Gå til innhold

Italiensktråd!


Aranciata

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden om rucola tenkte jeg det kunne bli hyggelig med en tråd hvor vi diskuterer italiensk språk. Jeg elsker italiensk og synes det er så mange snodige og morsomme uttrykk.

Jeg tok italiensk for ganske så lenge siden, på Scuola d'Italiano i Oslo, og etter det har jeg tilbrakt masse tid i Italia, inkludert et studieår. Noe av det beste med Italia, etter min mening, er at folk er så hjelpsomme når det kommer til språket. De er kanskje vant til at utlendinger kan lite italiensk, eller så er de bare veldig hyggelige! :) Jeg elsker å sitte på toget i Italia og komme i snakk med folk.

Hva med dere andre? Favorittord, tanker om språket?

Mine favorittord er ting som cucciolo, chiocciola pga. lyden. Og ord som dunque, comunque, allora etc. fordi jeg liker måten de brukes på.

Redigert for skrivefeil

Endret av Aranciata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Italiensk er fint! Da jeg var 14 eller 15 var jeg i Italia, og da lærte jeg veldig mye italiensk. Etter en uke klarte jeg å ha en samtale med de "innfødte" på italiensk. Sikkert veldig gebrokkent, men jeg klarte å gjøre meg forstått, og jeg klarte å forstå hva de sa. Men nå har jeg desverre glemt det meste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italiensk er fint! Da jeg var 14 eller 15 var jeg i Italia, og da lærte jeg veldig mye italiensk. Etter en uke klarte jeg å ha en samtale med de "innfødte" på italiensk. Sikkert veldig gebrokkent, men jeg klarte å gjøre meg forstått, og jeg klarte å forstå hva de sa. Men nå har jeg desverre glemt det meste..

Det er aldri for sent å begynne igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Ja, bare finalen i EM.

Hjelp, jeg har veldig dårlig hukommelse! Jeg googlet faktisk for å se om det var en kamp nå nylig, men hadde helt glemt dette selv om det jo bare er noen måneder siden. My bad!

Bernadette, vi har jo hatt spansktråd sammen tidligere, kanskje du kan slenge deg med her også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dos matrimonios italianos van a cenar en un restaurante. Viene el camarero y les dice "Que les pongo de beber?"

Los cuatro piden Coca Cola Light.

Vuelve el camarero y les dice "Lo siento, Light no me queda pero les puedo poner cuatro Zero?"

*ler-så-jeg-triller*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler-så-jeg-triller*

For oss som ikke kan spansk kan google translate være til hjelp :)

To ekteskap italienerne gå til middag på en restaurant. Servitør kommer og sier "La dem sette en drink?"

De fire ringer Coca Cola Light.

Returnerer servitør og sier: "Beklager, jeg har ingen lys, men jeg kan sette fire Zero?"

Konklusjonen er da en av følgende to ting:

1. Bernardette er lett å more.

2. Noe har forsvunnet i oversettingen

Skulle det ikke være italiensk i denne tråden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

For oss som ikke kan spansk kan google translate være til hjelp :)

Konklusjonen er da en av følgende to ting:

1. Bernardette er lett å more.

2. Noe har forsvunnet i oversettingen

Skulle det ikke være italiensk i denne tråden da?

Punkt 1: Bernardette er spansk, så klart hun synes denne historien var morsom. Det synes jeg også, og jeg er norsk.

Punkt 2: Slutt å bruke google som oversettelse. Dette er jo bare tull og meningsløst.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Punkt 1: Bernardette er spansk, så klart hun synes denne historien var morsom. Det synes jeg også, og jeg er norsk.

Punkt 2: Slutt å bruke google som oversettelse. Dette er jo bare tull og meningsløst.

Applaus til Arabella.

Jeg bor i Italia og elsker språket. Vakkert, uttrykksfullt, og med masse gode beskrivende ord. Det siste litt dialektavhengig, riktig nok.

Anonym poster: 871c40dbf90e579dd5e2a5112f22d28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Applaus til Arabella.

Jeg bor i Italia og elsker språket. Vakkert, uttrykksfullt, og med masse gode beskrivende ord. Det siste litt dialektavhengig, riktig nok.

Anonym poster: 871c40dbf90e579dd5e2a5112f22d28f

Italiensk er et nydelig språk :). Nå fikk jeg lyst til å sette i gang oppfriskning, jeg har glemt så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har dere lest "Eutanasia di un amore"? Orker ikke sjekke bokhylla nå, men tror det var forfatter Alberto Moravia.

Og å lese Kafkas "Prosessen" på italiensk er uendelig mye skumlere og mer depressivt enn å lese den på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere med antatt glemte kunnskaper: jeg lærte italiensk for 30 år siden, og har bare vært på sporadiske ferieturer dit siden, maks et par uker annethvert år. Så treffer jeg italienere på nett, og jaggu triller italiensken ut som bare det, muntlig og til og med skriftlig. Roter litt med ' og ` hvilken vei de skal hvor, og noen ord og grammatikalske vendinger på vidvanke innimellom, men det bryr vi oss ikke om.

Men dialekta, den begriper jeg ikke lenger.

Så det er håp i hengende snøre.

Forza, ragazze!

Anonym poster: 4fbca1cfbc89ea74215c667f30f6fea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere lest "Eutanasia di un amore"? Orker ikke sjekke bokhylla nå, men tror det var forfatter Alberto Moravia.

Jeg har ikke lest den, den er av Giorgio Saviane men nå vil jeg lese den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere med antatt glemte kunnskaper: jeg lærte italiensk for 30 år siden, og har bare vært på sporadiske ferieturer dit siden, maks et par uker annethvert år. Så treffer jeg italienere på nett, og jaggu triller italiensken ut som bare det, muntlig og til og med skriftlig. Roter litt med ' og ` hvilken vei de skal hvor, og noen ord og grammatikalske vendinger på vidvanke innimellom, men det bryr vi oss ikke om.

Men dialekta, den begriper jeg ikke lenger.

Så det er håp i hengende snøre.

Forza, ragazze!

Anonym poster: 4fbca1cfbc89ea74215c667f30f6fea6

Hvor treffer du italienere på nett? Det vil jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...