Gå til innhold

Cesar Millan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For det første så driver Millan med problemhunder. Det er grunn én til ikke å bruke de metodene. Om du har en valp har du mulighet til å forme den og prege den slik at den ikke ender opp som en problemhund og du trenger dermed ikke de metodene. Det blir som å gi 21 års fengsel til en som kjørte for fort én gang, man skyter spurv med kanoner.

Den andre grunnen er at han driver med quick-fixes siden det er det man trenger på TV. Jeg tror ikke alle huner er skjøre, men jeg tror at man ved å lese kroppsspråket deres kommer langt bedre ut enn ved å overse det. Ved å lese kroppsspråket kan du avverge at hunden gjør noe galt før den gjør det, men hunden har samtidig friheten til å vise språket sitt. Millan straffer bort språket. Ta en hund som utagerer mot andre hunder. Millan strammer båndet i det hunden begynner å få stive ben og knurre. Så fortsetter ahn å stramme båndet og dulte den i siden til den slutter å vise atferden. Det betyr ikke at hunden mentalt takler å møte andre hunder etter dette selv om den ikke knurrer/reiser bust/utagerer mer. Hunden har bare lært at om den viser språk blir den straffet. Det blir som å kjefte på et barn som er redd for sprøyter, det fører kanskje til at barnet ikke gråter neste gang (om du kjefter hardt nok), men det er like redd for sprøytene. Da er det bedre med eksponeringsterapi hvor du ikke tvinger hunden til å være i en situasjon det ikke takler, men heller gir det mestring gjennom å stadig gå nærmere andre hunder og belønne rolig oppførsel. Da lærer hunden noe OG den mister ikke språket sitt.

En redd/aggressiv hund uten språk er veldig, veldig mye farligere enn en med bra språk. Den med språk vil si fra tydelig før den gjør noe, mens den uten bare plutselig bet. Den uten språk er den du hører om i avisa: "Han hadde aldri gjort noe slikt før, aldri knurret en gang". Nei, han hadde ikke knurret på barnet, hadde han det hadde kanskje noen stoppet situasjonen.

Jeg er for grenser,nei er OK når hunden vet hva som forventes og er lært at det betyr stopp. Vold er aldri greit mot et dyr. DU har valgt å få det da får du bruke tid på å oppdra det uten å benytte deg av vold og ubehag, det går uten, gjentatte eksperimenter viser at beløning fungerer bedre enn straff. Beløning har heller ingen bivirkninger, mens straff har mange. Lær deg hva hunden fortller deg og lær hunden hva du forteller den.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle kurs jeg har gått med div trenere så er det ikke alt hva jeg har lært av de jeg bruker. Slik er det også med Cesar, og hun engelske. Sunn fornuft kommer man langt med!

Anonym poster: d498139d142c809c11ce6c0e0ca3dc51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene. :)

Når jeg har fått meg et firbent familiemedlem skal vi gå på valpekurs, her er det heldigvis et godt tilbud hundeeiere.

Anonym poster: 6c1c5a17800934047c0771cc9711746b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så driver Millan med problemhunder. Det er grunn én til ikke å bruke de metodene. Om du har en valp har du mulighet til å forme den og prege den slik at den ikke ender opp som en problemhund og du trenger dermed ikke de metodene. Det blir som å gi 21 års fengsel til en som kjørte for fort én gang, man skyter spurv med kanoner.

Den andre grunnen er at han driver med quick-fixes siden det er det man trenger på TV. Jeg tror ikke alle huner er skjøre, men jeg tror at man ved å lese kroppsspråket deres kommer langt bedre ut enn ved å overse det. Ved å lese kroppsspråket kan du avverge at hunden gjør noe galt før den gjør det, men hunden har samtidig friheten til å vise språket sitt. Millan straffer bort språket. Ta en hund som utagerer mot andre hunder. Millan strammer båndet i det hunden begynner å få stive ben og knurre. Så fortsetter ahn å stramme båndet og dulte den i siden til den slutter å vise atferden. Det betyr ikke at hunden mentalt takler å møte andre hunder etter dette selv om den ikke knurrer/reiser bust/utagerer mer. Hunden har bare lært at om den viser språk blir den straffet. Det blir som å kjefte på et barn som er redd for sprøyter, det fører kanskje til at barnet ikke gråter neste gang (om du kjefter hardt nok), men det er like redd for sprøytene. Da er det bedre med eksponeringsterapi hvor du ikke tvinger hunden til å være i en situasjon det ikke takler, men heller gir det mestring gjennom å stadig gå nærmere andre hunder og belønne rolig oppførsel. Da lærer hunden noe OG den mister ikke språket sitt.

