han var ferdig med det han drev med gikk jeg bort til ham og rett og slett spurte hvor mye han hadde drukket i dag. - Ikke så mye, svarte han, men fortsatte å prate med en gang så jeg ikke fikk tid til å kommentere det, og korrigerte seg selv til "ingenting". Jeg fortalte hva jeg hadde observert, og sa at jeg spurte fordi jeg var bekymret for ham. Jeg ba ham enten ringe kona og be henne hente ham eller ta en taxi, han kunne ikke være på jobb. Han nektet og jeg sa igjen hva jeg hadde observert. Han ba meg la saken ligge, vi kan ta det en annen gang. Da han snakket var det med en stemme som minnet meg om en full person som jobber hardt for å overbevise om at han ikke er full (ikke akkurat snøvling, men noe utydelig tale blandet med overdrevent tydelig tale). Etter dette var han på do to ganger (ulikt ham) og jeg gikk etter og lette etter drikkevarer, men fant ingenting.

Oppførselen hans forsatte i minst fire timer (jeg tok faktisk notater :fnise:), det ble faktisk mye verre en periode, da var han omgitt av rot og søl, ting ble glemt, gjort feil osv. Da en kollega til kom på jobb, dekket jeg over for min venn, jeg vet ikke om hun andre merket noe. Hun så jo at jeg måtte hjelpe ham (noe han vanligvis ikke ønsker) og at han rotet noe sinnsykt og glemte ting.

Da vi dro fra jobben virket min venn bedre. Da var det 1-2 timer siden jeg hadde observert helt uten tvil disse tegnene, men jeg tror de var der etter dette, også. Jeg ba ham sette seg i bilen min så jeg kunne kjøre ham hjem, men igjen nektet han.

Jeg er skikkelig oppbrakt! I morgen skal jeg jobbe med min venn igjen og jeg lurer fælt på hva som kommer til å skje. Er det noen som kan hjelpe meg litt med å prøve å finne ut hva han kan ha fått i seg? Jeg vil gjerne ha noen argumenter å komme med hvis han snakker seg bort. Jeg vet hvordan fulle folk oppfører seg, men har lite greie på dop. Her er "symptomene":

Ustø på bena/snublet, snøvling/utydelig tale, slepphendt, rotete (dette en person som er veldig strukturert og systematisk), gjentok seg selv, glemte ting, lo på rare steder med en ukjent latter, ikke stressa (han blir alltid kjempestressa når det er travelt og vi hadde det kjempetravelt i dag), knuste ting, sleiket seg på leppene maaange ganger.

Da det virket som det verste var over drakk han masse vann (to glass på to minutter) og en gang lo han med sin vanlige latter.

Er det noen som har noen formening om hva han kan ha fått i seg? Pupillene hans var normale.

Setter pris på all hjelp jeg kan få! Jeg må legge meg nå men sjekker inn igjen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er personen? Er han en som pleier å drikke mye alkohol?

Jeg får inntrykk av dette er en eldre mann, og at det nødvendigvis ikke er verken alkohol eller dop som er årsaken...uten å utdype for mye hva jeg egentlig tenker at det kan være, men det jeg tenker på er mer en sykdom, og da spiller alderen en stor rolle.

Uansett, jeg ville prøvd å tatt det opp med han, spurt han hva som skjedde i dag, og unngår han å svare, eller er i like tilstand som i dag, så hadde jeg "truet" med å si det til sjefen.

Anonym poster: c735adf6d10ba0d9d67791c61e4f8992

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Hasj? Definitivt ikke. Da ville han ha blitt mer tilbaketrukket, ikke snublet eller snøvlet, og sannsynligvis blitt mer innadvendt. Dessuten varer ikke hasjrus spesielt lenge, og selv om man er høy som en alke så klarer man å fungere greit etter en time eller to.

Amfetamin? Lite sannsynlig. Da snøvler man ikke, men har stålkontroll og ordene står på rekke og rad, klare til å skytes ut med perfekt presisjon. Ikke snubler man, og ikke bruker man lang tid på ting man ellers bruke kort tid på, tvert i mot, alt går mye raskere.Da hadde du nok heller tenkt; Jøss, så flink HAn har blitt da?

Kokain? Litt som amfetamin..men du hadde ikke merket at noen var på kokain med mindre du kjenner personen svært god og kjenner virkningen av stoffet selv.

