Gå til innhold

Cesar Millan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, det mener jeg ikke. Da hadde jeg jo skrevet det.

Da har du misforstått hele programmet..

Anonym poster: 763643e9c36853d7250fe40240aa28ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har du misforstått hele programmet..

Anonym poster: 763643e9c36853d7250fe40240aa28ca

I så fall er det mange svært erfarne hundemennesker som også har misforstått programmet:

http://www.4pawsu.com/cesarfans.htm

http://www.livescience.com/5846-critics-challenge-dog-whisperer-methods.html

http://randihelene.etologi.no/2008/04/cesar-millan-hundehviskeren-som-brler.html

For å ta noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetorne

Det er mange som har falt for hans sjarmerende smil og kritthvite tenner :) Men hans metoder løser et problem raskt, men ikke varig, hunden rekker ikke å lære det den skal.

Han baserer mye av treningen på straff og underkastelse. Han bruker bl.a strømhalsbånd enkelte ganger. Det er flere youtubevideoer med klipp som viser uheldige episoder. Han ble bitt av en hund fordi han ikke tolket de ørten signalene hunden sendte ut FØR den bet.

Anbefaler heller en hundeskole som driver med positiv trening. De fleste gjør det i dag. Det er motiverende for hund og eier.

Endret av Rosetorne
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetorne

Stemmer :) Og hunder lærer mye mer effeltivt ved belønningsbaserte metoder (positiv forsterkning). Straff er negativ forsterkning, og vil skade relasjonen medllom hund og eier. Det er mye morsommere når hund og eier trener sammen med belønning, og er samarbeidspartnere, ikke tyrann og slave.

Jeg vil anbefale ts canis.no (forumet der) om han/hun ønsker flere innspill fra folk som har greie på hunder (mye ulikt der og, men mange med god kunnskap også).

Endret av Rosetorne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den der er så forferdelig trist. Mener å ha hørt at hunden ble avlivet pga aggressivitet ikke lenge etterpå. Men tar forbehold om at jeg blander hunder her altså.

Det er veldig trist. Milan bare eskalerer problemet og provoserer hunden til å bite. Alle andre profesjonelle hundetrenere jeg har lest artikler fra, sier at det aldri er nødvendig å presse hunden på den måten. Tror Milan eller noen andre at denne hunden lærer seg mindre ressursforsvar fra denne episoden? I denne videoen viser Milan tydelig at han ikke kan lese hundespråk særlig bra, og fortsetter å presse på en hund som viser dempende signaler.

Milans problem er at han baserer seg mye på foreldede teorier om lederskap og dominans, hvor det meste av hunders oppførsel (spesielt de som er aggressive) tolkes til å være et forsøk på å dominere og klatre på rangstigen. I stedet skyldes slik oppførsel ofte at hunden er usikker, har vondt, er dårlig sosialisert eller har hatt dårlige erfaringer tidligere.

Når man fysisk og mentalt presser den til utmattelse, slik Milan ofte gjør, så kan man si at det "virker" i den forstand at hunden der og da blir passiv. Men hunden har ikke lært noe, man har ikke tatt tak i det underliggende problemet, og har egentlig laget en tikkende bombe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetorne

Ja, han provoserer jo hunden bevisst, opptrer med truende kroppsspråk, ber nærmest om å bli bitt. Også av en labrador, som er en av de vennligste hunderasene.

Så derfor, søk heller etter erfarne trenere/hundeskoler. Anbefaler det mye heller enn kun å lese seg opp første gangen man har hund. Lærte masse, selv om jeg vokste opp med hund og trodde jeg kunne mye. Jeg fikk masse aha-opplevelser på valpekurset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig trist. Milan bare eskalerer problemet og provoserer hunden til å bite. Alle andre profesjonelle hundetrenere jeg har lest artikler fra, sier at det aldri er nødvendig å presse hunden på den måten. Tror Milan eller noen andre at denne hunden lærer seg mindre ressursforsvar fra denne episoden? I denne videoen viser Milan tydelig at han ikke kan lese hundespråk særlig bra, og fortsetter å presse på en hund som viser dempende signaler.

Milans problem er at han baserer seg mye på foreldede teorier om lederskap og dominans, hvor det meste av hunders oppførsel (spesielt de som er aggressive) tolkes til å være et forsøk på å dominere og klatre på rangstigen. I stedet skyldes slik oppførsel ofte at hunden er usikker, har vondt, er dårlig sosialisert eller har hatt dårlige erfaringer tidligere.

Når man fysisk og mentalt presser den til utmattelse, slik Milan ofte gjør, så kan man si at det "virker" i den forstand at hunden der og da blir passiv. Men hunden har ikke lært noe, man har ikke tatt tak i det underliggende problemet, og har egentlig laget en tikkende bombe.