En redd/aggressiv hund uten språk er veldig, veldig mye farligere enn en med bra språk. Den med språk vil si fra tydelig før den gjør noe, mens den uten bare plutselig bet. Den uten språk er den du hører om i avisa: "Han hadde aldri gjort noe slikt før, aldri knurret en gang". Nei, han hadde ikke knurret på barnet, hadde han det hadde kanskje noen stoppet situasjonen.

Jeg er for grenser,nei er OK når hunden vet hva som forventes og er lært at det betyr stopp. Vold er aldri greit mot et dyr. DU har valgt å få det da får du bruke tid på å oppdra det uten å benytte deg av vold og ubehag, det går uten, gjentatte eksperimenter viser at beløning fungerer bedre enn straff. Beløning har heller ingen bivirkninger, mens straff har mange. Lær deg hva hunden fortller deg og lær hunden hva du forteller den.

Skulle til å skrive et lengre innlegg her, men så hadde du allerede gjort det for meg. Takk! :nigo:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har allerede fått flere veldig utfyllende og gode svar. Kort fortalt så bruker Milan gammeldagse metoder hvor han dominerer en hund i senk. Det gjør ikke at hunden lærer særlig mye, spesielt ikke hvis hundens uønskede/aggressive atferd kommer av usikkerhet - noe den ofte gjør. Det eneste hunden eventuelt lærer er å undertrykke signalene, noe som kan ende opp med å gjøre den til en tikkende bombe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stort sett enig med det som skrives her... Ville bare få fram at jeg synes mantraet hans om "exercise, discipline, then affection" har noe for seg. En hund som får kommet ut og brukt seg litt er mye enklere å ha med å gjøre enn en som ikke får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metodene han bruker er SINNSYKE, og skaper ikke hunder som ønsker å gjøre som eieren vil - men hunder som er redd for straffen den får. Jeg blir kvalm av den mannen, rett og slett. Jeg har selv fantastiske, flinke og lydige hunder - og jeg har aldri noen gang kastet de i bakken, rykket de i halsbåndet eller brukt strømbånd på disse. Likevel kan jeg gå tur med hele flokken min (som for så vidt er på fem hunder) uten bånd, og uten at de stikker av, hilser på andre hunder (eller mennesker).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke tv kjendis og verdenskjent med å selge søppel!!

han har 99% gode resultater å vise fram, og hvilken annerkjent trener har det?

victoria (its me ore the dog) avliver hunder i rød sonen hun!!

Anonym poster: 68e0a56cefbcbd933a96b101241de44e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sann.

Jeg vil gjerne svare på hvorfor jeg ikke synes en ny hundeeier skal lære av Cesar Milan.

Jeg er ikke bastant i mot alle Milans metoder. Jeg tror ikke han hater hunder. Jeg synes også han har mange gode ideer og tanker når det gjelder hunders behov for fysisk aktivitet. Jeg er dog ikke enig i hans filosofi, men synes det er viktig for enhver som har eller skal skaffe seg hund, å sette seg inn i flere aspekter av hundetrening. Dette gjelder for den del også generell helse, anatomi, og genetikk.

Som sagt, jeg misliker ikke fyren men det er et par ting ved disse programmene som jeg synes er uheldig.

Jeg hater den bruken av pigghalsbånd som blir vist i noen av hans program, og synes det er synd at tvnorge ikke advarer mot at slik bruk av pigghalsbånd i Norge er ulovlig etter Dyrevelferdsloven anno 2010. Det å nappe et tungt dyr opp etter nakken kan gi store traumer i både muskulatur, nakkevirvler, blodkar og nerver. Dette er ikke lovlig i Norge idag, dette er ikke god underholdning. Pigghalsbånd er lovlig i Norge idag, bruken kan være ulovlig hvis den skader hunden, det som vises i flere av programmene av 'hundehviskeren' er direkte skadelig.