Heroin? No way

Da står vi egentlig igjen med alkohol..og alle de bivirkningene du nevner passer med alkoholrus.

Nå står du presset mellom din venn/kollega og arbeidsgiver. Det virker på innlegget som at du jobber i helse/omsorg? Dere var sammen på vakt? Da har du også et ansvar ovenfor de som dere har ansvar for på jobb. Jeg ville nok snakket med ham først..sagt at du vet han var full, forklare at det er fullstendig uakseptabelt på jobb, at det stiller deg i et dårlig lys og en kjip situasjon, samtidig som det er uansvarlig. Dersom han dukker opp full en annen gang så mener jeg du burde gi en anonym bekymringsmelding til lederen din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, dere! :)

Han er definitivt ikke syk. Han er 40 +/- og jeg kjenner ham veldig godt.

Jeg tenkte også at han var full, det eneste jeg syns var rart var at han var full så lenge. Minst fire timer, altså, hvordan klarer man å være full lenge? Jeg har tydeligvis ikke så mye erfaring med alkohol, heller... :ler:

Jeg skal altså på jobb med ham igjen i dag og kommer til å ha argusøyne på ham, men det tror jeg han skjønner. Men da mener dere altså at jeg med ganske stor sikkerhet kan vite at det var alkohol og ikke noen form for dop som var årsak til denne atferden? Hvis jeg ser det samme, kommer jeg definitivt til å konfrontere ham igjen.

Vi jobber forresten ikke i helsevesenet, heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, dere! :)

Han er definitivt ikke syk. Han er 40 +/- og jeg kjenner ham veldig godt.

Jeg tenkte også at han var full, det eneste jeg syns var rart var at han var full så lenge. Minst fire timer, altså, hvordan klarer man å være full lenge? Jeg har tydeligvis ikke så mye erfaring med alkohol, heller... :ler:

Jeg skal altså på jobb med ham igjen i dag og kommer til å ha argusøyne på ham, men det tror jeg han skjønner. Men da mener dere altså at jeg med ganske stor sikkerhet kan vite at det var alkohol og ikke noen form for dop som var årsak til denne atferden? Hvis jeg ser det samme, kommer jeg definitivt til å konfrontere ham igjen.

Vi jobber forresten ikke i helsevesenet, heldigvis!

Hvorda vet du at han definitivt ikke er syk?

At det har noe med helsetilstanden hans var det første jeg tenkte også...

Og hvis han hadde drukket eller lignende, hvorfor nøre så sykt bil deal ut av det, og komme inn her å skrive en lang avhandling om han og dine "observasjoner"? Minner meg om slike gamle tanter som sitter bak kjøkengardinene og følger med på alt naboene foretar seg...

Det virket ikke akkurat på deg som at dette er noe som har skjedd før.

Anonym poster: 28927485a5e4ca550f07d9b775c35360

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om han går på medisiner som han ikke synes du har noe med? Enkelte medisiner har sterke bivirkninger.

Nettop!

Og da er det jo ålright å ha kollegàer som observerer alle bevegelser du har, for så å tolke de til de grader...

Pass på dine egne saker!

Anonym poster: 28927485a5e4ca550f07d9b775c35360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare påpeke at det er faktisk mange medisiner og sykdommer som gir de symptomene du beskriver.

Min far var rundt 50 da han fikk slag, og det begynte slik du beskriver.

Så er ikke sikkert det er alkohol, eller dop, men heller en logisk forklaring. Om noen er full i 4 timer må den person drikke jevnt mens han er på jobb vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasj? Definitivt ikke. Da ville han ha blitt mer tilbaketrukket, ikke snublet eller snøvlet, og sannsynligvis blitt mer innadvendt. Dessuten varer ikke hasjrus spesielt lenge, og selv om man er høy som en alke så klarer man å fungere greit etter en time eller to.

Amfetamin? Lite sannsynlig. Da snøvler man ikke, men har stålkontroll og ordene står på rekke og rad, klare til å skytes ut med perfekt presisjon. Ikke snubler man, og ikke bruker man lang tid på ting man ellers bruke kort tid på, tvert i mot, alt går mye raskere.Da hadde du nok heller tenkt; Jøss, så flink HAn har blitt da?