Ja det er så utrolig trist og grusomt at jeg blir helt opprørt. Det siste året har jeg vært på foredrag med endel engelske hundetrenere samt Runar Næss, Lars Fält og Anne Lill Kvam som alle (heldigvis) advarer sterkt mot CM sine treningsmetoder. Spesielt Runar og Lars er veldig flinke på å forklare hvorfor.

Både den svenske og danske kenneklubben går ut og advarer mot metodene, men NKK er (som vanlig) ryggløs og sogar har reklame for denne mannen på sine nettsider.

Dessverre så er det fleste i dag ute etter quick fix metoder og av en eller annen merkelig grunn er dyr levende vesner som mange har vanskelig for å forstå fungerer (til tross for at det er ganske så veldig enkelt). Men til alle tider har dyr vært offer for mennesker som liker å hevde seg ved maktbruk blant annet.

Ikke til deg jeg siterte, men til andre som er interessert så er det her flere linker med uttalelser fra folk som faktisk også vet hva de snakker om:

http://nocesarmillan.weebly.com/svenska-kennelklubben.html

http://www.lundqvist-hundeskole.no/content/cm_tekst2.asp

Dessverre så er det sånn at det ligger i menneskers natur at det er vanskelig for mange å ta til seg ny læring. I dette tilfellet blir det å forkaste alle metoder man har brukt i kanskje veldig mange år, og deretter innrømme at dettte er feil. Til tross for at mange innerst inne kanskje vet at det er det.

Det å tilegne seg ny kunnskap krever også mot til å forkaste gammel kunnskap, og det er vanskelig i mange tilfeller. Dette er ikke noe jeg "bare sier" men en velkjent teori innen læringsprosesser som er faktisk nesten hundre år gamle. Og jeg opplever dette igjen og igjen.

Ingen kan påtvinges kunnskap eller til å endre meninger. Å ha meninger krever å ta ansvar og da er det for mange bedre å være uvitende. Derfor vil mange heller ikke engang lese de linkene jeg nettopp har lagt ut.

Egentlig er det hele ganske interessant sett i læringsperspektiv. Det er bare så forferdelig synd at det går utover uskyldige vesner at jeg får vondt i magen.

Endret av Portvinpiken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hunden, får helt vondt av den. Prøver så godt den kan å ikke skape problemer...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det.

Anonym poster: 763643e9c36853d7250fe40240aa28ca

Jeg ser du har overbevisende argumenter. Vi har lagt ut video, lenket til flere artikler og kommet med argumenter for hvorfor Milans metoder er kritikkverdige. Har du noe mer enn "Nei! Jo!" å komme med? :)

Endret av Tabris
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ts her. :) Jeg har skiftet bruker etter at jeg laget denne tråden så derfor stemmer ikke id overens.

Siden det er blåst liv i tråden igjen tenkte jeg å komme med en oppdatering.

Det ble aldri til at jeg skaffet meg hund. Ikke slik jeg tenkte i allefall. Jeg ble hodeløst forelsket i i en mann, ble etterhvert samboer med han og fikk to hunder "på kjøpet".

Jeg har oppdaget at teori og praksis er to vidt forskjellige ting. Jeg trodde at min boklige lærdom skulle komme til bruk men nei, haha, det gikk ikke.

Hundene er to forskjellige, nydelige individer og de har faktisk lært meg mye. :P Jeg kunne aldri tenkt meg å bruke Millan-metodene på hundene. Samboeren min hadde sparket meg ut om jeg hadde prøvd.

Han har et helt eget lag med hundene sine (typen min) og jeg blir like imponert hver gang han gir beskjed til hundene bare med en håndbevegelse eller et blikk.

Jeg kan lite eller ingenting om hundehold, men jeg lærer ved å observere både eieren og hundene.

Takk for alle svarene jeg har fått av dere. Tusen takk. :)

Anonym poster: ddde388b238049464e3c6c7b028bffd7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderer å skaffe meg en hund og leser alt jeg kommer over ang hundehold.

Jeg har også fulgt med på seriene om Cesar Millan og har til nå syntes han er flink og at det han sier høres fornuftig ut.

Nå har jeg imidlertid sett noen her på "kjæledyr" som har gitt råd om å "drite" i Millan og jeg er forvirret.

Hvorfor skal vi ikke lære av han?

Jeg spør ikke for å være frekk men lurer oppriktig på hvorfor?