Det samme gjelder vel et av programmene hans med en hund som heter Shadow som rett og slett ble kvalt til den mistet kontroll over egen kropp og respirasjon, hvorpå Milan så klarer å uttrykke at hunden som lå på bakken og gispet etter pusten var 'calm, submissive'. Dette sender TvNorge som 'underholdning'. Jeg er ingen hundetrener, og kan ikke uttale meg om hvordan den hunden skulle ha blitt rehabilitert, men slik det ble vist var for min del skremmende.

http://www.youtube.com/watch?v=Qh9YOyM2TAk - klippet er her for de som ønsker å se det, men jeg vil nå uansett advare mot sterke bilder, selv om ikke TvNorge gjør det.

Dette er ikke dagligkost i disse programmene, men for noen som ikke vet så mye så synes jeg det kan være skadelig å få slike inntrykk inn fra noen som de ser på som en fagperson, noen de stoler på når det gjelder å få kunnskap om hvordan man skal oppdra sin hund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er også et eksempel (fra 4:35 og utover):

En hund som blir beskrevet som svært aggressiv. Det er godt mulig den er det, men jeg ser ikke nødvendigvis så mye aggresjon i dette klippet. Jeg ser en hund som først og fremst virker ivrig etter å hilse på den andre hunden, men som fort flytter fokuset over på Milan og båndet som ser ut til å blokkere luftveien. Mot slutten (litt over seks minutter inn i videoen) ser du hunden ligger på rygg og kjempe vilt etter luft mens Milan står over og nærmest ser ut til å holde rundt halsen på hunden.

Når hunden da er fysisk og mentalt utslitt og ligger og peser av utmattelse, så blir den beskrevet av Milan som å være "in a calm and submissive state". Det jeg ser er en utmattet hund som har kjempet for luft.

Les gjerne også denne kommentaren til videoen:

http://randihelene.etologi.no/2008/04/cesar-millan-hundehviskeren-som-brler.html

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Cesar Millan sier at man skal trene en hund med disiplin, trening og kos... høres jo ikke så dumt ut det da :)

Anonym poster: 4959751c182e0c8374c1d065c2a5c647

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cesar Millan sier at man skal trene en hund med disiplin, trening og kos... høres jo ikke så dumt ut det da :)

Anonym poster: 4959751c182e0c8374c1d065c2a5c647

De ordene betyr ikke så mye i seg selv, det er bedre å se på treningsmetodene hans. Og de er under all kritikk, fra flere faglige hold. Han bruker også foreldede begreper som ikke lenger holder mot nyere forskning på hunder og hundetrening.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De ordene betyr ikke så mye i seg selv, det er bedre å se på treningsmetodene hans. Og de er under all kritikk, fra flere faglige hold. Han bruker også foreldede begreper som ikke lenger holder mot nyere forskning på hunder og hundetrening.

skulle gjerne sett deg trene en aggressiv pitbull bedre en Cesar Millan

Anonym poster: 4959751c182e0c8374c1d065c2a5c647

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle gjerne sett deg trene en aggressiv pitbull bedre en Cesar Millan

Anonym poster: 4959751c182e0c8374c1d065c2a5c647

Det er ikke noe argument. Men, ja, det finnes absolutt profesjonelle hundetrenere som kan trene aggressive hunder uten å ty til Milans metoder (som bare gjør problemet verre).

http://www.patriciamcconnell.com/aggression-towards-people

Endret av Tabris
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe argument. Men, ja, det finnes absolutt profesjonelle hundetrenere som kan trene aggressive hunder uten å ty til Milans metoder (som bare gjør problemet verre).

http://www.patriciam...-towards-people

Som praktisk talt alltid gjør ting bedre mener du vel..

Anonym poster: 763643e9c36853d7250fe40240aa28ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som praktisk talt alltid gjør ting bedre mener du vel..

Anonym poster: 763643e9c36853d7250fe40240aa28ca

Nei, det mener jeg ikke. Da hadde jeg jo skrevet det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...