Kokain? Litt som amfetamin..men du hadde ikke merket at noen var på kokain med mindre du kjenner personen svært god og kjenner virkningen av stoffet selv.

Heroin? No way

Da står vi egentlig igjen med alkohol..og alle de bivirkningene du nevner passer med alkoholrus.

Nå står du presset mellom din venn/kollega og arbeidsgiver. Det virker på innlegget som at du jobber i helse/omsorg? Dere var sammen på vakt? Da har du også et ansvar ovenfor de som dere har ansvar for på jobb. Jeg ville nok snakket med ham først..sagt at du vet han var full, forklare at det er fullstendig uakseptabelt på jobb, at det stiller deg i et dårlig lys og en kjip situasjon, samtidig som det er uansvarlig. Dersom han dukker opp full en annen gang så mener jeg du burde gi en anonym bekymringsmelding til lederen din.

Når du først skal leke ekspert, må du nesten få med GHB, eventuelt GBL. Den rusen kan minne litt om alkoholrus.

Anonym poster: c7f316717f39cc5b04dd88f03cdb8274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først skal leke ekspert, må du nesten få med GHB, eventuelt GBL. Den rusen kan minne litt om alkoholrus.

Anonym poster: c7f316717f39cc5b04dd88f03cdb8274

For ikke å snakke om rus på forskjellige piller.

Anonym poster: c7f316717f39cc5b04dd88f03cdb8274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten så knasker han rohypnol, eller så er det vår venn kong alkohol som er inne i bildet...

Men som andre her har sagt, så kan dette være en medisinsk lidelse i kombinasjon med bivirkninger fra medisinene kollegaen din tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fleecejakke

Enten så knasker han rohypnol, eller så er det vår venn kong alkohol som er inne i bildet...

Men som andre her har sagt, så kan dette være en medisinsk lidelse i kombinasjon med bivirkninger fra medisinene kollegaen din tar.

Eller en medisinsk lidelse uten medisiner innblandet. Flere sykdommer gir symptomer som nevnt i åpningsinnlegget og i slike tilfeller ringer man ambulanse, man dekker ikke over for så å gå hjem for å skrive på KG at han var ruset.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis han var full ville hun uten tvil merket at det luktet alkohol av han. Hun fotfulgte han tross alt gjennom en hel arbeidsdag.

Dessuten, oppførselen hans var tydeligvis veldig ulikt han. Det ser hun lett etter å jobbet sammen i 4 år.

Anonym poster: eea75088f74ba9c70f9baf2375947d74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasj? Definitivt ikke. Da ville han ha blitt mer tilbaketrukket, ikke snublet eller snøvlet, og sannsynligvis blitt mer innadvendt. Dessuten varer ikke hasjrus spesielt lenge, og selv om man er høy som en alke så klarer man å fungere greit etter en time eller to.

Amfetamin? Lite sannsynlig. Da snøvler man ikke, men har stålkontroll og ordene står på rekke og rad, klare til å skytes ut med perfekt presisjon. Ikke snubler man, og ikke bruker man lang tid på ting man ellers bruke kort tid på, tvert i mot, alt går mye raskere.Da hadde du nok heller tenkt; Jøss, så flink HAn har blitt da?

Kokain? Litt som amfetamin..men du hadde ikke merket at noen var på kokain med mindre du kjenner personen svært god og kjenner virkningen av stoffet selv. man kan da fungere helt fint selv rett etter man har røykt hasj da.

Heroin? No way

Da står vi egentlig igjen med alkohol..og alle de bivirkningene du nevner passer med alkoholrus.

Nå står du presset mellom din venn/kollega og arbeidsgiver. Det virker på innlegget som at du jobber i helse/omsorg? Dere var sammen på vakt? Da har du også et ansvar ovenfor de som dere har ansvar for på jobb. Jeg ville nok snakket med ham først..sagt at du vet han var full, forklare at det er fullstendig uakseptabelt på jobb, at det stiller deg i et dårlig lys og en kjip situasjon, samtidig som det er uansvarlig. Dersom han dukker opp full en annen gang så mener jeg du burde gi en anonym bekymringsmelding til lederen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diabetes slo meg også........

. jeg tenkte og drt. har en vennn som har diabetes type 2 og når han får føling så tror mange at han er rusa.. han snøvler, snakker usammenhengende, virker sløv og kan bli hissig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...