Anonym poster: 6c1c5a17800934047c0771cc9711746b

Fordi han bare har googlet litt for å finne masse måter å trene/dressere hunder på, rotet det sammen til en rævva tv serie for å finnansiere tannbleikinga som han bruker :)

Alt det han "lærer" bort er å finne på google om du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite råd til TS. Vet ikke hvor kjent du er inne på KG, og spesielt på Kjæledyrforumet. Bare vær klar over at hvis du har andre meninger om hundehold enn flertallet av de faste debattantene her inne, så aksepteres ikke dette, og i deres mening bør du i det hele tatt vurdere om du er skikket til å ha hund. Har selv sett flere gå i denne fella. De spør om helt ærlige råd og blir utskjelt i retur fordi de bruker metoder som ikke anses for å være godkjente, selv om det ikke er i nærheten av fysisk straff og påføre hunden lidelser.

Jeg er i det hele tatt imponert over hvor ekstrem god kunnskap KG´erne har om hunder, nesten så man får inntrykk av at de kan lese tankene deres og vite nøyaktig hva som er best for dem.

Dette gjelder i særskilthet burbruk og generell dressur og bruk av konsekvenser mot hunden.

De er svært rause når det kommer til å pøse ut linker til rapporter og artikler som underbygger deres påstander, men når man kommer med tilsvarende dokumentasjon for det motsatte, er dette bare humbug og svada fra useriøse forskere.

Når det kommer til Cesar Milan har jeg liten formening, da jeg ikke har sett programmene, kun bruddstykker. Men på generelt grunnlag sier det jo seg selv at man må skille klart på å ta hånd om voksne problemhunder og det å oppdra en valp fra begynnelsen av. Det er to helt forskjellige fag. Kan jo sammenlignes med det å få en baby i hus som man selv preger fra dag 1, og det å skulle ta inn et fosterbarn på 10 år som kommer fra særdeles vanskelig kår.....

Å ha hund er ikke svart hvitt. Hver eneste valp og hund er unike individer med sin egen vilje og adferd, og må oppdras deretter. Det jeg kan garantere er at du i løpet av valpetiden og hundetiden vil måtte innse til slutt er at du mange ganger rett og slett kommer til kort, og er menneskelig og vil gjør feil. Akkurat som overfor sine egne barn. Jeg gjør i hvertfall det. Jeg er ikke perfekt. Tålmodigheten din vil få kjørt seg til tider. F.eks. Hvis du har en skikkelig dårlig dag, er sliten og kanskje sjuk, og har lufta hunden i 1 time i surt guffent vær, og kommer inn og det første den gjør er å slippe en stor diarépudding på den hvite matta di..... :skratte:

Jeg kan si litt om hvordan vårt hundehold er, uten at det er fasiten, men det funker hos oss, og vi har en flott valp som er trygg. Sover om natta, ikke redd mennesker og andre dyr, og funker veldig bra sosialt. Fortsatt er det mye å lære.

Straff/konsekvens

Vi har aldri brukt fysisk straff på valpen. Aldri. Derimot begynte vi tidlig å sette grenser for hva som var tillat ved å bruke et rolig, men bestemt NEI når hun gjør noe galt. Dette synker fort inn. I motsatt fall når hun gjør noe bra, får hun mye ros, ofte i form av en skikkelig runde med lek på stuegulvet som hun elsker, eller en pølsebit.

Dotrening

Bruker den "vanlige" metoden. Dvs. ut etter alle måltid, søvn og etter lek og aktivitet, og generelt ofte. Minst 1 gang i timen. Funker veldig godt, men hun har fortsatt en egen evne til på bæsje og tisse ca. 2 minutter før vi tanker "nå burde vi ta henne ut en tur" :lol: Har et avslappet forhold til dette. Forventer ikke at hun blir husren før tidlist 4-5 måneder, så her er det null stress.

Burbruk

Vi vennet henne til bur fra dag 1. Går dit når hun blir trøtt og legger seg i sitt "lune hi". Buret er åpent hele dagen, men vi lukker det om natta. Dette gjør vi for å lære henne at når vi lukker burdøra og slukker lysene, så er det natta. Funker strålende. Har kun måttet ut 2 eller 3 ganger på den første måneden, og da har hun varslet. Ut og pisset, rett inn i buret, sovnet på flekken. I begynnelsen sov hun til ca. kl. 6. Men har hun tilpasset seg familiens døgnrytme. Hun sover til 8-9 hvis ingen andre står opp.

Lå sammen med henne på madrass den første uka for å gjøre henne trygg. Målet er å ta bort buret når hun blir eldre, og erstatte den med hundeseng.

Bare noen få punkt om vårt hundehold. I følge KG er vi dyremishandlere og torturister som lukker burdøra på natta og burde ikke hatt hund, men jeg lever fint med slike anklager, da jeg vet at vår hund har det fantastisk fint hos oss, og er trygg og god.

