Gå til innhold

Italiensktråd!


Aranciata

Anbefalte innlegg

Punkt 1: Bernardette er spansk, så klart hun synes denne historien var morsom. Det synes jeg også, og jeg er norsk.

Punkt 2: Slutt å bruke google som oversettelse. Dette er jo bare tull og meningsløst.

Oida, beklager! Jeg kjenner ikke Bernardette, og har aldri lært spansk. Jeg skjønte såpass at det var en vits, men forsto ikke poenget i den på grunn av mine manglende kunnskaper. Forsøkte dermed google da det hender det kan gi en pekepinn som hjelper på forståelsen. Det ga jo bare et tøyseresultat i dette tilfellet, noe jeg synes var litt morsomt og postet det her.

Jeg forsøkte å være litt morsom. Det slo tydeligvis ikke an her. Beklager igjen.

Jeg synes fortsatt at en italiensktråd høres ålreit ut da, for italiensk har jeg nemlig gjort forsøk på å lære meg...

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grisefjes,

her er vitsen på ekte norsk.

(Historien: Spania slo Italia ned i støvlene så DET SANG i sommer, 4-0, i EM i fotball. Spania vant forøvrig siste VM også, samt EM før det) (og jeg SKAL til Brasil 2014!! SKAL!!)

To italienske ektepar skal spise på en restaurant. Kelneren kommer bort og spør hva de skal drikke. Alle fire bestiller Cola Light. Litt etterpå kommer kelneren tilbake og sier "Jeg beklager, vi har ikke flere Light men jeg kan gi dere fire null!" (null som i Zero som i Coca Cola Zero i stedet for Light)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E bellissimo quel scherzo, Bernadette, mi ha fatto veramente ridere! (Meno male che non sono italiana.)

Alla fine, vediamo se possiamo scrivere un po' in italiano qui? Chi si prende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg datet en italiensk fyr i en periode (flaks at det var over i god tid innen EM, ellers hadde det blitt månelyst), og jeg lærte en del italiensk da.

Så med hånden på hjertet og Bernadette i døden; jeg har ikke oversatt et ord av det du skrev, men skjønte likevel alt untatt akkurat siste ordet, men jeg tror det betyr det samme som pensar, si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med hånden på hjertet og Bernadette i døden; jeg har ikke oversatt et ord av det du skrev, men skjønte likevel alt untatt akkurat siste ordet, men jeg tror det betyr det samme som pensar, si?

Jeg mente det som "quien se apunta" men nå tror jeg faktisk det er feil! Haha! Tror det er bedre å si chi ci sta. Hvem blir med.

Endret av Aranciata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quanti abitano nei dintorni di Oslo? Prendiamo un paio di Spriz e un panino, e facciomo le chiacchiere - in italiano!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Quanti abitano nei dintorni di Oslo? Prendiamo un paio di Spriz e un panino, e facciomo le chiacchiere - in italiano!

Ah, mi dispiace tanto, io sono di Oslo ma non sono in Norvegia, abito negli Stati Uniti. Se no, mi farebbe tanto piacere prendere uno spritz con te e gli altri! Io sempre faccio spritz aperol a casa, com'e buono...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ciao ragazze!

Che bello - finalmente un post dedicata alla lingua italiana!

(Ovviamente sono stata troppo pigra per creare uno io :P)

Per quanto riguardo la serata con spritz e panini... fossi in Oslo verrei volentieri, ma ahimè... per ora pare che siamo litmitati a sentirci online ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Animula

Punkt 1: Bernardette er spansk, så klart hun synes denne historien var morsom. Det synes jeg også, og jeg er norsk.

Punkt 2: Slutt å bruke google som oversettelse. Dette er jo bare tull og meningsløst.

Jeg fant denne tråden og tenkte dette kunne bli morsomt siden jeg kan litt italiensk og har bodd i Roma i korte perioder. Men dette svaret synes jeg virker uvennlig og tenker at denne tråden kanskje er lite inkluderende,

mi dispiace.. :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Animula

Et lite tips om google translate: ja den er ofte dårlig, MEN den virker bedre hvis man oversetter mellom italiensk og engelsk istedet for norsk. Norsk virker stort sett dårlig på google translate av en eller annen grunn, vil også tro at hvis man kan flytende fransk eller tysk så vil flere språk lettere la seg oversette til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant denne tråden og tenkte dette kunne bli morsomt siden jeg kan litt italiensk og har bodd i Roma i korte perioder. Men dette svaret synes jeg virker uvennlig og tenker at denne tråden kanskje er lite inkluderende,

mi dispiace.. :(

Uff, ikke tenk det! Det var jo bare en person. Kom og prat og fortell gjerne om hvordan det er å bo i Roma!! Benvenuta Farnesina!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Animula

Grazie Aranciata! Non parlo molto bene italiano, solo un po.