Generelt vil jeg si at sunt norsk bondevett og den gyldne middelvei er gode leveregler også i hundehold. Det er viktig at det er DU som er sjefen. Tro meg, hunden vil gjøre alt den kan for å utfordre deg som eier, allerede på valpestadiet.

Lykke til med ny valp.

Anonym poster: 88d70b626ae8959d052c9ebe2555c189

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i det hele tatt imponert over hvor ekstrem god kunnskap KG´erne har om hunder, nesten så man får inntrykk av at de kan lese tankene deres og vite nøyaktig hva som er best for dem.

Generelt vil jeg si at sunt norsk bondevett og den gyldne middelvei er gode leveregler også i hundehold. Det er viktig at det er DU som er sjefen. Tro meg, hunden vil gjøre alt den kan for å utfordre deg som eier, allerede på valpestadiet.

Lykke til med ny valp.

Anonym poster: 88d70b626ae8959d052c9ebe2555c189

"Du er sjefen" er som å høre Nordenstam på midten av 80-tallet. Det er gammeldags å tro at hunden vil utfordre lederrollen. Jeg synes man skal sette seg inn i moderne forskning. Da ville man sett at en ulveflokk ikke er så hierarkisk som man trodde på 70-tallet. De er familiegrupper som samarbeider og alle har sine roller. Hunden vil gjerne være "buddy" og venn, ikke bli tatt inn i et tyrrani der eier er diktator.

Synes også du generaliserer og drar alle på forumet under en kam. Det er ingen som påstår at man ikke skal sette grenser for hunden, men poenget er når man gjør dette og hvordan. Det er gjerne ro, kontakt, læring, grenser, krav. I den rekkefølgen. Det nytter ikke å sette grenser om hunden ikke skjønner hvorfor og ikke har lært rett atferd. Jeg skal ikke komme med noe langt innlegg om dette, for du mener tydeligvis at du sitter med fastiten.

Jeg anbefaler alle som har hund å spandere på seg et valpekurs i det minste, hos en hundeskole som har satt seg inn i moderne hundetrening. Og det er gjerne basert på læringspsykologi og atferdspsykologi. Da skjønner man at hunder lærer mye bedre når den er motivert og har en positiv tilknytning til eieren, og at man også kan sette grenser og stille krav, men først når hunden har lært.

Og hvordan man lærer og motiverer hunden er nøkkelen.

Anonym poster: d08fedea069226a30b72f20ffa5b4526

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De er svært rause når det kommer til å pøse ut linker til rapporter og artikler som underbygger deres påstander, men når man kommer med tilsvarende dokumentasjon for det motsatte, er dette bare humbug og svada fra useriøse forskere.

Anonym poster: 88d70b626ae8959d052c9ebe2555c189

Hadde det bare vært lagt ut linker til forskning (altså forskning og ikke bare synsing) på metodene fra -80 tallet så...

Derimot forskes det i dag mye på hvordan læringsprosesser fungerer hos hunder, og konsekvens av straff. Altså, forsking og ikke synsing.

For interesserte så får man oppdatert seg på dette på utallige kurs og foredrag som holdes rundt om i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også et eksempel (fra 4:35 og utover):

En hund som blir beskrevet som svært aggressiv. Det er godt mulig den er det, men jeg ser ikke nødvendigvis så mye aggresjon i dette klippet. Jeg ser en hund som først og fremst virker ivrig etter å hilse på den andre hunden, men som fort flytter fokuset over på Milan og båndet som ser ut til å blokkere luftveien. Mot slutten (litt over seks minutter inn i videoen) ser du hunden ligger på rygg og kjempe vilt etter luft mens Milan står over og nærmest ser ut til å holde rundt halsen på hunden.

Når hunden da er fysisk og mentalt utslitt og ligger og peser av utmattelse, så blir den beskrevet av Milan som å være "in a calm and submissive state". Det jeg ser er en utmattet hund som har kjempet for luft.

Les gjerne også denne kommentaren til videoen:

http://randihelene.e...-som-brler.html

Kanskje en idé å se hele episoden før man kritiserer?

Anonym poster: 4959751c182e0c8374c1d065c2a5c647

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en idé å se hele episoden før man kritiserer?

Anonym poster: 4959751c182e0c8374c1d065c2a5c647

Om jeg ikke husker feil, så er Emily den hunden som hadde størst problemer av alle han har hjulpet. Og han har hatt ti sesonger. Snakk om cherrypicking.

Anonym poster: 763643e9c36853d7250fe40240aa28ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en idé å se hele episoden før man kritiserer?

Anonym poster: 4959751c182e0c8374c1d065c2a5c647

Man behøver da ikke det. En ser jo metodene han bruker ved å heise opp hunden fra bakken osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...