Jeg har vært så heldig å bo noen ganger i Roma i forbindelse med studier.

Første gangen var i 2 1/2 måned i Monte Verde Vecchio, det var himmelsk! Jeg delte en leilighet med to andre studenter, den var nederst i et bygg og vi hadde direkte utgang til en liten hage med et kjempestort sitrontre, et lite mandarintre, roser og en skjellformet vask. Dette er et fint og rolig nabolag på 'toppen' av Trastevere.

Det begynner å bli en stund siden må, men det var veldig koselig og lokalt der. Vi hadde en liten ost/påleggsbutikk i gata med to koselige eldre menn som ordnet de lekreste sandwicher som matpakke. Det var også et lite lokalt gammeldags vaskeri med rare og morsomme damer og kattene deres som vasket og presset klærne våre kjempebillig.

En sommer dro jeg og venninnen min tilbake og var på ferie en måned, delvis i Trastevere og delvis nord i Roma ved Villa Ada.

Senere har jeg vært i Roma alene og studert og har bodd et par steder i Trastevere. En gang hos en husdame jeg brukte lang tid til å bli kjent med, men som endte opp med å ta meg med på to fantastiske turer etter eksamen. Hun hadde vært dekoratør under den store filmperioden i Roma, men måtte førtidspensjonere seg når bransjen skrumpet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg fant denne tråden og tenkte dette kunne bli morsomt siden jeg kan litt italiensk og har bodd i Roma i korte perioder. Men dette svaret synes jeg virker uvennlig og tenker at denne tråden kanskje er lite inkluderende,

mi dispiace.. :(

Jeg må si dette var overraskende. Det var slett ikke min hensikt å være uvennlig og ekskluderende. Jeg forstår ikke hvordan du kan lese mitt innlegg på den måten. Jeg sa at det kan bli mye rart og meningsløst i en googleoversettelse. Det er et faktum. Er du uenig i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det begynner å bli en stund siden må, men det var veldig koselig og lokalt der. Vi hadde en liten ost/påleggsbutikk i gata med to koselige eldre menn som ordnet de lekreste sandwicher som matpakke. Det var også et lite lokalt gammeldags vaskeri med rare og morsomme damer og kattene deres som vasket og presset klærne våre kjempebillig.

Ah, fantastisk! Det er noe helt spesielt med eldre mennesker i Italia, synes jeg! Kan se for meg den lille butikken...

Studerte du italiensk der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Animula

Ah, fantastisk! Det er noe helt spesielt med eldre mennesker i Italia, synes jeg! Kan se for meg den lille butikken...

Studerte du italiensk der?

Enig, jeg liker de eldre italienerne godt! Gamle rynkete damer ikledd leopard fra topp til tå, nabodamer som vil vennlig men bestemt advare mot unge italienske herrer osv.

Nei jeg studerte kunsthistorie, i to etapper. Først i det gamle universitetssystemet til hovedfag uten å fullføre, og så på master uten å fullføre.. mulig jeg tar det opp en siste gang og skriver en ny master, men det blir ikke akkurat nå i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så kult! Jeg studerte et år i Bologna, likte meg veldig godt der, men det er noe helt spesielt med Roma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Animula

Jeg må si dette var overraskende. Det var slett ikke min hensikt å være uvennlig og ekskluderende. Jeg forstår ikke hvordan du kan lese mitt innlegg på den måten. Jeg sa at det kan bli mye rart og meningsløst i en googleoversettelse. Det er et faktum. Er du uenig i det?

Nei jeg er ikke uenig i det i seg selv, så det var vel min tolkning av svaret ditt i denne settingen som fikk meg til å reagere. Mulig jeg var litt vel sensitiv i dag, og det er fint hvis de av oss som ikke kan prate italiensk flytende også er velkomne i tråden.

Ordnet opp? :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Animula

Wow, så kult! Jeg studerte et år i Bologna, likte meg veldig godt der, men det er noe helt spesielt med Roma.

Bologna har vel verdens eldste universitet? Jeg har ikke vært der, men det er nok en flott by! Hva studerte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nei jeg er ikke uenig i det i seg selv, så det var vel min tolkning av svaret ditt i denne settingen som fikk meg til å reagere. Mulig jeg var litt vel sensitiv i dag, og det er fint hvis de av oss som ikke kan prate italiensk flytende også er velkomne i tråden.

Ordnet opp? :blomst:

Du får en klem av meg :hug: . Jeg håper da vi som ikke er så stø i italiensk er velkomne :). Jeg husker ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Animula

Du får en klem av meg :hug: . Jeg håper da vi som ikke er så stø i italiensk er velkomne :). Jeg husker ikke så mye.

Klem tilbake :hug: Jeg har noen nybegynnerbøker som jeg burde børste litt støv av, godt å ha selskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...